Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Omorganisere inndeling av Elbilforum

Startet av ArTa, søndag 09. mars 2014, klokken 14:40

« forrige - neste »

El-motor

Tusen takk for alle bidrag. Det var mye interessant lesing, og jeg tror jammen santen jeg har lært endel også :-)
Varme i frontruten er genial, og vil sikkert bidra til lenger rekkevidde slik Espen fortalte.
Jeg føler selv at 10 mil er litt i overkant de kaldeste vinterdagene. Derfor har jeg også slått fra meg E-UP som alternativ. Jeg venter til mandag og hører hva Tess har fått til, så tar jeg det derfra.

Tusen takk igjen til kjempegjengen her på elbil forum :-)

ArTa

Sitat fra: El-motor på fredag 28. februar 2014, klokken 22:09
Tusen takk for alle bidrag. Det var mye interessant lesing, og jeg tror jammen santen jeg har lært endel også :-)
Varme i frontruten er genial, og vil sikkert bidra til lenger rekkevidde slik Espen fortalte.
Jeg føler selv at 10 mil er litt i overkant de kaldeste vinterdagene. Derfor har jeg også slått fra meg E-UP som alternativ. Jeg venter til mandag og hører hva Tess har fått til, så tar jeg det derfra.

Tusen takk igjen til kjempegjengen her på elbil forum :-)

Da fikk jeg mulighet til å sette kontrakten på vent med svarfrist til imorgen, tror jeg går for det imorgen etter å ha diskutert med min bedre halvdel. Det jeg risikerer er å ikke ha bilen før nærmere slutten av året i verste fall, samt en eventuell prisøkning.
VW E-golf 2015
Audi e-tron 55 Quattro 2019
BMW ix3 reservasjon
VW ID.3 1ST Edition Reservasjon
Skoda vision IV reservasjon

El-motor

Takk for oppdatering Tess. Har også fått bekreftet fra Volkswagen at det ikke er mulig å ettermontere varmepumpe. Da må jeg gå i tenkeboksen selv. Har ikke lyst til å vente til jul, men trenger også rekkevidden. Grrrr.

Olemann


Pumpa er et bra salgsargument som bruktbil den dagen det finnes Golfer både med og uten pumpa.  (Ref. ulike Leaf versjoner i dag)

Et regnestykke basert på noen antatte forutsetninger:

Uteffekt: 4 kW
Virkningsgrad 1:4, som betyr 1kW tilført for 4 kW avgitt

Dette betyr at for hver time du kjører med varmen på fullt så sparer du 3 kW sammenlignet med bil uten varmepumpa.  Ved normal kjøring bruker du ca 1.5 kW pr mil til framdrift, altså får du ca 2 mil ekstra kjørelengde pr. time du kjører. 

I praksis kjører man ikke mer enn en times tid på vinteren mellom hver ladning, slik at fordelen av varmepumpa utgjør i overkant av 2 mil ekstra kjørelengde.   Men det er jo ikke dumt å få med seg de 2 milene der :-)

Mvh Ole

El-motor

Olemann, du har helt rett. Man kan sikkert debattere hvor mange kW varmeapparatet bruker, men uansett størrelse er regnestykket ditt i prinsippet riktig og er nok heller ikke så langt unna sannheten en kald vinterdag. Litt komfort må man jo også ha :-)

Jeg må nok gå til forhandleren min og be om utsettelse slik at jeg kan få med meg varmepumpen. Volkswagen sier at levering av bil med varmepumpe starter sept/okt. uten at de lover noe konkret, så her er det bare å smøre seg med tålmodighet!

Rio

Jeg fikk beskjed i dag om at BESTILLING (altså, at Möller kan legge inn bestillingen i systemet til VW) starter i høst, med levering i begynnelsen av 2015! Fabrikken produserer visstnok ikke før det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

mihkku

Så kommer vel 2015 utgaven med større batteri.  8)

anna

#22
Hvorfor gir ikke Møller (importøren) kommentarer på elbilforum? Jeg forventer ikke at Møller skal svare på alt, men Møller burde avklarere sentrale ting som det er uklarheter om (f.eks. tidspunkt for når varmepumpe kan bestilles og levering av varmepumpe.) På elbilforumet treffer Møller mange elbilkunder, og mange kunder vil sette pris på å få svar fra importøren. Erfaring viser at bilselgere gir en del feil info, og det er verken i kundenes eller i importøren/forhandlernes interesse.

e-Golfer

Mitt inntrykk er at vi til sammen på dette forumet vet mer enn selgerne hos Møller. Derfor tør de ikke å svare. Men jeg vet positivt fra "min" selger at han leser forumet for å lære....
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Thomas Parsli

Før noen velger en annen vil enn e-Golf pga. fordi de "må ha" varmepumpe bør det nevnes at effekten synker når temperaturen synker under 0.

Jeg vet (av naturlige grunner) lite om varmepumpen på e-Golf, men det er grunn til å tro at den har liten effekt på rekkevidden ved ordentlig kalde temperaturer (under -15).

For de som må kjøre >100km er det de kaldeste dagene som er værst -og da hjelper varmepumpen lite.
-For de som bor på vestlandet eller sørlandet er varmepumpe sannsynligvis langt viktigere.

Thomas
(forrige vinter var det -20 flere uker på østlandet)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ohm

E-golf har jo solgt greit, uten at noen fra Møller har bidratt alt for mye her på forumet. Men synd det er så mye spekulasjoner rundt bilen, uten at noen fra importøren kan gi skikkelige svar. Gleder meg til noen her inne har fått bilen, da blir det nok mer håndfast info.

Sitter selv å lurer på muligheten for å ettermontere Webasto. Har en gammel folkevogn fra 1971, den har jo bensinvarmer. Men spørs hvordan det går med garantier osv hvis man begynner å sage og montere ekstrautstyr:)
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Rio

Sitat fra: Ohm på onsdag 05. mars 2014, klokken 09:53
E-golf har jo solgt greit, uten at noen fra Møller har bidratt alt for mye her på forumet. Men synd det er så mye spekulasjoner rundt bilen, uten at noen fra importøren kan gi skikkelige svar. Gleder meg til noen her inne har fått bilen, da blir det nok mer håndfast info.

Sitter selv å lurer på muligheten for å ettermontere Webasto. Har en gammel folkevogn fra 1971, den har jo bensinvarmer. Men spørs hvordan det går med garantier osv hvis man begynner å sage og montere ekstrautstyr:)

VW Golf CityStromer har Eberspächer (samme som Webasto) innebygget. Jeg vet ikke om den nye e-Golf kan ha det - det avhenger av kjølesystemet, selvsagt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ohm

Sitat fra: Rio på onsdag 05. mars 2014, klokken 10:16
VW Golf CityStromer har Eberspächer (samme som Webasto) innebygget. Jeg vet ikke om den nye e-Golf kan ha det - det avhenger av kjølesystemet, selvsagt.

Blir spennende å se hvordan den er. Noen som vet hvordan e-Up er? Med tanke på oppvarming? Vil anta at de lager omtrent samme opplegg på Golf.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

e-Golfer

Hmmm....leser en artikkel på Dagbladet.no fra 29. Januar i år. De skriver:

"Men Volkswagen advarer mot å kjøre varmepumpa på maks. Det kan redusere rekkevidden med så mye som 20 prosent."

Kan dette stemme?..

Link til artikkel på db: http://ipad.dagbladet.no/2014/01/29/tema/bil/motor/autofil/aller/31519897/
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Rio

Jeg har en Nissan Leaf uten varmepumpe (dvs. den bruker enda mer energi på oppvarming). På dager med mye småkjøring og forvarming på batteri er det ikke noe "problem" å bruke halve energien bare på oppvarming, fordi man varmer bilen fra kald så mange ganger.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA