Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Omorganisere inndeling av Elbilforum

Startet av ArTa, søndag 09. mars 2014, klokken 14:40

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Sitat fra: Rio på fredag 28. februar 2014, klokken 19:03
En varmepumpe i bil gjør akkurat det samme som en varmepumpe i et hus - det er en mer effektiv (strømsparende) måte å varme på (bortsett ved ekstremkulde).

Det er spesielt viktig i en elbil, selvsagt, fordi oppvarmingen kan bruke en signifikant del av energien man har i batteriet. Det er selvsagt viktig på langturer, men det er faktisk også viktig når man har mye småkjøring i løpet av en dag, og stadig må bruke 4-6 kW for å varme bilen gang på gang på gang.
Og varmepumpe er viktig når man står i kø eller av en eller annen grunn blir sittende lenge i bilen og vente, da trekker nesten ikke varmepumpen noe støm og man kan ha det varmt i bilen.
Jeg grøsser når jeg ser at enkelte mener man ikke trenger varmepumpe fordi man kan bruke varmetrådene i frontruten og kle seg godt...............Å kjøpe en ny bil der man kjører uten varme er så meningsløst i min verden at jeg har nesten ikke ord. Man må kunne unne seg god komfort selv om man kjører elbil. Selv ville jeg ALDRI ha kjøpt min bil om den ikke hadde varmepumpe. Varme i ratt er også deilig, om det er ekstrautstyr til Golf anbefaler jeg det på det varmeste.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Rio

Kroppen min tåler ikke kulde, så for meg er det viktig. Jeg MÅ ha forvarming i bilen.

Jeg har en 2 år gammel Leaf, og ofte er 40-50% av energien brukt til oppvarming. Det sagt, jeg har klart meg med Leaf uten varmepumpe, uten de store problemene til nå. Bilen står dog nærmest permanent til lading! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Det kommer helt an på kjøremønstret. Om man vil nærme seg maks-avstanden ofte i mildere klima, så er varmepumpe viktig. Om dette ikke er tilfelle, derimot, så er varmepumpe ikke like viktig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 07. mars 2014, klokken 19:06
Det kommer helt an på kjøremønstret. Om man vil nærme seg maks-avstanden ofte i mildere klima, så er varmepumpe viktig. Om dette ikke er tilfelle, derimot, så er varmepumpe ikke like viktig.

Helt korrekt. Det er dog verd å få med seg at hvis bruksmønsteret er veldig mye stopp-parker litt-start så tømmes batteriet etter relativt få kilometer, fordi energien går til nærmest konstant oppvarming.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Carl Anton Stenling

Et tilleggsmoment er jo at varmepumpa gir lavere batteribelastning. Dette innebærer at batteriet sjeldnere tappes langt ned og dermed holdes levetiden på batteriet bedre. Spesielt høst og vår (rundt 0 grader) er det nok mye å hente her.

Minus er selvfølgelig at varmepumpa er relativt komplisert teknisk og kan fort gi en del vedlikehold. Selv om air condition er teknisk velprøvd i bil så er det enkelte ekstra komponenter i en varmepumpe.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Gordon Retriever

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 07. mars 2014, klokken 15:46Jeg grøsser når jeg ser at enkelte mener man ikke trenger varmepumpe fordi man kan bruke varmetrådene i frontruten og kle seg godt...............Å kjøpe en ny bil der man kjører uten varme er så meningsløst i min verden at jeg har nesten ikke ord. Man må kunne unne seg god komfort selv om man kjører elbil. Selv ville jeg ALDRI ha kjøpt min bil om den ikke hadde varmepumpe.

Jeg kan ikke skryte på meg at jeg grøsser over at enkelte mener varmepumpe er unødvendig hvis man har oppvarmet frontrute. Men riste litt på hodet gjør jeg.

Å kjøre elbil iført votter og lue tror jeg i framtiden vil være forbeholdt spesielt interesserte. Flertallet vil neppe være villige til å gi fra seg komforten ved en oppvarmet kupe, som de er vant til fra bensin- og dieselbiler.

Selv om jeg ser fordelene med både varme i ratt og frontrute, er dette noe jeg kunne klart meg uten. Det samme gjelder faktisk varme i seter - kanskje særlig hvis man har muligheter for å forvarme bilen.


Rio

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 07. mars 2014, klokken 22:49

Jeg kan ikke skryte på meg at jeg grøsser over at enkelte mener varmepumpe er unødvendig hvis man har oppvarmet frontrute. Men riste litt på hodet gjør jeg.

Å kjøre elbil iført votter og lue tror jeg i framtiden vil være forbeholdt spesielt interesserte. Flertallet vil neppe være villige til å gi fra seg komforten ved en oppvarmet kupe, som de er vant til fra bensin- og dieselbiler.

Selv om jeg ser fordelene med både varme i ratt og frontrute, er dette noe jeg kunne klart meg uten. Det samme gjelder faktisk varme i seter - kanskje særlig hvis man har muligheter for å forvarme bilen.



Varme i frontruten er faktisk meget nyttig, fordi vanligvis må man bruke masse energi på å blåse varm luft (som så avkjøles) der, mens en oppvarmet frontrute bare bruker langt mindre. Da kan man bruke varmeenergien mer effektivt ved å blåse den ned på føttene, og la den stige.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

torgrand

Var hos forhandler i dag, og de sa at jeg kunne bestille bil med varmepumpe. Det blir da en 2015 modell med levering 4. Kvartal VP er ekstrautstyr til 6500 kroner. Jeg kommer nok til å flytte min levering, så nå blir det snart ledig en produksjonsplass i første runde i Arendal...

afo

Var også hos forhandler i dag, og der sa de at vår e-golf kom til å bli levert "til høsten en gang". (bestilt for en uke siden). De regna også med at neste runde med mer utstyr (VP, 6kw lader) kunne leveres i 2015 en gang. Virker som veldig lite er sikkert enda. Men hadde vært supert med kjappere lading hjemme og varmepumpe!

Vi får iallefall vite leveringsdato i slutten av april, så blir spennende å se! :)

Prøvde E-UP en tur når vi var der. Kjørte noen mil, og klarte å få et snitt på 12.2 kw/100km i eco. Synes det var ganske bra egentlig. Ikke så store hastigheter, men en del høydemeter opp og ned, 7.5 grader ute og vinterdekk. Lover veldig bra for golfen med sitt større batteri og ganske likt forbruk.

hans.ks

Spurte forhandler for 2 dager siden om det kom til å komme oppgradert utgave av e-golf aka Nissan Leaf sine oppgraderinger eller er det kun oppgraderingsmulighet til varmepumpe som koster ekstra fra og med høsten og forhandler bekreftet at det er kun oppgradering til varmepumpe det er snakk om..  ::)
E-Golf med ventepumpe.

El-motor

Snakket med min forhandler idag. Han bekreftet også bestilling av bil med varmepumpe i august (6500kr) med levering i desember. Bilen jeg bestilte 26/2 sier han at leverings uke ikke vites før i april/mai. Mye usikkerhet her synes jeg.

torgrand

Da blir det nok sen levering. Om det skulle bli 2015 er det ikke noen krise for min del med mindre regjeringa finner på noe lurt med engangsavgift eller mva for elbil....

Analog

Ser at det er mulig å bestille e-Golf med varmepumpe i Østerrike. VP ligger inne i både prislisten og konfiguratoren.

http://www.volkswagen.at/modelle/e-golf/infomaterial

ea

Bestilte e-golf i dag. Selger sa at varmepumpe ikke gikk å bestille nå, men at man kunne forhøre seg igjen når man hadde produksjonsuken klar. Hvis varmepumpe hadde kommet som opsjon innen da så var det visst ikke umulig å etterbestille.

Sonus

Sitat fra: Analog på mandag 10. mars 2014, klokken 09:27
Ser at det er mulig å bestille e-Golf med varmepumpe i Østerrike. VP ligger inne i både prislisten og konfiguratoren.

http://www.volkswagen.at/modelle/e-golf/infomaterial

Sendte forespørsel til Møller med link til prislisten i Østerrike. Spent på hva de sier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA