Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Genève Bilutstillingen 2014 Model X

Startet av turfsurf, onsdag 05. mars 2014, klokken 16:40

« forrige - neste »

elbilertilalle

Jeg regnet litt på dette i vente på min første TMS.

Total tid for hver km = tid for å lade for hver km + tid for å kjøre for hver km

Lade tid ved SC i min/km gitt et vis forbruk (brukte tall fra Bjørn sin SC lade video):
0,238 min/km @ 300Wh/km
0,198 min/km @ 250Wh/km
0,182 min/km @ 230Wh/km
0,159 min/km @ 200Wh/km

Kjøre tid i min/km:
0,375 for 160km/h (300Wh/km)
0,429 for 140km/h (250Wh/km)
0,500 for 120km/h (230Wh/km)
0,571 for 105km/h (200Wh/km)

Så da blir total tid per km:
0,375 + 0,238 = 0,613 min/km @ 300Wh/km
0,429 + 0,198 = 0,627 min/km @ 250Wh/km
0,500 + 0,182 = 0,682 min/km @ 230Wh/km
0,571 + 0,159 = 0,730 min/km @ 200Wh/km

Så det ta mindre tid når man kjører fort.

For en avstand på 1000km trenger man altså 613 minuter @ 300Wh/km og 730 minuter @ 200Wh/km.
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

petersv

Kul oppstilling. Interessant resultat. Hvilen lading har du lagt til grunn? En gitt fart, eller gjennomsnitt? Topplading vs. ikke topplading vil spille veldog inn på tiden, og ha større effekt i negativ retning jo ler man må lade/fortere man kjører.

Havebigfun

Konklusjonen er altså at man kan kjøre fort når man lader ved SC.
Det som er viktigere er avstanden mellom SC og hvilken SOC man er komfortabel med.
Ladehastigheten er på ingen måte en lineær funksjon, de siste km som lades tar mye lengre tid/km enn de første, dvs jo lavere SOC man tilstreber ved ankomst SC jo mindre tid tar ladingen. Derfor er korte  avstander mellom SC det viktigste tiltaket for å få reisetiden ned.
Pga ladeegenskapene til batteriet er det heller ikke sikker at det er raskere å kjøre med 160 mellom SC enn 120. Merforbruket tar tid å få ladet på batteriet. Bjørn har vel funnet ut at det er car 120-130 som er optimal fart mellom SC, noe jeg er enig i.
Det er noen unntak: Starter du med SOC 100 er det hensiktsmessig å kjøre så fort at batteriet er så tomt som mulig ved første SC. Det samme gjelder når man nærmer seg neste SC og ser at det er igjen mer strøm på batteriet enn man trenger- kjør fortere og bruk det opp. Dette gjelder seff innenfor lovens og traffikksikkerhetens rammer.
Se ellers her, spes de første inleggene:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17460.0.html

elbilertilalle

#18
Sitat fra: petersv på mandag 29. desember 2014, klokken 13:48
Kul oppstilling. Interessant resultat. Hvilen lading har du lagt til grunn? En gitt fart, eller gjennomsnitt? Topplading vs. ikke topplading vil spille veldog inn på tiden, og ha større effekt i negativ retning jo ler man må lade/fortere man kjører.
Etter det jeg har sett fra Bjørn sitt SC video, så er lading rask de første 50Kwh. Deretter går det saktere. I min beregning gikk jeg ut fra raskest lading. Altså fra 0 til ~60%.

Er det noen som har forbrukstall på Autobahn for 180km/h og 200km/h ? Etterhvert må jo nesten luftmotstanden blir for stor... men når?
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

turfsurf


Sitat fra: elbilertilalle på mandag 29. desember 2014, klokken 13:28
Jeg regnet litt på dette i vente på min første TMS.

Total tid for hver km = tid for å lade for hver km + tid for å kjøre for hver km

Lade tid ved SC i min/km gitt et vis forbruk (brukte tall fra Bjørn sin SC lade video):
0,238 min/km @ 300Wh/km
0,198 min/km @ 250Wh/km
0,182 min/km @ 230Wh/km
0,159 min/km @ 200Wh/km

Kjøre tid i min/km:
0,375 for 160km/h (300Wh/km)
0,429 for 140km/h (250Wh/km)
0,500 for 120km/h (230Wh/km)
0,571 for 105km/h (200Wh/km)

Så da blir total tid per km:
0,375 + 0,238 = 0,613 min/km @ 300Wh/km
0,429 + 0,198 = 0,627 min/km @ 250Wh/km
0,500 + 0,182 = 0,682 min/km @ 230Wh/km
0,571 + 0,159 = 0,730 min/km @ 200Wh/km

Så det ta mindre tid når man kjører fort.

For en avstand på 1000km trenger man altså 613 minuter @ 300Wh/km og 730 minuter @ 200Wh/km.

En ting som mangler her er de 5 minuttene som går tapt ved av/påkjøring fra motorvei. Hvis man tar det i betraktning så er det ikke mye vits i å kjøre noe særlig over 140km/t ser det ut til.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

elbilertilalle

Sitat fra: Havebigfun på mandag 29. desember 2014, klokken 13:53
Konklusjonen er altså at man kan kjøre fort når man lader ved SC.
Det som er viktigere er avstanden mellom SC og hvilken SOC man er komfortabel med.
Ladehastigheten er på ingen måte en lineær funksjon, de siste km som lades tar mye lengre tid/km enn de første, dvs jo lavere SOC man tilstreber ved ankomst SC jo mindre tid tar ladingen. Derfor er korte  avstander mellom SC det viktigste tiltaket for å få reisetiden ned.
Pga ladeegenskapene til batteriet er det heller ikke sikker at det er raskere å kjøre med 160 mellom SC enn 120. Merforbruket tar tid å få ladet på batteriet. Bjørn har vel funnet ut at det er car 120-130 som er optimal fart mellom SC, noe jeg er enig i.
Det er noen unntak: Starter du med SOC 100 er det hensiktsmessig å kjøre så fort at batteriet er så tomt som mulig ved første SC. Det samme gjelder når man nærmer seg neste SC og ser at det er igjen mer strøm på batteriet enn man trenger- kjør fortere og bruk det opp. Dette gjelder seff innenfor lovens og traffikksikkerhetens rammer.
Se ellers her, spes de første inleggene:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17460.0.html

For å gjøre det enkelt så gikk jeg ut i min beregning at det er en SC etter hver km :-) Men som jeg har forstått det går lading rask de første 50KWh. Så avstand mellom SC må vare innenfor 50KWh. Som er:

166km @ 300Wh/km
200km @ 250Wh/km
217km @ 230Wh/km
250km @ 200Wh/km
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

sondell

#21
Basert på statistikk regnet jeg ut denne grafen for akkumulert ladetid tidligere:
http://tesla.sondell.biz/?p=1245

Noen laderapporter:
http://tesla.sondell.biz/?p=1222
http://tesla.sondell.biz/?p=1445

Jeg skulle egentlig ha lagd en integral for den kurven slik at en kunne numerisk fått ut minutt tall for gitt typical range interval men har ikke fått tid. Etter det ville det jo bare vært å optimere basert på den ligningen. Ville sagt rask lading de første 50% typical range og ikke 50 kWh. Men det avtar jo ikke så raskt i begynnelsen. 0-100 km er raskest og så litt avtagende til 150 km og så raskere og raskere avtagende effekt.

EDIT: Dette var altså på den tiden jeg fikk 306 km på typical range ved 80% SOC.

automat

Hvorfor finnes det ikke en app som forteller dette?

Plott inn destinasjon. Så forteller app'en deg at du må lade i 17 min til 58% SOC. Og holde marsjfart på 120km/t for å komme til neste SC med 10% SOC igjen. Og der må du lade i 19 min til 64% SOC osv. (tallene her er eksempler, hentet ut av lufta.)
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sondell

Sitat fra: automat på mandag 29. desember 2014, klokken 23:01
Hvorfor finnes det ikke en app som forteller dette?

Plott inn destinasjon. Så forteller app'en deg at du må lade i 17 min til 58% SOC. Og holde marsjfart på 120km/t for å komme til neste SC med 10% SOC igjen. Og der må du lade i 19 min til 64% SOC osv. (tallene her er eksempler, hentet ut av lufta.)
Jo det hade värt fint :). Info som presentert her, kombinert med type rekkeviddsbereninger som her http://www.jurassictest.ch/GR/
Og i tillegg kombinere med info om antall ladende biler ved SC, biler på vei mot SC (hvis lovlig? google tracker jo trafikk i hvert fall...) etc. for å kunne predikere ev. kö. Det hade värt göy! Tesla hade jo ganske enkelt med sin info kunne lage en slik app selv tenker jeg...

Havebigfun

Her  fant jeg et regneark - ser ut til at det er marginale forskjeller om man kjører 120 eller 170 km/h mellom SC.
Da kan man like greit cruise og ha større sikkerhet for at man ankommer hel:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MMIKR_nN6i69nDWNyNBkJCk6r3yXdfwzaY5sAchmuPs/edit?pli=1#gid=320398813

Sense

Min erfaring er at du kan holde den farta du finner hensiktsmessig. Jeg synes ladingen på superladerne går så fort at jeg rekker ikke spise, gjøre toalettbesøk, og et par korte telefonsamtaler, før ladingen er ferdig. Ofte har jeg gått for å flytte bilen vekk fra laderen, for å ikke oppta plass, før jeg er klar til å kjøre videre.

Ett poeng her, for de nyinnvidde, er jo at ladefarten er høyere jo lavere SOC. Derfor pleier jeg bare å svi av den energien jeg klarer på motorveien. Hvis jeg da ikke hopper over en superlader.

bb

Jeg trodde optimal fart var 120-130 km/t mellom SCer. Men nå er det en som sier han kjørte i 160 km/t mellom SCer og hadde høyere snittfart enn meg inkludert lading. Mens jeg klarte 85 km/t klarte han 100. Derfor må jeg gjøre en ny test i vår/sommer før jeg kan konkludere noe som helst. Det høres realistisk ut at 160 km/t går raskere rett og slett fordi SCene lader så sabla raskt. Men hele regnestykket er ganske komplisert fordi både forbruk og ladehastighet ikke er lineær.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Havebigfun

Sitat fra: bb på mandag 19. januar 2015, klokken 19:35
Jeg trodde optimal fart var 120-130 km/t mellom SCer. Men nå er det en som sier han kjørte i 160 km/t mellom SCer og hadde høyere snittfart enn meg inkludert lading. Mens jeg klarte 85 km/t klarte han 100. Derfor må jeg gjøre en ny test i vår/sommer før jeg kan konkludere noe som helst. Det høres realistisk ut at 160 km/t går raskere rett og slett fordi SCene lader så sabla raskt. Men hele regnestykket er ganske komplisert fordi både forbruk og ladehastighet ikke er lineær.
Det avhenger vel først og fremst av avstanden mellom SC- de skal st så tette at du bare trenger 70-80% for å nå neste. 160 er svært raskt som gjennomsnittshastighet på Autobahn-pga mye traffikk og mange byggeplasser- det oppnår man vel bare om natten, dvs fra 0200-0500. Det er iallefall en spennende tanke.

Trustno1

Nå har jeg egentlig ikke regnet så mye på det her men litt logikk:

Superchargerne gir ett sted mellom 4-500km/h (typical) ladehastighet (avhengig av SOC såklart)

Selv om man dobler forbruket i forhold til typical, så vil det tilsvare noe rundt 200-250km/h ladehastighet.

Med andre ord så ville jeg tro at jo fortere man kjører mellom hver SC jo fortere kommer man fram.
Går sikkert an å lage en fin graf på hvor kryssningspunktet går, men tipper punktet der tap av strøm går kjappere enn hva man lader opp på en SC ligger antageligvis langt over hva man praktisk kan kjøre i på en vei (tipper 160km/h +)

bb

Jeg har prøvd å regne meg fram til 120 vs 160 km/t basert på mine erfaringer om forbruk og ladevideoen. Konklusjonen er at 160 km/t er betydelig raskere.

Med utgangspunkt i ladehastigheten på denne videoen (øverste bar; SC Lier):


Vi antar 150 km mellom hver SC og ankommer med ca. 10 tkm rest. Min bil er målt til å bruke 187 Wh/km som typical km. Din bil eller andre biler vil ha forskjellig tall. Først regnet jeg med +kWh og det viste seg at den baserer seg på 200 Wh/km som gir feil utregning.

Snittfart inkludert lading blir som følger (merk deg at ladingen på videoen starter ved 9 tkm):
120 km/t (240 Wh/km, krever 193 tkm):
- 1,250 timer kjøretid
- 0,083 timer (5 minutter) avsving+plugge på
- 0,405 timer lading (202 tkm/53 %)
-> 1,74 timer totalt
-> 150 km/1,74 timer = 86 km/t i snitt (stemmer ganske bra med mine svensketurer)

160 km/t (300 Wh/km, krever 241 tkm):
- 0,9375 timer kjøretid
- 0,0833 timer (5 minutter) avsving+plugge på
- 0,5583 timer lading (250 tkm/62 %)
-> 1,58 timer totalt
-> 150 km/1,58 timer = 95 km/t i snitt (stemmer ganske bra med han som påstod å ha holdt 160 km/t i snitt og 100 km/t inkludert lading)

Sagt på en annen måte (begge ankommer med 9 tkm):
- Først ankommer han som kjørte i 160 til SC og begynner å lade.
- 19 minutter senere ankommer han som kjørte i 120 og begynner å lade. Førstemann har ladet til 169 km.
- 14,5 minutter senere har førstemann ladet til 250 km og drar. Andremann har ladet til 136 km.
- 10 minutter senere har andremann ladet til 202 km og kan dra.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA