Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Genève Bilutstillingen 2014 Model X

Startet av turfsurf, onsdag 05. mars 2014, klokken 16:40

« forrige - neste »

turfsurf

Forutsatt 20 mil mellom superladere, hva er optimal plan for å komme fortest frem. Tenker nå på turer nedover kontinentet fremover i tid, så ikke tenk fartsgrenser...

Med fossilen kjørte jeg 110 mil på 10,5 timer med tanking og lunsjstopp, det er vel da en interessant sammenligning.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

janmb

Selv om det sikkert ikke er svaret du søker ville jeg kjørt så fort du føler for og heller tatt litt pause ved hver SC. En litt lengre pause hver 20. mil er bare sunt uansett og det koster deg minimalt i ekstra total tid om du kjører litt hardere mellom punktene og heller tar noen litt lengre pauser.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

bb

Hvis man antar at du lader opp til ca. 80-90 % og bruker ned til 50 ish ideal range blir det ca. 60 kWh tilgjengelig. Da har du faktisk ca. 300 Wh/km å rutte med. Det gir vel en fart på 140-150 km/t skulle jeg tippe. Jeg leste om en danske som brukte 250 Wh/km i 130 km/t.

Du bruker ca. 1,5 timer på hver 200 km og må deretter ta en ladestopp på 30-45 minutter. Med min grove hoderegning blir det ca. 90-100 km/t i snitt inkludert ladestopp.

På mine langturer med dieselbil har jeg ligget på ca. 110 km/t i snitt. Det er sjelden man klarer å holde høyere snitthastighet på grunn av annen trafikk. Da må man i så fall kjøre før kl. 8 på morgenen eller etter kl. 23.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

turfsurf

Sitat fra: janmb på tirsdag 25. februar 2014, klokken 07:41
Selv om det sikkert ikke er svaret du søker ville jeg kjørt så fort du føler for og heller tatt litt pause ved hver SC. En litt lengre pause hver 20. mil er bare sunt uansett og det koster deg minimalt i ekstra total tid om du kjører litt hardere mellom punktene og heller tar noen litt lengre pauser.

Er som du sier egentlig ikke så interessert i hva som er sunt osv, det er en annen diskusjon... Er mere interessert i hva som er teknisk oppnåelig med gitte parametre.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: bb på tirsdag 25. februar 2014, klokken 08:28
Hvis man antar at du lader opp til ca. 80-90 % og bruker ned til 50 ish ideal range blir det ca. 60 kWh tilgjengelig. Da har du faktisk ca. 300 Wh/km å rutte med. Det gir vel en fart på 140-150 km/t skulle jeg tippe. Jeg leste om en danske som brukte 250 Wh/km i 130 km/t.

Du bruker ca. 1,5 timer på hver 200 km og må deretter ta en ladestopp på 30-45 minutter. Med min grove hoderegning blir det ca. 90-100 km/t i snitt inkludert ladestopp.

På mine langturer med dieselbil har jeg ligget på ca. 110 km/t i snitt. Det er sjelden man klarer å holde høyere snitthastighet på grunn av annen trafikk. Da må man i så fall kjøre før kl. 8 på morgenen eller etter kl. 23.

Hvis jeg greier 90-100km/t i snitt med Model S så er ihvertfall jeg fornøyd. Så man bruker ca en halvtime mindre i 130km/t i stedet for 100km/t, men bruker 8kW(210Wh/km i stedet for 250Wh/km?) mere. Hvor lang tid kan man regne på å lade 8kW på superlader ? 10 min ?  Så hvis man kjører mellom superladere så er det bare å kjøre så fort man gidder (inntil man kommer frem uten å lade mere enn 80-90%).
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Jejl

I 210km/t skal vel batteriet holde i ca 18 mil, hvis det er fulladet. Hvis du bruker ca 80% av batterikapasiteten vil rundt 150-160 km/t være ideell fart. (Regnet ikke så veldig nøye på det)

Amoss

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. februar 2014, klokken 07:08
Forutsatt 20 mil mellom superladere, hva er optimal plan for å komme fortest frem.

Om målet er å bruke minst mulig tid:
Ikke lad til mer enn ca 80% - de siste prosentene tar lengst tid å lade...  Senk da heller farten litt om det blir nødvendig.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

frosken

#7
Det er forsåvidt et interessant spørsmål som det bør være mulig å finne en grei formel for utregning av.

Hvilken hastighet er den optimale for å komme fortest mulig frem, basert på ladetid og avstand mellom superladere?

Det er naturligvis variabler som vil være vanskelig å ta høyde for, som ulik ladehastighet ved høy og lav SOC (state of charge) og ulikt forbruk ved høydevariasjoner og varierende værforhold.

janmb

Tror Amoss har rett her - optimal fart med tanke på total tid brukt er nok rimelig høy - ettersom lading går såpass fort. Den klart viktigere faktoren er som han sier å holde seg unna å bruke toppen av batterikapasiteten, der lading går tregt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

RaBalder

Tror dette problemet er veldig likt hvor fort man skal fly et seilfly mellom to stig-områder.

Input er:

  • En funksjon som beskriver hvor mye effekt som må til for å holde ulike hastigheter.
  • Og en gjennomsnitlig effekt på ladingen

Lager man et koordinat-system og fører inn hastighet langs X-aksen, effekt langs yaksen.
Deretter plotter man inn bilens negative effekt-forbruk ved ulike hastigheter (dvs. kvadranten nederst til høyre).

Hvis superladeren gir 130 kW, så kan man dra en linje fra [0,130] til der linjen vil tangere kurven i kvadranten nede til høyre. Tangeringspunktet vil være optimal hastighet.

Skal man lade på en 22kW lader, så drar man fra [0,22] til tangent-punktet. Hastigheten som er optimal vil da være lavere.


Den store utfordringen er å finne effekt-forbruket for ulike hastigheter ved ulike forhold.

  • Bar vei, flatt og sommertemperatur
  • Snødekt vei, vinter, 800m stigning
  • Bar vei, motvind, men 800m nedover

Har forsøkt å skissere hva jeg mener, men har ikke regnet så nøye på det.....

janmb

Rabalder, den tilnærmingen feiler for denne problemstillingen fordi lading av bilen ikke er rettlinjet. Ladehastigheten fra superlader avtar veldig hardt etterhvert som man nærmer seg fullt batteri.

For å se enkelt på det er totaltiden summen av kjøretid + summen av ladetid. Tiden man trenger til lading påvirkes mye mindre av forbrukt energi under kjøring enn mange tror.

Igjen, som Amoss korrekt påpekte, så er den langt viktigste faktoren her ikke hvor mye energi men bruker på kjøringen mellom superladerne, men at man holder seg på den lavere delen av batterikapasitet slik at ladingen går knallfort

Dette kan i veldig forenklet form oppsummeres som at optimal fart er så fort man kan kjøre fra f.eks halvt batteri og fortsatt nå frem til neste lader uten å gå tom. Det er selvsagt en forenkling, men illustrerer den viktigste faktoren her. Det finnes selvsagt en krysning mellom fart der luftmotstanden er så stor at energiforbruket faktisk ikke lønner seg, men det er nok langt over både trygg og lovlig fart.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

turfsurf

Sitat fra: janmb på fredag 28. februar 2014, klokken 15:42
men det er nok langt over både trygg og lovlig fart.

Nå var utgangspunktet turer nedover kontinentet her, har ligget i snittfart 170 i over en time i Tyskland med fossilbil.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

RaBalder

Sitat fra: janmb på fredag 28. februar 2014, klokken 15:42
Rabalder, den tilnærmingen feiler for denne problemstillingen fordi lading av bilen ikke er rettlinjet. Ladehastigheten fra superlader avtar veldig hardt etterhvert som man nærmer seg fullt batteri.

Jeg har ikke sagt at ladehastighet var lineær.

Jeg refererer til en gjennomsnitlig ladehastighet (energi inn delt-på tiden det tar).

Batteritralla

Denne er enkel:

Mest mulig full gass slik at man kommer frem med  3 % batteri ca.

Da tar vel batteriet best lading også?

Ref kryssing av USA artikkel fra Tesla.

Taktikken er velutprøvd på fossilbiler også på Autobahn.

Trikset er å ha så høy fart som teknisk mulig, og ikke bremse før man er nødt for å unngå kollisjon med bil foran.

Dette fungerer veldig bra i praksis i tyskland.

Vil ikke fungere med Tesla, man bør ha en bil som komfortabelt holder 220-250 Km/t.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

janmb

Sitat fra: RaBalder på fredag 28. februar 2014, klokken 16:49
Jeg refererer til en gjennomsnitlig ladehastighet (energi inn delt-på tiden det tar).

Og det kan man ikke si noe om uten å forutsette hvor stor del av batteriets kapasitet du velger å benytte / hvor langt ned mot tomt batteri du klarer/tør å gå.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA