Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading i Østerdalen

Startet av josteinh, tirsdag 04. mars 2014, klokken 12:44

« forrige - neste »

Frodebo

Muffinman: Tror det du sier er nokså riktig beskrivelse, og mer korrekt enn den som Tesla gir. Jeg tipper at det i bunn og grunn handler om at man forsøker å finne sw-løsninger så langt som mulig, et bytte av UMC til alle vil jo være en betydelig kostnad. Men at man snart likevel må krype til korset

Men personlig setter jeg en poløl på at det blir ny UMC!

Forøvrig mener jeg at dette ikke trenger å være et stort problem inntil det løser seg, Tesla har jo vært rause med å dele ut Mennekeskabel til de som har schukolading, forøvrig fungerer det jo bra med å beregne ladetiden. Inntil videre. Men dersom dette ikke er løst om en måneds tid, så blir saken en annen.
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

cairnz

Sitat fra: stiantveitofficial på søndag 23. februar 2014, klokken 18:26
Sitat fra: joern100 på søndag 23. februar 2014, klokken 16:15
Vi har vært seks uker på ferie. Vår S60 sto i garasje med 14 grader uten lading. Dro med 300 rated km og kom hjem med 143

Det er jo helt sykt!! Jeg har blitt fortalt av en Tesla-ansatt at den mister ca 1-2 km pr døgn, og det ved minusgrader.
Normalt vil den tape seg 1-2km pr døgn. Det kan være to grunner til at bilen over tapte seg 160km på 36 dager, altså ~5km/dag - enten var Energy Saver skrudd av (dvs den går i "dvale" på de operative systemenet) - eller det er problemer med ekstra drain på noen S60-modeller.

Akkurat hva som er fasit i dette tilfellet vet vi ikke enda.
Elbilist

OleJA

Sitat fra: cairnz på søndag 23. februar 2014, klokken 20:57
Sitat fra: stiantveitofficial på søndag 23. februar 2014, klokken 18:26
Sitat fra: joern100 på søndag 23. februar 2014, klokken 16:15
Vi har vært seks uker på ferie. Vår S60 sto i garasje med 14 grader uten lading. Dro med 300 rated km og kom hjem med 143

Det er jo helt sykt!! Jeg har blitt fortalt av en Tesla-ansatt at den mister ca 1-2 km pr døgn, og det ved minusgrader.
Normalt vil den tape seg 1-2km pr døgn. Det kan være to grunner til at bilen over tapte seg 160km på 36 dager, altså ~5km/dag - enten var Energy Saver skrudd av (dvs den går i "dvale" på de operative systemenet) - eller det er problemer med ekstra drain på noen S60-modeller.

Akkurat hva som er fasit i dette tilfellet vet vi ikke enda.
5km/dag er helt i samsvar med det som jeg opplever på min P85 - med Energi Save skrudd på. Det står vel også noe slikt som 'maks 1% / døgn' i brukerhåndboka, så de er vel såvidt innenfor dersom en legger til litt godvilje.
Nå skal en ikke se bort fra at dette kan bli ytterligere forbedret i seinere FW versjoner. De første Model S kundene hadde vel et tap på inntil 20km/ døgn med Fw 4.5 :o
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Muffinman

#18
Sitat fra: Frodebo på søndag 23. februar 2014, klokken 20:52
Forøvrig mener jeg at dette ikke trenger å være et stort problem inntil det løser seg, Tesla har jo vært rause med å dele ut Mennekeskabel til de som har schukolading, forøvrig fungerer det jo bra med å beregne ladetiden. Inntil videre.
Så lenge strømmen ikke er borte i fem sekunder i løpet av natta. Da starter den ikke igjen (ok, kanskje for mange etter ny software, men ikke for alle) slik som med Mennekes-kabelen. Og jo lenger man bruker på å lade opp (les: reduserer ladestrømmen) jo mer øker man risikoen for å bli utsatt for et strømavbrudd.

SitatMen dersom dette ikke er løst om en måneds tid, så blir saken en annen.
Ikke hold pusten.

Øyvind.h

Sitat fra: cairnz på søndag 23. februar 2014, klokken 20:57
Sitat fra: stiantveitofficial på søndag 23. februar 2014, klokken 18:26
Sitat fra: joern100 på søndag 23. februar 2014, klokken 16:15
Vi har vært seks uker på ferie. Vår S60 sto i garasje med 14 grader uten lading. Dro med 300 rated km og kom hjem med 143

Det er jo helt sykt!! Jeg har blitt fortalt av en Tesla-ansatt at den mister ca 1-2 km pr døgn, og det ved minusgrader.
Normalt vil den tape seg 1-2km pr døgn. Det kan være to grunner til at bilen over tapte seg 160km på 36 dager, altså ~5km/dag - enten var Energy Saver skrudd av (dvs den går i "dvale" på de operative systemenet) - eller det er problemer med ekstra drain på noen S60-modeller.

Akkurat hva som er fasit i dette tilfellet vet vi ikke enda.

Omtrent alle målinger jeg har sett tilsvarer ca 3,5-4km per dag med energy saving aktivert. Ca 12-14km/dag uten energy saving aktivert.

Har ikke sett noen langtidsmålinger som tyder på at 1-2km per dag er realistisk, i hvert fall ikke foreløpig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cairnz

bb sin tur til thailand? mistet vel ikke så mye?
Elbilist

Øyvind.h

Sitat fra: rumi på søndag 23. februar 2014, klokken 20:24
Jeg har nyere sikringskap med jordfeilautomater (3 fas IT nett). Har ikke noe jordfeil som jeg vet om. Spenning og diverse andre sjekker kan ikke jeg se hvorfor jeg som forbruker skal bry meg så mye om så lenge det elektriske anlegget fungerer som det skal.
Litt overrasket over at du mener du vil koble en bil til 6-800.000 til strømnettet ditt, men du vil ikke ta ansvar for å sjekke at strømnettet ditt faktisk er i orden? Dessverre tenker nok mange nordmenn at så lenge lyset er på, varmen kommer fra panelovnene og TV``en gir bilde - da er strømnettet helt fint. Slik er det definitivt ikke. Og når du kobler til det dyreste du noensinne har eid som går på strøm til kontakten hjemme - da sjekker du at anlegget er tipp topp....

Kjøp deg et multimeter til en hundrelapp og mål spenning mellom hver fase og jord, og finn noen nettartikler om basic elektro. Se på dette som det samme som å vite hva en peilepinne var i gamledager.

(PS: Sier absolutt ikke at problemene med bilen må skyldes det elektriske anlegget, ei heller at bilen burde oppføre seg slik om feilen ligger hos deg. Men sjekke anlegget med multimeter - det bør du :) )
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

josteinh

Takk for svar og mange sterke meninger  :) Ser at de fleste er skeptiske til å la bilen stå tilkoblet over lang tid, selv om det er på de "offisielle" ladeplassene på Gardermoen. Det burde jo i alle fall ikke være noe feil med strømopplegget der, men hvis det er Teslas UMC som er problemet hjelper jo ikke det. Kan jo selvsagt gå til innkjøp av en Mennekes-kabel som skal løse alle problemer, men må jo innrømme at jeg synes det blir feil å bruke flere tusen kroner på noe som burde være i orden fra Teslas side. Mitt problem i så måte er jo at det er fullt mulig at Teslas UMC virker aldeles utmerket, og jeg kan således ikke kreve en ny foreløpig. Men jeg har jo ikke lyst til å ta sjansen på stå der med 3 andre personer og 10 kofferter og en død Tesla etter 14 dagers ferie heller  :P

arv

Min Tesla står koblet med UMC en 1 uke på 5 amp ikke noe problem. Kan starte og stoppe lading fra mobil.
ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

tSla

Nå har ikke jeg testet å la bilen stå tilkoblet lading over lang tid. Men lot den stå i garasjen i 4 uker med Energy saving OFF. Typical km gikk fra 343km til 151km. Har alltid koblet fra bilen når lading er fullført.

Etter siste oppdatering dristet jeg meg derimot til å forbli tilkoblet etter at lading var fullført. Ingen problemer iløpet av natten ihvertfall. Tok også å testet hva som skjer dersom strømmen går menst den lader. Tok sikringen, ventet noen minutter, la inn igjen, og bilen gjennopptok ladingen av seg selv, uten problemer. (10A Schuko)

Jeg har bil fra September, første utgave av UMC, og siste software oppdatering.
Tesla Model S P85+

fonberg

Sitat fra: cairnz på søndag 23. februar 2014, klokken 22:00
bb sin tur til thailand? mistet vel ikke så mye?

bb mistet vel 20% på 21 dager med Energy Save på, stemmer ikke det? Det er i tråd med det de aller fleste (inkludert meg) erfarer, og kan oversettes til ca. 4 km/døgn.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

rumi

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 24. februar 2014, klokken 06:43
Sitat fra: rumi på søndag 23. februar 2014, klokken 20:24
Jeg har nyere sikringskap med jordfeilautomater (3 fas IT nett). Har ikke noe jordfeil som jeg vet om. Spenning og diverse andre sjekker kan ikke jeg se hvorfor jeg som forbruker skal bry meg så mye om så lenge det elektriske anlegget fungerer som det skal.
Litt overrasket over at du mener du vil koble en bil til 6-800.000 til strømnettet ditt, men du vil ikke ta ansvar for å sjekke at strømnettet ditt faktisk er i orden? Dessverre tenker nok mange nordmenn at så lenge lyset er på, varmen kommer fra panelovnene og TV``en gir bilde - da er strømnettet helt fint. Slik er det definitivt ikke. Og når du kobler til det dyreste du noensinne har eid som går på strøm til kontakten hjemme - da sjekker du at anlegget er tipp topp....

Kjøp deg et multimeter til en hundrelapp og mål spenning mellom hver fase og jord, og finn noen nettartikler om basic elektro. Se på dette som det samme som å vite hva en peilepinne var i gamledager.

(PS: Sier absolutt ikke at problemene med bilen må skyldes det elektriske anlegget, ei heller at bilen burde oppføre seg slik om feilen ligger hos deg. Men sjekke anlegget med multimeter - det bør du :) )

Jeg ser argumentet ditt, men er ikke helt enig. Hva bilen koster er etter min mening irrelevant i denne sammenheng. Når en kjøper en vare så bør den fungere som den skal. Om det er en micro til 1K eller en elbil til 700K. Hadde det derimot blitt kommunisert fra Tesla at jeg burde kvalitetssikre el anlegget mitt osv. i forkant av lading, så hadde saken vært en annen. Men tanke på at så mange har opplevd problemer med lading, gir meg inntrykket av at testing og kvalitetssikring fra Tesla sin side ikke har vært helt optimalt.

Ble litt OT dette, men jeg har nå kontaktet Tesla Bergen. For se hva de mener om saken.

K

Rumi:

Kjedelig å høre om ladefeilen du opplevde, jeg fikk forøvrig også ladefeil og nedtappet 12V-batteri etter tre dager første gang jeg ladet min bil, måtte få hjelp fra NAF siden jeg ikke klarte/turte å demontere dekslet i fronten (der man kan koble til en 12V batterilader eller starthjelp i nødsfall). En aldri så liten nedtur, ja.

"Feil" i el-nettet (IT-nett) kan jo for eksempel være at noen i nabolaget har jordfeil, noe det ikke er så lett å gjøre noe med. Og feil kan komme og gå, avhengig av om naboen har slått på eller av en bryter siden sist. Greit å måle litt med et multimeter for den som er teknisk nysgjerrig, men måleresultatet trenger ikke være det samme som da ladefeilen skjedde, eller det samme som det vil være neste gang man lader for den del. Med moderne el-anlegg og jordfeilbrytere skal man også slik jeg ser det kunne slappe av i forhold til dette.

Selv fikk jeg en Mennekes Schuko - type 2 ladekabel en uke eller to etterpå. Bruker den dersom jeg ikke vet at bilen bare skal stå en kort stund. Foreslå at du også får utdelt en slik, det ordner seg nok. (Prosedyren med å justere ned ladestrømmen er ikke en god løsning i mine øyne, siden det fordrer at man ikke får behov for å bruke bilen vesentlig tidligere enn "planlagt".) UMC er uansett kjekt å ha med seg sammen med blått og/eller rødt adapter, i fall man får tilgang til 32A eller 400V lademuligheter på tur.

Heldigvis er selve bilen så bra at jeg har kommet meg over det første "ladesjokket". :-)

rumi

Sitat fra: K på mandag 24. februar 2014, klokken 18:12
Rumi:

Kjedelig å høre om ladefeilen du opplevde, jeg fikk forøvrig også ladefeil og nedtappet 12V-batteri etter tre dager første gang jeg ladet min bil, måtte få hjelp fra NAF siden jeg ikke klarte/turte å demontere dekslet i fronten (der man kan koble til en 12V batterilader eller starthjelp i nødsfall). En aldri så liten nedtur, ja.

"Feil" i el-nettet (IT-nett) kan jo for eksempel være at noen i nabolaget har jordfeil, noe det ikke er så lett å gjøre noe med. Og feil kan komme og gå, avhengig av om naboen har slått på eller av en bryter siden sist. Greit å måle litt med et multimeter for den som er teknisk nysgjerrig, men måleresultatet trenger ikke være det samme som da ladefeilen skjedde, eller det samme som det vil være neste gang man lader for den del. Med moderne el-anlegg og jordfeilbrytere skal man også slik jeg ser det kunne slappe av i forhold til dette.

Selv fikk jeg en Mennekes Schuko - type 2 ladekabel en uke eller to etterpå. Bruker den dersom jeg ikke vet at bilen bare skal stå en kort stund. Foreslå at du også får utdelt en slik, det ordner seg nok. (Prosedyren med å justere ned ladestrømmen er ikke en god løsning i mine øyne, siden det fordrer at man ikke får behov for å bruke bilen vesentlig tidligere enn "planlagt".) UMC er uansett kjekt å ha med seg sammen med blått og/eller rødt adapter, i fall man får tilgang til 32A eller 400V lademuligheter på tur.

Heldigvis er selve bilen så bra at jeg har kommet meg over det første "ladesjokket". :-)

Har vært innom Tesla og hentet en Mennekes kabel og ladingen ser ut til å fungere bra nå. Snakket med både Tesla og BKK som leverer strømnettet der jeg bor. Satt med det inntrykket at Tesla mente at strømleverandør hadde ansvaret for feilen, mens BKK sa at Tesla ikke kunne selge bilene sine i Norge om den ikke tålte ladingen fra IT nett. Rett og slett som mellom barken og veden... Men BKK sa at de skulle stikke innom Tesla og slå av en prat hva de mener BKK kan gjøre annerledes.

Min mening er at Tesla bagatelliserer denne feilen og skylder på strømleverandør/230V IT nettet/el opplegget til kunden. Det kan da ikke komme som en overraskelse på de at i Norge så er 230V IT nett ganske utbredt med de jordingproblemene det medfører. Det rare her er at kabel fra annen leverandør fungerer utmerket, mens den som leveres med bilen ikke fungerer optimalt. Dette sa jeg også til Tesla service når de ringte, men dette prøvde de å forklare med at UMC var mye mer avansert, brannsikring osv. Men det koker jo ned til at UMC ikke fungerer, mens 3parts ladekabel fungerer.

Kallagtunet

#29
Det er vel en av de tingene jeg liker minst med Tesla sin salgsorganisajon! Det å drive med regelrett løgn og feilinformasjon for å dekke over at de har feilkonstruert sin UMC for det største markedet utenfor US. Det er ikke noe feil med de IT nettene man kobler seg til, de oppfører seg som de er konstruert og spesifisert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA