Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading i Østerdalen

Startet av josteinh, tirsdag 04. mars 2014, klokken 12:44

« forrige - neste »

K

Jepp. De testet UMC'en på et "simulert IT-nett i USA i stedet for å teste på et faktisk IT-nett i operativ drift. (I Norge eller Albania.)

Som andre har nevnt tidligere i tråden: N-lederen skulle også blitt koblet fra ved endt lading i IT-nett. Når kartet ikke stemmer med terrenget hjelper det lite å skylde på terrenget.

eadie

Tesla har lenge driti seg ut på dette. At de ufaglærte preprogrammerte i Tesla Bergen skal si noe annet enn å lite ut av seg unnskyldninger om jordfeil og BKK overrasker ikke.

Nokså utrolig at Tesla ikke har testet på et ekte IT-nett, men istedet konstruert en ræva UMC basert på et simulert IT nett i en ørken i USA.

Og som flere nevner, Teslas salgsorganisasjon driver ofte regelrett løgn, og i bestefall feilinformasjon, men om de vet det selv er ikke godt å vite. Det skinner iallefall igjennom, rett så ofte, at det er kompetansemangel flere steder i organisasjonen.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

josteinh

Har vært i kontakt med Tesla angående mine bekymringer for å stå tilkoblet på Gardermoen i 14 dager. Tenkte at jeg enten ville få til svar at det var helt trygt eller et vagt svar. Dersom jeg fikk det siste hadde jeg bestemt meg for å forlange en Mennekes-kabel. Men svaret jeg fikk var en variant av det første: "Koble til strøm og sjekk via appen før du er på vei hjem om du får kontakt med bilen. Gjør du ikke det ringer du meg og jeg skal egenhendig reise til Gardermoen å fikse det hele! Dersom du skulle stå på Gardermoen og bilen likevel er død ringer du og jeg kommer innen 25 min og henter dere!!" Deretter fikk jeg visittkortet samt blått adapter som også var ankommet :-) Det er en service jeg må si meg veldig fornøyd med! Så da tar jeg sjansen på å koble til og så får vi se hva som skjer :-)

Jærbuen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 24. februar 2014, klokken 06:43
Sitat fra: rumi på søndag 23. februar 2014, klokken 20:24
Jeg har nyere sikringskap med jordfeilautomater (3 fas IT nett). Har ikke noe jordfeil som jeg vet om. Spenning og diverse andre sjekker kan ikke jeg se hvorfor jeg som forbruker skal bry meg så mye om så lenge det elektriske anlegget fungerer som det skal.
Litt overrasket over at du mener du vil koble en bil til 6-800.000 til strømnettet ditt, men du vil ikke ta ansvar for å sjekke at strømnettet ditt faktisk er i orden? Dessverre tenker nok mange nordmenn at så lenge lyset er på, varmen kommer fra panelovnene og TV``en gir bilde - da er strømnettet helt fint. Slik er det definitivt ikke. Og når du kobler til det dyreste du noensinne har eid som går på strøm til kontakten hjemme - da sjekker du at anlegget er tipp topp....

Kjøp deg et multimeter til en hundrelapp og mål spenning mellom hver fase og jord, og finn noen nettartikler om basic elektro. Se på dette som det samme som å vite hva en peilepinne var i gamledager.

(PS: Sier absolutt ikke at problemene med bilen må skyldes det elektriske anlegget, ei heller at bilen burde oppføre seg slik om feilen ligger hos deg. Men sjekke anlegget med multimeter - det bør du :) )

TMS bør uansett ikke ta skade om strømnettet skulle ha en øliten "skavank" ! Greit at den ikke vil lade eller gir en feilmelding, men faren for å ødelegge noe bør ikke være tilstede.

Skal være unødvendig å drive feilsøking på eget nett for hvermansen, overlat slikt til fagfolk ;)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Gressvikingen

Uansett: Hva er det Tesla mener er et "sunt" nett som bilen vil akseptere? Dette har jeg ikke sett spesifisert noe sted.
Hva er det da man skal undersøke eller sjekke???? ::)
P85D"+"

josteinh

Tilbake etter 16 dagers ferie og kunne fastslå at bilen hadde fullt batteri og at 12V-batteriet fungere helt fint  :) Hadde kontakt med den med appen underveis og kunne se at den vedlikeholdsladet jevnlig. Så da kan jeg fastslå at for min del var det ingen grunn til bekymring. Men det betyr jo ikke at feilen ikke kan oppstå hos andre eller også hos meg hvis jeg er tilkoblet et annet sted enn på Gardermoen parkering.

K

Sitat fra: josteinh på mandag 17. mars 2014, klokken 22:27
Tilbake etter 16 dagers ferie og kunne fastslå at bilen hadde fullt batteri og at 12V-batteriet fungere helt fint  :) Hadde kontakt med den med appen underveis og kunne se at den vedlikeholdsladet jevnlig. Så da kan jeg fastslå at for min del var det ingen grunn til bekymring. Men det betyr jo ikke at feilen ikke kan oppstå hos andre eller også hos meg hvis jeg er tilkoblet et annet sted enn på Gardermoen parkering.

Det var bra. Tilkoblet med vanlig Tesla-UMC fra Schuko?

josteinh


Tusler

Interessant lesing her... er langtidslading eneste som kan føre til 12V problemer ..? Hatt bilen bare en og en halv uke... jeg kjører ca 70 km daglig og lader dermed ca annenhver dag på jobben...fungerer fint..lader med mellom 26- 30 A alt etter om jeg har god tid... er det noe som tilsier at jeg heller burde lade hver dag ?? 12V f. eks ...?
S85

K

Sitat fra: Tusler på torsdag 20. mars 2014, klokken 18:54
Interessant lesing her... er langtidslading eneste som kan føre til 12V problemer ..? Hatt bilen bare en og en halv uke... jeg kjører ca 70 km daglig og lader dermed ca annenhver dag på jobben...fungerer fint..lader med mellom 26- 30 A alt etter om jeg har god tid... er det noe som tilsier at jeg heller burde lade hver dag ?? 12V f. eks ...?

Det er hvis bilen blir stående "ferdig ladet" men med UMC'en fremdeles koblet til at feilen som tillater nedtrapping av 12V-batteriet typisk oppstår.

For min del skjedde dette første gang jeg ladet. Ca et døgn etter at bilen var ferdigladet reagerte den på "ett eller annet" i strømforsyningen, og 12V-batteriet ble koblet fra hovedbatteriet, dvs. fikk ikke vedlikeholdslading derfra. Tre dager etter dette igjen var 12V batteriet tappet så mye at da jeg skulle legge noe i bagasjerommet klarte ikke bilen å åpne luka. Skjermen (den store) var også død. Etter en del fikling pga at jeg ikke forsto hva som var problemet/løsningen klarte ikke bilen å dra dørhåndtakene ut/inn, og til sist ikke engang gi blink ved forsøk på låsing.

Løsningen i mitt tilfelle ville vært å få tatt ut ledningen (bilen må ha nok strøm til å klare å frigi type2-pluggen) og så sette seg inn og trykke inn bremsen. Da skal 12V-batteriet igjen få lading fra det store batteriet.

Hvis bilen først er "bricked" pga flatt 12V er løsningen å lade 12V batteriet med en batterilader eller bruke starthjelp / annet batteri. Da må "nosecone" tas av for å komme til tilkoblingspunktene. Jeg klarte/turte ikke gjøre dette selv i kulda, så NAF måtte komme en tur (på Tesla Motors sin regning).

Det er m.a.o. ingen fare slik ditt lademønster er, men pass på hvis bilen skal stå lenge nok til at 12V batteriet kan bli "brukt opp", da er det lurt å ta ut kabelen og sjekke at det ikke er noen feilstatus i dashbordet.

Bjørn

Jeg arb på havet, og parkerer på Værnes 2uker av gangen, lader til 50% første døgnet, siste døgnet starter jeg lading slik at jeg har 90% når jeg kommer tilbake.. Bruker UMC schuko 13A. Funker hver gang..

eadie

Slik jeg har skjønt dette gjelder det å passe på at bilen ikke fullades når man bruker Umc. Lad til feks 90% og stopp lading med app.
Kun når den fullades at enkelte får problem med 12v low, eventuelt at det har vært strømbrudd og lading ikke ble gjenopptatt automatisk.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Bjørn

Sitat fra: eadie på lørdag 22. mars 2014, klokken 22:55
Slik jeg har skjønt dette gjelder det å passe på at bilen ikke fullades når man bruker Umc. Lad til feks 90% og stopp lading med app.
Kun når den fullades at enkelte får problem med 12v low, eventuelt at det har vært strømbrudd og lading ikke ble gjenopptatt automatisk.

Neida.. problemene for dem som har hatt dem, soppstår når lading avsluttes av bilen selv.. enten det er på 100% 90% el 50% forsåvidt.. :)

OddB

Fikk bilen på onsdag og  ladingen på mitt blå adapter virker helt etter boka.  (Har ikke simulert strømbrudd ved å ta sikringen) Ingen feilmeldinger ved fullført lading. Scheduled charging fungerer,  samt start og stopp både via appen og VisibleTesla.
Et tips til de som mistenker at de har ustabil spenning.  VisibleTesla logger spenningen mens  bilen lader. Hadde ca 6V variasjon mens vaskemaskin,  oppvaskmaskin, induksjonstopp, stekeovn og mikrobølgeovn var i bruk uten at noe skjedde med ladingen.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA