Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 6,5"/10,2" hovedskjerm - oppdatering og oppgradering

Startet av tomrh, tirsdag 04. mars 2014, klokken 08:52

« forrige - neste »

Fairlane

#120
Slår også et slag for parkeringsvarmer. Har hatt det i mine 2 siste Golfer og det var det første jeg krysset av for i ekstrautstyrslista når jeg bestilte GTE.

Kommer selvsagt veldig an på din bruk og parkeringsforhold, men for meg er det verdt hver eneste krone, hadde lett krysset av om den kostet det dobbelte også.
Jeg kan for øvrig ikke tenke meg at det ikke skal være mulig å sette den i gang også i elmodus, det er jo en separat enhet som drar bensin fra bensintanken og hvis den fungerer på samme vis som i vanlig Golf 7 TSI kan den startes manuelt med et lett trykk på bryteren, også når man kjører. Da blåser det varmluft i dysene etter noen hundre meter. Fungerer upåklagelig og jeg har aldri hatt behov for hverken service eller lading, selv med stort sett småkjøring. Bare å la den blåse seg ren med jevne mellomrom, la den gå en full syklus av og til, samt sørge for å starte den noen ganger også i sommerhalvåret, da som kjøler..

Ellers tror jeg unasett du får igjen de pengene når du en gang skal selge, det har vist seg å være attraktivt de gangene jeg har solgt. Skal man ettermontere en slik enhet, med fjernstyring, kommer det fort på 25+ og du får ikke den samme integreringen i kjørecomputeren som den fabrikkmonterte.

autofil

Er en bensinvarmer mer vedlikeholdsfri enn diesel da den brenner med høyere temp? Tenker på belegg i kammer etc.

Fairlane

Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på torsdag 05. februar 2015, klokken 09:44
Er en bensinvarmer mer vedlikeholdsfri enn diesel da den brenner med høyere temp? Tenker på belegg i kammer etc.

Det tror jeg, uten å vite. De jeg har hørt om som har småproblemer med Webasto og Eberspächer har vært dieselvarmere. Ikke hørt om noen tilfeller med bensinvarmere, selv om det sikkert forekommer.

autofil

Fått svar fra importøren ang mine spm. Poster litt senere.

wibb

Sitat fra: Fairlane på torsdag 05. februar 2015, klokken 09:42
Slår også et slag for parkeringsvarmer. Har hatt det i mine 2 siste Golfer og det var det første jeg krysset av for i ekstrautstyrslista når jeg bestilte GTE.

Kommer selvsagt veldig an på din bruk og parkeringsforhold, men for meg er det verdt hver eneste krone, hadde lett krysset av om den kostet det dobbelte også.
Jeg kan for øvrig ikke tenke meg at det ikke skal være mulig å sette den i gang også i elmodus, det er jo en separat enhet som drar bensin fra bensintanken og hvis den fungerer på samme vis som i vanlig Golf 7 TSI kan den startes manuelt med et lett trykk på bryteren, også når man kjører. Da blåser det varmluft i dysene etter noen hundre meter. Fungerer upåklagelig og jeg har aldri hatt behov for hverken service eller lading, selv med stort sett småkjøring. Bare å la den blåse seg ren med jevne mellomrom, la den gå en full syklus av og til, samt sørge for å starte den noen ganger også i sommerhalvåret, da som kjøler..

Ellers tror jeg unasett du får igjen de pengene når du en gang skal selge, det har vist seg å være attraktivt de gangene jeg har solgt. Skal man ettermontere en slik enhet, med fjernstyring, kommer det fort på 25+ og du får ikke den samme integreringen i kjørecomputeren som den fabrikkmonterte.

Jeg minner om at dette er ikke en vanlig fossilbil og at erfaringer ikke nødvendigvis kan overføres direkte. Jf. at det kan være ekstra utfordringer utover det vanlige med lading av 12 V-batteriet etter bruk av parkeringsvarmer som jeg beskrev i forrige post. Dette at det er en ny løsning har også forhandlerne fått erfare da det etter min erfaring har sittet litt langt inne å få gode svar på spørsmål rundt parkeringsvarmer, lading og kjøring på EL kontra bensin/hybrid.

I tillegg har man jo mulighet til å forvarme kupé på EL fra det store batteriet eller fra nettstrøm så det er jo ikke slik at man mister denne muligheten uten parkeringsvarmer. Det man mister helt er forvarming av motor.


Fairlane

#125
Ser den og er også spent på hva fasit er. Noe av grunnen til at jeg tok den med er at jeg har utelukkende positive erfaringer med bensinvarmeren fra før og at oppvarming da ev ikke går på bekostning av rekkevidden på eldrift. Økonomien i det blir en annen sak..
Jeg heller ikke forestille meg at elvarmeren kan være like effektiv som en webasto for å oppnå rask oppvarming av kupeen, men det kan jo hende jeg tar grundig feil.
Et annet moment kan jo være at bensinvarmeren sikrer driftstemp på bensinmotoren før den slår inn i hybriddrift, som sikkert ikke er skadelig.

autofil

Se svar fra Møller på mine spm rundt bensinvarmeren. Kjenner jeg har noen oppfølgingsspm. Er ikke denne bilen allerede lansert i noen andre land?

=====
Din henvendelse angående:
Spørmål om virkemåte Golf GTE
er nå besvart.

Informasjon fra Harald A. Møller AS:
Hei Stein.

Vedrørende din henvendelse.

Da bilen fortsatt ikke er lansert i Norge, har vi ikke all teknisk informasjon
tilgjengelig enda.
Men i prinsippet er det er tre muligheter for parkeringsvarme i Golf GTE:

Forhåndsoppvarming elektrisk via MIB/Infotainmentsystemet (såfremt den står på
lading)
Forhåndsoppvarming elektrisk via app ved å bestille Car-Net e-remote fra fabrikk
(såfremt den står på lading)
Forhåndsoppvarming Webasto ved å bestille parkeringsvarmer (Bensindrevet varmer)

Både elektrisk oppvarming eller oppvarming via Webasto parkeringsvarmer vil varme
opp kupeen.

Den elektriske parkeringsvarmen kan startes via forhåndsprogrammering i
MIB/Infotainmentsystemet, eller via Car-Net App (Ekstrautstyr).
Bensinvarmeren/Webasto (Ekstrautstyr)startes enten via forhåndsprogrammering i
MIB/Infotainmentsystemet, eller via egen fjernbetjening (Ikke via Car-Net).

Det er fortsatt noe uklart om det er, og hvordan eventuelt systemene er skilt i
kjølesystemene når det brukes som parkeringsvarmer.
Enten er systemene åpne, så hele anlegget varmes opp, eller så er det montert
sperreventil som da fører til kun oppvarming av kupedelen av systemet.

Vi er ikke kjent med noen spesielle problemer med Webasto bensinvarmer.

Vi håper dette besvarer din henvendelse og ønsker deg velkommen tilbake på våre
nettsider.

Vennlig hilsen / Best regards
Stian Aaslund
Customer Care/Kundehenvendelser

wibb

Sitat fra: Fairlane på torsdag 05. februar 2015, klokken 10:24
Ser den og er også spent på hva fasit er. Noe av grunnen til at jeg tok den med er at jeg har utelukkende positive erfaringer med bensinvarmeren fra før og at oppvarming da ev ikke går på bekostning av rekkevidden på eldrift. Økonomien i det blir en annen sak..
Jeg heller ikke forestille meg at elvarmeren kan være like effektiv som en webasto for å oppnå rask oppvarming av kupeen, men det kan jo hende jeg tar grundig feil.
Et annet moment kan jo være at bensinvarmeren sikrer driftstemp på bensinmotoren før den slår inn i hybriddrift, som sikkert ikke er skadelig.
Rekkevidden på el-drift har jeg ikke tenkt så mye på oppi akkurat dette. Jeg har vel tenkt litt slik at hvis du har brukt av batteriet til kupévarming (altså at du ikke står tilkoblet nettet) så får man jo da bruke bensinmotoren ekstra til fremdrift da. Men dersom det er slik at parkeringsvarmeren er et veldig effektivt system kan jo selvfølgelig det ha noe innvirkning på "regnestykket" da. Det jeg tenker mest på er at jeg helst vil slippe å bekymre meg for status på 12V-batteriet i en ny bil. Kjipt at de ikke har sørget for vedlikeholdslading av det når man først plugger det store batteriet i nettstrømmen (er i hvert fall det jeg har blitt fortalt).

Ellers er også jeg usikker på effektiviteten på EL-varme kontra bensinvarmer. Det er vel diverse diskusjoner rundt EL-varmeren på EL-Golfen, men jeg har ikke helt fått satt meg inn i det.

Fairlane

Høres litt merkelig ut at man ikke har sørget for vedlikeholdslading samtidig ja, men jeg har fått et bestemt inntrykk av at forhandlere generelt ikke vet så mye mer om denne bilen enn de som er her inne..
Jeg har forsøkt meg på å stille noen tekniske spørsmål til VW i Tyskland, men de kaster meg bare videre til Møller, så det har ikke vært så mye nyttig å oppdrive enda.


BadaBing

Interessant! I vårt tilfelle står bilen i en kald lukket garasje. Kanskje ikke så bra at parkeringsvarmeren står og går der en time før man kommer ut. Da er det vel best å bruke forhåndsprogrammert elektrisk oppvarming i garasjen, og så parkeringsvarmer alle de andre stedene man er hvor bilen ikke er plugget inn. Og det er jo faktisk en del.

Fairlane

Vil definitivt ikke anbefale å bruke webastoen i lukket garasje nei, med mindre garasjen er veldig godt ventilert..
Det er sånn jeg tenker også, fordelen med begge installert å kunne kjøre elektrisk oppvarming i garasje år den likevel er plugget inn og bruke bensinvarmeren ellers.
Ja takk, begge deler..

autofil

Jeg vil dog mase igjen for å få bekreftet følgende: hvis man IKKE velger bensinvarmer, eller skrur denne på: 1. Blir bilen skikkelig varm inni? 2. trekker den strøm FRA hovedbatteri og dermed reduserer rekkevidden? Dette vil jeg ha svar på.

autofil

Takk. Da er svaret gitt. Men hva med dette spm: Jeg har MYE småkjøring som skal gjøres på strøm. VIL varmeren slå inn om jeg ikke tvinger den på? Har dieselvarmer nå som går hele tiden - det er dødsens for en dieselvarmer med mye av og på. Håper den ikke styrer seg selv når den går på strøm.

wibb

Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på torsdag 05. februar 2015, klokken 18:35
Jeg vil dog mase igjen for å få bekreftet følgende: hvis man IKKE velger bensinvarmer, eller skrur denne på: 1. Blir bilen skikkelig varm inni? 2. trekker den strøm FRA hovedbatteri og dermed reduserer rekkevidden? Dette vil jeg ha svar på.
Ang. punkt 2: Jeg har altså fått beskjed fra min kontaktperson at parkeringsvarmeren tar strøm fra 12V-batteriet som for vanlige biler (derav min bekymring rundt tapping av det batteriet uten tilstrekkelig lading fra kjøring). Veldig fint å få vite om noen får annen info...

BadaBing


Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på torsdag 05. februar 2015, klokken 19:00
Takk. Da er svaret gitt. Men hva med dette spm: Jeg har MYE småkjøring som skal gjøres på strøm. VIL varmeren slå inn om jeg ikke tvinger den på? Har dieselvarmer nå som går hele tiden - det er dødsens for en dieselvarmer med mye av og på. Håper den ikke styrer seg selv når den går på strøm.

Høres underlig ut at den skal kunne slå inn uten at du har kontroll over den. Hvis så er tilfelle må det være fordi vw har vurdert det som at det er helt greit at den går av og på, men jeg tror ikke det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA