Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjettinger til i3

Startet av Høgis, tirsdag 04. mars 2014, klokken 02:35

« forrige - neste »

Høgis

Når jeg bestilte bilen i Des. 2012 kikket jeg i sikrings-skapet og så at det var merket med 400V. Rødt adapter ble huket av i bestillingen.  I høst tok jeg kontakt med elektrikker for å legge opp el-bil strøm til garasjen. Da han dukket opp fikk jeg beskjed om at jeg bare hadde 220V selv om det var merket med 400V. Han mente dete var like greit å legge opp en 230V kurs på 32A. Anlegget hadde tålt det, men etter noen samtaler med nettverksleverandøren bestemte jeg meg for og ta kostnaden og legge om til 400V. Jer er så heldig at det er lagt opp 3-fas 400V inn til sikringsskapet, men det er kun kjørt videre med 230V.
Måtte betale 3300,- for målerbytte og litt over 7000,- for jobb og deler fra elektrikker som jeg kjenner.
Arbeidet med å legge kabelen fra sikringsskapet og ut til garasjen gjorde jeg selv.
I og med at sikringsskapet ligger midt inne i huset, måtte jeg være litt kreativ for og få den grove kabelen fra skapet og inn i garasjen. Nå er alt koblet på og det ser helt greit ut syntes jeg. Kabel ble skjult i plast-kanaler (skar ned fotlist og erstattet med plastkanal) og ført ut av huset bak panelen. Tok opp beleggningsstein som ble lagt tilbake. Plastkanaler også inne i garasjen. Legger ved noen bilder som viser hvordan jeg valgte og gjøre det. Gjenstår litt arbeid med å dekke til kabler på utsiden samt maling/sparkling av platen ved sikkontakt. Alt er klart for den berømte røde adepteren som sikkert dukker opp en gang. De 2 første bildene viser hvordan hovedsikringen var i skapet.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Jærbuen

Hvilket jordfeilvern har du på kursen ut til 400V-kontakten?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Høgis

Sitat fra: Jærbuen på lørdag 22. februar 2014, klokken 23:34
Hvilket jordfeilvern har du på kursen ut til 400V-kontakten?

Det er jeg litt usikker på, holder meg unna det elektriske.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

kennethl

Aner ikke, men er det lov å legge kabel på den måten. Skjult kabel bak lista? Ikke er den i kanal eller festet såvidt jeg kan se. Mrk. Jeg vet ikke og lurer fordi jeg også satser på 400v og rødt stikk.

Høgis

#4
Skjuler ikke kabelen bak lista, men legger den i en egen plastkanal m/lokk. Har fuset vekk ca 16-17 mm. i bunn av fotlista som er profilert, dermed blir det lite synlig. Samme plastkanal som vises på bilde som heter nr. 1 og nr. 5.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

sn0le

Kabel bak list er ikke lov. I alle fall ikke med 230V/400V.
Men det Høgis har gjort er helt ok. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Hyperstress


Sitat fra: sn0le på søndag 23. februar 2014, klokken 01:11
Kabel bak list er ikke lov. I alle fall ikke med 230V/400V.
Men det Høgis har gjort er helt ok. :)

Er vel ikke noe regler mot å legge kabler bak list, bortsett fra at kabelen må være tilgjengelig (altså at lista må skrus fast).
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Da gjenstår det bare å finne ut hvem man må ligge med for å få rødklumpen. Forbaska irriterende at de ikke engang klarer å levere ut denne til kundene som tydelig har gitt beskjed om at det legger begrensninger på bruk av bilen.

Jærbuen

Sitat fra: BryneS på søndag 23. februar 2014, klokken 09:18
Vil anbefale å sette opp kombinert 400V/230V stikk når man først har 400V tilgjengelig.
Da har man stikk til høyttrykkspyler, vinkelsliper eller hva man måtte ønske når bilen ikke lader.  ;)


Denne har jeg installert, har 13A ellers i garasjen, men med denne får jeg hvertfall 1 Schuko med 16A tilgjengelig 
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

sn0le

@Hyperstress:
Har blitt fortalt av flere kollegaer, noen av de med gruppe L sertifikat, at kabler inntil 50V kan skjules bak lister.
Men Googlet litt nå, og ser at man kan som du sier skru lister fast slik at kabel er lett tilgjengelig.
Dog bør man da gå i tabellene og se hvilket tversnitt man må bruke for en slik forlegningsmåte.
Kabler i skjult anlegg må ofte ha større tverrsnitt enn hvis det er åpent anlegg på samme strømkurs/strømtrekk.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Epleskreller

Gjorde mye av det samme som Høgis for seks måneder siden. Hadde kun 230v ut til fordelerskapet i garasjen. Gravde, flyttet beleggningsstein mm, gjorde et stykke arbeid. 20A400v til garasjen, derfra egen 16A400v-kurs til ladepunkt. Har hatt bilen i 5 mnd og ikke fått testet 11kW-lading enda. Det er ganske utrolig at de ikke har klart å ordne dette et halvt år etter de startet å levere bilene..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Høgis

Fikk til svar at vi i norge ikke er så høyt prioritert vedr. det røde adapteret. Vi har endel andre muligheter. Han jeg snakket med sa de fikk inn snaut 20 stk. i uka som skal fordeles rundt om i landet. Da kan det ta sin tid før alle som har bestilt får.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

rene

Sitat fra: Høgis på søndag 23. februar 2014, klokken 20:26
Han jeg snakket med sa de fikk inn snaut 20 stk. i uka som skal fordeles rundt om i landet. Da kan det ta sin tid før alle som har bestilt får.
2000 biler utlevert i fjor, det vil da ta 100 uker å levere ut til alle disse. Da har vi to nye år med leveranser som backlog som vokser. Lykke til. Gi nå ihvertfall oss med TN-nett og 400V i garasjen...

Jejl

Hvis en kun har  63A på hovedsikringen, vil det da være så smart å montere opp en 16A400v kurs? En kan vel ikke bruke alle de 11 kilowattene uten om på sommeren?

Vi har 32A230v, og for første gang siden vi fikk huset for 14 år siden så gikk hovedsikringen for halvannen uke siden. Hvis oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel, vvbereder ,  stekeovn og to-tre kokeplater står på samtidig sammen med oppvarming av huset, så blir det vel neppe så mye igjen til elbilen. Vi har derfor skrudd styrken på ladingen litt ned foreløpig. Kommer sikkert til å skru den opp igjen når været blir varmere.
Vurderer også å sette på en timer på vv-berederen slik at den kun varmer en tid av døgnet som vi vanligvis ikke lader.

Nuvolari

Sitat fra: rene på søndag 23. februar 2014, klokken 21:04
Sitat fra: Høgis på søndag 23. februar 2014, klokken 20:26
Han jeg snakket med sa de fikk inn snaut 20 stk. i uka som skal fordeles rundt om i landet. Da kan det ta sin tid før alle som har bestilt får.
2000 biler utlevert i fjor, det vil da ta 100 uker å levere ut til alle disse. Da har vi to nye år med leveranser som backlog som vokser. Lykke til. Gi nå ihvertfall oss med TN-nett og 400V i garasjen...

Av og til lurer jeg på hva som feiler logistikkavdelingen i tesla, vinderdekk, felger, adaptere, matter.... Noen burde få sparken.

Jeg har noen bøker i logistikk de kan få låne.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA