Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 12 V Batteriet

Startet av Silkefot, fredag 02. mars 2007, klokken 17:18

« forrige - neste »

Silkefot

Ved FFI Kjeller er det to lade og parkeringsplasser for de ansatte med elbil. For tiden er det bare en person som bruker denne. I utgangspunktet er dette ett godt tiltak hadde det ikke vært for en ting: Det koster 50 kr i måneden for å lade per bruker :o. Rent teoretisk kan det jo hende at man klarer å bruke 50 kr i strøm på en måned men jeg skulle tro at dette strømforbruket blir forsvinnende lite i forhold til det som går med på de 200 motorvarmebrukerne (som forøvrig får den strømmen gratis...). For vår del er det bare snakk om å lade 1-2 ggr i uka og da blir 50 kr mye.

Er det noen som vet om det finnes retningslinjer for statlige bedrifter om miljøtiltak for nullutslipsbiler? Synes å huske at det ble skrevet noe om det på det forrige forumet.
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

El rayo

#1
50 kr/mnd er forholdsvis rimelig. Jeg skulle på møte på Norlandia Hotell i Oslo. Ringte på forhånd og spurte om de hadde elbilparkering. Det hadde de ikke, men anbefalte Ibsen P-hus som skulle ha ladeplass. Det har visst byttet navn til Sentrum P-hus, forresten. For å få åpnet bommen måtte jeg bruke Visakortet. Det ble 216 kroner, takk, for 4 timer og 12 minutter. Fikk ladet 49 %.

Ser fram til den dagen Norstart får gjennomslag for forslaget om gratis elbilparkering også på private betalingsplasser.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

i mange fellesgarasjer er det stikkontakt for motorvarmer. Når det dukker opp en elbil tror ofte borettslaget at det skal gå konkurs. Faktum er at en elbil skal brukes svært mye før den når opp til en motorvarmer i strømforbruk. Motorvarmer uten tidsur trekker 500 w hele døgnet.  Det blir12 kw.
Elbilen er fulladet på  det samme om en lader fra 20-30 %. Og den lades sjelden hver dag.

Henning.


Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Silkefot

Nå er denne parkeringen i tilknyttning til en arbeidsplass så bilene står der ikke så mye mer enn 8 timer om dagen. Om vi sier som hens at motorvarmeren drar ca 500W altså litt mer enn 2 A og Saxo'en drar i snitt litt mer enn 12 A så kan man vel grovt si at elbilen drar strøm tilsvarende 6 biler med motorvarmer. Om vi må betale 50 kr for den strømmen vi bruker så bør jo de absolutt betale en tier for sitt  :P
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Thomas Parsli

50,- delt på 20 arbeidsdager er 2,50 per dag.
Dette er omtrent hva det koster å lade 50% -og det gjør du kanskje siden du trenger å lade på jobb?

Jeg skjønner at du synes andre også burde betale. Men 50,- er billig, så å kalle dette "rådyr ladeplass" blir vanskelig å ta alvorlig. Du betaler kanskje for det du bruker i strøm, neppe mer.

Hvis det blir innført fordelsbeskatning av "gratis" parkerinsplass på jobb tror jeg nok den blir betraktlig mer enn 50,-/mnd.

Og hvis du synes 50,-/mnd er mye kan du jo prøve å parkere i et parkeringshus i Oslo sentrum og lade bilen der. Er du heldig blir det rundt fire timer.

Jeg lader gratis ved grønland t-banestasjon i Oslo, men ville gladelig betalt en hundrelapp i måneden  for å slippe duedritten. Jeg ville nok betalt hundre kroner måneden bare for å stå under tak hver dag.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

#5
Jeg synes heller ikke at en kan si at 50 kr. måneden for en ladeplass er dyrt, men når bedriften har 200 gratis kontakter for motorvarmer, virker det kanskje litt rart. På min arbeidsplass var det også gratis stikkontakter for motorvarmer, disse ble tildelt etter prinsippet først til mølla..Jeg tok kontakt med vaktmester (facility manager som det heter på nynorsk) for å få reservert Elbil kontakter, (måtte jo være garantert plass), uten særlig respons (han var bekymret for strømforbruket, og var helt sikker på at forbruket var mye større enn det jeg sa når jeg sa meg villig til å betale for strømmen).

Jeg tok senere kontakt med HMS leder som syntes Elbil plasser var en glimrende ide som passet inn med miljøprofil og smarte arbeidsreiser, han sørget for at noen  noen av motorvarmerplassene ble reservert Elbil, (gratis og vil utvide antallet ved økt behov). Jeg antar at FFI har en HMS avdeling og at M også her står for miljø og at spesielt FFI gjerne vil framstå som en bedrift som støtter ansatte som vil reise miljøvennlig til/fra jobb, så jeg ville kanskje forsøke å få støtte via HMS ansvarlig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

EL CAR LØS

Jeg er helt enig med "thomas og Griffel", at 50 kr. ikke er dyrt, duedritt er "dritt" ;D
Har hørt det fra kone óg, da jeg lest innlegget til henne lo hun da hun mente dette er sant, har aldri parkert der selv, men hun har gjort flere ganger og det er forfedelig med "duedritten"  >:(

Men jeg forstår samtidig at "Silkefot" mener at de andre også burde vare med på fordeling av strøm utgifter.
Dersom du kontakter HMS avd. går det helt sikkert greit etterhvert, selv har jeg også som de andre har nevnt her, altid kontakted HMS avd. de er jo interesserte i slike tiltak, det gir poeng for bedriftene.

Jeg har etter egen initiativ bidrat at enkelte bedrifter blir mer "elbil" vennlig og kan nevne:

Oslo Sporveier AS - Har egen gratis elbil plasser "Majorstuen-Holtet-Grefsen og (Jar?)"
Aker Kværner AS - Har egne gratis elbil plasser - Tranby/Sandvika"
FMC Technologies AS - Har 2 gratis elbil plass "Næringsparken"

* Diakon hjemmet - Majorstuen "kone har ordnet 1 gratis elbilplass for studenter og besøkende"




El rayo

I OBOS-bladet nr 2-07 er Kewet Buddy omtalt ifm et borettslag som opprettet elbilplasser med lademulighet etter ønske fra en beboer. 100 kr pr måned i leie for plass + strøm.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA