Prosentvisning og resterende kjørelengde på "tulletur"

Startet av MindViruz, fredag 21. februar 2014, klokken 16:38

« forrige - neste »

MindViruz

Hei.

Jeg har vert leafeier i en uke.

Jeg kjører i ECO, veldig jevnt og fint og i ganske flate omgivelser i 60-80 kmt.

Jeg har den oppfatningen av at den prosentvisningen av ladenivået på batteriet som man har på dashbordet er helt korrekt, og vil synke like fort fra 80-50% som fra 50-20% under identiske kjøreforhold. Stemmer dette?

Når det gjelder GOM, den som viser antatt rekkkevidde, så har jeg blitt fortalt at denne er mest av alt villedende.

Det jeg synes er så rart, er at ved 3-4 grader, jevn kjørestil og terreng og forvarmet bil og lav temperatur i bilen opplever jeg dette:
Jeg kan starte med eks 80% og 110 km. Når jeg kommer fram på jobb har de sunket like mye. Altså har jeg igjen 85 km og 55% etter 25 kjørte kilometer. På vei hjem skjer det samme. Da kjører jeg 25 km og har igjen 60 km og 30%.

Dette vik si at per kjørte kilometer mister jeg ca 1% av batteriet og 1km på estimert lengde. Batteriprosenten vil jo gå tom lenge før estimert kjørelengde forsvinner. Med mindre batteriprosenten varer lengre mot slutten?

Kan noen med mer leaf erfaring svare på dette?

Gliderman

Hei
Jeg ser ikke så mye på gjettometeret, men for meg stemmer 1% pr km ganske bra med passe lunk i bilen.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

MindViruz

Det betyr 100 km på 100% batteri, og da trekker varmeapparatet under 1kw hele turen, om jeg slår det av legge gjettometeret til omkring 2-5 km..

Det er ganske skuffende, jeg hadde forventet 120-130 på bare veier og plussgrader...
Eller 100km på 80% batteri.

JBS

Formoder du også køre på vinterdæk?
Jeg kan se vi har næsten samme kørelængde og jeg har de samme tal.
Men det er helt som forventet- vinterdæk og varme koster op til 50% extra.
ca. 2kw milen.
Dette passer også med det skema som findes på nettet.

TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

MindViruz

Sitat fra: JBS på fredag 21. februar 2014, klokken 18:32
Formoder du også køre på vinterdæk?
Jeg kan se vi har næsten samme kørelængde og jeg har de samme tal.
Men det er helt som forventet- vinterdæk og varme koster op til 50% extra.
ca. 2kw milen.
Dette passer også med det skema som findes på nettet.

Ja, vinterdekk.
Men varmepumpen i den nye leafen, som trekker mindre enn 1 kw på strekningen står på lav temperatur. Gjettometeret gir kun 2-5 km ekstra om det blir slått av. Så jeg synes det er rart at rekkevidden ikke blir litt lengre. Men kanskje jeg forventer for mye.

JBS

Varmepumpen kan jeg desværre ikke udtale mig om  :o
Men, mener at huske at en del ikke er tilfreds med ydelsen på disse..
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Elisabeth

Det stemmer med mitt forbruk også. Kjører 10 km til jobb, ganske flat vei med en litt bratt stigning opp ei bru. Når temperaturen er under 0 gr er forbruket 10% på denne strekningen. Ved 5+ (har ikke vært høyere temperaturer mens jeg har hatt bilen) var forbruket på 8% på sammen strekningen. Blir spennende å se hvordan forbruket blir når temperaturen øker.

Jeg har for øvrig også merket meg at forbruket øker hvis det er mye vind ute ala stiv kuling. (Naturlig nok når jeg kjører mot vinden). Kjørte en gang "jobbstrekningen" tur retur i stiv kuling. Motvind på tur utover - forbruk 12 %, retur - forbruk 9%. GOM viser så forskjellig at det har jeg sluttet å se på. Jeg har kjørt ned til rest på 20 % flere ganger og GOM har vist restlengde på både 30 km og helt ned i 20 km.

Jeg syns enda det er vanskelig å beregne akkurat hvor langt jeg kan kjøre, nettopp fordi forbruket varierer alt etter vær, vind, føre, temperatur osv. Jeg grovregner 1 % pr km, da er jeg i hvert fall på den sikre siden :-)
Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

Razor

Kjører Vikersund-Rygge via Oslofjordtunnelen med "god" margin og det er 126km. Ender som regel med ca 5-10 %
I dag var det noe slush, temp fra -3 til 1. Har foreløpig ikke prøvd i kaldere enn -5.
Fulladet bil og forvarmet ca 20 min.
Brukte i dag varmeapparat ca halvparten av tiden

2mash

Jeg har også hatt Leafen i en uke med forrykende Bergensvær. Fantastisk bil, men må innrømme at jeg også trodde den skulle holde litt lenger. Glad jeg bestilte 6,6kW-lader, så jeg kan fylle opp en del mens jeg spiser middag...
Regner også 1% pr km, men jeg går ikke inn for å kjøre spesielt økonomisk...det er jo så mye gøyere å trykke litt til :-)
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

MindViruz

Sitat fra: 2mash på søndag 23. februar 2014, klokken 17:32
Jeg har også hatt Leafen i en uke med forrykende Bergensvær. Fantastisk bil, men må innrømme at jeg også trodde den skulle holde litt lenger. Glad jeg bestilte 6,6kW-lader, så jeg kan fylle opp en del mens jeg spiser middag...
Regner også 1% pr km, men jeg går ikke inn for å kjøre spesielt økonomisk...det er jo så mye gøyere å trykke litt til :-)

Bor i Bergen vi også.

I dag brukte konen bilen til jobb. Kjørte 25 km med forvarmet bil og brukte 15% av batteriet. Meget bra!
På vei til svigermor hadde hun ikke forvarmet bil, og Varmen på 25 grader. Da brukte hun også akkurat 15% på 7,3 km. Det var ikke så imponerende.

Det virker som forvarming i 20 minutter har mye å si for rekkevidden. Og kanskje småkjøring heller ikke er så gunstig.

2mash

Leaf Tekna 2014-02 6,6kW

fws

På denne tiden av året (mellom -5 til +5) bruker jeg ca. 10% per mil ved normal kjøring. På korte turer (under 3km) bruker jeg mye mer pga. oppvarming. Setter jeg på "eko" og kjøre sparsommelig kommer jeg ca. 12km på 10%.
Må legge til at de gangene jeg kjører "økonomisk" er når jeg skal litt lengere turer (f. eks Oslo-Fredrikstad), og da er det som regel motorveikjøring i ca. 95 km/t. Når jeg kjører normalt er det mye Ring 3 (Oslo) kjøring i 60-80 km/t.     
Nissan Leaf 2018

2mash

Sitat fra: MindViruz på mandag 24. februar 2014, klokken 15:47

Sitat fra: 2mash på mandag 24. februar 2014, klokken 09:03
Forvarmer du med originallader?

Ja. Hvordan det?

Iflg andre tråder, så trekker forvarmingen av batteriet når man lader på 10A. Kanskje det ikke gjelder Euroleaf'en?
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW

MindViruz

I følge brukanvisningen trekker varmepumpen så mye som kabelen kan forsyne. Men jeg merker selv at om jeg lader til 80% forsvinner litt batteri allikevel. Da er det ca 76% når jeg skal kjøre. Når jeg lader til 100%er det stort sett 99-98% når jeg kommer ut i bilen... Rart det..

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA