Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gammel konfig, ny faktura

Startet av cito13, onsdag 26. februar 2014, klokken 12:01

« forrige - neste »

edyrli

Her var det en del interessant.
Det ene er at batteriet faktisk er på 36 kWh og man normalt kun tar ut 28kWh.
Det andre er at man kan kjøpe range extender pakke som bl.a. gir.
Bedre isolering hva det nå betyr. Oppvarmet frontrute og en knapp som gir mulighet for å hente ut mer en de normalt 28kWh av batteriet.
Dette gjør med ett B klasse meeeget interessant!!

Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Ona IX

Syntes jeg leste at selv om man hadde 36kwt batteri, så var det reelle rekkevidden lik som de andre elbilene teoretisk rundt 200, men praktisk rundt 170! Noe jeg tror ødelegger for mb! Skal se om jeg finner hvor jeg leste det!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

edyrli

Sånn jeg forstår det er standard rekkevidde uten range extender pakke. Denne skal utifra amerikansk kjøresyklus gi ca 17 miles ekstra dvs ca 27 km. Dersom rekkevidden er oppgitt til 200km vil den altså bli 227 i range extend modus.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Sterkstrøm

Det åpnes for bestilling av denne Mercedesen hos Andresen bil i Asker og Ski om en måneds tid. BOS skal vist ikke ta den inn etter det selger i Lillestrøm sier. Andresen bil var veldig positive og greie å ha med å gjøre. Dette til orientering :)

Gordon Retriever

Sitat fra: Sterkstrøm på fredag 27. juni 2014, klokken 18:48
BOS skal vist ikke ta den inn
Javel, den selger så bra i USA at det ikke er ledig produksjonskapasitet for Norge?:P
Vi får vente og se hvilke røyksignaler BOS selv velger å sende opp, men direkte overrasket blir jeg ikke om bilen ikke kommer.  Kanskje har de studert salgstallene til Focus Electric og bestemt seg for at en compliance car uten hurtiglading som den Mercedes Benz selger i USA, kan få det tøft i det norske markedet.

Tidligere har den offisielle linjen vært at elektrisk B-klasse kommer først våren 2015 "fordi strømmen i Norge er så ustabil" og Mercedes "vil være sikker på at alt virker som det skal" slik man unngår å få "slike problemer som Tesla har hatt med hjemmelading."


krl

Det høres litt rart ut hvis de nå plutselig ikke skal ta den inn.

Jeg fikk skrevet ut en epost fra BOS (tror jeg) til en lokal forhandler sist jeg var innom, og der står det blant annet at importøren skal prise seg inn i i3-segmentet. Det var også nevnt noe om lansering i januar, i tillegg til at det var listet opp et utvalg tekniske data. Men ikke noe nytt og spennende.

Hvis levering starter i januar, så er veien kort til å bestille, men dersom det drøyer mot sommeren, så vet jeg ikke helt.

Gordon Retriever

Sitat fra: edyrli på tirsdag 24. juni 2014, klokken 10:23
Det ene er at batteriet faktisk er på 36 kWh og man normalt kun tar ut 28kWh.
Det andre er at man kan kjøpe range extender pakke som bl.a. gir.
Bedre isolering hva det nå betyr. Oppvarmet frontrute og en knapp som gir mulighet for å hente ut mer en de normalt 28kWh av batteriet.

Rekkeviddepakken ($600) inkluderer bedre isolasjon i tak og dører for å redusere bruken av varme-/klimaanlegg.

Hvis du trykker på en knapp i dashbordet før du lader bilen får du 3kW ekstra til disposisjon, slik at tilgjengelig batterikapasitet stiger fra 28kW til 31kW.

Jeg ser flere fordeler ved dette:  Den ene er at man ved vanlig bruk minimerer slitasjen på batteriet ved å unngå å lade det helt opp, en annen er at den ekstra tilgjengelige effekten ikke oppgis i de offisielle rekkeviddetallene.

Dette siste betyr at Mercedes kan tilby en bil som har potensiale for å kjøre lengre på en enkelt opplading, samtidig som dette ikke framgår i de tekniske spesifikasjonene, slik at Mercedes unngår å legge opp til et rekkevidderace, der de andre produsentene kappes om først å levere 36kW- eller sogar 48kW-batteripakker.

Mazzbot

Skjønner ikke hvorfor de ikke bare kjører på med like mye rekkevidde som Tesla. Vi har allerede Leaf , jeg venter bare på at det kommer en billigere elbil men med god nok rekkevidde så man kan lade en gang mellom Oslo - Bergen . Blir for dumt å kjøre Bergen - Voss så må du stoppe på dale å lade ...interiør og utseende virker veldig spennende . !
Tesla model 3 reservert 31/3 .

edyrli

Jeg tror ikke de klarer lage en billig elbil med større rekkevidde enda uten å inngå for mange kompromiss.
Tesla har løst dette på eneste mulig måte. Lage en stor tung og dyr bil. Da får man plass til nok batterier og prisen gjør at man i en del markeder kan konurrere mot andre store dyre premium biler.
En leaf med 85 kwh batteri hadde blitt altfor tung, den hadde blitt for dyr til at noen ville kjøpe den og batteriet hadde spist opp mesteparten av plassen i bilen.
Når det kommer mindre, rimeligere og lettere batterier så tror jeg biler med større rekkevidde vil komme på løpende bånd.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Olsleaf

En annen utfordring er lade hastighet. Har du bare tilgang til 16A i et borettslag, vil det ta lenger tid å lade. La oss si at bilen kommer med 48KW batteri, noe som er dobbelt så mye som i de fleste normale el biler i dag. Ville det ta 20 timer å lade helt fullt.

Hurtig lading ville også ta mer tid, hvis vi ser bort ifra Tesla, med sin superlader, ville det gå over en time å lade et 48kw batteri. Og de fleste hurtigladestasjonene har en begrenset tidsperiode på 1 time.

Mye må skje med laderne i bilene også, ikke bare økningen i størrelse på batteri.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Gordon Retriever

Sitat fra: Mazzbot på fredag 04. juli 2014, klokken 13:12
Skjønner ikke hvorfor de ikke bare kjører på med like mye rekkevidde som Tesla.

Tror Mercedes må kjøpe seg inn på superladerne til Tesla for at dette skal fungere.

Å lansere en bil med dobbelt så stort batteri som Leaf & Co der eieren er prisgitt å stå i kø foran Chademo/CCS-ladere som kanskje er i drift - eller ennå verre, som ikke har hurtiglading i det hele tatt - høres ikke ut som noen sikker oppskrift på suksess.

Ona IX

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 08. juli 2014, klokken 23:38
Sitat fra: Mazzbot på fredag 04. juli 2014, klokken 13:12
Skjønner ikke hvorfor de ikke bare kjører på med like mye rekkevidde som Tesla.

Tror Mercedes må kjøpe seg inn på superladerne til Tesla for at dette skal fungere.
Mercedes har jo ganske høyt eierskap i tesla om jeg ikke husker feil, og alle patentene til tesla er jo offentlige, så tror de har muligheten ihvertfall. Men undres om tesla er interresert i at andre skal få tilgang uansett eierskap. Hvis mercedes har en elbil i type mellomklassen med lang rekevidde har tesla mistet sin fordel når/hvis de skal lansere sin "billigmodell". Fordi da vil de ende opp med å konkurrere med en partner. At mercedes lager en dårlig bil er bra for tesla rett og slett.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Gordon Retriever

Forretningsmessig tror jeg at det er en fordel for Tesla at elbilen generelt er en suksess.

Flere biler som kan benytte ladestasjoner med Tesla-standard vil også føre med seg et behov for et tettere nett med ennå flere slike ladestasjoner - noe som igjen vil gjøre Teslas egne biler mer praktiske å bruke i hverdagen.

Så lenge Tesla ikke sover tror jeg konkurranse er bra for Tesla. ;)

sigurdi

Konkurranse er bra men stort salg av Mercedes B klasse er ikke bra på kort sikt, siden Tesla levere batteri pakke og drivverk.
Tesla har vel problem å få tak i nokk batterier ennå, og sannsynlig at de kommer til å gjøre det frem til Giga fabrikken er ferdig.
Levere de mer pakker til MB, blir det færre til seg selv og da mindre biler solgt en det som kunne vært tilfellet.

Nå tar vel MB over det som ble levert til Toyota og den elektriske Rav4, der kontrakten er utgått.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Sterkstrøm

Jeg ser at Elbil.no ikke har lagt inn Mercedes B-klasse under elbiler som kommer. Er det noen som vet om Elbil.no ikke regner med at denne Mercedesen kommer til Norge? Før lå A-klassen inne, men det ser ut som denne også er blitt fjernet. Er det noen som vet om det er noen spesiell grunn til dette? :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA