Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

What-a-watt

Ser at de står følgende på Foliatecs sider:

Obs: Sprayfolie vil ha problemer med å feste seg der det er nye felger som er påført Nano-coating fra fabrikk!

Noen som vet om dette gjelder Teslas felger?

Muffinman

Maskeringen er jo skitenkel i og med at man kan trekke av det overflødige så lenge man legger mange nok lag. Da vil det skille seg naturlig ved felgkanten. Noen bruker bare "kort" som stikkes ned mellom felg og dekk som maskering, tror Foliatec leverer ferdige sett som inkluderer disse.

https://www.youtube.com/watch?v=4aR5EOqM4yo

Å spraye dette mens hjulene står på bilen anbefales IKKE, med mindre man dekker til hele resten av bilen. Man får fint støv med gummipartikler over alt om man gjør det slik, og de er vanskeligere å fjerne enn en tykk hinne som kan trekkes av.

Muffinman

Sitat fra: snd på fredag 20. juli 2018, klokken 17:12
Achilles dekkene har blitt testet av flere FB og konsensus der er at disse er glatte på vått føre
Nå har jeg testet litt på vått føre, i det minste akselerasjon og hard bremsing. De er definitivt litt glattere ved akselerasjon enn Lexani og har et ørlite, men merkbart initielt slipp når pedalen smekkes i bunn. Ved hard brems sitter de inntil bilens nødbremseassistent tar kontroll og øker bremsingen til maks. Det skal veldig hard bremsing til for å komme dit, men når det skjer jobber abs`en. Da har allerede det meste av løsøre flydd så langt forover i bilen som det kan. Vanskelig å si, men jeg føler vel at Lexani har et overtak i denne disiplinen. Siden jeg ikke har målt blir det subjektive vurderinger; Lexani hadde overraskende godt grep, mens Achilles leverte det jeg forventet. Begge i pøsende regnvær på god asfalt.

Har kjørt snart 10k på Achilles så langt. (Shit, jeg har ikke hatt dem mye lenger enn en måned....)

TeslaTerje

Hei valget om nye dekk står mellom "brukte" 0 km Michelin Primacy 3 og landsail dekk hva ville du har valgt når prisen er nesten den samme?
Tesla Model S
grå 85 Kwh, Tech, Sensor, lyd, pano, hattehylle....
Bestilt - 03.03.13
Finalized - 20.11.13
Tesla fabrikken bygger din Model S - 07.02
Din Model S er i transitt fra fabrikken - 13.02

Levert 31 Mars .

What-a-watt

Vurderer å kjøpe Nokian R3, men karakteren for våt veibane er ikke særlig imponerende:

Lynet

Det er vel det samme på R2, når det gjelder dekk får du ikke i pose og sekk. Det er nok ikke enkelt å lage et dekk som er bra på snø og is samtidig som det skal drenere vann godt på asfalt.
Føler ikke at R2 er så veldig dårlig på drenering, kjørt med verre vinterdekk.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Somni

Sitat fra: Whatwatt på mandag 13. august 2018, klokken 20:17
Vurderer å kjøpe Nokian R3, men karakteren for våt veibane er ikke særlig imponerende:
Vurderer disse selv etter en sessong med R2, da jeg har fått en pris på ca. 11.000 ferdig på bilen. Men hører Xi3 er bedre å kjøre med på våt asfalt, noe man gjør 80% av tiden.
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

What-a-watt

Tilbudet mitt var på 4695.- minus 45% = 2582- (19"). Så kom det på 250.- pr. hjul for montering og balansering.

HaraldRex

Sitat fra: Whatwatt på tirsdag 14. august 2018, klokken 13:35
Tilbudet mitt var på 4695.- minus 45% = 2582- (19"). Så kom det på 250.- pr. hjul for montering og balansering.
Hvor var dette?

What-a-watt

Glemte momsen  :P

Så Somnis tilbud er mye bedre.

Kilroy

Ville valgt Landsail, mindre støy og bedre rekkevidde.

Sitat fra: TeslaTerje på mandag 13. august 2018, klokken 20:05
Hei valget om nye dekk står mellom "brukte" 0 km Michelin Primacy 3 og landsail dekk hva ville du har valgt når prisen er nesten den samme?
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Muffinman

Hoppet rett fra vår 2013 P85 m/Landsail til en sen 2016 70D med Primacy3 19". Forskjellen i støy var påfallende, men en del skyldes nok at 2013`en er omfattende støydempet. Den har nesten ingenting fra fabrikk, mens 2016 er kraftig forbedret på det området. Landsail vil støye noe mer når de begynner å nærme seg slutten av levetiden.

Det du får med Primacy er et mer retningsstabilt dekk som slites en god del raskere. Landsail har treadwear 500, og jeg kan skrive under på at det stemmer bra. Merkelig nok har det svært bra våtgrep, men styrefølelsen er sløvere enn Primacy. Jeg ville valgt Landsail igjen, forutsatt at vi snakker 588UHP og ikke 388.

drinden

Hei folkens.

Har forsøkt å søke litt, men fant ikke noen tråd om LI. Mye diskusjon rundt hva det burde være, men veldig lite om hva det faktisk står i vognkort.

På min bil står det at jeg må ha LI 102 og hastighetsindeks Y.
Hvorfor??? Maks aksellast på bilen er 1500kg (bak) noe som burde tilsvare LI 98.

Har spurt Statens vegvesen. Da svarer at de kun bruker tallene som kommer fra produsent (skyver altså dette over på Tesla). Spurte derfor Tesla som svarer at pga firehjulstrekk er LI satt til 102.
Kan dette stemme? Er vel ikke noen logikk i at LI blir høyere med firehjulstrekk?

Hva vil skje ved EU-kontroll hvis jeg har lavere LI enn spesifisert?

Med LI 102 begrenser det utvalget av dekk. Hva gjør jeg?

snd

Akselvekt dividert på to. Finn deretter LI som svarer til denne vekten eller mer. Da er du innenfor lovverket.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

drinden

Sitat fra: snd på tirsdag 21. august 2018, klokken 22:04
Akselvekt dividert på to. Finn deretter LI som svarer til denne vekten eller mer. Da er du innenfor lovverket.

Ser det er noen som påstår at hvis man har makshastighet over 210km/t så skal LI justers opp. Noen som kjenner til dette?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA