Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EL-18 Veien mot Stavanger

Startet av Laban, torsdag 16. oktober 2008, klokken 12:07

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Griffel på tirsdag 07. oktober 2008, klokken 00:39
Sitat fra: cra på mandag 06. oktober 2008, klokken 23:00
Jo, jeg er nå engang det, men effekten skulle vel bli den samme (om ikke større?) på mørkere
Selvfølgelig har du rett,

YESS!!  ;D MWUahahaaaa!

Sitat fra: Griffel på tirsdag 07. oktober 2008, klokken 00:39
(Det er strøm nesten fram til døra men investeringen, de faste utgifter, og politiske signaler om at hyttestrøm er luksus og derfor bør bli dyrere gjør ikke det alternativet særlig fristende)

Hytte er nå engang koseligst når det er fyr i peisen, litt vin i glasset og bare et stearinlys over kortspillet. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Baltor

Sitat fra: Griffel på fredag 03. oktober 2008, klokken 01:24

I Desember vil du nesten ikke få noe ut fra panelet.

I November og Januar får du omtrent det samme som om du får fra en 15W lyspære som brenner hele døgnet. Antagelig noe mindre på grunn av solcellen som levere strøm til vifta ikke får nok lys.


Hei Griffel.
Jeg forstår ikke helt hvordan du har kommet fram til disse tallene.
Naturvernforbundet mener man kan gå ut fra at en solfanger i Sør Norge midtvinters vil gi 500w pr m2, og at man kan regne med gjennomsnitt 3 timer med sol pr dag. Dette siste er kanskje litt for høyt, i 2006 var det i Oslo kun 1,6 soltimer i snitt pr dag i månedene november, desember, januar og februar. I den perioden ville en SV14 gitt 1,12 Kwh pr døgn, tilsvarende å ha en 47 W lyspære på hele døgnet.

Solar Venti oppgir at en SV14 (på 1,4 m2) leverer 1 kw, altså noe bedre enn tallene over. Med disse tallene ville en SV14 i de 4 mørkeste månedene i 2006 ha gitt et tilskudd tilsvarende en 67 w lyspære som står på hele døgnet.

Men dette er ikke mye varme, SolarVenti framhever da også ventilasjonseffekten og ikke oppvarmingen.
Når den er igang vil en SV14 varme opp utelufta med ca 30 grader. Denne lufta får en svært lav relativ luftfuktighet, fordi den varmes opp og fordi dette skjer på klare dager når lufta i utgangspunktet er tørr. Den blåser 160m3 av denne svært tørre lufta inn pr time, selv om dette bare foregår av og til vil det ha stor effekt i ei vinteravstengt hytte.
Og i Mars-April har den 3 ganger så stor effekt, fordi det er 3 ganger så mange soltimer.

Solar Venti har nå mange fornøyde kunder også i Norge.
(jeg er ikke selger, men har bestemt meg for å kjøpe en)

Andre ting å legge merke til:
Det finnes faktisk 3 konkurrerende firmaer i Danmark, som alle lager luftsolfangere!!.
SolarVenti anbefaler å montere dem loddrett, eller ikke flatere enn 60gr. Dette virker fornuftig for å få best utbytte i den mørkeste tiden. Mange andre leverandører av væskesolfangere sier de kan legges på nesten flate tak, eller ned til 30gr.(ikke like fornuftig)
Enova gir nå tilskuddd til solfangere, men ikke til rene luftsolfangere. Det er først når man kan utnytte sommersolen til å varme opp tappevann at det blir økonomi i dette.



Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Griffel

#17
Tallene mine er basert på en tabell måned for måned, jeg en gang fant på nettet. Denne la inn i et regneark, men noterte dessverre ikke addressen. jeg mener kilden var meteorologiske, men har ikke funnet det igjen på yr. Totalen for året i denne tabellen er ca 1000kWh/m2 som stemmer med det Solfanger foreningen oppgir til 700 -1100 kWh/m2 som forventet innstråling over et år. Siden summen stemmer så bra burde også mnd. verdiene være nogenlunde riktige

Ellers er jeg er enig i at dersom en SV 14 monteres loddrett på sydveggen så kan den være til hjelp og med ventilasjon og tørking litt ut på våren.

Siden jeg har hytte uten strøm overveier jeg selv sterkt denne løsningen.

Har en hytte med strøm finnes det nok rimeligere løsninger, men det kan jo være morsomt og ha en solfanger da. En kan jo kjøpe seg en slik istedet for å betale en klimakvote til Stordalen/Røkke for å få god samvittighet.

Tilskudd fra Enova til solfangere, gjelder vell uansett type bare boliger, så for hytta er det vell ikke noe å hente fra den kanten.

På båten har jeg et solcellepanel som ligger vannrett. På skyfri himmel om sommeren gir det full nominell effekt og vell så det. (Greit siden båten skifter retning ettersom hvor turen går.) Siden solen står høyt på himmelen og er lenge oppe er det en bra løsning om sommeren.

Men skal en ha størst mulig årsutbytte i en bolig (varming av vann til forbruk) bør nok taket ha møneretning østvest og panelet være rettet mot syd, og kan en justere vinklen over året får en nok litt ekstra ut av det også.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

#18
For de som er interessert i et tilskudd for montering av solfangere kan de registrere seg på Enovas ordning med beskrivelse av prosjektet. Tilsagn vil bli gitt kort tid etter så sjekk via innlogging fordi man ha bare 6 mndr  til å få det utført. For de som vil lese mer og finne produsenter bruk lenken under:

http://www.minenergi.no/sitepageview.aspx?sitePageID=1083

Klikk på lenken " Solvarme anlegg for lavenergiboliger" og last ned PDF fil.

Info fra Sintef / Enova som viser til forskellig produsenter av solfangere. Jeg regner med at disse er godkjent for tilskuddsordning men mange flere vil fylle kravene.

Jeg fikk tilsagn for en pellets kjele og må vurdere om det er økonomisk eller fornuftig. Siden en begrenset antall søkere kan står på venteliste bør jeg trekke meg om jeg ombestemme meg. Tilskudd på 20% eller kr10.000
Dette var før solfangere var inkludert i ordningen.

Er det noen her som har peiling på hvordan jeg få bruke mitt vedlager i en pelletsovn??
Jeg har trollkniv hjemme :)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

bosonic

Sitat fra: Ken på mandag 20. oktober 2008, klokken 22:30

Er det noen her som har peiling på hvordan jeg få bruke mitt vedlager i en pelletsovn??
Jeg har trollkniv hjemme :)

Selg veden til høystbydende og kjøp inn pellets. ;D

Hva med å installere en vedkjele for fastbrensel som varmer opp vannet i en lagertank?
Lagertanken kan også kobles til solfangere.

Her på forumet til byggebolig.no finnes endel interessante innlegg om alternativ oppvarming.
http://www.byggebolig.no/index.php?PHPSESSID=221f2664f7ff8f9b7dd2abac701354b2&board=9.0   
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ken

Det er det med tilskudd og automatisering som gjør pellets attraktiv. En vedkjele kan ha pelletsbrenner montert som ekstrautstyr men prisen fort stiger.

Foresten, veden er fint lagret i krypkjelleren og jeg orker ikke å få den ut igjen :(

En vedkjele må ha en veldig stor akku tank pga nesten ukontrollert forbrenning. Sol og pellets trenger mindre en 1000liter for en vanlig bolig så det er noe besparelse her.

Takker for lenken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: bosonic på onsdag 22. oktober 2008, klokken 12:59

Selg veden til høystbydende og kjøp inn pellets. ;D


Selg heller hele ovnen, og kjøp varmepumpe(r)

Et problem med disse ovnene er jo at en må lagre masse brensel til enhver tid. Med oljefyr kunne en grave ned en tank, mens pellets, og ved fyller opp verdifull garageplass. Har også sett regnestykker som viser at prisen på fyring med slike ovner ofte er langt over det reklamen påstår. Egentlig ikke så rart, da det ofte er for varmt nærmed ovnen,  for at resten av huset skal være lunt.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

#22
Til Ken og Electrolux:

Jeg har fyrt i 8 år nå med denne teknikken så jeg føler jeg har et brukbart grunnlag for å uttale meg.

Det er ikke for at vedkjelen "brenner ukontrollert" at akkutanken må være stor, dette er en feiloppfatning som ikke kan stå uimotsagt.

Prinsippet er nemlig følgende:
-   Miljøvennlig fyring får en når veden brennes i spesialutvikla vedkjeler med full effekt og kontrollert primær og sekundærforbrenning. Dermed oppnås også høg virkningsgrad.
-   Energien som produseres må lagres i en akkutank til neste oppfyring. Stor vedkjele og ditto akkutank gir lange intervaller.
-   Eks: en 40 kw vedkjele produserer 120 kWh på ca 3 timer. (effekten ut av vedkjelen er ofte betydelig større enn nominell effekt)

Disse "ovnene" står ikke i stuen electrolux, du tenker sikkert på kombiovner som kombinerer romoppvarming med vanvarming. Denne type ovner kan ikke sammenlignes med rene vedkjeler.
Jeg forstår at dere ikke faller for ideen, men i anstendighetens navn, ikke skriv om ting dere ikke har satt dere skikkelig inn i.
Beklageligvis så finnes det mange eksempler på slike anlegg som ikke er skikkelig prosjektert og dermed skaper negativ omtale.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Min datter kjøpte et hus med et slik ved og vannfyringsanlegg.
her går vannet til en uisolert tank, og videre til en radiator som varmer luft og sprer den rundt i huset gjennom kanaler.  Et imponerende anlegg, men det var også vedforbruket.
Røken fra kjelen gikk rett inn i en lecapipe, og kråkene koste seg.

Jeg tror nok jeg må si meg enig med Bosonic her, det er alt for mye dårlige anlegg som danner referansematerieale.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Ukontrollert forbrenning var ikke den beste måten å beskrive hvordan vedkjeler fungere, men forbrenning skjer hurtig for at effekten er på sin høyest.

Jeg har lest mye rundt emnet og snakket med installatører på boligmesser og har vært fristet til å kjøpe. De største ulemper er pris på anlegget og det med tilsyn og mating av kjelen. Jeg kommer fra england hvor gass fyrt sentralvarming er mest utbredt og alt styres automatisk. Pellets kjeler kommer nærmest til dette.

Hvis de store akkumulator tanker må plasseres i arealer som ikke trenger oppvarming så vil varmetap være betydelig. Pelletskjeler trenger mindre lagringskapasitet fordi de er mer kontrollerbare.

Uansett er det bare positive å kunne fyre med fornybare brensel til å frigjøre strøm til elbiler ;)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

bosonic

Sitat fra: Ken på torsdag 23. oktober 2008, klokken 23:37
Hvis de store akkumulator tanker må plasseres i arealer som ikke trenger oppvarming så vil varmetap være betydelig.

Nei, nei dette er ikke tilfelle. Isolasjonen på min tank er 40 cm. Varmetapet er mikroskopisk sammenlignet med en vanlig varmtvannsbereder som finnes "i de tusen hjem"

Jeg har også hørt om uisolerte akkutanker Hens, og da kan en jo spørre seg om kompetansen til rørlegger / huseier/..
Inkompetansen lenge leve :'(
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

cra

Sitat fra: bosonic på fredag 24. oktober 2008, klokken 09:08
Inkompetansen lenge leve :'(

Den støtter jeg, for det er faktisk andres inkompetanse jeg lever av.  ;D  Ikke dermed sagt at det er "negativ" inkompetanse, i den forstand at jeg gjør ting for dem som de burde klare/skjønne selv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

#27
Isolasjonen på tankene dine er meget imponerende Bosonic. Har du kjøpt et tilbud parti med bygningsskum? :D

En ting du ikke kan nekte er at disse tankene koster mye penger og gjør det enda vanskeligere å tjene inn investeringen. Etter norsk lov må de monteres av en godkjent "Joe the Plumber" som ikke vil montere billigere Tyske varer man kunne kjøpe selv.

Jeg tenker litt slik : Pelletskjele= ny Think med batterileasing = relativt lettvint og uten mye hodebry= folkevennlig men avhengig av drivstoff.

Vedkjele : Gammel Think = masse tilsyn og hodebry men veldig bra når den fungere= for spesiellinteresserte men fleksibel når det gjelder drivstoff..

Hvor mye tid tar det egentlig å fyre opp nok som det holder et par dager?
Tror du at folkflest vil gidde og klare overgangen fra helautomatisk elektriskoppvarming til vannbårende vedkjeleopvarming?

Bør vil egentlig vente til vi er koblet opp mot et fjernvarmeanlegg?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

bosonic

Som ellers i livet Ken, så er vi alle forskjelllige. Saken er den at jeg valgte vedkjele med akkutank som mitt førstevalg etter å ha studert:
Varmepumpe, Pellets og Solvarme.
Jeg skjønte straks at dette med vedfyring var "min greie".

Jeg har stor respekt for Elektrolux og dere andre som bruker mye tid å krefter på testing av NICad batterier, selv har jeg liten interesse for dette.

For de av dere som gidder å lese videre, her er kopi av ett av mine innlegg på byggeforumet:

http://www.byggebolig.no/index.php?topic=797.0

"Gulvvarme (med varmepumpe) kan aldri svare seg"

Er det noen med økonomisk innsikt som kan fortelle meg hva jeg har gjort galt?
Vårt hus stod ferdig i 1995 og er altså nå sånn ca 13 år.
Lånet er tilbakebetalt i november i år, og vi har (kun) hatt en samlet gjennomsnittsinntekt på 520.000 disse årene.

Huset med 2 og 1/2 etasje har en grunnflate på 85 kvm, og det er montert gulvarmerør i 120 kvm gulv.
I tillegg er det montert et "sofistikert" biovarmeanlegg.

Fyringsanlegget kom på ca 150.000 kr. I denne prisen var dessuten alt rørarbeid og utstyr til bad og kjøkken.(1993 priser)
Anlegget ble bygget i to etapper:
Når huset ble bygget la vi ned gulvarmerør og monterte akkumulatortanken som fungerte som varmtvannsbereder.
En liten Jøtul ble brukt til hovedoppvarmingskilde.

2.byggetrinn kom for ca 8 år siden (med oppsparte penger) og da monterte jeg den store vedkjelen og rørlegger fikk koblet sammen denne med akkumulatortanken og satt anlegget i drift. Pris for byggetrinn 2: ca.70.000

Dersom jeg hadde hoppet på det "første og beste" tilbudet jeg fikk ville anlegget kommet på nærmere 300.000 og dermed helt uaktuelt.
Dette viser bare att det er enorme avanser ute og går.

Vi valgte bort en del andre ting for å unngå å låne ekstra penger til dette anlegget, vi gjorde et "verdivalg".
Har dette svart seg? For oss har det svart seg meget godt både økonomisk og trivselmessig.

Økonomi vil jo som oftest bestemme, men det gjelder å se inn i den berømte krystallkulen.
Det hjelper jo ikke å gjøre en god økonomisk investering som kun gjelder i dag.
Hva skjer når vi unnlater å tenke visjonært, vi risikerer å "sitte der" om noen år og trege på alt det vi ikke gjorde da. Stikkordet er fleksibilitet.

I rettferdighetens navn må det nevnes at vi hadde en stor egeninnsats i byggeprosjektet, i tillegg til at mange alternative og besparende metoder ble valgt.

Til sist vil jeg nevne det som for meg har vært det mest interessante, nemlig muligheten til å lære nye ting, og å få en bekreftelse på at alternative oppvarmingsmetoder allerede er utviklet og er mulig for noen og enhver å ta de i bruk.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Yeyeye

Hei

Fant denne tråden om solfangere da jeg skulle stille noen spørsmål om å lage en hjemmelaget solfanger.
Jeg lager en egen tråd uansett, i og med at det er tips om kobling av vifte mot solcellebiten jeg lurer mest på.

Mvh Arild R
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA