Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre? Legg dere inn i listen...

Startet av jgilberg, mandag 17. februar 2014, klokken 12:23

« forrige - neste »

jgilberg

Jeg apekatt-testet bilen på onsdag kveld, og plutselig begynte det å ringe i bilen!! Jeg trykket ikke på SOS knappen, men plutselig var det en som svarte på "nødsentralen". Jeg bedyret at jeg bare trykket rundt på menyene og at jeg IKKE har trykket på noe som skulle tilsi at "nødsentralen" skulle ringes opp.

Han kunne fortelle at min bil stod som "breaked down". Vi konkluderte med at det var en bug og han håpet det ikke ble rush hos de fremover på denne bug´en.

Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

LMOR

Godt å få testet at nødsentral oppringning virker!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Terondo

Nødsentralen, som i 112, eller en tjeneste fra BMW?

Og likte forøvrig betegnelsen apekatt-testet. ;D Meget beskrivende.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

bromm

Denne apekattposten er slettet.

Lars C. Krogenæs
Forum admin

bromm

Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 01:22
Den skjønte jeg ikke broom, eller er du bare frekk og full igjen?

Prøv en liten analyse av din egen tekst: "Jeg apekatt-testet bilen på onsdag kveld, og plutselig begynte det å ringe i bilen!!"...

Er det slik at dette bør oppfattes ut som et stort problem, eller synes du at det er viktig å få frem at feil bruk kan ende opp med "uante" konsekvenser...

...som tatt fra et forum som omhandler erfaring/bruk av iPhone 5S: "jeg apekatt-testet telefonen på torsdag kveld, og plutselig svarte Hillary Clinton!!"

Vi vet vel alle at hvis man gjør noe som ikke helt "følger boken", så kan mye rart skje. Problemet er vel når vi begynner å skrive om slikt i forum, slik at det ofte oppfattes som at det skal være et problem, når det i realiteten kanskje ikke er det...

Skriv gjerne litt mer om hva "apekatt-testing" går ut på - hvis det kan defineres nærmere og litt mer systematisk, så er du ihvertfall nærmere å kunne beskrive en potensiell "bug"...

MortenH

Jeg synes vi kan fortelle om merkelige opplevelser i forumet så lenge vi prøver å bidra til at andre kan få en bedre brukeropplevelse.

Her er forklaringen jeg fant vedrørende det oppkallet jeg fikk fra BMW. Jeg valgte "Start service" på menyvalget "Mobile care". Jeg visste ikke at bilen da sendte en melding til BMW om at jeg ønsket å bli kontaktet. Jeg trodde det var kun en aktivering av et diagnoseprogram eller lignende.

Siden jeg misforstod, tenkte jeg andre også kan det. Så her er en påminning. Ved å velge "Start service" på de to menyvalgene som er illustrert nedenfor, vil BMW kontakte deg på bilens høyttaler i løpet av noen minutter.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

LMOR

Selvfølgelig er dette nyttig informasjon. Bilen har så langt gitt 2 alvorlige feilmeldinger etter apekatt-testing.

Det er nyttig for oss alle at det bare er å skru av "tenningen" og starte på nytt. Det er IKKE en hyggelig opplevelse å se at bilen har en alvorlig feil og bør hentes ASAP, og du vil slippe bekymringer hvis du vet at det kan være en "overload" av testing.

Hvis det viser seg at dette er årsaken til og løsningen på varme-problemene også, er dette viktig.

Og vi kan ikke forvente at en apekatt alltid skal kunne forklare hva han gjorde... :-)
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jgilberg

Sitat fra: MortenH på søndag 09. februar 2014, klokken 09:12
Jeg synes vi kan fortelle om merkelige opplevelser i forumet så lenge vi prøver å bidra til at andre kan få en bedre brukeropplevelse.

Her er forklaringen jeg fant vedrørende det oppkallet jeg fikk fra BMW. Jeg valgte "Start service" på menyvalget "Mobile care". Jeg visste ikke at bilen da sendte en melding til BMW om at jeg ønsket å bli kontaktet. Jeg trodde det var kun en aktivering av et diagnoseprogram eller lignende.

Siden jeg misforstod, tenkte jeg andre også kan det. Så her er en påminning. Ved å velge "Start service" på de to menyvalgene som er illustrert nedenfor, vil BMW kontakte deg på bilens høyttaler i løpet av noen minutter.

Flott tilbakemelding. Jeg kom nok til å trykke på "Start service" under min apekatt-testing.

Bromm: Min definisjon på apekatt-testing: "trykk som faen på alt mulig og lær bilen å kjenne uten å lese manualen". I og med at testingen er usystematisk, kunne jeg ikke "gjenskape" hvorfor sentralen ble oppringt. Flott at MortenH postet svaret her. Jeg er rimelig sikker på mange kommer til å høre stemmer i taket etter apekatt-testing hvis de ikke fanger "advarselen" her.

Det var forøvrig ikke "BMW" som svarte i den andre enden, men Vikings vaktsentral.

Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

i3_X5_730

Innlegget er slettet.

(Er ikke inlegget interessant for deg, er det bare å lese neste innlegg. Du behøver ikke å poste en melding hver gang du syntes noe er uinteressant).

Lars C. Krogenæs
Forum admin

LMOR

Enig i at det er litt ekstremt, men alle kan bli litt ivrige.

Jeg mener definitivt at du bør skrive om du har erfaring med at bilen kan gå i vranglås, slik at vi andre ikke gjør det samme!

Egen tråd trenger det ikke å være, men dette hører ikke hjemme i feil-tråden, så alternativt må noen lage en tips og advarsel tråd.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jgilberg

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 09. februar 2014, klokken 11:40
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 10:49"trykk som faen på alt mulig og lær bilen å kjenne uten å lese manualen".

:o

... og dette fortjener en egen tråd?
Så kanskje jeg skal lage en egen tråd på hvor fort jeg kan låse opp og igjen i3'en før den går i vranglås? Og deretter ADVARE resten av oss om å ikke gjøre det samme.

Håper du skjønner.

At jeg "advarer" om mulig bug som ringer opp Viking, og at det etterfølgende blir avklart i denne tråden hva det skyldtes, synes du ikke fortjener en egen tråd?

Din og andres kverulerende innstilling gjør at jeg ikke har lyst til å kommentere noe som helst i i3 forumet.

For meg er ett forum et sted hvor vi kan dele viten og erfaring. Ikke et sted hvor personer med åpenbare antisosiale og ufine egenskaper skal slenge med leppa. Jeg fatter ikke hva sånne som deg får ut av å "ødelegge" en tråd med negative og "bedre vitende" kommentarer.

Jeg forsøker i beste evne å komme med innlegg jeg vet selv jeg hadde blitt glad for å vite i tiden før både Tesla og i3 kom i garasjen. For 3 mnd siden viste jeg ikke hvorfor noen industrikontakter var røde. Gjennom å lese meg opp her på forumet har jeg fått, i mine øyne, stålkontroll på 1fas, 3fas, ladestandarder osv. Aldri har jeg sett så mye negativitet som på i3 forumet. Nybegynnere som leser "heksejakt" kommentarer fra selvoppnevnte bedrevitere ødelegger gleden ved å bidra på forumet.

LMOR

Tror mange er som deg jgilberg, og som vil at du og andre skal legge ut erfaringer. Det var en periode med mye negativitet utenfra også i dette forumet, som kanskje gjør at noen ikke teller til 10 før de svarer negativt på ting som de ikke burde henge seg opp i.

Hvis EN i3 eier grubler på en sak så er det helt sikkert noen andre som gjør det! Fortsett med å gruble. Jeg trekker meg også ut fra dette forumet den dagen det ikke kommer noe nytt jeg kan lære av...
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Du/dere er nok ikke "alene" :-)

Forskjellen er at på min bil i dag, så kan jeg trykke på hva jeg vil, uten at noen "ser det". Greit at alle ivrige i3-eiere vet at Big Brother BMW passer på deg :-)
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jgilberg

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 09. februar 2014, klokken 12:27
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 12:06
At jeg "advarer" om mulig bug som ringer opp Viking ...

Når du poster at du bare trykker "som faen" ... synes jeg mulig "bug"-teorien er for tidlig konkludert og overdrevet. ... da føler jeg meg faktisk fri til å påpeke dette.

Selv hadde jeg ikke turt å si til noen at jeg satt å fiklet med alle mulige menyer uten noen mening eller viten og til alt overmål ble oppringt, fordi jeg hadde trykket på noen jeg sikkert fikk beskjed om at jeg ikke skulle ... eller ikke gadd sette meg inn i ... men det er nå bare meg og ikke andre.  :-[

Nå er jeg kanskje ikke så redd som du er, og har derfor ikke noe problem med å "byde på meg selv". At jeg kaller det apekatt-testing var for å spe på med litt humor, som personer med antisosiale egenskaper har problemer med å "lese". 

Jeg tror svært få personer er så nerd at de leser HELE manualen før de forsøker å klikke gjennom menyene når de får en ny bil.

Jeg har lært en ting av min mor i oppveksten:" Har du ikke noe positivt å komme med så hold din munn".

Bmwi3

Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 12:44
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 09. februar 2014, klokken 12:27
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 12:06
At jeg "advarer" om mulig bug som ringer opp Viking ...

Når du poster at du bare trykker "som faen" ... synes jeg mulig "bug"-teorien er for tidlig konkludert og overdrevet. ... da føler jeg meg faktisk fri til å påpeke dette.

Selv hadde jeg ikke turt å si til noen at jeg satt å fiklet med alle mulige menyer uten noen mening eller viten og til alt overmål ble oppringt, fordi jeg hadde trykket på noen jeg sikkert fikk beskjed om at jeg ikke skulle ... eller ikke gadd sette meg inn i ... men det er nå bare meg og ikke andre.  :-[

Nå er jeg kanskje ikke så redd som du er, og har derfor ikke noe problem med å "byde på meg selv". At jeg kaller det apekatt-testing var for å spe på med litt humor, som personer med antisosiale egenskaper har problemer med å "lese". 

Jeg tror svært få personer er så nerd at de leser HELE manualen før de forsøker å klikke gjennom menyene når de får en ny bil.

Jeg har lært en ting av min mor i oppveksten:" Har du ikke noe positivt å komme med så hold din munn".

Pøs på med tråder du, syns det er greit at noen prøver ALT på bilen å forteller om sine erfaringer :D
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA