Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Blir Tesla de første med drive-by-wire?

Startet av rojohan, mandag 17. februar 2014, klokken 11:52

« forrige - neste »

rojohan

No opnar ikkje låsen seg slik at eg får ut hetten og kan lade bilen. Heldigvis er det nok batteri til å komme seg til Møller på mandag. Tok ein liten køyretur for å sjå om det hjalp, men til ingen nytte. Er det noen andre som har hatt samme problem?


rojohan

Etter å ha lest i manualen, fann eg instruksjoner for nødopning av ladelåsen (side 244). Dette funket heller ikkje, så da får eg følge neste punkt. "Hvis det ikke er mulig å fjerne ladestøpsel/dekselet selv etter nødåpning, får du tak i kyndig hjelp"


Hyperstress

Skjønner ikke hvorfor det skal være lås på lokket. For at ingen skal stjele strøm, eller putte sukker i kontakten? Er en del ting som henger litt igjen i fossilverden. Og hvorfor er det tre lokk egentlig? Hadde holdt med ett.  :)


Lykke til forresten.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Elmo

På vår bil må jeg trykke på lås-opp knappen på nøkkelen minst en gang for å få av lokket. Instinktivt trykker jeg da gjerne åpne - låse - åpne.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Hyperstress


Sitat fra: rojohan på lørdag 08. februar 2014, klokken 22:22
No opnar ikkje låsen seg slik at eg får ut hetten og kan lade bilen. Heldigvis er det nok batteri til å komme seg til Møller på mandag. Tok ein liten køyretur for å sjå om det hjalp, men til ingen nytte. Er det noen andre som har hatt samme problem?

Tar det som en selvfølge at du har trykket på åpneknappen på fjernkontrollen, eller i førerdøra.(?)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

rojohan

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 08. februar 2014, klokken 23:31

Sitat fra: rojohan på lørdag 08. februar 2014, klokken 22:22
No opnar ikkje låsen seg slik at eg får ut hetten og kan lade bilen. Heldigvis er det nok batteri til å komme seg til Møller på mandag. Tok ein liten køyretur for å sjå om det hjalp, men til ingen nytte. Er det noen andre som har hatt samme problem?

Tar det som en selvfølge at du har trykket på åpneknappen på fjernkontrollen, eller i førerdøra.(?)

Har prøvd det meste ja, til og med nødåpning instruksjonen.

d386yv

Sitat fra: rojohan på lørdag 08. februar 2014, klokken 23:39
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 08. februar 2014, klokken 23:31

Sitat fra: rojohan på lørdag 08. februar 2014, klokken 22:22
No opnar ikkje låsen seg slik at eg får ut hetten og kan lade bilen. Heldigvis er det nok batteri til å komme seg til Møller på mandag. Tok ein liten køyretur for å sjå om det hjalp, men til ingen nytte. Er det noen andre som har hatt samme problem?

Den har ikke fryst da? Hvis det har vært litt fuktighet som regn/sludd og så kaldt over natten er det fort gjort. Skjedde med meg. Jeg passet bare på å dobbelklikke på åpne bil og så lirket og herjet en stund så fikk jeg den løs. Passet på å dobbeltklikke for å låse opp med jevne mellomrom for å være sikker.

Tar det som en selvfølge at du har trykket på åpneknappen på fjernkontrollen, eller i førerdøra.(?)

Har prøvd det meste ja, til og med nødåpning instruksjonen.

rojohan

Sitat fra: d386yv på lørdag 08. februar 2014, klokken 23:57

Den har ikke fryst da? Hvis det har vært litt fuktighet som regn/sludd og så kaldt over natten er det fort gjort. Skjedde med meg. Jeg passet bare på å dobbelklikke på åpne bil og så lirket og herjet en stund så fikk jeg den løs. Passet på å dobbeltklikke for å låse opp med jevne mellomrom for å være sikker.



6 plussgrader her på vestlandet :)

No er iallefall bilen levert inn, så får me sjå kva dei finner ut..............Hadde forresten berre 18km igjenn på bilen i ECO+ når eg kom fram  ;D


Stiania79

Kan være at låsemekanismen har vel låst seg fast. Du får holde oss oppdatert! 6 uker til E-up - nå er det leie bensin up imellomtiden... Ikke like bra nei...
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

rojohan

Fekk tilbake bilen samme dagen, ifølge selger gjorde dei egentlig ingenting. Han var med meg ut og såg at det ikkje virket når eg leverte bilen. Seinere fekk han med seg ein fra verkstedet, som ifølge selger berre trykket på noen knapper (antakelig det samme som eg gjorde, nøkkel/dørlås i førerdøren/nødopning funksjon). Mens verkstedfyren gjorde det, sto selger og lirket på plastlokket. Og etter ei stund fekk dei den opp, og siden har den virket.

Det einaste selger sa som kunne være grunnen, er at koppen ikkje var satt "rett i". At kanskje dei 3 eller 4 opningene som låsen skal gå inn i, ikkje var på rett plass. Men han hadde egentlig ikkje noko skikkelig svar sa han, han har satt opp ein time i starten av mars i tilfelle det skulle skje igjenn (for ein grundig sjekk).

Dette var 1., og kanskje siste gangen fruen tok seg av ladekabelen. Ho sa ho satte den fint i og at ho ikkje presset den inn. Men vart veldig bekymret ei stund for at ho hadde gjort noko feil........... Kanskje ho ikkje dyttet den langt nok inn, men låsen burde no opne seg alikevel.



Elmo

#10
Sitat fra: rojohan på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:38
Kanskje ho ikkje dyttet den langt nok inn,
Jeg tenkte akkurat det mens jeg leste innlegget.

Se om det er merker/spor i låsehullet på lokket. Kanskje låsepinnen kilte seg fast i hullet fordi lokket ikke var helt inne? Og at litt rugging mens man trykket på lås-opp løsnet den ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

rojohan

Sitat fra: Elmo på tirsdag 11. februar 2014, klokken 18:59
Sitat fra: rojohan på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:38
Kanskje ho ikkje dyttet den langt nok inn,
Jeg tenkte akkurat det mens jeg leste innlegget.

Se om det er merker/spor i låsehullet på lokket. Kanskje låsepinnen kilte seg fast i hullet fordi lokket ikke var helt inne? Og at litt rugging mens man trykket på lås-opp løsnet den ??

Fant ingen merker på plasthetten, så veit ikkje kva som har skjedd. Men det viktigste er at det er registrert hos VW i tilfelle det skulle skje igjenn.

rojohan

Idag tidlig skjedde det igjenn, men denne gangen gjekk låsen opp etter litt lirking på lokket samtidig som eg opnet og låste bilen med nøkkelen. Har fått time på fredag, da skal dei sjå om dei finner ut av det..............

Coolio

Hold oss oppdatert, mulig flere får samme problem.

rojohan

Leverte den inn idag tidlig. I tillegg til låsen på lokket, skal dei ta den skrue oppdateringen (Oppgradering 93A4 0099 VW3) på batteria som er omtalt i ein anna tråd. Og så skal dei undersøke den smellelyden som kommer fra bremsene når man rygger og bremser.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA