Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekkdimensjon vs rekkevidde?

Startet av getor, søndag 16. februar 2014, klokken 21:44

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: OddB på lørdag 08. februar 2014, klokken 14:50
Det er 1600 bensinstasjoner i Norge,

Også trekker man fra over 400 automatstasjoner (de tilbyr normalt ingen ting av de ekstratjenestene jeg trakk frem over). I 1969 var det forøvrig 4215, hvorav 0 automatstasjoner. Fortsetter trenden, eller blir forverret pga EL-biler, så er det grunn til å bekymre seg ;)


Sitat fra: OddB på lørdag 08. februar 2014, klokken 14:50
Poenget mitt er at nå er nisjen med energipåfylling  på biler åpen for alle.

Det er jeg enig i. Men neppe så veldig lenge...

Sitat fra: OddB på lørdag 08. februar 2014, klokken 14:50
Som du ser i svarene fra bensinselskapene er inntjening et viktig poeng, da relatert til de rådyre hurtigladerne. Det er en lang vei å gå for å få dem til å innse at å tilby AC-lading er billigere enn å tilby toaletter for besøkende, både i installasjon og drift.

Hurtigladere er jo det beste, men ja, de kan lett starte med rimelig AC-lading, og heller komme med hurtiglading når og hvor de ser at behovet er der.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Philip Marlowe

Sitat fra: Amoss på lørdag 08. februar 2014, klokken 13:34
Sitat fra: OddB på lørdag 08. februar 2014, klokken 13:23
Hvorfor henge en time eller to ved pølsedisken, mellom spylevæske og motorolje på en illeluktende bensinstasjon ?
Ville heller foretrekke ei koselig veikro med god mat, med gratis AC lading inkludert.
Trenger ikke "stasjoner", på tide å tenke nytt.

Problemet med veikroene er at de ikke har vindusvaskebøtter stående fremme eller dekktrykkmålere eller vaskehaller for biler. Ei heller får du kjøpt spylerveske på veikroa :p

Tror at selv EL-bilister vil savne dem den dagen alle bensinstasjoner er lagt ned fordi ingen lengre fyller fossilt brensel.  Men ja, stasjonene bør tenke nytt, og utvide med mini-veikro eller lignende med tanke på at folk kommer til å bruke mer tid der.

Kanskje veikroene i tillegg til strøm, kunne tilby vindusvaskebøtter, luft og salg av bilrekvisita?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Amoss

Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 08. februar 2014, klokken 17:22
Kanskje veikroene i tillegg til strøm, kunne tilby vindusvaskebøtter, luft og salg av bilrekvisita?

I tillegg til at noen av dem blir døgnåpne og selge kioskvarer?  Helt klart en mulighet ja :) 
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Avh

Sitat fra: Amoss på lørdag 08. februar 2014, klokken 12:45

Her er det verd å merke seg at Esso aktivt har gått inn og direkte motarbeidet etablering av ladestasjoner på i det minste ett par Esso stasjoner så langt. Husker spesielt ett tilfelle i Moss, som ble diskutert her på forumet for en tid tilbake. Mener også bestemt å ha hørt om flere tilfelle(r), uten at jeg i farten husker hvor det var.

Her er i alle fall saken i Moss:  http://www.moss-avis.no/nyheter/esso-sier-nei-til-ladestasjon-i-moss-1.7977328?localLinksEnabled=false

Esso i Moss ble spurt av kommunen fordi El-nettet ligger "på"stasjonsområdet. Sendte mail og spurte om begrunnelse for avslaget. Her er svaret:

"Hei!
Takk for din henvendelse nedenfor.  Esso Norge har så langt ikke etablert ladeanlegg på Esso-stasjonene, men vi følger med i utviklingen av behovet for slike tjenester.  Installering av ladeanlegg vil ofte kreve økt parkeringsareale og medføre mer biltrafikk på stasjonsområdet. Dette må avveies i forhold til eventuell økt risiko for uhell og ulykker og om tiltaket eventuelt medfører vesentlig ulempe for kunder som skal fylle ordinært drivstoff.  En slik risikovurdering ligger til grunn for at det ikke er blitt installert ladeanlegg på Esso-stasjonen i Moss."

Ja ja ikke bra med flere biler visstnok ...
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

sigurdi

#19
En stor fordel, slik jeg ser det om en av de store bensinstasjon kjedene fikk satt opp ladestasjoner er at de er spredd rundt i hele landet og folk kunne lagt inn stopp for å fylle opp batteri og mage på strekninger som en nesten klarer uten stop i dag.

Nok med en 30-40min stopp på en 22kW lader for å bli kvitt rekkevidde angsten.

Tror ikke kundene hadde hatt noe imot at det var betalings tjeneste, siden mange av stasjonene er enten døgn åpne, eller burde kunne integrert dette enkelt i stasjonens gjeldene betalings løsninger.

Mange av bensin stasjonene, på typiske gjennomfarts årer, er ofte knyttet opp til en egen veikro og lignende, slik at en kan velge noe annet en pølse i brød.

Hadde eks alle shell stasjoner hatt mulighet for 22kW, ville det ikke vært problem for meg å kjørt over E134, med en eller flere stopp på en shell stasjon.

Min rute er 48mil og finnes pr idag ingen lademuligheter, men før jeg får bilen krysser jeg fingrene at en SC har funnet veien til denne veistrekningen.

Betalings systemer for å fylle elektrisitet i dag, er ikke standardisert i det hele tatt.
Du må planlegge i uker i forveien og sjekke hver stasjon om du trenger egen rf brikke, egen nøkkel, eller om du må ha abonnemang.
Det er en jungel av ulike betalings løsninger, som gjør at det er noe mer bry en å bare kjøre innom stasjonen. :-)

Gratis stasjoner er det heller ikke sikkert du bare kan stoppe og lade litt, flere og flere får kort for å åpne dem.

Eks Halden er det gratis å lade, men du må hente kort for å få tilgang.
http://www.halden.kommune.no/tjenester/Vei,%20trafikk%20og%20parkering/Parkering/Sider/El-bil.aspx

Men en norsk/europeisk felles tilgang/betalings løsning der alle ladestasjoner kan melde seg inn i hadde og vært helt konge.
Slik at en fikk et kort eller rf brikke som gav tilgang til alle stasjoner.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

MyTess

Hva slags investering snakker vi om her? Hvor mye koster det å sette opp en hurtiglader?


Sent from my iPad using Tapatalk

OddB

10k -40k for Type 2
200k- 400 k for CHAdeMO/CSS
For Tesla er der kun Type 2 som er interessant. I praksis får du en lader til en tiendedel av prisen , på bekostning av dobbelt ladetid.
Hva er best ?

Sent from my GT-I9100 using Forum Fiend v1.1.5.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Bonefish

#22
Sitat fra: OddB på lørdag 08. februar 2014, klokken 20:35
10k -40k for Type 2
200k- 400 k for CHAdeMO/CSS
For Tesla er der kun Type 2 som er interessant. I praksis får du en lader til en tiendedel av prisen , på bekostning av dobbelt ladetid.
Hva er best ?

Sent from my GT-I9100 using Forum Fiend v1.1.5.
Hvorfor er det bare Type 2 som er interessant for Tesla?
Det kommer snart CHADeMO adapter.
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

OddB

Dyrt adapter, dyr strøm, konkurrere med Leaf etc, ikke Eurostandard, vil fases ut etter hvert, på sikt mindre utbredt enn Type 2.
Når superladerne er godt utbygd vil det bli mindre behov for andre hurtigladere, billig/ gratis semihurtiglading på mange steder å foretrekke. Utbyggingen av CHAdeMO er lagt opp etter Leafs behov.

Sent from my GT-I9100 using Forum Fiend v1.1.5.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Bonefish

Tja, nå er vel Leaf den mestselgende elbilen i norge. Har ikke sett noen tegn til at CAdeMO standeren skal fases ut. Her på vestlandet popper det stadig opp nye stasjoner. Markedskreftene virker vel på dette også og så lenge det kryr med Leaf'er som kommer til å rulle på veiene i mange år enda så blir det nok en stund til disse laderene er borte.
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

OddB

til bensinpris. .. og med hanskrrommet fullt av dyre RFIDkort
:-)

Sent from my GT-I9100 using Forum Fiend v1.1.5.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

AreLib

Mest langsiktig er vel chademo/css og tesla ladesystem.
22kw er pinglete og i mine øyne er 4-8 timers ladetid fra tomt til fullt altfor lenge ved gjennomreise men virker helt topp i heimen .
Skal elbilene ersatte fossilbiler fullt ut bør ladetiden være kortest mulig, noe som vil åpne for at de som ikke har tilgang på strøm hjemme/arbeid kan lade på en energistasjon 30-60min, ved en matbutikk og veikro hadde det vært perfekt, vil også da gjøre det mer attraktivt for Taxinæringen å gå over til elbil 24/7. 
skjønner ikke opplegget med nøkler og rfid kort og den slags tøys slik det er nå.
Hadde vært greiest med å trekke bankkortet og deretter "tanke" og så er beløpet trekt når "pistolen" settes på plass akkurat som det er å fylle bensin. men det er nå meg og mine tanker, nei har aldri eid elbil og om 9 dager får jeg min første :)
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

RaBalder

Hvis alt koster det samme, så er det klart at de fleste ville velge å lade med SuperCharger-fart (100kW) istedet for en vanlig kontakt som bare gir 3kW.

Men det vil vel ha ulik pris hvis man skal komme til ferdig "dekket bord".

En privat aktør vil nok måtte ta ulik pris for ulike lade-alternativ. Det koster ulikt å tilby de forskjellige hastighetene (prisingen i eksemplet nedenfor er bare eksempler):

  • 100kW lading betaler du 10kr for hver kWt du lader.
  • 22kW lading betaler du 2kr for hver kWt du lader
  • 3kW lading betaler du 1kr for hver kWt du later

Da ville nok de fleste differensiert behovet sitt.

  • Hjemme ville jeg klart meg med 3kW
  • På langtur vil jeg lade fort. Men er prisen 10kr for en kWt, så tror jeg at jeg ville valgt 22kW lading.

Pris og kostnader er en viktig del av ladingen.

OddB

#28
Det er det som er hele poenget.
En CHAdeMO/CSS/Superlader er en komplisert, dyr innretning. Du trenger 50-135kW strøm til hvert punkt, noe som fort utløser effekttillegg etc på abbonementet. De består av avanserte, kraftige likerettere og komplisert styringselektronikk. Innstallasjonskostnad og vedlikehold vil være det tidobbelte av en enkel Type 2 boks. Den er i bunn og grunn bare en forvokst stikkontakt som vil være omtrent vedlikeholdsfri.
Når superladenettverket er utbygd vil behovet for slike ladere stort sett finnes i byer/tettsteder der du har tenkt å oppholde deg i noen timer uansett, og i randsonene til superladerne. Dvs 200+ km unna nærmeste lader. Da er behovet ditt som regel bare litt etterfylling mens du gjør andre ting.
Et eksempel: Du har tenkt deg på Nord-Norgeferie og kommer deg greit nordover langs E6 der superladerne står. Men det er til Lofoten og Vesterålen du vil. Siste lader er på fergeleiet på Bognes ved Vestfjorden. Først skal du ytterst til Å i Lofoten (23 mil) Derfra kjører du til Nyksund i Vesterålen (30 mil) og videre til E6 (Andselv) via Andenes (36 mil) Totalt er "avstikkeren" fra E6 på 89 mil. Du har selvsagt et par overnattinger på turen, men hvor lader du ? Du er innom masse severdigheter på turen Vikingemuseet i Borg, gallerier og restauranter nedover i Lofoten. Middag i Nyksund, Hvalsafari på Andenes og middag i Hamn på Senja. De fleste av disse stedene tilbringer du mer enn et par timer. Da ville ikke ladetidene på en 22kW lader hefte deg et sekund tilsammen. Du ville trenge 4-6 timer lading på denne avstikkeren. 1-2 timer hver plass.
Siden prisen er så lav og logistikken er så enkel ved å sette opp en Type 2-lader ville nok de fleste stedene gi deg strømmen gratis mot å bli eksponert på et ladekart og for som en merverdi på opplevelsen din. Særlig hvis de fikk selve boksen gratis...
Jeg mener at vi nå har en gyllen sjanse til  å bygge opp et "non-profit" nettverk av slike ladestasjoner.
Det er dette som er ideen bak ladefondet til TOCN, som kan sammenlignes med Zero Carbon World i Storbritannia. Det bør være anledning til å ta betalt for ladingen, men det bør skje uten bruk av SMS og RFID og andre kompliserte betalingsmetoder, og prisen bør maksimalt dekke strømutgiftene.
Det bør bli like naturlig å tilby slike ladepunkter til sine kunder som det er å tilby dem toalett.
Et slikt non-profitnettverk vil i tillegg virke konkurransedrivende på de kommersielle tilbyderne.
Jeg anbefaler alle som synes at dette høres ut som et greit konsept å melde seg inn i TOCN og bidra med konkrete forslag til plasseringer av slike ladere.

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Epleskreller

De få gangene jeg er på gjennomfart et sted uten superlader vil jeg heller betale godt for 50kW i 45minutter enn å stå med 11kW (enkeltlader) i over 3 timer.. Tror også gratis lading vil forsvinne de fleste steder. Syns superladerhastighet er helt genialt, type 2 er fint i "heimen". Her kan man sefølgelig være uenig..

Hadde Statoil satt opp Chademo på sine stasjoner langs E134 skulle jeg kjørt der til Haugesund om jeg hadde adapteret.. Sist ble det den lange veien langs kysten. Har tro på at Statoil retail blir de første med øadestasjoner i stor stil siden de er uavhengige av Statoil ASA og har kun seg selv å tenke på..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA