Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekkdimensjon vs rekkevidde?

Startet av getor, søndag 16. februar 2014, klokken 21:44

« forrige - neste »

OddB

Sitat fra: Epleskreller på søndag 09. februar 2014, klokken 01:08
De få gangene jeg er på gjennomfart et sted uten superlader vil jeg heller betale godt for 50kW i 45minutter enn å stå med 11kW (enkeltlader) i over 3 timer.. Tror også gratis lading vil forsvinne de fleste steder. Syns superladerhastighet er helt genialt, type 2 er fint i "heimen". Her kan man sefølgelig være uenig..

Hadde Statoil satt opp Chademo på sine stasjoner langs E134 skulle jeg kjørt der til Haugesund om jeg hadde adapteret.. Sist ble det den lange veien langs kysten. Har tro på at Statoil retail blir de første med øadestasjoner i stor stil siden de er uavhengige av Statoil ASA og har kun seg selv å tenke på..

Det fine er at det ene ikke utelukker det andre. Hadde jeg bare hatt enkeltlader ville jeg kanskje vurdert det som du gjør. Jeg er uenig i at gratis/billig lading vil forsvinne.  Poenget er at en boks til 5-10 000 kr med en levetid på 10+ år, og en "driftsutgift" på 20 kr pr time den er i BRUK (dvs mellom 100-200 kr pr  dag) er så billig at den vil tjene seg inn ved at du kjøper tjenester på stedet den tilbys.

Det første jeg steilet over da jeg kom inn i "elbilverdenen" var det håpløse opplegget med disse hurtigladerne. Hver tilbyder sitt system, abonnementer som forutsetter at alle skal være faste kunder, håpløse betalingsløsninger og elendig driftssikkerhet.  (En hurtiglader pr sted, ingen backup)
Det er vi forbrukere som til slutt bestemmer hvordan dette opplegget skal bli. Ved å styre unna det man ikke liker tvinger man fram gode forbrukervennlige løsninger. DERFOR kommer jeg aldri til å få meg haug med brikker og abonnementer.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

cra

Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 08. februar 2014, klokken 17:22
Kanskje veikroene i tillegg til strøm, kunne tilby vindusvaskebøtter, luft og salg av bilrekvisita?

Det burde de fint kunen klare - hva trenger vi egentlig av bilrekvisita på en elbil? Noen lyspærer, viskerblader og spylervæske? Og kanskje et Wunderbaum eller to for spesielt interesserte? ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: cra på mandag 10. februar 2014, klokken 10:32
Det burde de fint kunen klare - hva trenger vi egentlig av bilrekvisita på en elbil? Noen lyspærer, viskerblader og spylervæske? Og kanskje et Wunderbaum eller to for spesielt interesserte? ;D

Sikringer, mobilholdere, mobilladere, skjøteledninger for USB/12v (til baksetet), forgrenere for de samme ledningene, sol-gardiner for bakvindu, GPS med POI (spesielt fartsbokser ;) ), pledd om man prøver å hypermile på vinterstid (og har valgt bort vinterpakka).

Bare for de første tingene som jeg kommer på i farten...  Joda, de selger motorolje på bensinstasjonene, men de selger også masse annet til bilen eller som er eller kan være kjekt å ha når man er "på tur" som ikke har noe med hvilken type motor bilen er utstyrt med.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

snurrehue

Sitat fra: cra på mandag 10. februar 2014, klokken 10:32
Det burde de fint kunen klare - hva trenger vi egentlig av bilrekvisita på en elbil? Noen lyspærer, viskerblader og spylervæske? Og kanskje et Wunderbaum eller to for spesielt interesserte? ;D

Polish, vaskemidler, isskrape.
Og noe å finne på mens man venter på at bilen skal lade eller at laderen skal bli ledig...

Tror jeg må jobbe litt med tålmodigheten min frem til jeg får min Model S i juni. Langkjøring er for meg typisk lange, sammenhengende transportetapper, bare avbrutt av korte tissepauser og litt sightseeing på severdige steder.

trygvelo

Synes bensinstasjonene er perfekt for plassering av (hurtig)lading. De har allerede alt som trengs av mat, toalett osv. I tillegg kjører vi ofte sammen med andre som ikke har elbil og da kan man stoppe på samme sted. Dessuten ligger det ofte en veikro rett ved hvis man skulle ønske et bedre måltid.

cairnz

Sitat fra: trygvelo på tirsdag 11. februar 2014, klokken 15:07
Synes bensinstasjonene er perfekt for plassering av (hurtig)lading. De har allerede alt som trengs av mat, toalett osv. I tillegg kjører vi ofte sammen med andre som ikke har elbil og da kan man stoppe på samme sted. Dessuten ligger det ofte en veikro rett ved hvis man skulle ønske et bedre måltid.

Gi det et par år så er en av pumpene byttet ut med kompatibel/standardisert hurtiglading. Så to, tre, og alle bortsett fra en. *Ønsketenking*
Elbilist

brynjar

Jeg tror statlige pålegg må til for å få bensinstasjonene med på å bygge Type 2 uttak for lading. Ellers blir det bare klattvis og sendrektig utbygging. Man kunne f eks kreve at innen utgangen av 2015 må alle bensinkjedene ha på plass Type 2 uttak 22KW på minimum 20 prosent av bensinstasjonene sine med en passende geografisk fordeling? Eller noe tilsvarende? Og sier de nei, ryker konsesjonen.
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

Mhal

Sitat fra: brynjar på tirsdag 11. februar 2014, klokken 19:13
Jeg tror statlige pålegg må til for å få bensinstasjonene med på å bygge Type 2 uttak for lading. Ellers blir det bare klattvis og sendrektig utbygging. Man kunne f eks kreve at innen utgangen av 2015 må alle bensinkjedene ha på plass Type 2 uttak 22KW på minimum 20 prosent av bensinstasjonene sine med en passende geografisk fordeling? Eller noe tilsvarende? Og sier de nei, ryker konsesjonen.

Er nok bedre å la markedet regulere dette. Statoil prøver det ut, og om det er økonomisk bærekraftig vil det komme. Pålegg om å ha ladepunkt som ikke er ønsket blir bare tull.


RaBalder

Sitat fra: brynjar på tirsdag 11. februar 2014, klokken 19:13
Jeg tror statlige pålegg må til for å få bensinstasjonene med på å bygge Type 2 uttak for lading. Ellers blir det bare klattvis og sendrektig utbygging. Man kunne f eks kreve at innen utgangen av 2015 må alle bensinkjedene ha på plass Type 2 uttak 22KW på minimum 20 prosent av bensinstasjonene sine med en passende geografisk fordeling? Eller noe tilsvarende? Og sier de nei, ryker konsesjonen.

Tror heller ikke slike pålegg er veien å gå.

Hver bensinstasjon bør jo selv kunne finne ut at det kan være et konkurranse-fortrinn å faktisk kunne ha et par ladere for å trekke kunder.

brynjar

Jeg tillater meg å være uenig :). Salg av bensin/diesel og bil er jo gjennomregulert fra A til Å. Er ikke 70 % av bensinprisen statlige avgifter? Ergo, stater detaljstyrer bransjen allerede. Hvorfor bør ikke det komme oss elbilister til gode?

Det er mange grunner til at bensinstasjonene bør tilby ladestrøm (type 2 uttak). Mye er nevnt overfor allerede. Jeg liker ideen fordi jeg merker at jeg fremdeles stopper ved bensinstasjoner når jeg er på langtur. Dessuten kan bensinstasjonene enkelt synliggjøre på veiskiltene sine om ladepunktene deres er opptatt eller ikke. (Så kjører du bare videre til neste dersom det er opptatt). En ting til: langt færre vil ha behov for å ha slike 400V kraftuttak hjemme (jeg har vurdert det selv av ulike grunner) dersom bensinstasjonen på hjørnet har type 2 uttak.

Jeg tror ikke vi kan vente på "markedet" og den gode vilje. Har ingen illusjoner om at det funker på elbiler opp mot oljeindustrien (jmf "Who killed the electric car?")

Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

Amoss

Sitat fra: brynjar på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:27
Jeg tillater meg å være uenig :). Salg av bensin/diesel og bil er jo gjennomregulert fra A til Å. Er ikke 70 % av bensinprisen statlige avgifter? Ergo, stater detaljstyrer bransjen allerede. Hvorfor bør ikke det komme oss elbilister til gode?

Nja, er oljeselskapene pålagt å anlegge stasjoner der det passer politikerne, og bestemmer de hvilke drivstoff stasjonen skal føre?

Er helt enig i at de BØR føre ladestrøm, og helt enig med grunnene du oppgir for dette, bare ikke enig i at det skal være noe behov for pålegg. Om de sover i klassen vil markedet finne alternative "bensinstasjoner" på veikroer og kjøpesentra.

Sitat fra: brynjar på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:27
Jeg tror ikke vi kan vente på "markedet" og den gode vilje. Har ingen illusjoner om at det funker på elbiler opp mot oljeindustrien (jmf "Who killed the electric car?")

Oljeindustrien er mye rart... Jo, helt klart at "de store gutta" i oljeselskapene ikke ønsker noen overgang til biler som ikke MÅ fylle drivstoff hos dem, men de som driver egne stasjoner er mindre interessert i hva for en bil du kjører, så lenge du handler hos dem. De tjener alt mer på alt det andre de tilbyr enn de gjør på drivstoffet. Regner også med at de som styrer kjedene hos oljeselskapene ser det samme, og også ser hvordan det kan skade selskapets omdømme når de velger å avstå fra disse kundene (ref Esso i Moss).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

brynjar

Er det noen som har en fiks ferdig "informasjonspakke" om Type 2 ladeuttak, støtteordninger, etc som man kunne dele ut på strategiske bensinstasjoner (med nærliggende kafe/matkro) sammen med en hyggelig oppfordring om å sette i gang? Så får vi se om "markedet" fungerer :)
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

snurrehue

Sitat fra: RaBalder på onsdag 12. februar 2014, klokken 07:33
Hver bensinstasjon bør jo selv kunne finne ut at det kan være et konkurranse-fortrinn å faktisk kunne ha et par ladere for å trekke kunder.

Nåja, tror ikke de akkurat ser noe stort potensiale i dette. 2 ladepunkter, hvor hver av disse to potensielle kundene blir stående i minimum en halvtime er svært dårlig butikk. Greit nok at bensinstasjonen kanskje får solgt et par burgere til disse, men det blir jo som musepiss å regne i kassa. En kunde hvert 15. minutt er vesentlig forskjellig fra potensielt 8 kunder hvert 2. minutt som de kan få gjennom bensin-/dieselpumper.

Den lange ladetiden til el-biler gir svært begrensede inntektsmuligheter for bensinstasjonene og veikroene. Hotell/motell må være de eneste som kan profitere på å tilby ladefasiliteter. Men har du et hotell med 50 rom, så utgjør ikke 2 elbiler mer enn 4% belegg. Har de 4 ladepunkter økes det til 8% belegg. Er de heldig, og hver elbil legger beslag på 2 rom, økes det til 16% belegg. Joda, alle monner drar, men det blir supplement til driften, ikke noen inntektsrevolusjon.

jkirkebo

Sitat fra: snurrehue på onsdag 12. februar 2014, klokken 16:42
Den lange ladetiden til el-biler gir svært begrensede inntektsmuligheter for bensinstasjonene og veikroene. Hotell/motell må være de eneste som kan profitere på å tilby ladefasiliteter. Men har du et hotell med 50 rom, så utgjør ikke 2 elbiler mer enn 4% belegg. Har de 4 ladepunkter økes det til 8% belegg. Er de heldig, og hver elbil legger beslag på 2 rom, økes det til 16% belegg. Joda, alle monner drar, men det blir supplement til driften, ikke noen inntektsrevolusjon.

Jeg er ikke i tvil om at Maché på Lillehammer tjener godt på Tesla ScuperChargeren på utsiden ihvertfall. Vi har lagt igjen 2-3 tusenlapper der siden vi fikk bilen i høst, penger som ellers hadde blitt brukt andre steder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

brynjar

Bensinstasjonene kunne nok tillatt seg heftig avanse på ladestrømmen. Jeg ville nok vært villig til å betale et par hundrelapper for 100 km ladestrøm når det kniper (200 kr for 22 KWH er jo nesten 10 kr per kwh!). Det kan jo bli butikk av det...
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA