Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har "folk" vendt seg mot Tesla?

Startet av Lokführer, mandag 10. februar 2014, klokken 06:52

« forrige - neste »

Sharp

Sitat fra: janmb på søndag 02. februar 2014, klokken 21:34
En anelse på siden av tema, men ettersom fartsgrense fikk så sentral rolle her: Hvordan er speedometeret i TMS kalibrert?

Skal ikke det være GPS-kalibrert?

Egentlig rart at det ikke er en standard på speedometer-visning enda. Mange nye biler viser jo fremdeles opp til 10 % for mye i 70-80 km/t.

Sharp

Sitat fra: diax på søndag 02. februar 2014, klokken 21:53
Er det ikke adaptiv cruise control på TMS?

Nei, men det er vel sånn halvvegs bekreftet at det vil komme, og at det skal være mulig med retrofit av nødvendige sensorer.

fonberg

Sitat fra: Johnny på søndag 02. februar 2014, klokken 20:38
Sitat fra: tho på søndag 02. februar 2014, klokken 20:28
Sitat fra: Johnny på søndag 02. februar 2014, klokken 20:21
Foresten, hvordan er det mulig etter alle disse årene å ikke vite at fotoboksene først blinker når man kjører litt over fartsgrensen?

Hva mener du her? At det er slingringsmonn på boksen før den tar deg? Det er jo helt åpenbart. Skulle gjerne visst hva grensene faktisk var.

Har hørt at den er 93 i 80 sone. Har kjørt forbi i underkant av nitti(truespeed) noen millioner ganger nå, og enten virker de ikke eller så har jeg rett.

Foresten det var en som virket her for et par år siden etter at jeg hadde fått meg ny bil, og tok for gitt at fartsmåleren viste fem for lite, som på alle andre biler jeg har hatt :-[

Det var en fotoboks som "virket" ca fem timer etter at jeg fikk min TMS i november. Fakturert for 89 km/t i 80-sona i en tunnel sørover i Gudbrandsdalen.

Fartsmåleren viser forøvrig ca 2 km/t for mye i min TMS rundt 80 i hvert fall (med Hakka R2 i org. dimensjon).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Newbee

Fartsgrense + 8-10 km/t, funker alltid :-)
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Lokführer

Å legge seg kliss oppi baken på en trailer/buss sparer sikkert en del drivstoff, men frontrute forbruket øker drastisk.
Jeg kjører alltid litt fortere enn fartsgrensen, jeg anser de som litt veiledende.
50 sona er hellig, den holder jeg alltid.
Jeg tror forøvrig at dersom fotoboksene hadde hatt et underskilt med den aktuelle fartsgrensen, så ville man ha sluppet masse frustrasjon grunnet folk som helgarderer seg 10 under...(det er hat det, spesielt på gjennomsnittsmåling...)
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Mr.Hansen

Speedometer pleier å vise ca 10% formye. Så 50km på GPS'n er 55 i bilen. 100 er 110 på speedometer. Ligger ca 10% over når jeg ikke bruker GPS. Men når jeg passerer en av veivesenets blikkbokser reduserer jeg ned til fartsgrense på speedometer da jeg ikke gidder å støtte staten.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Johnny

Sitat fra: fonberg på søndag 02. februar 2014, klokken 22:35
Sitat fra: Johnny på søndag 02. februar 2014, klokken 20:38
Sitat fra: tho på søndag 02. februar 2014, klokken 20:28
Sitat fra: Johnny på søndag 02. februar 2014, klokken 20:21
Foresten, hvordan er det mulig etter alle disse årene å ikke vite at fotoboksene først blinker når man kjører litt over fartsgrensen?

Hva mener du her? At det er slingringsmonn på boksen før den tar deg? Det er jo helt åpenbart. Skulle gjerne visst hva grensene faktisk var.

Har hørt at den er 93 i 80 sone. Har kjørt forbi i underkant av nitti(truespeed) noen millioner ganger nå, og enten virker de ikke eller så har jeg rett.

Foresten det var en som virket her for et par år siden etter at jeg hadde fått meg ny bil, og tok for gitt at fartsmåleren viste fem for lite, som på alle andre biler jeg har hatt :-[

Det var en fotoboks som "virket" ca fem timer etter at jeg fikk min TMS i november. Fakturert for 89 km/t i 80-sona i en tunnel sørover i Gudbrandsdalen.

Fartsmåleren viser forøvrig ca 2 km/t for mye i min TMS rundt 80 i hvert fall (med Hakka R2 i org. dimensjon).,

Husk at da har de gitt deg litt sikkerhetsmargin. I alle fal 3 km/t, kansje mer.
TMS og eGolf.

ebbrey

Har også lagt merke til at måler viser 78km/t når jeg kjører i 80km/t. Og 99 når jeg kjører i 100.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Johnny

Sitat fra: Mr.Hansen på søndag 02. februar 2014, klokken 23:04
Speedometer pleier å vise ca 10% formye. Så 50km på GPS'n er 55 i bilen. 100 er 110 på speedometer. Ligger ca 10% over når jeg ikke bruker GPS. Men når jeg passerer en av veivesenets blikkbokser reduserer jeg ned til fartsgrense på speedometer da jeg ikke gidder å støtte staten.

Da har du altså 20km/t sikkerhetsmargin for din del. Jeg synes det er litt iriterende å ligge etter slike som deg, mest for at det er så unødvendig.
TMS og eGolf.

laumb

Sitat fra: tho på søndag 02. februar 2014, klokken 20:28
Sitat fra: Johnny på søndag 02. februar 2014, klokken 20:21
Foresten, hvordan er det mulig etter alle disse årene å ikke vite at fotoboksene først blinker når man kjører litt over fartsgrensen?

Fattern fikk bot for 56km/t i 50-sone med fotoboks for et knippe år siden. 10% slingringsmonn på fotobokser og?
Hva mener du her? At det er slingringsmonn på boksen før den tar deg? Det er jo helt åpenbart. Skulle gjerne visst hva grensene faktisk var.

Epleskreller

#25
Sitat fra: Johnny på søndag 02. februar 2014, klokken 23:14
Sitat fra: Mr.Hansen på søndag 02. februar 2014, klokken 23:04
Speedometer pleier å vise ca 10% formye. Så 50km på GPS'n er 55 i bilen. 100 er 110 på speedometer. Ligger ca 10% over når jeg ikke bruker GPS. Men når jeg passerer en av veivesenets blikkbokser reduserer jeg ned til fartsgrense på speedometer da jeg ikke gidder å støtte staten.

Da har du altså 20km/t sikkerhetsmargin for din del. Jeg synes det er litt iriterende å ligge etter slike som deg, mest for at det er så unødvendig.

Hehe, jeg er enda verre. Jeg reduserer gjerne til 5 under fartsgrensen. Blir nervøs ellers. Har ingen policy for hvordan jeg kjører, bare kjører sånn jeg føler for.. 50 og under fartsgrenser følges så godt som jeg kan.. Kan ellers finne på å sette CC på +10%

Sitat fra: laumb på søndag 02. februar 2014, klokken 23:22
Sitat fra: Johnny på søndag 02. februar 2014, klokken 20:21
Foresten, hvordan er det mulig etter alle disse årene å ikke vite at fotoboksene først blinker når man kjører litt over fartsgrensen?

Fattern fikk bot for 56km/t i 50-sone med fotoboks for et knippe år siden. 10% slingringsmonn på fotobokser og?
Hva mener du her? At det er slingringsmonn på boksen før den tar deg? Det er jo helt åpenbart. Skulle gjerne visst hva grensene faktisk var.
Samme bot fikk kona for en del år siden i Bergen..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Johnny

Sitat fra: laumb på søndag 02. februar 2014, klokken 23:22
Sitat fra: tho på søndag 02. februar 2014, klokken 20:28
Sitat fra: Johnny på søndag 02. februar 2014, klokken 20:21
Foresten, hvordan er det mulig etter alle disse årene å ikke vite at fotoboksene først blinker når man kjører litt over fartsgrensen?

Fattern fikk bot for 56km/t i 50-sone med fotoboks for et knippe år siden. 10% slingringsmonn på fotobokser og?
Hva mener du her? At det er slingringsmonn på boksen før den tar deg? Det er jo helt åpenbart. Skulle gjerne visst hva grensene faktisk var.

Tipper faren din holdt en indikert hastighet på 64km/t da han ble målt til å ha kjørt i 59km/t. Så ble sikkerhetsmargin for målefeil trukket fra, og ble bøtlagt for å ha kjørt i 56km/t.
TMS og eGolf.

tho

Burde ikke dette med marginer på fotobokser vært allmenn informasjon? Jeg tror de opererer med forskjellige marginer på vær boks. Dvs. De blir kalibret enkeltvis.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Balrog

Slik kan man teste med 100% sikkerhet hvor fort man kan kjøre forbi en fotoboks:
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5002401.ece

OT: Jeg setter alltid cruisecontrolen på 67 km/t uansett fartsgrenser, terreng, sikt, vær og føreforhold. Det er nemlig gjennomsnittsahastigheten jeg ønsker å oppnå.

Herlig tråd..
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

janmb

Sitat fra: Balrog på mandag 03. februar 2014, klokken 00:41
OT: Jeg setter alltid cruisecontrolen på 67 km/t uansett fartsgrenser, terreng, sikt, vær og føreforhold. Det er nemlig gjennomsnittsahastigheten jeg ønsker å oppnå.

Vakkert.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA