Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: bestilt Leaf Acenta, nybegynnerspørsmål

Startet av artemiss, mandag 10. februar 2014, klokken 00:28

« forrige - neste »

artemiss

Denne vinteren er min første med Leafen og også min første uten piggdekk. Jeg opplever at bilen sklir lett og at at jeg har dårlig veigrep og at hjulene spinner lett på snøføre. Jeg kjøpte de piggfri vinter dekkene som følgte med bilen. Hva er deres erfaringer på vinterføre? Er det bilen, dekkene, sjafør eller bare føre som er dårlig?  ???
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

Ingez

Jeg kjører min leaf med piggdekk, og er veldig fornøyd med den. Veldig stabil i snø og glatte veier. Rekkevidde blir jo mindre, men det går å leve med :)
Nissan Leaf juni 2013 Solgt
S85 #22105

Oddvar

Kjører piggfritt og er kjempefornøyd med det :-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

emil

Synes selv Leafen har dårlige grep enn fossilbilen, men den var da også 4wd innimellom.

Kan ha noe med dekkene å gjøre selv om begge kjører piggfritt, kan ha noe med vekten/vektfordelinga å gjøre eller at elmotoren rett og slett gir mer kraft på lavt turtall enn man er vandt til. Men jeg har blitt såpass kjent med bilen at jeg ikke har noe problemer med å komme meg rundt.

Har en ganske bratt bakke som starter med en krapp sving rett før jeg er hjemme, denne er også dårlig brøytet og får minimalt med strøing. Gir "bånn gass" på vei oppover og lar antispinn ta seg av veggrepet, og har på den måten alltid kommet opp.

Balrog

Sitat fra: artemiss på søndag 02. februar 2014, klokken 17:11
Denne vinteren er min første med Leafen og også min første uten piggdekk. Jeg opplever at bilen sklir lett og at at jeg har dårlig veigrep og at hjulene spinner lett på snøføre. Jeg kjøpte de piggfri vinter dekkene som følgte med bilen. Hva er deres erfaringer på vinterføre? Er det bilen, dekkene, sjafør eller bare føre som er dårlig?  ???

Du mener vel ikke de "helårsdekkene" som sitter på bilen ved levering? De er livsfarlige på vinterføre...

Kjører selv med gamle slitte jalldekk (kjøpte et sett med brukte hjul for 1000kr  men har ikke rukket å sette på skikkelige dekk ennå) og det fungerer supert, bortsett fra lydnivået.

Bilen tar seg lett fram over alt, uansett føre.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Smiling when sailing

Synes ikke at det det er dårlig vinterføre med Leafen, tvert imot. Jeg har gamle piggrie dekk som var med da jeg kjøpte bilen ny for 2 år siden. Vinterføre er merkbart dårligere enn da den var nye (særlig når det gjelder bratte oppoverbakker i dyp snø). Skal kjøpe nye vinterdekk snart da profil dybden er nede i 4-5 mm nå. Likevel mye bedre vinterføre enn på picassoen som vi kvittet oss siste høst med som hadde like slitne piggdekk...
Blå Leaf, Tromsø

bjorn_2390

Støtter "Smiling.." her. Synes bilen er glimrende på vinterføre - meget stødig, og kommer seg frem der jeg måtte ønske.
Blå Euro-Leaf (2012)

FrodR

Har piggdekk på Leafen min, beste vinterbilen jeg har hatt ved siden av Saab 9-3 stasjonsvogn. Husker ikke hva Birger N. Haug satte på slags piggdekk.
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

Balrog

Sitat fra: Smiling when sailing på søndag 02. februar 2014, klokken 18:47
Synes ikke at det det er dårlig vinterføre med Leafen, tvert imot. Jeg har gamle piggrie dekk som var med da jeg kjøpte bilen ny for 2 år siden. Vinterføre er merkbart dårligere enn da den var nye (særlig når det gjelder bratte oppoverbakker i dyp snø). Skal kjøpe nye vinterdekk snart da profil dybden er nede i 4-5 mm nå. Likevel mye bedre vinterføre enn på picassoen som vi kvittet oss siste høst med som hadde like slitne piggdekk...

Utvilsomt et godt salgsargument for Leaf at vinterføret er bedre enn for fx. Picasso.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

frkir

Jeg fikk med Nokia piggfritt og er veldig fornøyd.
Tesla Model 3 'Sleeper' performance
Elektrisk hverdag gjør alt mye lettere...

p10

Fikk også med nokian piggfritt når jeg kjøpte. Jeg synes den oppfører seg akkurat som de fleste andre forhjulsdrevne bilene jeg har kjørt på vinterføre: helt ok!

High Voltage

Ny bil og ny på forumet  ;D

Jeg kjører på continental piggfritt og er kjempe fornøyd. Har en vectra med nye nokian piggdekk. Men vectran må jeg parkere i bunn av bakken. Lefaen kom fint opp :-).
Ellers syns jeg den er en super vinterbil. Sammenlignet med mye av det andre på markedet. Kjører mye leiebil i jobb sammenheng så jeg har litt å sammenligne med :-)
Nissan Leaf Tekna 2014

Knotten

Knallbil på vinterføre!! ;D
Har kjørt fossilbil piggfritt i snart 20 år, riktignok HiAce, så jeg er ikke for godt vandt.
Overgangen til piggfri Leaf er så langt en fornøyelse.
Det gjelder å huske det utrolige dreiemomentet når en bruker fartspedalen... :P
Varmeapparatet mitt fungerer UTMERKET (japan Leaf 2013), endrer fra ECO- til D-modus om jeg vil ha varmen raskt opp. 8)
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

gbzdoc



De to beste vinterbilene jeg hatt!

Har aldri hatt behov for firehjulstrekk på tross av at jeg begynte med piggfritt allerede i '96. Bare å ha kjetting klar for de få gangene det trengs. Har da også passert fastkjørte firehjulstrekkere. :)

BE

Sitat fra: Knotten på mandag 03. februar 2014, klokken 07:00
Har kjørt fossilbil piggfritt i snart 20 år, riktignok HiAce, så jeg er ikke for godt vandt.
Overgangen til piggfri Leaf er så langt en fornøyelse.
Haha, Hiace VS Leaf.
Det er vel omtrent ytterpunkter hva gjelder fremkommelighet på vinterføre. Jeg har selv eid Hiace 2WD, kjempebil, men fremkommeligheten på vinterføre var tragisk :P

Leaf har en fremkommelighet som er helt fantastisk på vinterføre, sannsynligvis noe av det beste med tohjulstrekk som finnes på markedet. Husk bare å sette på ECO for å slå ihjel noe av momentet i motoren.

SÅ jeg er enig med deg, den er fantastisk på vinterføre  ;D
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA