Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Moderatorer, ikke flytt bort debattene våre

Startet av i3_X5_730, lørdag 08. februar 2014, klokken 13:02

« forrige - neste »

Sirka

Sitat fra: Twindad på søndag 23. mars 2014, klokken 10:38
Oppsummering etter 1 mnd med kjøring av i3.
(...)
5 : Ny "Drivetrain melding" denne gangen full stopp... Har vært uten bilen i 8 dager, ganske så misfornøyd.

Holder ikke - vil fraråde kjøp av denne bilen inntil de har fått programvaren på plass......

*datapunkt* ...

Lett å forstå at du er misfornøyd - men så langt jeg har klart å følge med på både dette og diverse internasjonale fora er din bil den eneste jeg har lest om med slike feil/mangler. Litt over-kill å generelt fraråde kjøp på et så tynt grunnlag, kanskje ...?
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

LMOR

Sitat fra: Sirka på mandag 24. mars 2014, klokken 19:51
Lett å forstå at du er misfornøyd - men så langt jeg har klart å følge med på både dette og diverse internasjonale fora er din bil den eneste jeg har lest om med slike feil/mangler. Litt over-kill å generelt fraråde kjøp på et så tynt grunnlag, kanskje ...?
Jeg kjenner til 3, 2 i Norge og 1 i Nederland. Men likevel er det få, og det kan være mer enn bare programvare. En sensor f.eks.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Øybil

Sitat fra: Twindad på søndag 23. mars 2014, klokken 11:21
Hmm..... Jeg jobber til daglig med problemer relatert til IT og da hovedsakelig Microsoft produkter. For meg virker det komplett ulogisk at BMW må ha en uke på seg for å oppdatere SW (SoftWare) på bilen. Forhandleren i Kristiansand har en ikke registrert i3 med samme symptomer som min. De valgte å "prøve oppdatere" den først med den nye SW.... Om det går bra står min som nestemann i køen....
At gutta i Bayern sender oppdateringer pr DVD sammen med andre deler som eksospotter og bremseklosser, er nesten bare trist... Forhandleren burde kunne lastet ned oppdateringen slik vi alle gjør til våre egne datamaskiner.


Så at du ikke har hatt noen problemer er for meg utrolig. Hvordan en bil, med det samme elektronikk oppsettet kan oppføre seg så forskjellig er spennende. . . MEN jeg er ganske trygg på at de må oppdatere samtlige leverte i3 med ny programvare.

Er enig at SW kunne sendt på mer moderne metoder, men siden det er en fåtall som har feilen så kan feilen ligge i hardware. Som andre nevner her f.eks en sensor.

Hvordan i alle dager kan du være skråsikker på at alle må oppdatere softwaren pga at du har feil på din ? Siden du jobber med it relaterte software så har du helt sikkert vært borti at software ikke har fungert på defekt HW ? Og har du da frarådet noen å kjøpe HW som det kun er feil på et eksemplar ?

Øybil

LMOR

Flere har fått DVD beskjeden. Jeg vet at de av og til sliter med båndbredde, når alle verkstedene skal laste ned oppdateringer samtidig.

Det kan være så enkelt at første SW pakke (og store endringer) per modell, sendes på DVD, og deretter kommer oppdateringene over nettet til verkstedet. De minste oppdateringene skal etter planen være mulig å laste ned direkte til bilen etter hvert.

Og før noen viser til Tesla osv, så er iDrive og ConnectedDrive noe BMW har på alle sine nyere biler, altså 1,5 mill biler per år, så å oppgradere flere Gb til alle bilene over 3G, kan i hvert fall jeg forstå de ikke ønsker å supportere. Småfix etter hvert er nok OK på i-modellene.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 24. mars 2014, klokken 20:22
Flere har fått DVD beskjeden. Jeg vet at de av og til sliter med båndbredde, når alle verkstedene skal laste ned oppdateringer samtidig.

Det kan være så enkelt at første SW pakke (og store endringer) per modell, sendes på DVD, og deretter kommer oppdateringene over nettet til verkstedet. De minste oppdateringene skal etter planen være mulig å laste ned direkte til bilen etter hvert.

Og før noen viser til Tesla osv, så er iDrive og ConnectedDrive noe BMW har på alle sine nyere biler, altså 1,5 mill biler per år, så å oppgradere flere Gb til alle bilene over 3G, kan i hvert fall jeg forstå de ikke ønsker å supportere. Småfix etter hvert er nok OK på i-modellene.

Dette er helt riktig LMOR, at hvert verksted må få hver nye versjon etablert på sine egne systemer først (om det kommer på DVD eller over nett er vel hipp som happ). Det som ER sikkert, er at enkelte software-funksjoner (f.eks høyspent-delen), krever at stort sett alle andre systemer MÅ oppdateres, og kalibreres. Så det er ikke akkurat "windows updates" vi snakker om her...

Jeg har selv fått min bil oppgradert med det aller siste for alle systemer (siden jeg ikke fikk tilgang på lade-kontakt før siste fredag, så kunne jeg likegodt få den oppgradert), og Sulland Trondheim leide meg elskverdig en manuell-gira 116d i mellomtiden (DET var NEDTUR det - men men, fint å bli minnet på at man aldri skal "dit" igjen... ;) )

Grunnen til at jeg kontaktet dem var at jeg syntes det forsvant mye SOC når bilen sto uten å være tilkoblet - og det viste seg at dette var mest selvforskyldt, siden jeg satt å digga musikk på "fullt trøkk" i garasjen uten tilkobling - og DET gjorde sitt til at buffer-batteriet forsynte seg grådig når jeg var ferdig med konserten, det.... fant jeg ut ;) Så hvis noen får litt bakoversveis for at SOC synker uten tilkobling, så kan det lønne seg å oppgradere, for de første versjonene av høyspent-software kan være litt løssluppen mht. å fylle buffer-batteriet uten at det strengt tatt er nødvendig :D

LMOR

Sitat fra: bromm på mandag 24. mars 2014, klokken 20:44
for de første versjonene av høyspent-software kan være litt løssluppen mht. å fylle buffer-batteriet uten at det strengt tatt er nødvendig :D
Nå må jeg bare si takk for den infoen bromm. Så mye kjeft jeg fikk i en annen tråd for noen måneder siden når jeg nettopp prøvde å få frem at SW skulle passe på at vi ikke sjeler strøm fra rekkevidden med å spille musikk, uten at bilen absolutt MÅ. Spiller ingen rolle hvem som sa det, men at vi når får bekreftet at BMW i hvert fall prøver å få til noe lurt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 24. mars 2014, klokken 20:52
Sitat fra: bromm på mandag 24. mars 2014, klokken 20:44
for de første versjonene av høyspent-software kan være litt løssluppen mht. å fylle buffer-batteriet uten at det strengt tatt er nødvendig :D
Nå må jeg bare si takk for den infoen bromm. Så mye kjeft jeg fikk i en annen tråd for noen måneder siden når jeg nettopp prøvde å få frem at SW skulle passe på at vi ikke sjeler strøm fra rekkevidden med å spille musikk, uten at bilen absolutt MÅ. Spiller ingen rolle hvem som sa det, men at vi når får bekreftet at BMW i hvert fall prøver å få til noe lurt.
Etter at FLAC ble oppdaget, så snakker vi nok om en helt usannsynlig mengde musikkspilling, på et usannsynlig høyt lydnivå ;);););) Har nok spilt mer musikk i i3'en enn noe annet sted det siste året ;)

LMOR

Send første batch til meg på DVD  ;)

Ellers kanskje greit å presisere at det er 96/88 - 24 bit du snakker om, og ikke FLAC i seg selv, siden FLAC også kan være dårligere kvalitet.

+ at vi begge kan bekrefte at det IKKE er noe feil med HIFI lyden  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Selvfølgelig snakker vi om 24-bit - alt annet er jo blitt "telefon-kvalitet" - hah... :D ............eller er en 116D med manuell girkasse - fysj og fy - huff....

Viking1

Sitat fra: bromm på mandag 24. mars 2014, klokken 21:09
Sitat fra: LMOR på mandag 24. mars 2014, klokken 20:52
Sitat fra: bromm på mandag 24. mars 2014, klokken 20:44
for de første versjonene av høyspent-software kan være litt løssluppen mht. å fylle buffer-batteriet uten at det strengt tatt er nødvendig :D
Nå må jeg bare si takk for den infoen bromm. Så mye kjeft jeg fikk i en annen tråd for noen måneder siden når jeg nettopp prøvde å få frem at SW skulle passe på at vi ikke sjeler strøm fra rekkevidden med å spille musikk, uten at bilen absolutt MÅ. Spiller ingen rolle hvem som sa det, men at vi når får bekreftet at BMW i hvert fall prøver å få til noe lurt.
Etter at FLAC ble oppdaget, så snakker vi nok om en helt usannsynlig mengde musikkspilling, på et usannsynlig høyt lydnivå ;);););) Har nok spilt mer musikk i i3'en enn noe annet sted det siste året ;)

Signerer på dette, tinitusen min er tilbake etter flere års fravær... Vinyl kopi, i3 og HK... får nå altså advarsler om permanent hørselsskade her i gården, nesten verdt det :P   

Pendleren

Jeg har også opplevd "Drivetrain error" meldingen. Fikk meldingen mens bilen stod i ro. BMW (Viking) skulle egentlig hente bilen, men siden jeg fikk startet den uten problemer (og jeg ikke ville gi den fra meg;-) ble vi enige om at jeg skulle stikke innom en forhandler ved en anledning. (Noe jeg ikke har gjort). Dette skjedde  for ca. 2-3 uker siden - og jeg har siden ikke hatt problemer - og nærmer meg 2000 km på telleren.

LMOR

Sitat fra: Pendleren på torsdag 27. mars 2014, klokken 16:11
Jeg har også opplevd "Drivetrain error" meldingen. Fikk meldingen mens bilen stod i ro. BMW (Viking) skulle egentlig hente bilen, men siden jeg fikk startet den uten problemer (og jeg ikke ville gi den fra meg;-) ble vi enige om at jeg skulle stikke innom en forhandler ved en anledning. (Noe jeg ikke har gjort). Dette skjedde  for ca. 2-3 uker siden - og jeg har siden ikke hatt problemer - og nærmer meg 2000 km på telleren.
For de som har lyst å prøve (apekatt-teste), så er det bare å stå i ro, og pumpebremse. Så risikerer du å se alvorlige feilmeldinger, hvis de ikke har oppdatert SW nå. Løsningen er å skru helt av, og starte på på nytt. Gjør det på egen risiko.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Fjeldi

Sitat fra: Pendleren på torsdag 27. mars 2014, klokken 16:11
Jeg har også opplevd "Drivetrain error" meldingen. Fikk meldingen mens bilen stod i ro. BMW (Viking) skulle egentlig hente bilen, men siden jeg fikk startet den uten problemer (og jeg ikke ville gi den fra meg;-) ble vi enige om at jeg skulle stikke innom en forhandler ved en anledning. (Noe jeg ikke har gjort). Dette skjedde  for ca. 2-3 uker siden - og jeg har siden ikke hatt problemer - og nærmer meg 2000 km på telleren.

Jeg fikk denne meldingen for en drøy måned siden og ble litt stresset da jeg sto i ett parkeringshus og bannet i veien for andre biler. Bilen beveget seg ikke uansett hva jeg gjorde. Start av og på.. Lot den stå på,
hoppet ut og dyttet på bilen for å få den tilbake på parkeringsplassen, hørte ett svakt klikk.
Av og på med start knappen og feilmeldingen forsvant.

MortenH

Jeg fikk opp et stort rødt fotgjenger varsel i instrumentdisplayet og kraftig pipelyd i går. Det var en kvinne i fotgjengerfelt foran meg, men det var minst 30 cm klaring i det jeg passerte bak henne. Kamerafunksjonen virker nok, men er vel sensitiv i forhold til min smak. Mulig ble fotgjengerens bevegelse tolket feil av systemet.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

LMOR

Du kan stille inn sensitiviteten, under innstillinger. Men jeg liker å ha den på early, bedre med for mange varsler enn for få. Du slapp neste steg som er oppbremsing..
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA