Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Prisras på Trillinger...

Startet av jonoft, torsdag 06. februar 2014, klokken 08:08

« forrige - neste »

jonoft

Oppdragsgiver har parkert sin P85+ for 6 mnd. Bilen er tilkoblet en TT-nett kurs via UCM 13A. Rent tilfeldig la jeg merke til etter 4 uker at vedlikehold-ladesyklusen hadde stoppet og at 12V batteriet var i ferd med å tappes. Jeg er innom eiendommen en gang i uken så det er ikke noe stort problem å følge med bilen. Skulle det igjen bli stopp i ladesyklusen med etterfølgende tapping av 12V batteriet så vet jeg nå hvordan man får liv i bilen. Jeg har foreløpig (venter til jeg får kontakt med eieren) ikke installert siste FW som angivelig skal gjøre ladesyklusen mer stabil, og jeg vet dessuten at spenningen om vinteren varierer med 20 volt i huset så det kan fort bli nye ladeproblemer.

Men jeg lurer nå på flere ting......, og håper at dere har svarene.

1) Bilen er satt til å opprettholde 90%. Jeg forstår fra forumet at ladesyklusen starter etter at hovedbatteriet er tappet ned 4-5%. Hvordan blir det å vedlikeholdslade på såpass høy SoC over 6 mnd. i forhold til slitasje på batteriet?

2) Forvarmes batteriet også ved vedlikeholdslading?

3) Hvis ja, forvarmes batteriet like mye uavhengig av hvilken SoC som ønskes?   

4) Hvis jeg bestemmer meg for å koble fra UCM (og heller koble til f.eks. med 1 måneds mellomrom) hvilken SoC bør en starte på i forhold til batterislitasje?

5) Gjelder det generelle rådet for langtidslagring av litiumbatterier (altså 50-60% SoC) også i bilens tilfelle hvor det er et jevnt forbruk under parkeringen?


   

 
Eldre mann, el. teknisk utdannet, motor og bil interessert, vaktmester på deltid, skal passe på oppdragsgivers P85+ neste 6 mnd.

Cowboystrekk

1. Jeg ville holdt SoC rundt 50-60, langt bedre for batteriet.
2. Batteriet forvarmes vell alltid til en viss grad med vedlikeholdslading.
3. Det virker sånn for meg, men lading på lavere hastighet forvarmer naturlig nok mindre enn høy hastighet på ladinga.
4. Synsing, men å f.eks koble fra på 60% og koble til på 40% er nok ikke dumt.
5. Jeg tror det

Mye synsing, men det er dette jeg har fått høre\lest\erfart.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Batteritralla

Jeg ville bedt oppdragsgiver investere i en Mennekes/Volvo lader .....
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

jonoft

Takk for svar. Har allerede kontaktet Salto for å få nærmere opplysninger. Det er likevel spørsmålet rundt hvilken SoC som er mest fornuftig ved vedlikeholdslading over så lang tid som opptar meg mest.....
Eldre mann, el. teknisk utdannet, motor og bil interessert, vaktmester på deltid, skal passe på oppdragsgivers P85+ neste 6 mnd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA