Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Type 2 Menneskes ladekabel - er den virkelig nødvendig?

Startet av Vind, onsdag 05. februar 2014, klokken 09:12

« forrige - neste »

Vind

Nå har jeg fått bombrikke fra Fjellinjen, og siden jeg ikke er glad i for mye rot i vinduet har jeg montert den på innsiden av motorpanseret - rett over pumpesettet til hjulene.  Der synes den ikke, og fungerer helt utmerket.

- som en kuriositet så har jeg ikke fått blink når jeg har passert - jeg lurer på om det er for lite stål i bilen (litt i hjuloppheng) til at den registreres i bomstasjonene.  Det kan jo være en fordel om gratis bom fjernes en gang, da passerer i3 som motorsykkel pga. for lite stål  8)

Jeg synes heller ikke parkeringsskiven til elbil foreningen var superlekker (håper jeg ikke tråkker noen på tærne nå) - så jeg har bestilt elektronisk fra www.parkeringsur.no - lurte veldig på om jeg skulle ha sort eller alluminium, men valgte den siste.

Følg opp med andre tilpasninger (det er vel ingen som har funnet ett skistativ som passer ;-)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Kjell Leaf

Sitat fra: Vind på tirsdag 28. januar 2014, klokken 17:00
Nå har jeg fått bombrikke fra Fjellinjen, og siden jeg ikke er glad i for mye rot i vinduet har jeg montert den på innsiden av motorpanseret - rett over pumpesettet til hjulene.  Der synes den ikke, og fungerer helt utmerket.

- som en kuriositet så har jeg ikke fått blink når jeg har passert - jeg lurer på om det er for lite stål i bilen (litt i hjuloppheng) til at den registreres i bomstasjonene.  Det kan jo være en fordel om gratis bom fjernes en gang, da passerer i3 som motorsykkel pga. for lite stål  8)

Jeg synes heller ikke parkeringsskiven til elbil foreningen var superlekker (håper jeg ikke tråkker noen på tærne nå) - så jeg har bestilt elektronisk fra www.parkeringsur.no - lurte veldig på om jeg skulle ha sort eller alluminium, men valgte den siste.

Følg opp med andre tilpasninger (det er vel ingen som har funnet ett skistativ som passer ;-)
Haha, hva har bompasseringer med stål i bilen å gjøre ?
Det er ikke bilen som får lyset til å blinke, det er brikken.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Vind

#2
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 28. januar 2014, klokken 17:13
Det er ikke bilen som får lyset til å blinke, det er brikken.
Ja du har rett, det var før man fikk ett gult lys når man passerte uten brikke - men det er endret (Har kjørt for lenge med brikke i bilen).

Da er jeg for å beholde gratis bompenge for elbiler allikevel  ;D
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Vind

Sitat fra: Vind på tirsdag 28. januar 2014, klokken 17:00
Nå har jeg fått bombrikke fra Fjellinjen, og siden jeg ikke er glad i for mye rot i vinduet har jeg montert den på innsiden av motorpanseret - rett over pumpesettet til hjulene.  Der synes den ikke, og fungerer helt utmerket.
Det å sette den oppunder lokket fungerte helt til første spyleveskefylling, og jeg smalt lokket igjen.  Nå står brikken på veggen over pumpesettet.  En tur igjennom bommen - og får blink, så det fungerte fint.  Eneste ulempen er at "frunken" får 2% mindre plass...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Sirka

Har bestilt Jacob Jensen-ur - hvitt, selvfølgelig, siden bilen blir hvit. :) (Så har jeg noe å leke med mens jeg venter ...)

http://www.proshop.no/Diverse-husholdning/Jacob-Jensen-P-SKIVE-WHITE-2389046.html
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Elmo

Sitat fra: Vind på tirsdag 28. januar 2014, klokken 17:00
. . . jeg har bestilt elektronisk fra www.parkeringsur.no - lurte veldig på om jeg skulle ha sort eller alluminium, men valgte den siste.
Sitat fra: Sirka på torsdag 30. januar 2014, klokken 00:01
Har bestilt Jacob Jensen-ur - hvitt, selvfølgelig, siden bilen blir hvit. :)
En ulempe med sort er iallefall at hvis du setter den nede i hjørnet på førersiden - der vindusviskeren ikke tar - så blir den veldig fort usynlig gjennom møkkete rute ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Vind

Godt tips om farge på skive Elmo.

Fant denne testen: http://www.elektroniskparkeringsskive.dk/

Jacop Jenssen uret benytter (slik jeg forstår det)  motor tomgang om den er tilstede eller ikke for å starte og stoppe uret - hvordan fungerer det på en elbil - som vel bråker mere under lading enn under kjøring.  Har noen erfaringer på det?
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Sirka

Må innrømme at funksjonalitet ikke var høyt oppe i beslutningstreet da jeg bestilte ... Blir spennende å se om den funker. (Betalte for øvrig ca. 450,- bare - fikk kanskje den siste til den prisen.)
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Tinhlevan

Sitat fra: Vind på tirsdag 28. januar 2014, klokken 17:00
Nå har jeg fått bombrikke fra Fjellinjen, og siden jeg ikke er glad i for mye rot i vinduet har jeg montert den på innsiden av motorpanseret - rett over pumpesettet til hjulene.  Der synes den ikke, og fungerer helt utmerket.

- som en kuriositet så har jeg ikke fått blink når jeg har passert - jeg lurer på om det er for lite stål i bilen (litt i hjuloppheng) til at den registreres i bomstasjonene.  Det kan jo være en fordel om gratis bom fjernes en gang, da passerer i3 som motorsykkel pga. for lite stål  8)

Jeg synes heller ikke parkeringsskiven til elbil foreningen var superlekker (håper jeg ikke tråkker noen på tærne nå) - så jeg har bestilt elektronisk fra www.parkeringsur.no - lurte veldig på om jeg skulle ha sort eller alluminium, men valgte den siste.

Følg opp med andre tilpasninger (det er vel ingen som har funnet ett skistativ som passer ;-)


Siden el-biler passerer gratis er det behov for brikke?

Tore Wold

Sitat fra: Vind på tirsdag 28. januar 2014, klokken 17:00

Jeg synes heller ikke parkeringsskiven til elbil foreningen var superlekker (håper jeg ikke tråkker noen på tærne nå) - så jeg har bestilt elektronisk fra www.parkeringsur.no - lurte veldig på om jeg skulle ha sort eller alluminium, men valgte den siste.

Jeg fikk levert bilen med Park One Black fra www.parkeringsur.no  Under dagens rekkeviddetest (se tråd om rekkevidde - vinter) kunne jeg registrere en vibrasjonslyd fra dashboardet på den siden parkeringsuret var montert.  Fikk ikke helt klarhet i om det kom fra parkeringsuret eller fra en av panelene ved dashboardet. Har noen andre samme erfaring?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

Vind

Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:26
Siden el-biler passerer gratis er det behov for brikke?
Selv om man kan passere gratis så må man ha Autopass avtale og bombrikke.  Men man søker om en fritaksavtale.  Dette gjøres på nett, og epost og er ikke noe problem eller kostnad.

Om man regelmessig kjører uten brikke vil man bli belastet med administrasjonsgebyr, da det koster bompengeselskapene en del å lese skilter manuelt.  Har du brikke går det automatisk.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Tinhlevan

Sitat fra: Vind på fredag 31. januar 2014, klokken 06:43
Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:26
Siden el-biler passerer gratis er det behov for brikke?
Selv om man kan passere gratis så må man ha Autopass avtale og bombrikke.  Men man søker om en fritaksavtale.  Dette gjøres på nett, og epost og er ikke noe problem eller kostnad.

Om man regelmessig kjører uten brikke vil man bli belastet med administrasjonsgebyr, da det koster bompengeselskapene en del å lese skilter manuelt.  Har du brikke går det automatisk.


Høres logisk ut med dagens system. Tanken slo meg straks jeg sendte spørsmålet:-)

Sirka

Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Torodd Stangeland

Noen som kan forklare nøyaktig hvordan en går frem for å flytte brikke fra fossil til elbil. Gjelder nordjæren bompengeselskap. Er det bare å sende en epost? Eller er det et spesielt skjema?
Bmw I3 2015

LMOR

#14
Sitat fra: Torodd Stangeland på torsdag 07. mai 2015, klokken 18:38
Noen som kan forklare nøyaktig hvordan en går frem for å flytte brikke fra fossil til elbil. Gjelder nordjæren bompengeselskap. Er det bare å sende en epost? Eller er det et spesielt skjema?
Du må få en ny, og eventuelt returnere den gamle.
Ingen problem å kjøre uten den første dagen, men kan dra direkte å få ny brikke. Du må dokumentere med vognkort at det er en elbil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA