Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: OVMS for Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero og Peugeot iOn

Startet av Coachen, mandag 27. januar 2014, klokken 00:01

« forrige - neste »

Coachen

Tenkte at en vedlikeholds tråd kunne være greit.

Siden I3``en har lakket plast, vil det ha noe å si for hvordan man rengjør/polerer bilen?
Hva med lakkforsegling, er det noe dere andre har tenkt på?
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Mikmik

En ting som vi må passe på er å være veldig forsiktig med bruk av maskiner for polering. På vanlige stålbiler vil varmen fordele seg ut over. Det gjør det ikke på plast og kompositt paneler. Derfor kan lakken overopphetes og bli stygg.
Firma som driver med lakkforsegling er ofte litt "røffe" i jobben. Dette er to grunner til ikke å bruke lakkforsegling.
Jeg har tro på å polere og vokse 2 ganger om året. Og håndvask ca en gang i måneden (ikke vinterhalvåret da).
NB. Ikke MASKINVASK!
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

Coachen

Vi har heldigvis vaskefirma som vasker for hånd på senteret jeg jobber :-)
Når du sier polering med maskiner tenker du da håndholdte poleringsmaskiner eller i autovaske haller?
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Mikmik

Sitat fra: Coachen på søndag 19. januar 2014, klokken 16:03
Når du sier polering med maskiner tenker du da håndholdte poleringsmaskiner eller i autovaske haller?
Ja, håndholdte poleringsmaskiner.
Egentlig skal det bli litt varmt slik at voksen "fyller" bedre. Men plast leder varme dårlig.
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

esselt

#4
Vil anbefale å se på Autofil sin vaskeguide (http://www.autofil.no/913838/vaarpuss-for-dummies). Denne viser en vask som er meget skånsom for lakken, samtidig som du får fjernet det absolutt meste av skitten på bilen.

I tillegg er det vel anbefalt å legge på en voks som gjør det lettere å vaske bilen i framtiden

Edit: La til link til Autofil sin Vårpuss for dummies og litt endret tekst
BMW i3 Solar Orange/Lodge (Mars 2014)

Melhus, Sør-Trøndelag

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

MortenH

Jeg vil bare advare sterkt mot frimaene som driver med håndvask av biler. Flere har erfart at bilens lakk blir skadet ved håndvask i disse fimaene. Dette skyldes at de gjør det alt for raskt og gnikker skitten utover og skader lakken.

Skal du vaske bilen, må den skyldes grundig først, og så må du sørge for at vaskeredskap stadig blir skylt, slik at det ikke er partikler som riper opp lakken. Dette må du sannsynligvis gjøre selv hjemme, i vaskehall for selvvask eller så er børsteløs høytrykksvask i automat et godt alternativ.

Skal du bruke vaskehall med børster, bør du gå inn i hallen og sjekke nederst på sidebørstene. Er børstene skitne her, må du ikke bruke automaten.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Terondo

Det blir best om man kan ta det selv. Eller om man kan få noen til å håndvaske den, uten at de har dårlig tid. For min del blir det polering for hånd, og vask i selvvask (bor i lavblokk).
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

Coachen

Fikk egentlig aldri noe svar på dette med lakkforsegling.

Får jo bilen min om en uke nå og vaskefirmaet som holder til på senteret jeg jobber anbefaler meg å gjøre dette
(De er proffe å gjør dette for flere store bilfirmaer i lokalmiljøet)

Jeg får dette får en veldig god pris så lenge jeg gjør det før bilen har vært brukt over flere uker.
Hva mener dere andre her inne, er det noe poeng og vil lakken holde seg pen lengre med denne behandlingen?
Har det noe å si at I3 har lakkert plast fremfor annen matriale?
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Klykken

Sjekk ut detailersclub.no, folkens! Ikke sett bort jobben til 'sjappa på hjørnet' for vask og vedlikehold om dere vil ta vare på den. Styr unna vaskeautomater for enhver pris!

Å polere plast er heller ikke farlig, men varmgang skal man være forsiktig med ja. Det gjelder forøvrig ikke bare plast. Bruk oscillerende maskin om man skal bruke maskin.

Lakkforsegling bør man iallefall ha på bilen da dette gjør at skitt og annet fester seg dårligere, og har den morsomme effekten av at vann preller av. Voks eller syntetisk forsegling skader ikke bilen på noe vis!

Jeg skal forøvrig klargjøre bilen selv etter overlevering i sommer, og det skal bli en fryd! Halve gleden med bil er jo vedlikeholdet! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Ser på de mørke demobilene at ripene kommer minst like fort som på andre biler, så lakkforsegling høres ut som et godt råd!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Coachen

Sitat fra: Klykken på torsdag 27. februar 2014, klokken 22:37
Sjekk ut detailersclub.no, folkens! Ikke sett bort jobben til 'sjappa på hjørnet' for vask og vedlikehold om dere vil ta vare på den. Styr unna vaskeautomater for enhver pris!

Å polere plast er heller ikke farlig, men varmgang skal man være forsiktig med ja. Det gjelder forøvrig ikke bare plast. Bruk oscillerende maskin om man skal bruke maskin.

Lakkforsegling bør man iallefall ha på bilen da dette gjør at skitt og annet fester seg dårligere, og har den morsomme effekten av at vann preller av. Voks eller syntetisk forsegling skader ikke bilen på noe vis!

Jeg skal forøvrig klargjøre bilen selv etter overlevering i sommer, og det skal bli en fryd! Halve gleden med bil er jo vedlikeholdet! :)

Ikke alle som er like "syke i hodet" ;-)
Stoler på vaskefirmaet, siden vi jobber sammen så tør de ikke annet enn å ta godt vare på bilene mine ;-)
Pratet med de angående polering og maskiner også, de gjorde alt for hånd så det var ikke noe problem.
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Rabiat22

Viss du vil gjøre det beste :)
http://www.swissvax.no/

Legger inn en bestilling snart på starpakke med shileld wax og lær pakken :)

Klykken

Sitat fra: Coachen på torsdag 27. februar 2014, klokken 22:47
Ikke alle som er like "syke i hodet" ;-)
Stoler på vaskefirmaet, siden vi jobber sammen så tør de ikke annet enn å ta godt vare på bilene mine ;-)
Pratet med de angående polering og maskiner også, de gjorde alt for hånd så det var ikke noe problem.
viktigste er at du blir fornøyd. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

#14
Sitat fra: Mikmik på søndag 19. januar 2014, klokken 17:01
Sitat fra: Coachen på søndag 19. januar 2014, klokken 16:03
Når du sier polering med maskiner tenker du da håndholdte poleringsmaskiner eller i autovaske haller?
Ja, håndholdte poleringsmaskiner.
Egentlig skal det bli litt varmt slik at voksen "fyller" bedre. Men plast leder varme dårlig.
Her er det viktig å skille mellom begrepene. Poleringsmiddel til maskin inneholder "slipemiddel" i meget fin grad og ikke spor av voks eller annen beskyttelse. Når man har polert ferdig lakken og vaskestriper og riper er permanent fjernet/dempet og lakken har blitt blankere tar man på beskyttelse i form av en voks eller noe syntetisk (coating/forsegling) som skal beskytte lakken mot nye striper og skitt. Gjerne kalt LSP (Last step product, altså siste steg).

Poleringsmiddel ment for håndbruk fjerner ikke riper i den grad en maskin klarer, faktisk ikke i nærheten engang. Det du kjøper på bensinstasjonen (autoglym og turtlewax, f.eks) inneholder silikon/akryl som fyller i ripene, samt kanskje kjemikalier som renser porene i lakken. Det er mer å regne som en kjemisk lakkrens. Når du vasker bilen neste gang er ripene tilbake igjen, med mindre du har forseglet bilen med noe som holder en stund.

Man trenger forøvrig ikke polere bilen for å kunne ha på beskyttelse på lakken, men man må vaske bilen skikkelig slik at beskyttelsen får god heft, og at man ikke drar rundt på dritten når man påfører beskyttelsen og lager mer riper. En god vask inneholder forvask (med flere typer avfettinger), vask og tørk. Dette står det mye om på detailersclub.no, og er trenger ikke være dyrt eller tidkrevende. Det er det du selv som styrer. :) Det er også flere som driver med dette profesjonelt og kan være til hjelp for å vise hvordan ting gjøres, eller de kan gjøre hele jobben for dere. Det tar gjerne en hel dag å korrigere og forsegle en bil av denne størrelsen utvendig. 10-15 timer, for å gi et lite hint om detaljnivået til de fleste av de seriøse bilpleierne har. Har noen vasket, polert og lagt beskyttelse på bilen din, og bare brukt et par timer anbefaler jeg dere å ta en titt på refleksjonen av sollyset i lakken.

For ordens skyld altså:
Polering/rubbing = ripefjerning/demping
Voks/forsegling = beskyttelse.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA