Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppdatering

Startet av Øyvind.h, tirsdag 21. januar 2014, klokken 10:56

« forrige - neste »

Øyvind.h

Hei,

Jeg ser at mange som kjøper Model S også velger å bestille Model X, og jeg lurer på hvorfor! Selv foretrekker jeg Model S over Model X på de fleste områder, så hvorfor gå for Model X? Flott om noen kan komme opp med noen begrunnelser jeg ikke har tenkt på :)

Årsaken til at jeg bestilte nå var fordi mye tyder på at jeg får en stor endring i livssituasjon mtp hvor mange personer husholdningen inneholder. Dvs. jeg trenger ut av det blå plutselig 6 seter! Model S holder ikke, for der tar de to ekstra setene opp hele bagasjerommet bak, og da er jeg like langt ift langtur og bagasjebehov. I tillegg følger det en del begrensninger vektmessig og aldersmessig med de setene, så de vil ikke holde selv om jeg satt en enorm takboks på bilen.
Model X derimot har 7 seter og fortsatt meget god bagasjeplass!

Å kjøpe noe annet enn helelektrisk er uaktuelt, og jeg liker Tesla på tross av at de har en del rusk i maskineriet. I tillegg har de superlader-nettverket, og konkurrentene ligger så langt bak at det er pinlig. Så da ble det en ny Tesla :)

Så, hva er andres unnskyldning for å gå fra Model S til Model X :) ?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kulfyr

Jeg har gjort meg opp omtrent de samme argumentene som deg Øyvind.h utenom at jeg ikke trenger 3dje seterad. Den vil nok så og si alltid ligge nede og være erstattet av et hundebur  :)

Men jeg trenger AWD og ikke minst hengerfeste. Model X skal erstatte en XC90 så jeg er vant til god plass. Det er hovedgrunnene til mitt valg. Hvis ikke hadde jeg nok allerede kjørt rundt i en Model S for bilen er jo bare lekker :)

Det er helt uaktuelt å kjøpe ny fossildrevet bil. Den elektriske revolusjonen er kommet og jeg kan ikke forstå at flere ikke ser det. Samtidig er jeg også glad for at flere ikke bestiller EL-bil da jeg er litt (bare litt) engstelig for at artikkelen til Dinside.no http://www.dinside.no/926294/i-aar-dobler-salget-av-elbiler-seg kan ha noe for seg og vi som venter på Model X kan havne i en MVA skvis. Nå tror jeg nok at grensen på 50.000 EL-biler slik det ser ut nå først inntreffer på slutten av 2015.  Men om flere gjør som meg i og rundt de store byene og går over til kun elektrisk så kan den grensen inntreffe før   ???
Kjører VW e-Up
Reservert Model X #175
Kun elektrisk fra 2015 :)

Vind

#2
Jeg tror ikke nødvendigvis alle fordeler fjernes når man når 50 000 el-biler.  Det politiske vedtaket er at da skal støtteordningene for el-biler revurderes politisk.  Akkurat nå gir det store norske el-bil salget en fjær i hatten til myndighetenes miljøstastning - og en revurdering kan jo like gjerne bety at man inkkluderer noen hybrider/ Range extender løsninger.  Håpet er vel at politikerne ikke detaljstyrer for mye, men på nytt lager en ordning som er stabil i f.eks 5 år - og gir litt forutsigbarhet.

Personlig har jeg reservert X, men er ikke sikker på at jeg bestiller.  Det får man se litt når det blir reelle leveransetider, endelige priser og hvordan bilen faktisk fungerer.  Jeg er veldig positiv til Firehjulsdrift, og generell plass, og mulighet til hengerfeste samt SuperCharger nettverk, men er litt skeptisk til bakdørene (som fint kan åpnes i Musk sin garasje, men ikke i min som desverre er litt lav), og mangelen på skistativ/ skiboks mulighet. 

Har vel en forsiktig forhåpning om at andre levrandører kommer med noe bra - med lang rekkevidde - men  det er vel feil forum å drømme om det  :P
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Havebigfun

Øyvind du kom meg i forkjøpet- jeg hadde tenkt å starte en ny tråd her med emnet " er TMS den bedre TMX?"
TMX har noen fordeler: mer plass, høyere bakkeklaring men også ulemper, hovedsakelig forbruk som jeg tror ligger ca 17% over TMS. Så er det bakdørene som virker som en gimmik :o.
Hvis man antar at Tesla bygger begge bilene over samme plattform og at begge biler får de samme utstyrsdetaljene incl AWD og tilhengerfeste- er TMS et bedre alternativ for de som ikke trenger plassen?
Jeg synes TMS er penere og om den får eks 10-12 % høyere rekkevidde som AWD-vesion
enn TMX ville jeg foretrekke den.
Så er det en del usikkerhetsmomenter som kan tale for TMX allikevel, eks forskjellig tilhengervekt og nyttelast som vi ikke vet noe om før de første TMX er registrert i Norge.

Øyvind.h

Ja jeg foretrekker følgende ved Model S:
- Utseendet!
- Enklere dørkonstruksjon (takboks en utfordring på X!)
- Kjørefølelsen (forventer at X er mer SUV-følelse enn S selv om batteriene ligger i gulvet)
- Lavere forbruk pga lavere luftmotstand (dette er svært negativt ift valg av X)
- Pris (jeg bestilte S så tidlig at jeg fikk de første prisene, tidligrabatt, gavekort etc)

SUV har aldri vært min greie, for jeg er glad i å kjøre aktivt. Stasjonsvogn har alltid vært det perfekte kompromiss for meg, men bagasjeplassen i Model S er jo fantastisk om man ikke trenger mer enn 5 seter.

Årsaken til at jeg allikevel gleder meg litt til Model X er:
- Nyere og dermed færre bugs (deler de fleste komponenter med Model S)
- Høyere, og dermed litt lettere å gå ut/inn
- Tilhengerfeste blir kjekt å ha igjen så jeg ikke trenger låne bil de 2-3 gangene i året det er aktuelt
- 4wd er artig på vinteren om jeg får deaktivert ESP :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Når TMX utleveres  vil TMS har modnet betydelig etter ca 3 års prøving og feiling. TMX profiterer åpenbart av dene erfaringen men bla. karosseriet er nytt.
Jeg tror det er bedre med en moden Model S enn en beta-TMX :o

akseln

Vil tro at TMX og TMS gjenbruker såpass mange komponenter at risikoen ved de første TMX-ene er betydelig mindre. Noe ligger det sikkert i AWD, to motorer og de tullete dørene (som jeg håper blir optional), men en moden TMS vil også bety moden TMX.

For oss er TMS uaktuell pga. 4 barn, behov for plass og behov for AWD på tur til fjellet. Er nok mer bekymret for at den ikke blir stor nok, spesielt hvis vi ikke kan ha en normal skiboks på taket. Vi har i dag en Mercedes Viano (i tillegg til Leaf) og er derfor bortskjemt med uendelig god plass  :D. Worst case er det Leafen som ryker ut, men da er vi miljømessig like langt.

Når det gjelder det å gå fra TMS til TMX, tenker jeg at mange som var tidlig ute med å kjøpe Tesla egentlig ønsket seg en litt større bil med AWD, men at TMS på bestillingstidspunktet var det beste alternativet. 

sigurdi

#7
For vår del er valget enkelt.

Model S er ikke en bil, som passer til oss desverre, og har ikke funnet noen andre biler jeg har lyst på. :-)

Er utskjemt med god plass i en 8 seter VW Caravelle, på langtur blir guttene plassert i hvert sitt "hjørne", ingen fysisk kontakt.
Vår 4 bente elsker tur og ta på seg sikkerhets vesten og sette seg ned på godplassen sin, er toppen her i livet. :-)
(Må og ha plass til hundeburet)

Ny Caravelle ser fremdeles ut som en Caravelle. :-) 

Samtidig må kone-mor ha en bil hun kan sette seg rett inn i, ikke ned i.

TMS så sitter en for lavt, fruen kom seg ikke ut igjen, uten smerter. (Sliter med ledd)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Wenche

Sitat fra: sigurdi på torsdag 16. januar 2014, klokken 07:39
For vår del er valget enkelt.

Model S er ikke en bil, som passer til oss desverre, og har ikke funnet noen andre biler jeg har lyst på. :-)

Er utskjemt med god plass i en 8 seter VW Caravelle, på langtur blir guttene plassert i hvert sitt "hjørne", ingen fysisk kontakt.
Vår 4 bente elsker tur og ta på seg sikkerhets vesten og sette seg ned på godplassen sin, er toppen her i livet. :-)
(Må og ha plass til hundeburet)

Ny Caravelle ser fremdeles ut som en Caravelle. :-) 


Samtidig må kone-mor ha en bil hun kan sette seg rett inn i, ikke ned i.

TMS så sitter en for lavt, fruen kom seg ikke ut igjen, uten smerter. (Sliter med ledd)

sigurdi

Til fruen: Lag din egen profil, og still setet så høyt du ønsker :)
Jeg bytter ikke inn min TMS, den er perfekt og problemfri! Best buy ever ;)
Vi bytter ut nr. 2 fossil med TMX, pga mulighet til å ta med flere tenåringer på tur, med mere bagasje. Utfordringen er; plassering av mange par ski!

Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

sigurdi

Sitat fra: Wenche på fredag 17. januar 2014, klokken 01:45

Til fruen: Lag din egen profil, og still setet så høyt du ønsker :)

Hadde det vært så lett, men får ikke stilt setet høyt nok.
(TMS er og blir en sports coupe, som du må sette deg ned i og ikke inn i. :-)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

SimenT

Fremkommelighet, høyde, bedre aks på vinteren. Tenk så rått det blir med den antispinnen på en awd
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

Epleskreller

Jeg vurderer å gå over til TMX av følgende grunner:
-hengerfeste (da kan jeg også bytte ut min fossilbil med hengerfeste i en liten elbil)
-4WD (kjekt å ha)
-barna blir større, de bli for store til bagasjesetene etter hvert

Argumenter mot:
-pris (koster trolig en del å bytte)
-rekkevidde (regner med at TMX går kortere pga. luftmotstand og 4WD

Pris blir nok avgjørende på om jeg gjennomfører..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

noto

Romsligere og høyere førerplass samt AWD. Gjetter at X får noe større batteri, kanskje 100kWh, for å kompensere for høyere forbruk.

petersv

Plass, plass og enda litt plass. Barna trives ikke så godt i S-en pgaa dårlig utsyn. Jeg vil også sitte litt bedre enn i S-en, får vondt i rygg og lår pga kort sittepute.

sigurdi

Pga AWD så blir forbruket omtrent likt som dagens Model S. :-)
Men større batteri for å trekke henger er et godt argument. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA