Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 60kWh

Startet av Lein, tirsdag 21. januar 2014, klokken 00:24

« forrige - neste »

rklokk

Hmm, denne tråden trenger noen oppklaringer syns jeg. Angående TS; Hvis det er slik at hjulene låser seg i fart er det jo direkte livsfarlig og alvorlig. Jeg vil tro dette kun gjelder igangsetting etter at den har stått litt? Dette kan skje både i kulde og i vått vær. Siden TMS har et ekstra par bremsekalippere for parkbrems er disse ekstra utsatt både for å ruste fast (dette skjer relativt raskt) og fryse fast iom at de må "slippe" bremseskiven. Mange biler har parkbremsen som en egen trommelbrems (selv om de har vanlige skivebrems). Disse er ikke så påvirket av vær og føreforhold, men det skjer også med disse. Hvis man drar et låst hjul etter seg på isen ved igangsetting vil ABS-kontrollen gi feilmelding siden sensoren ikke registrerer hjulrotasjon. Dette må resettes slik Tesla sa. Jeg "håper" det er dette som er årsak til TS sine problemer. Hvis ikke...hjeeelp!

Smellene som oppleves etter at man har parkert kan ikke ha noe med dette å gjøre. I det siste har jeg noen ganger opplevd at luftdemperne har justert seg etter parkering. Mener dette kom etter .30-oppdateringen. Dette skjer noen minutter etter at jeg har parkert og gått ut av bilen. Litt rart siden den alltid står i Standard (og Low går den jo ikke i lenger ved kjøring). Mulig den foretar en slags kalibrering? Uansett; kan det være dette som forårsaker smellene? Tenker hvis det ligger is i hjulbuene etc?
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

Maartensommer



Preparing for charging in sub-zero temps. 

Latterlig å måtte "varme" opp UMC'en hver gang.



Amper

dere burde flytte til varmere strøk.. som feks vestlandet..  ;D 8) ::) :o
P85D :o)

Teslanewbie

Jeg har nå hatt flere tilfeller der bremsene låser seg etter at bilen har stått i 2-3 dager etter å ha kjørt i regnvær.

Hver gang jeg starter høres en solide brak. jeg skall på fjellet flere ganger nå i vinter og er redd for at bremsene kommer å fryse fast . Risikerer man å bli strandet på fjellet grunnet låste bremser og fastfrosne bremseklosser?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Er ikke dette problemet med at fuktige klosser blir stående inntil skiven og "ruster" fast, ikke frost? Dvs det som setter seg fast er håndbrekk-klossene. Hadde nøyaktig samme problem på Passaten, men der var konsekvensene verre fordi håndbrekket gikk bak mens drift var foran. Dermed kunne man teoretisk kjøre avgårde med låste hjul.

På Model S derimot er drift på samme aksel som håndbrekket, og motoren vil tvinge klossene til å løsne før man kan kjøre avgårde.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cowboystrekk

Det er gjerne salta litt, bremsene etc utvikler varme så is smelter, når bilen står ei stund kan fort dette vannet fryse til, litt rust pga saltsørpa etc, tror forklaringa ligger mye der.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Teslanewbie

#21
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:39
Er ikke dette problemet med at fuktige klosser blir stående inntil skiven og "ruster" fast, ikke frost? Dvs det som setter seg fast er håndbrekk-klossene. Hadde nøyaktig samme problem på Passaten, men der var konsekvensene verre fordi håndbrekket gikk bak mens drift var foran. Dermed kunne man teoretisk kjøre avgårde med låste hjul.

På Model S derimot er drift på samme aksel som håndbrekket, og motoren vil tvinge klossene til å løsne før man kan kjøre avgårde.

greit det nå du har nok friksjon på FREM hjulene på tørr asfalt til å få hjulene løssnet.. men når du parkerer på fjellet på glattføre og bremsene låser seg på isunderlag eller snø.. da har du et problem.. ser ikke at dette blir et problem på bakhjulene.

Med D modellen og de nye bremsene kan det være at dette blir et ikkeproblem..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

pej

Klossene foran er ikke "aktive" når bilen er i P. Det er kun de ekstra bak. De drar du lett igang med momentet fra motoren. Har hatt samme hos meg, men det er over 0 grader så det er nok rust etter regnvær. På leafen til kona derimot er brekket bak og motoren foran, så den har hatt episoder hvor den har kjørt noen meter på stive bakhjul før de har fått friksjon og løsnet med en brak.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Øyvind.h

#23
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:44
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:39
Er ikke dette problemet med at fuktige klosser blir stående inntil skiven og "ruster" fast, ikke frost? Dvs det som setter seg fast er håndbrekk-klossene. Hadde nøyaktig samme problem på Passaten, men der var konsekvensene verre fordi håndbrekket gikk bak mens drift var foran. Dermed kunne man teoretisk kjøre avgårde med låste hjul.

På Model S derimot er drift på samme aksel som håndbrekket, og motoren vil tvinge klossene til å løsne før man kan kjøre avgårde.

greit det nå du har nok friksjon på FREM hjulene på tørr asfalt til å få hjulene løssnet.. men når det er på glattføre og bremsene låser seg på isunderlag eller snø.. da har du et problem.. ser ikke at dette blir et problem på bakhjulene.

Med D modellen og de nye bremsene kan det være at dette blir et ikkeproblem..
Ok. Jeg trodde du mente smellene som kommer når håndbrekk-klossene sitter fast fra start, for det er de som er presset inntil skiven når bilen er parkert. Bilen har vanlige klosser foran og bak, og i tillegg håndbrekk-klosser som holder skiven fast når du trykker på P.

Sitat fra: pej på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:47
Klossene foran er ikke "aktive" når bilen er i P. Det er kun de ekstra bak. De drar du lett igang med momentet fra motoren. Har hatt samme hos meg, men det er over 0 grader så det er nok rust etter regnvær. På leafen til kona derimot er brekket bak og motoren foran, så den har hatt episoder hvor den har kjørt noen meter på stive bakhjul før de har fått friksjon og løsnet med en brak.
Ja dette må være et større problem på forhjulsdrevne biler med el brekk enn bakhjulsdrevne. Derimot opplever jeg oftere smell i Teslaen enn jeg gjorde i Passaten, selv om konsekvensene var større i Passaten. Litt usikker på hvorfor, men Teslas bremser er jo noen monstre sammenlignet med Passaten....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Teslanewbie

#24
Sitat fra: pej på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:47
Klossene foran er ikke "aktive" når bilen er i P. Det er kun de ekstra bak. De drar du lett igang med momentet fra motoren. Har hatt samme hos meg, men det er over 0 grader så det er nok rust etter regnvær. På leafen til kona derimot er brekket bak og motoren foran, så den har hatt episoder hvor den har kjørt noen meter på stive bakhjul før de har fått friksjon og løsnet med en brak.

vintertid , ser jeg for meg, når jeg parkerer ute på snø og isunderlag kan det være et problem med å få nok friksjon til å løsne frembremesene som har låst seg i og med at tesla er bakhjulsdreven ...

Må vel ha med meg en termos med varmtvann hver gang jeg ska starte opp bilen....
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

cairnz

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:50
Sitat fra: pej på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:47
Klossene foran er ikke "aktive" når bilen er i P. Det er kun de ekstra bak. De drar du lett igang med momentet fra motoren. Har hatt samme hos meg, men det er over 0 grader så det er nok rust etter regnvær. På leafen til kona derimot er brekket bak og motoren foran, så den har hatt episoder hvor den har kjørt noen meter på stive bakhjul før de har fått friksjon og løsnet med en brak.

vintertid , ser jeg for meg, når jeg parkerer ute på snø og isunderlag kan det være et problem med å få nok friksjon til å løsne frembremesene som har låst seg i og med at tesla er bakhjulsdreven ...

Må vel ha med meg en termos med varmtvann hver gang jeg ska starte opp bilen....

Hvordan skal du få bremsene foran til å låse seg fast ved parkering?
Elbilist

thea

Forrige vinter gjorde jeg følgende:
- stoppeklosser på dekkene
- satte bilen i Thow mode
Litt tungvindt..., men fungerte utmerket både på fjellet og hjemme i carport.

Øyvind.h

Forrige vinter gjorde jeg ikke noe som helst med dette :) Det var jo aldri problemer annet enn at det smalt i bremsen nå og da når den løsnet. Akkurat som man kan oppleve på andre biler med dedikert elektrisk håndbrekk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Alfa Bergen

Ingen forskjell fra hvordan A6-en min oppfører seg også. Smeller av og til når bremsene har "rustet" litt fast. 
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

darthy001

Sitat fra: Alfa Bergen på tirsdag 18. november 2014, klokken 14:29
Ingen forskjell fra hvordan A6-en min oppfører seg også. Smeller av og til når bremsene har "rustet" litt fast.
Samme på min nåværende VW Tiguan og Audi A5 som jeg hadde før denne. Begge med elektriske parkbremser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA