Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forbruk av strøm i praksis

Startet av knutgrr, torsdag 09. januar 2014, klokken 19:40

« forrige - neste »

knutgrr

Hei.
Har en 4 uker gammel Leaf.
Siden den var ny har den laget "skrapelyder"/lyd av pint katt når jeg legger rattet mer enn ~80% over til siden for å svinge. Dette gjelder alle veier: Venstre, høyre - fremover og i revers.

Noen andre som opplever dette? En sak for verkstedet?
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Thomas Parsli

Når det er kaldt (noen få plussgrader eller kaldere) "hyler" bilen vår enkelte ganger ved maks utslag.
Lyden er høyfrekvent og det høres ut som om en servopumpe -og at lyden kommer fra området rundt venstre forhjul.

Lyden forsvinner etter litt kjøring og jeg ser ingen andre sammenhenger enn temeratur.
Siden BNH har problemer nok med å høre knirking fra forginger og hyling fra vannpumpe har jeg ikke nevnt servopumpen...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kjbu

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 02. januar 2014, klokken 14:58

Lyden forsvinner etter litt kjøring og jeg ser ingen andre sammenhenger enn temeratur.
Siden BNH har problemer nok med å høre knirking fra forginger og hyling fra vannpumpe har jeg ikke nevnt servopumpen...

Thomas

Er det vannpumpe på EuroLeaf også? Tenkte at dette kunne være tilfelle siden den er uten vanndrevet PTC, hvis ikke det brukes ei vannsløyfe til kjøling av noen komponenter.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

knnygar

Styreservoen lagar ofte litt lyd når ein har maks rattutslag.
Dette gjeld alle bilar med servo.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Lynet

Det er elektrisk servo på Leaf og den lager en svak lyd som øker med belastning.
Det er tre elektriske vannpumper som er tilnærmet lydløs.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Daeedor

Med servo vil det bli lyd fra pumpen om man foretar maximum rattutslag. Da skal man ta rattet ørlite grann tilbake , og ikke presse helt mot stopp - dette er gammel lærdom på servostyringer ( tidligere sto det vel eksplisitt i instruksjonsbøkene også , dengang slike ting var nytt for oss nordmenn.)  Dersom man ikke følger dette rådet , vil servopumpen kunne bli utslitt lenge før tiden , da den jobber med mye høyere arbeidstrykk enn beregnet mesteparten av tiden om man kjører til fullt utslag og presser. Det første man vil merke er ulyd fra kulelagre og lekkasjer... -(akkurat ja...)  :D   vær snill med pumpa !   8) 

På den annen side , er det ulyd og man ikke har direkte mishandlet styremekanismen over flere år , så er det nok en reklamasjonssak.  ;D


MHLD

Det finns ingen servopump för styrningen i Leafen. Det är en elektrisk servomotor! :)

Daeedor

Sitat fra: MHLD på torsdag 02. januar 2014, klokken 19:37
Det finns ingen servopump för styrningen i Leafen. Det är en elektrisk servomotor! :)
Det er en elektrisk motor som driver en servopumpe ! (på en eldre bil er det ofte vifteremmen som driver pumpen)  En servo pumpe , er en servopumpe , og den bruker servo-olje ( det er altså en hydraulisk pumpe.)
Den har også et oljereservoar , selv om dette ikke er tilgjengelig fra motor rom fra forbruker. 
Rent bortsett fra det , kan du jo lese innlegget mitt en gang til - Hvordan betjene servostyringer gjelder fortsatt og er relativt korrekt beskrevet etter mitt syn.  :)

Limer en kort beskrivelse av den hydrauliske pumpen her - den eneste forskjellen er altså at den blir drevet av en elektromotor istedet for av en vanlig motor - pumpen er den samme rent teknisk ! :

Nissan's new power steering system provides the natural, smooth feel of a sophisticated conventional hydraulic power steering system while simultaneously improving fuel economy by using electric power instead of drawing power from the engine*.
* Jointly developed with Hitachi Automotive Systems Co., Ltd.
System Configuration
Electro-Hydraulic power steering system
Hydraulic assist
(greater reduction ratio than with gears, etc.)
12V power supply
(Since large reduction ratio possible, DC-DC converter for voltage step-up is not needed)
Small cylinder diameter (50mm)
(Motor does not need to be mounted on rack, since a large reduction ratio is obtained)

Lynet

Det er elektrisk servostryring på Leaf, ikke noe fossil oljehydraulikk.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

knutgrr

Lyden(e) har vært der siden bilen var ny. Har nå kjørt 1100 km.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

MHLD

Det sitter en elektrisk motor på rattaxeln inne i bilen innan första kardanknuten. Den motorn förstärker kraften från ratten (servo) via en sensor. Sedan vrids kugghjulet via kardanknutarna nere vid kuggstången och och hjulen styrs.
Det finns ingen servopump!!!!:)

Daeedor

#11
Sitat fra: MHLD på fredag 03. januar 2014, klokken 13:03
Det sitter en elektrisk motor på rattaxeln inne i bilen innan första kardanknuten. Den motorn förstärker kraften från ratten (servo) via en sensor. Sedan vrids kugghjulet via kardanknutarna nere vid kuggstången och och hjulen styrs.
Det finns ingen servopump!!!!:)

Javel , jeg gir meg. Ingen servopumpe. :-X  Bare en servomotor.

Her er forresten linken : 
http://www.nissan-global.com/EN/TECHNOLOGY/OVERVIEW/direct_adaptive_steering.html

knutgrr

Nå som vi har slått fast det: Noen andre som har slike antatte ulyder?
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

cra

Jeg opplever fotgjengervarslingen som en "skrapelyd" noen ganger, men det er sikkert ikke den du hører. Med mindre den forsvinner om du slår av lydvarslinga. (sikkert verdt et forsøk å trykke på knappen, jvis den ikke alt er av.) Lyden jeg refererer til har ikke (tror jeg) noe å si med hvor mye rattutslag jeg gir.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Red1963

Hei!
Jeg hadde en "skrapelyd" på en helt ny 2013 modell. Tok den til forhandler etter en uke og de fikset det på 1 minutt:-) Det viste seg at det var en "metallplate" i hjulbuen??, som tok bort i hjulet. Verdt å undersøke...
Pendler Sarpsborg - Oslo i en Nissan Leaf Tekna - 2013 modell :-)

Lev vel!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA