Veien mot Tesla Model S. Mine tanker og vurderinger

Startet av tony@lunatech.no, onsdag 25. desember 2013, klokken 21:23

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: Veggen på torsdag 26. desember 2013, klokken 01:11
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 26. desember 2013, klokken 00:50
Plusspakken kan du trygt droppe medmindre du skal drive banekjøring. 

Denne påstanden har jeg lest her på forumet før og er med respekt å melde rent tøv.
Dette er en ren smaksak, noen prioriterer sportslig følelse, andre vil ha komfort. Har ingenting med banekjøring å gjøre, kun en preferanse.
Model S er pga tyngde og effekt/kjølebegrensninger ikke noen banebil uansett.

Om jeg måtte/kunne velge ville jeg heller hatt + enn P.

Så, med all respekt å melde mener jeg at for 99% av kjøperne er P'en sportslig nok uten pluss, og at de aldri vil utfordre bilen nok til å merke forskjell ;)

Forøvrig er jeg helt enig i at Model S ikke er en banebil bortsett fra de første fem minuttene.  Etter det vil den ha kjølepause  ::)

tklev

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 26. desember 2013, klokken 02:12
Sitat fra: Veggen på torsdag 26. desember 2013, klokken 01:11
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 26. desember 2013, klokken 00:50
Plusspakken kan du trygt droppe medmindre du skal drive banekjøring. 

Denne påstanden har jeg lest her på forumet før og er med respekt å melde rent tøv.
Dette er en ren smaksak, noen prioriterer sportslig følelse, andre vil ha komfort. Har ingenting med banekjøring å gjøre, kun en preferanse.
Model S er pga tyngde og effekt/kjølebegrensninger ikke noen banebil uansett.

Om jeg måtte/kunne velge ville jeg heller hatt + enn P.

Så, med all respekt å melde mener jeg at for 99% av kjøperne er P'en sportslig nok uten pluss, og at de aldri vil utfordre bilen nok til å merke forskjell ;)

Forøvrig er jeg helt enig i at Model S ikke er en banebil bortsett fra de første fem minuttene.  Etter det vil den ha kjølepause  ::)

Hmmmm... Etter det jeg har lest så vil du merke forskjell på med og uten plusspakken selv med "vanlig" kjøring. Jeg bor i grisgrendte strøk og har mye svinger - for meg var muligheten til å "ta" de svingene såpass viktig at jeg valgte Pluss.. Bilen er tung - blir "gyngete" på 19" vinterdekk. Gleder meg til sommeren :)

Øyvind.h

Sitat fra: Lunatech på onsdag 25. desember 2013, klokken 23:32
Når det gjelder Performance så er det rett og slett ingen gode grunner til at jeg skal bruke så mye penger på dette.. På samme måte som det ikke er mange gode grunner til at jeg skal kjøpe meg en Tesla når jeg allerede har to relativt nye biler.. Men skal jeg legge fornuften til side - hvorfor ikke gjemme den helt bort :)
Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Teslas genistrek ift salg og inntjening er at de bare har Performance tilgjengelig for prøvekjøring. Nettopp fordi folk ikke har peiling på hvordan S85 er gjør at de velger Perf i hopetall :)

Jeg kjenner ikke forskjell på perf og non-perf i mellomaks, noe målinger understøtter. Forskjellen er i hovedsak rivstart fra 0km/t eks i lyskryss, og der frembringer S85 gledeshvin på lik linje med P85. For å hente ut enda mer effekt fra 0km/t må grep, forhold, SOC etc. også ligge til rette for det :)

Så ja, det er begrenset med gode argumenter for Performance. Jeg var på nippet til å oppgradere, men det var ene og alene fordi jeg uventet fikk inn en del cash (å låne penger for å oppgradere ville jeg aldri gjort.....)

Men; har du behov for å ha "det råeste" gjør du ingen feil ved å velge Perf. :) Hadde jeg vært rik hadde jeg ikke vært i tvil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

frskby

Jeg komme fra samme bil som du selv har, XC60 og valgte P85 med alt unntatt barneseter.
Har ikke angret et sekund på mitt valg og har ikke savnet Volvo'n i det hele tatt.
Når det gjelder utstyr er jeg også pt glad jeg valgte alt. Føles riktig i denne bilen.
Er overbevist om at også du blir fornøyd med denne bilen ved en overgang fra dagens bil. Kjør på om du har mulighet når det gjelder utstyr.
BMW i3 2023-
NIO ES8 2021-
Mitsubishi i-Miew 2022-2023
Ford Mustang FE 2021-2021
MG ZS EV 2020-2021
Tesla Model X 90D 2016-2020
Tesla Model S P85 2013-2016

tony@lunatech.no

Sitat fra: frskby på torsdag 26. desember 2013, klokken 09:49
Jeg komme fra samme bil som du selv har, XC60 og valgte P85 med alt unntatt barneseter.
Har ikke angret et sekund på mitt valg og har ikke savnet Volvo'n i det hele tatt.

Beholder Volvoen, men har en Nissan Qashqai 4x4 jeg selger unna og muligens en Aprilia 750 også (om Telsa kan hamle opp med frihetsfølelsen som en sykkel gir  ;) )

Når du sier at du bestilte 'alt' betyr det også at du har det som nå er tilvalg som heter utvidet nappaskinnpakke og tåkelys? Har søkt meg litt rundt på forumet her og enda ikke funnet ut i klartekst hva utvidet nappaskinnpakke gir og om de bilene jeg har prøvd faktisk hadde denne eller ikke.. Samme med tåkelys da jeg fortsatt er usikker på om de bilene jeg har prøvd har hatt dette..

Når det gjelder plusspakken så blir dette sikkert en smakssak, men når jeg prøvde bilen uten plusspakke, men med 21" felg og understell og styring satt til sport så ble den allerede da i overkant "sportslig" for min smak. Er man glad i å kjøre aktivt i svinger og man har 40k til "overs" så skjønner jeg godt at man velger det med.

Ang. feil og mangler så skal jeg nok overkomme å måtte resette skjermen innimellom og dette er nok uansett ting som kan fikses med software.. Det er de fysiske tingene og da spesielt ladeproblemene som skremmer meg litt. Nå får jeg jo ikke bilen før i slutten av April (om alt går etter planen) så får håpe de har fikset dette innen da.

Må nok en "siste" tur til Skøyen for å lukte på fargene og se litt på utstyret igjen før ordre låses.. :)
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

Bjoris

Jeg hadde bestilt S85 før vi dro å testet. Testbilen var en helt ny P85+ og jeg må si jeg satt å tenkte hele turen at jeg vil ha bilen AKKURAT sånn;) Smart å ikke ha S85 til demobil, ja. Klarte å døyve følelsene og endret ikke bestillingen. Støy var det eneste jeg ikke likte så er veldig spent på om reduksjonen i støy på S85 med 19' er nok til jeg syns det er ok. Angrer som en hund på at jeg valgte å utsette levering til mai, men,men...

Kallagtunet

Etter å ha hatt en Perf + med alt av tilgjengelig utstyr i litt over en mnd nå så er mine refleksjoner:

Ligg unna 21 tommers hjul hvis en ikke må ha det på grunn av utseendet (som er eneste positive med disse felgene). Med riktig dekk på 19 tommers hjul har en både bedre kjøreegenskaper, kjørekomfort og lavere lydnivå.

Hvis en ikke kjører veldig aktivt ligg unna perf + understellet. Gir høyere støynivå og dårligere komfort på en bil som med standard understell er blitt meget bra (har prøvd) etter at standard understellet har fått samme stivere foringer i bakhjulsopphenget som perf + (ble fra biler produsert en gang på tidlighøsten).

Når det gjelder resten av utstyret så er det bare å klikke på. Jeg synes vel personlig at standard skinn eller stoff er vel så fint som performance setene med kontrast søm.

Alakantara tak tror jeg heller ikke kommer til å være ett stort savn for de fleste.

Performance kan man helt sikkert også ligge unna hvis man er fornuftig men hvis en derimot ikke er fornuftig må en absolutt slå til på det! Har prøvd begge...

Hyperstress

Sitat fra: bjoris på torsdag 26. desember 2013, klokken 15:39
Jeg hadde bestilt S85 før vi dro å testet. Testbilen var en helt ny P85+ og jeg må si jeg satt å tenkte hele turen at jeg vil ha bilen AKKURAT sånn;) Smart å ikke ha S85 til demobil, ja. Klarte å døyve følelsene og endret ikke bestillingen. Støy var det eneste jeg ikke likte så er veldig spent på om reduksjonen i støy på S85 med 19' er nok til jeg syns det er ok. Angrer som en hund på at jeg valgte å utsette levering til mai, men,men...

Du har gått i to feller som jeg heldigvis var obs på. 1. Jeg har ikke prøvekjørt, og vil spare det til jeg får min S85, uten å ha P85 ferskt i minne.  2. Jeg skulle ikke ha bilen før til sommeren, men når jeg først bestilte tidligere enn planlagt (pga prisstigning), så visste jeg at jeg aldri kom til å tilgi meg selv om jeg valgte utsatt levering :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Tesla-man

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 26. desember 2013, klokken 16:03
....ligg unna perf + understellet. Gir høyere støynivå og dårligere komfort....

godt å se du er enig :)
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Teslanewbie

jeg valgte ikke dobbellader. angrer litt, de sa at dette kan ettermonteres, faktum er at mange biler som hadde skulle ha fabriksmontert dobbellader fikk denne ettermontert i norge.

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Kagex

P29687

Stiania79

Mange har skrevet mye fornuftig så lite å tillegge men mitt valg ble S85 mtp at vi tross alt bor i Norge hvor veiene er dårlige og fartsgrensen er 100 kmt... 21' turbin er fete, men jeg valgte heller å selge 19' og gå for 20' som blir litt kompromiss mellom cool look og komfort. Videre er det litt morsomt å ha felger ikke 50 prosent av alle TMS har... Mye å velge mellom av 3. Parts forhandlere bla Vossen, Avantgarde og Vertini for å nevne noen.

Jeg synes kanskje sort er penest av fargene men veldig krevende å holde ren og uten riper i klarlakken - spesielt uten metallic. Valget ble da mørk grå og SwissWax...

Av interiørlister så ser CF kult ut men kunne ikke velge så ble matt abachi tre - ser og føler bra ut samt riper IKKE slik som pianolakk gjør....men igjen smak og behag.

Panoramasoltak - joda, flere mulige problemer enn heltak men gir mulighet for takstativ og gir en flott åpen følelse. Ville sterkt vurdert dette.

Ellers - TMS er en fantastisk bil uansett hvordan du spekker den, så la lommebok, fornuft eller frafall av samme, avgjøre hvordan nettopp DIN Tesla vil bli :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Bjoris

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 26. desember 2013, klokken 23:26

Sitat fra: bjoris på torsdag 26. desember 2013, klokken 15:39

Du har gått i to feller som jeg heldigvis var obs på. 1. Jeg har ikke prøvekjørt, og vil spare det til jeg får min S85, uten å ha P85 ferskt i minne.  2. Jeg skulle ikke ha bilen før til sommeren, men når jeg først bestilte tidligere enn planlagt (pga prisstigning), så visste jeg at jeg aldri kom til å tilgi meg selv om jeg valgte utsatt levering :)

Det var gøy å prøve, nå er jeg forsiktig med tingene mine så jeg tviler på jeg kommer til å savne den voldsomme aksen, tipper 5,6 sec er rimelig ok, det er halvparten av det jeg har i dg:)

Teslanewbie

Sitat fra: Kagex på mandag 30. desember 2013, klokken 18:56
kan ettermonteres ja, men koster skjorta

min er ikke i produksjon ennå, kan jeg bestille denne  ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Kagex

når bestilte du? du kan jo prøve å sende mail til tesla om det. lov å prøve, var noen som nevnte at det kom til å koste ca 40k å ettermontere.
P29687

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA