Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prisfall ved utløp av garantitid

Startet av Kvikken, lørdag 04. januar 2014, klokken 15:32

« forrige - neste »

Kvikken

Jeg vet ikke om det er noe med karosseriet på Leafen ved at den er spesielt vanskelig å orientere seg rundt i forhold til hjørner osv. Jeg har rygget biler inn i garasjen i haugevis av år uten et problem og nevnte Leaf i en måneds tid men i kveld skjedde det noe helt uforståelig.

Speilet gikk fint klar av karmen inn garasjedøren men fra midten av forhjulet traff forskjermen og skjørtet/fronten hang seg opp og ble røsket av festene. Resultatet var fin stor skrape i skjerm med litt inntrykk og at fronten har hoppet av festene i hjulbuen. Pent!

Skikkelig fin julegave til gamlefar som ikke kan kjøre bil etter totalt alkoholfri jul. Selv om jeg har gått fri for fylleangst og den slags i jula så kommer vel heller angsten for hva regningen for å rette opp i dette kan bli.

Festene ser hele ut men skjermen og muligens litt av frontpanelet må rettes opp og muligens lakeres. Det er aldrig billig. Har ikke peiling på hva det kan koste og lurer på om jeg må/bør involvere forsikringen her.

Fra smått oppgitt sjåfør med 20 år på veien uten selvforskyldte uhell. Heldigvis var det jeg selv og ikke sambo eller andre som forårsaket denne idiotiske fadesen.

EDIT:
Det eneste som kan forklare dette var at før jeg rygget helt inn måtte jeg ut av bilen for å hjelpe sambo med noe hun skulle ha ut av bilen. I mellomtiden slukket lyset i garasjen (standard timer på 60-90s) og dermed så jeg ikke godt nok mens jeg rygget (bekmørkt på fellestomta). Må være derfor jeg ikke så at jeg evt. stod skjevt og ville treffe karmen. Dog likevel forferdelig klønete.


EDIT2:
Kan være skaden ikke er større enn at det er maling fra karmen som kan tørkes av og skjørtet kan løftes og dyttes på festene igjen og bulken evt. dras ut uten at lakken går. Noen som kjenner til aktører som driver med slikt i Oslo/Akershus området?

bjorn_2390

Urk! Kjedelig. Sender deg litt sympati. Kjenner den ergrelsen fra tidligere opplevelser. Men: "Gjort er gjort, og spist er spist." Er enig: Det er i grunnen avklarende at det er en selv som kåler det til, slik at en slipper å dra inn dimensjonen rundt at andre skulle vært så uheldig... Når det først skal være så galt, mener jeg.   :P
Blå Euro-Leaf (2012)

timingbeltkiller

Hva er vitsen med å rygge inn i garasjer?
Det er vitterlig mye enklere å rygge ut enn inn.

Hadde i mange år en VW Camper hvor jeg måtte bøye inn venstre sidespeil for å komme inn porten. Det var en hårfin manøver med få cm klaring. Rygging ut var likevel null problem. Det var bare å ikke røre rattet. Så gikk bilen ut i samme spor den kjørte inn.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

gbzdoc

Kondolerer! ;-)

Du kan jo prøve www.skadevekk.no

Spot-repair firmaer er gjerne billigere enn vanlige verksteder på enkle skader.

Kvikken

#4
Takk for tips og empati hehe, det kurerer alltids gruff.  Skal sjekke om jeg kan få utbedret skaden uten alt for store kostnader, surt men gjort. Det helt paradoksale var at jeg kom hjem fra et kaffeslaberas hvor folket på slutten av kvelden prata kort om de sure første bulkene på nye biler, rett for vi dro. To av oss hadde ny bil. Helt utrolig.

Skal undersøke med skadevekk.

timing:
Har ladekontakten slik at jeg må rygge inn nå men en skjøtekabel til jeg får hjemmeladestasjonen gjør jo jobben. Men har også en smal garasje og har derfor pleid å rygge inn mot ene veggen for å få litt god plass men det straffet seg i dag ja.

TorC

Hvis du har kjørt skadefritt i 20 år, så har du vel 75% + fem år (altså kjørt skadefritt i fem år etter opparbeidet 75% bonus).

De fleste selskapene gir deg da "første skade gratis" uten bonustap. I så fall betaler du bare egenandel.

Har du derimot ikke den rettigheten, så lønner det seg svært ofte å ta småskader selv siden du ikke bare mister 30% bonus, men også mister opptjening i skadeåret. Og dette vil jo gjelde helt frem til du har opptjent maksimal bonus.

IF har en slags kalkulator for dette. Hvis du er kunde der kan du ringe inn og høre hva det bil koste deg i fremtiden.

Jeg mener å ha hørt at skader under 30 000,- lønner seg å ta selv.

Hvis det bare er skjermen som er skadet så koster ikke den all verden. Tror det ligger på rundt 5-6 tusen ferdig lakkert.

Hvis du kan skru litt selv kan du jo begrense det økonomiske tapet betraktelig.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

cra

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 25. desember 2013, klokken 18:55
Hva er vitsen med å rygge inn i garasjer?
Det er vitterlig mye enklere å rygge ut enn inn.

Kan være flere grunner til det, bl. a. plassering av kontakt. Dessuten er det mye tryggere å rygge inn og kjøre ut, da man gjerne vet hva som befinner seg inne i garasjen når man skal inn, men ikke hvem eller hva som kan komme forbi i det man skal rygge ut. Spesielt hvis garasjeåpningen er nær veien. Og å kunne starte uten å rygge er jo også et godt utgangspunt for å kunne komme avgårde raskere, om det skulle være et behov.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

shb

En på jobben var uheldig.  Noen hadde tatt parkeringsplassen til den ene av 3 bilene. Den ble da parkert utenfor garasjen. Rygget så ut om morningen. Ryggesensorene pep som de pleide pga smal port når det var fast lyd var det for seint.  Pga begge bilene var reg og forsikringen sto på samme person ville forskning selskapet ha 2 ganger egenandel.   Var bil uten kamera. Da er det bedre å rygge inn. Har mye bedre kontroll med hva som er bak bilen når der gjøres med en gang en parkerer. Er flere  firma som har påbudt de ansatte å rygge inn på parkeringen.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Kvikken

#8
Stemmer det shb. Når jeg tenker etter var det også årsaken til at jeg rygget inn med bensinbilene. Ikke minst fordi det er en del barn i området på sykkel eller til bens som jeg vil se godt om de skulle passere når jeg skal ut.

Når jeg kikket over bilen i går virker ikke skadene så ille som jeg først fryktet. Bulken i hjulbuen er der  (5-10cm som er trykket litt inn) men lakkskadene var mye mindre enn fryktet og bestod mest i hvitmaling fra trepanelet til garasjen som jeg fjernet med en våt mikrofiberklut. Ellers bare et par minimale riper i bulken (enkelt å polere bort) men dog litt oppskrapt akkurat i skjøten hvor panelene møtes. Men siden panelet har blitt dratt noen mm ned foran (litt større gløppe mot panseret på siden hvor skaden har skjedd) er jeg litt spent på om noe under har løsnet/røket under og om jeg kan dytte panelet tilbake på plass selv og få hektet det på i hjulbuen igjen eller om jeg bør dra innom BNH for å få det gjort. (tusenlappen flyr jo bare de skal stå og titte på og vurdere hva som kan ha skjedd)

Akkurat i skjøten ved hjulbuen fra panelet som har blitt dratt ned stikker det ut en slags gummiert stor firkantet propp som ser ut som en kontakt som skal på plass i noe gjennom det andre panelet. Usikker på om dette kan være elektriske ledninger ift. antispinn, abs el.

EDIT:
Bulken er så lite synlig at jeg kan leve med den så lenge jeg får panelet godt på plass igjen. I overgangen mellom panelene kan jeg i verste fall pensle på et tynt lag lakk for å skjule skrubben og beskytte mot evt. rustdannelse.

EDIT2:
Evt. får jeg betale 1500,- på skadevekk.no og få alt pent ordnet og panelet ordentlig på plass igjen (vet ikke om de gjør den siste biten).

BE

Jeg kan ikke se at noen har nevnt fordelen med å bare rygge inn den ene bilen i en dobbelgarasje. Dette gir mye mer plass i midtgangen i garasjen til å ta ut sykler o.l.

I vår garasje står alltid høyre bil med nesen inn og venstre bil rygget inn.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA