Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Både S og X med 4 dual motor all wheel drive

Startet av Hyperstress, fredag 03. januar 2014, klokken 18:30

« forrige - neste »

Hyperstress

Hvis du skal "starte" bilen og la den varme seg opp, så holder det ikke å lene seg inn og vri rundt nøkkelen. Da blåser bare vifta, uten temp. Du må holde inne bremsen mens du vrir rundt nøkkelen. Da vil du få temp, og kan forlate bilen mens den varmer. Bare en erfaring jeg hadde idag.

Jeg har klødd meg i huet for å finne ut hvordan jeg dimmer instrumentpanelet, men får bare dimmet radiodisplayet. Noen som har noe tips? Eller går det ikke an..?  :-\ Synes det lyser for sterkt i mørket.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

Kona har nøkkelen med fjernkontroll, mens jeg har fått reservenøkkelen :( . Om det er andre i samme situasjon, og som lurer på hvordan de får løst ut ladekabel med reservenøkkelen, så gjøres det ved å låse opp bilen, deretter åpne med sentrallåsknappen i førerdøra. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

TB

Høver kansje betre i denne tråden:
Eg stussa over er at e-up ikkje har automatisk lys. Dvs, det er lys framme, men ikkje instrument lys, eller lys sensor som slår på meir lys og lys bak når det er myrkt ute. Er vel standard på "alle" bilar idag?

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

jche

Mange nye vw har ikke lyssensor som standard,så da må man vri om bryteren ved behov. Det mener jeg er et skritt tilbake i forhold til sånn det var før.
Lykkelig eier av Opel Ampera E :)
Electric Blue med alt utstyr
Bestilt 19.09.16
Levert 22.05.17

Stikkkontakt

Lyssensor og regnsensor burde det vært.
Ellers har jeg også savnet dimming av instr.lys. Jeg syns også det burde vært mulig å ha på instrumentlys uten å ha på hovedlys. Instrumentene er så mørke at det er plagsomt å kjøre uten lys i de. Og hva er da poenget med de fancy LED-lysene?
Ellers ser jeg at nettoforbruk på 13kwh/100 km er fullt mulig. Regenereringen er ca 20% av motorforbruk.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

elektrolux

Jeg bruker dårlig lys i instrumentene som et hint om at nå er det så mørkt at baklysene bør tennes. ;)

I normalt dagslys ser en instrumentene helt fint uten tente lys.

Ellers har jeg nå stillt inn bilen vår til å stoppe lading på 80%. Gjøres ved å velge Kjøretøy / Lading på navigatoren.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hyperstress

Sitat fra: elektrolux på mandag 30. desember 2013, klokken 04:11
Jeg bruker dårlig lys i instrumentene som et hint om at nå er det så mørkt at baklysene bør tennes. ;)

I normalt dagslys ser en instrumentene helt fint uten tente lys.

Ellers har jeg nå stillt inn bilen vår til å stoppe lading på 80%. Gjøres ved å velge Kjøretøy / Lading på navigatoren.

Har du da stilt det inn på scheduled lading, med tidspunkt? Eller har du funnet en måte å stille inn %-lading slik at den lader til det nivå hver gang du plugger inn, uten at det er til fastsatt tidspunkt?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

elektrolux

Jeg stillte inn max lading til 80%, men ved påfølgende oppladinger ble batteriet dessverre fulladet. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

MikkeBoomBoom

Hva betyr egentlig denne innstillingen og hvorfor er det ikke ønskelig å lade batteriet 100%?

Jeg har funnet dette punktet tidligere men forstår ikke hva "nedre ladegrense" betyr i forbindelse med avgangstid? Vil man ikke ha max batteri når man reiser? Hva bør denne stå på?

Hyperstress


Sitat fra: Mikalv på torsdag 02. januar 2014, klokken 12:24
Hva betyr egentlig denne innstillingen og hvorfor er det ikke ønskelig å lade batteriet 100%?

Jeg har funnet dette punktet tidligere men forstår ikke hva "nedre ladegrense" betyr i forbindelse med avgangstid? Vil man ikke ha max batteri når man reiser? Hva bør denne stå på?

Denne typen batterier har ikke godt av å blir helt oppladet eller helt utladet. Spesielt ikke helt utladet. Derfor jeg kunne tenkt meg å lade den til feks 80% som standard, for at batteriet skal holde lengre.

Nå har helt sikkert VW lagt inn en buffer, slik at 0% og 100% ikke er det, men at det feks er 5% og 95% av faktisk kapasitet, slik at en i utgangspunktet ikke skal måtte bekymre seg for fullading og utlading.

Noen som vet hva bufferen er?

Om jeg bare bruker halve batteriet til daglig så kunne jeg tenke meg å bruke det mellom 30%-80% istedet for 50%-100%. Men irriterende å måtte sette på planleggeren for hver gang jeg skal plugge i for å oppnå dette :(
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

rojohan

Sitat fra: Mikalv på torsdag 02. januar 2014, klokken 12:24
Hva betyr egentlig denne innstillingen og hvorfor er det ikke ønskelig å lade batteriet 100%?

Eg for min del lader kun til 90% på jobben, for når eg lader til 100% så virker ikkje regenereringen. Og siden eg har litt nedover når eg reiser fra jobben, kan eg bruke regenerering istedenfor å slite bremsene  ;D


Thomas Parsli

Problemet er ofte å slite nok på bremsene, så de ikke ruster...

Lading til 100% sliter mest på batteriene hvis bilen står (toppladet) over tid og temperaturen er høy.
Jeg lader (Leafen) til 100% de kalde vintermåneden og 80% resten av året.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 02. januar 2014, klokken 15:38
Denne typen batterier har ikke godt av å blir helt oppladet eller helt utladet. Spesielt ikke helt utladet. Derfor jeg kunne tenkt meg å lade den til feks 80% som standard, for at batteriet skal holde lengre.

Nå har helt sikkert VW lagt inn en buffer, slik at 0% og 100% ikke er det, men at det feks er 5% og 95% av faktisk kapasitet, slik at en i utgangspunktet ikke skal måtte bekymre seg for fullading og utlading.



Jeg tenker som så: Når VW endelig lager en elbil så lager de en elbil for "mannen og dama i gata". Burde man ikke gi såpass mye kred til VW at man går ut ifra at det ligger inne en buffer? Som min mor påpekte da jeg entusiastisk fortalte om 3 + 1 steg regenerering og viktigheten med ladetider så sa hun at hun ikke vil tenke på slike ting, bare flytte seg problemfritt fra a til b uten å måtte tenke for mye over forskjellige "modus" og hvorvidt hun skal stikke ladekabelen i klokka 17.00 for å hindre at batteriet er toppladet over lengre tid. Det synes jeg er et godt poeng og jeg vil anta at det har vært i tankene til noen som er mye smartere enn meg :)

Hyperstress

Sitat fra: Mikalv på mandag 06. januar 2014, klokken 12:34
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 02. januar 2014, klokken 15:38
Denne typen batterier har ikke godt av å blir helt oppladet eller helt utladet. Spesielt ikke helt utladet. Derfor jeg kunne tenkt meg å lade den til feks 80% som standard, for at batteriet skal holde lengre.

Nå har helt sikkert VW lagt inn en buffer, slik at 0% og 100% ikke er det, men at det feks er 5% og 95% av faktisk kapasitet, slik at en i utgangspunktet ikke skal måtte bekymre seg for fullading og utlading.



Jeg tenker som så: Når VW endelig lager en elbil så lager de en elbil for "mannen og dama i gata". Burde man ikke gi såpass mye kred til VW at man går ut ifra at det ligger inne en buffer? Som min mor påpekte da jeg entusiastisk fortalte om 3 + 1 steg regenerering og viktigheten med ladetider så sa hun at hun ikke vil tenke på slike ting, bare flytte seg problemfritt fra a til b uten å måtte tenke for mye over forskjellige "modus" og hvorvidt hun skal stikke ladekabelen i klokka 17.00 for å hindre at batteriet er toppladet over lengre tid. Det synes jeg er et godt poeng og jeg vil anta at det har vært i tankene til noen som er mye smartere enn meg :)

De har sikkert en viss buffer, men neppe på så mye som 10-20%, og lar det heller stå til om den blir stående fulladet 10 timer hver dag. Det stresser vel mange om de må forholde seg til alt mulig. De informerer for øvrig i håndboken om at den ikke må stå fulladet over mange dager. Tesla feks, informerer om at en ikke bør lade fullt til vanlig. Jeg kunne i allefall tenkt meg å stille inn max lading selv på e-upen. Slik at batteriet kanskje holder seg bra et par(?) år ekstra.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

kulfyr

En ting som har irritert meg med en del andre EL-biler er at bremselysene ikke lyser når de regenererer. Det har heldigvis e-Up løst når du stiller den i B drive og kan selv bestemme hvor mye du ønsker å regenerere og at bremselysene kommer automatisk på når du slipper gassen
Kjører VW e-Up
Reservert Model X #175
Kun elektrisk fra 2015 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA