16A Mennekes ladekabel og -kladd fra EV-Institute med Schuko støpsel

Startet av Sveinal, fredag 20. desember 2013, klokken 09:42

« forrige - neste »

Epleskreller

Denne var billigere gitt. Salto sin 13A koster 5900,- og denne 16A koster 3300,-. Om kvaliteten er noenlunde lik på de to variantene er det enkelt å velge..

Tipper ladestasjoner og ladekabler vil falle mye i pris fremover.. om to år får vi billigvarianter på Biltema etc. Da vil jeg le av prisen jeg betalte for Salto sin..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

eledille

Nå hadde du jo ikke trengt å betale for Salto sin, da...

Men i hvert fall så har Mennekes-varianten (altså Salto sin) temperaturføler i Schuko-pluggen som gjør at den vil redusere ladefarten hvis det begynner å bli varmt. Om det kjølner igjen, så skrur den opp igjen. Så den er faktisk ganske fancy.

Det som er litt dumt er at hele kabelen bare er fire meter lang og dermed ikke rekker rundt bilen en gang. Selvsagt er det strengsten verboten å bruke skjøtekabel, og det kan man jo forstå, for det torpederer jo temperaturfølingen.

Hvis man skal følge alle teite regler og pålegg så blir man stående med skjegget fullt av postkasser og ikkeno lading :-/ Uten skjøteledning hadde vi verken kommet til vestlandet i jula eller hjem igjen. Det er så man lurer på om man virkelig vil ha elbiler likevel - på den ene siden gir man alskens avgiftsfritak, på den andre siden sitter man i elfenbenstårnet og drysser umulige pålegg og regler utover folket.

Fristende å modde med lenger kabel på Type2-siden. Men da må man ha tak i 3G2.5+1G0.5 kabel.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

satheesh.net

Sitat fra: eledille på søndag 22. desember 2013, klokken 00:04
Hvis man skal følge alle teite regler og pålegg så blir man stående med skjegget fullt av postkasser og ikkeno lading :-/

Nå må man huske på at 90% av alle "teite" regler er tiltenkt den gjennomsnittlige amerikaneren. (Håper jeg ikke støter noen nå...) De er jo kjent for å ty til rettsvesenet med en gang noe ikke går deres vei eller kan tolkes 'annerledes'. ;)

Det er derfor viktig for Tesla å fortelle og belyse temaer flere ganger - selv om disse er av enkel og fornuftig logikk. :P

Epleskreller

Jeg følte jeg måtte det etter at min UMC kortsluttet grunnet regn iflg Tesla. Den ble ikke erstattet på garantien av den grunn (står at UMC ikke skal brukes i "severe rain, snow or electrical storms" i manualen). Jeg slapp heldigvis å betale for ny UMC, men opplevelsen var såpass ubehaglig at jeg ikke vil risikere å stå uten mulighet for lading igjen.. Derfor kjøpte jeg Salto sin som er bedre polstret mot vann.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

eledille

Epleskreller: Aha, var det deg, det, ja. Da er jeg med.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

ctr46

Mulig dette er et dumt spørsmål, men denne kabelen går kun på 16A i motsetning til de andre som er justerbar mellom 6-10-16A?

Takk for svar!

Sitat fra: EV-Institute på lørdag 21. desember 2013, klokken 20:52
Regelen som beskriver regelen om 30 cm mellom mellom plugg og kontrollboks finnes i IEC 62196 (Charging modes - mode 2). Denne regelen er laget for å unnvære at kontrollboksen blir påkjørt av hjul eller bil. En vil nødig at kontrollboksen på 16A skal åpne seg. Det kan være at boksen ligger i vann og/eller at barn leker i nærheten. En vil helst unnvære at noen skader seg.

En eventuell forandring i regelene vil, i følge DSB.no, gjøre at kontrollboksen kan ligge "hele" 60 cm fra pluggen. Mulig det er en forbedring, men dette er opp til vurdering akkurat nå.

EVI ladekablene følger selvfølgelig gjeldende normer og regler og blir selvfølgelig levert med 30 cm mellom kontrollboks og plugg.
.

Nuvolari

Sitat fra: Epleskreller på søndag 22. desember 2013, klokken 00:18

Jeg følte jeg måtte det etter at min UMC kortsluttet grunnet regn iflg Tesla. Den ble ikke erstattet på garantien av den grunn (står at UMC ikke skal brukes i "severe rain, snow or electrical storms" i manualen). Jeg slapp heldigvis å betale for ny UMC, men opplevelsen var såpass ubehaglig at jeg ikke vil risikere å stå uten mulighet for lading igjen.. Derfor kjøpte jeg Salto sin som er bedre polstret mot vann.

I praksis betyr det du skriver at man overhodet ikke kan lade i regn ettersom umc ikke tåler det og garantien gjelder heller ikke.

Så da må jeg sjekke værmeldingen hver gang jeg skal lade og må avstå hvis det er meldt regn. I tillegg må jeg følge med i løpet av nattet og stå opp og gå ut og stoppe ladingen og pakke bort kabelen dersom det begynner å regne.

Samtidig klarer andre produsenter å lage regntette ladekabler.

Dette er ikke bra nok av Tesla!
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

elektrolux

Sitat fra: eledille på fredag 20. desember 2013, klokken 14:27
Den originale Defa-kabelen som er enda dårligere enn Schuko smeltet fast i bilen en dag. Etter det byttet jeg til industrikontakt.

Den originale Defa kontakten er på lik linje med Shuko beregnet på inntil 16A last. At den smelter fast tyder på at det er snakk om et gammelt stikk som burde vært byttet or lenge siden. Har byttet flere slike 10-12 år gamle stikk i Think classic, og med nye deler er det ingen varmgang. selv på 14A lading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. desember 2013, klokken 10:05
Sitat fra: Sveinal på fredag 20. desember 2013, klokken 09:42
En norsk forhandler tilbyr en slik:
http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5

Men er denne lovlig i Norge?

Tesla begrenser vel ladingen til 13A uansett, men hvis dette blir endret (pga løsninger med andre plugger enn SCHuko) kan jo dagens begrensning på 13A oppheves?

Begrensningen på 13A er kun om du har enkeltlader og ingen lasking. Om du har dobbeltlader eller en ladekabel som kan laskes over to faser inn til bilen får du enkelt 16A. Jeg har ladet på 16A fra Schuko lenge med min egenproduserte ladekabel. De som har fått blått adapter kan lade med 16A fra Schuko via en overgangskabel fra Schuko til 32A CEE, uavhengig av enkelt- eller dobbeltlader.
Med andre ord, har man enkeltlader er det ingen mulighet å få mer enn 13A via denne kabelen om jeg forstår deg rett?

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 22. desember 2013, klokken 09:42
Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. desember 2013, klokken 10:05
Sitat fra: Sveinal på fredag 20. desember 2013, klokken 09:42
En norsk forhandler tilbyr en slik:
http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5

Men er denne lovlig i Norge?

Tesla begrenser vel ladingen til 13A uansett, men hvis dette blir endret (pga løsninger med andre plugger enn SCHuko) kan jo dagens begrensning på 13A oppheves?

Begrensningen på 13A er kun om du har enkeltlader og ingen lasking. Om du har dobbeltlader eller en ladekabel som kan laskes over to faser inn til bilen får du enkelt 16A. Jeg har ladet på 16A fra Schuko lenge med min egenproduserte ladekabel. De som har fått blått adapter kan lade med 16A fra Schuko via en overgangskabel fra Schuko til 32A CEE, uavhengig av enkelt- eller dobbeltlader.
Med andre ord, har man enkeltlader er det ingen mulighet å få mer enn 13A via denne kabelen om jeg forstår deg rett?

Jepp, du får maks 13A uten å modifisere kabelen.

Merk at 13A begrensningen skal være midlertidig fra Teslas side, så man vil få 16A etterhvert. Om det er om en uke eller to år vet ingen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

pottle

CTR46: En 16A ladekabel kan bare brukes hvor du vet det er minst 16A sikring samt at alle ledninger er dimensjonert for 16A.

I praksis så betyr det at så å si alle offentlige parkeringsplasser (kommunale og kjøpesenter) har 16A. Hjemme i garasjen har du mest sannsynlig også 16A. Sjekk selv eller få kyndig hjelp fra noen som kan el-systemer (elektriker e.l.)
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Pzero

Laddkabel till Volvo V60 plug-in er identisk med den fra Salto bortsett fra at den er gul. Pris 3.890SEK! Samma pris på nr 1,2 och 4 i bilden....
#2.333
P85, hvit perlemor og full pakke.

teslAudun

Sitat fra: Pzero på søndag 22. desember 2013, klokken 21:48
Laddkabel till Volvo V60 plug-in er identisk med den fra Salto bortsett fra at den er gul. Pris 3.890SEK! Samma pris på nr 1,2 och 4 i bilden....

Interessant. Hvor får man tak i denne?
Tesla Model Y  (blå 2022)

x Jan.17  Model S 75, rød
x Nov.13 Model S 85, rød med alt
x Sept.15 Nissan Leaf

Pzero

Alle plasser som selger Volvo i Sverige. Best at ringe og bestille då den kun er på lager i Göteborg. Finnes helt sikkert på Volvo i Norge men til trippel pris! :)
#2.333
P85, hvit perlemor og full pakke.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA