Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spylerveske nivå

Startet av RuneW, lørdag 28. desember 2013, klokken 15:59

« forrige - neste »

RuneW

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Red1963

Hør, hør!

Kanskje man kan bytte ut det eksisterende?
Pendler Sarpsborg - Oslo i en Nissan Leaf Tekna - 2013 modell :-)

Lev vel!

cra

Nesten litt rart at det ikke er ei spylerdyse til kameraet på plass for lengst; det ligger jo slanger til spyler for vinduet nesten helt fram allerede.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

knutgrr

Drar fingeren over linsa hver gang jeg går rundt bakenden av bilen, noe som er temmelig ofte.
=)
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

RuneW

Sitat fra: cra på onsdag 18. desember 2013, klokken 13:39
Nesten litt rart at det ikke er ei spylerdyse til kameraet på plass for lengst; det ligger jo slanger til spyler for vinduet nesten helt fram allerede.

Selv om spyling muligens ville vært bedre enn ingen ting, så er det vel litt mer avansert en ren spyling det greiene her. Er det ikke luft som blir blåst over også?

Sitat fra: knutgrr på onsdag 18. desember 2013, klokken 13:41
Drar fingeren over linsa hver gang jeg går rundt bakenden av bilen, noe som er temmelig ofte.
=)

Pleier du å gå ut av bilen og ta en runde før du rygger etter å ha kjørt en tur også?

Jeg også drar over kameraet før jeg setter meg inn i bilen, men det hjelper bare i 20 sekunder om det er møkkavær.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

cra

Sitat fra: RuneW på onsdag 18. desember 2013, klokken 13:44
Selv om spyling muligens ville vært bedre enn ingen ting, så er det vel litt mer avansert en ren spyling det greiene her. Er det ikke luft som blir blåst over også?

Jeg har ikke sjekka så nøye, men jo, det ser ut til å være mer enn bare spyling. Det hadde jo vært så genialt enkelt at noen burde ha kommet på det for lengst!  ;D  Eller hva med et enkelt lokk som ble dradd til side av en liten motor e.l. når ryggelyset er på? Ser for meg en nokså simpel løsnig som burde være nokså effektiv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ronny

Det er spyling og trykkluft på nye note
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

RuneW

Sitat fra: cra på onsdag 18. desember 2013, klokken 14:19Eller hva med et enkelt lokk som ble dradd til side av en liten motor e.l. når ryggelyset er på? Ser for meg en nokså simpel løsnig som burde være nokså effektiv.

Ja, det er rart det ikke finnes. Men så har vi problemet med ising og tullball som kunne ødelagt mye her.

Som en sidenote: Leaf var faktisk ikke i mine tanker da jeg kom over dette selvrensende systemet til Nissan. Jeg bare lurte på hvordan i all verden forovervendte kameraene i de kommende selvkjørende bilene skulle kunne fungere i praksis. Blir kanskje noe ala Nissan sitt system (eller gjemt bak frontruten).
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

thoru


cra

Sitat fra: thoru på onsdag 18. desember 2013, klokken 14:36
Hva med noe sånt?
ser ut som den ikke varer i følge reviews

Jeg har alltid vært imponert over hvor effektivt slikt ser ut, men skeptisk til hvor lenge det holder. :)  Jeg tror også det danner en slik melkehvit hinne (det ser litt slik ut på glassplata, og legg merke til at de gjerne bruker hvite ting for demo) slik at det ikke er så egna for bruk på linser, vinduer o.l.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bjorn_2390

Har kjørt andre biler med ryggekamera, men ikke opplevd i nærheten av den tildragningsevnen Leafen virker å ha på møkk på kameralinsa. Jeg har nevnt det før, uten særlig feedback: Jeg har reagert på hele bakenden på Leafen, hvordan den bare DRAR til seg møkk. På vindu, rundt selve døra, oppå støtfangeren, og: På kameraet. Jeg også drar fingeren over linsa hver eneste gang jeg runder hjørnet på bilen.
Men hva ER DET med bakstussen på Leafen? Er det på grunn av den airodynamiske formen på bilen? Er det DET som gjør at den drar til seg så mye møkk? Helt utrolig. Resten av bilen blir jo ikke i nærheten av så møkkete, som bakpå. Det er ikke uvanlig, akkurat det, men SÅ stor forskjell har jeg ikke opplevd før. Og igjen: Angående solcelle-spoileren: På andre biler, fungerer en slik spoiler på en slik måte at bakruta holder seg noe renere, enn hva den ville gjort uten. Ikke på Leafen? Der virker den motsatt: SUGER til seg møkk?

Pussig. Og overraskende.  :o
Blå Euro-Leaf (2012)

Ronny

Alle "hatchback" har samme problem, eneste spoilerene som holder ruta ren er de som styrer luften ned bak bilen (motsattspoiler;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Bekkenes

Hva med å smørre på rainx eller hva der heter, det de selger på bensinstasjoner som gjør at vannet preller av ruten?
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

RuneW

Sitat fra: Bekkenes på onsdag 18. desember 2013, klokken 20:34
Hva med å smørre på rainx eller hva der heter, det de selger på bensinstasjoner som gjør at vannet preller av ruten?

Rainx og dess like baserer seg på at dråpene blir blåst vekk av vinden. Den gang jeg forsøkte dette var det først under litt fart at det fungerte sånn noenlunde tilfredsstillende. Jeg er ganske sikker på at det ikke er nok (sideveis) fart i luftstrømmen over ryggekamera-linsen på Leafen til at dråpene bli "feid av".

Men jeg kan jo ta feil... kunne ha vært interessant om noen forsøkte.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

DeadLock

Hei.

Jeg kjører 92km til jobb, en vei..

Sier seg selv at det blir endel møkk på bilen.

Jeg har god erfaring med Biltema's produkt på siderutene, og tenkte at det ville være bra greier å ha bak.

Niks, ingen effekt.

Unntaket var når det blåste såpass hardt at skiten blåste av sidelengs...


Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA