Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns Model S P85 videoer

Startet av D.O, lørdag 21. desember 2013, klokken 10:36

« forrige - neste »

Morten1969

Sitat fra: MrDriveby på søndag 19. januar 2014, klokken 19:42
Sitat fra: Morten1969 på onsdag 15. januar 2014, klokken 14:45
Fikk akkurat installert mitt Blackvue DR500GW-HD i bilen. Har lekt meg litt med iPhone Appen.
Er det noen her inne som kan anbefale verdier på sensitivity for "Normal" og "parking"?
Kan virke som disse er litt for følsomme fra fabrikk.
Fint med litt delt erfaring rundt dette.

Hvor gikk du for å få 12v permanent? :)

Jeg tok det fra den luka i taket som er beskrevet her på tidligere streng. Har alarm pakken, så tok ca. 30min ferdig montert med ledningen bak taket og gjennom speilet.

Lille Lance

Tar dere spenning fra 12V batteriet? ... noen fare for å tappe dette batteriet dersom man glemmer å så av Dashcam'en?
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

janmb

Alt som trekker 12V må nødvendigvis trekke fra det batteriet ja.

Det er dog ikke noe problem så lenge man ikke er offer for den idiotiske feilen til Tesla med avbrutt DC-DC lading.

Så lenge DC-DC vedlikehold av 12V batteri fungerer som det skal har du mer enn nok energi i hovedbatteriet til å drive et dashcam i noen "år" før du er tom for strøm.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

hma

Forstår det slik at dette er en "monterings-tråd", men prøver meg.
Ved installasjon av BlackVue * 2-ch (front + bak) er det en coaxialkabel mellom enhetene.

Må begge enhetene forsynes med +12V lokalt, eller får bak-kameraet spenning via coaxialkabelen (forutsetter at den har strømledninger innebygget)?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lille Lance

Sitat fra: hma på torsdag 30. januar 2014, klokken 15:37

Ved installasjon av BlackVue * 2-ch (front + bak) er det en coaxialkabel mellom enhetene.


Hvordan er det å trekke kabel fra bakruta og frem til frontruta? Må demontere stoffet i taket, eller ?  :-[
Vi snakker jo skjult anlegg, ikke sant ...
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Lille Lance

Og hvordan er det med kontinuerlig 12V oppe ved speilet? Finnes det på de norske bilene?  ???
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

laumb


Lille Lance

Sitat fra: laumb på onsdag 05. februar 2014, klokken 08:48
Kun på biler med alarmpakken.
Ahhhhh ... eneste jeg ikke tok med ...  >:( :'(

Finnes det noen annen løsning?
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Kagex

Finnes dascham som går både på ladbar batteri og ledning. tror jeg så en som kunne gå 3 timer på bare batteriet. skal kjøpe 2 av disse. lade de så la de gå på park mode på batteri. de 3 timene går jo utpå hvis den filmer i 3 timer, det gjør den jo ikke i parkmode da den bare filmer når noen er i nærheten
P29687

laumb

Sitat fra: Lille Lance på onsdag 05. februar 2014, klokken 08:54
Sitat fra: laumb på onsdag 05. februar 2014, klokken 08:48
Kun på biler med alarmpakken.
Ahhhhh ... eneste jeg ikke tok med ...  >:( :'(

Finnes det noen annen løsning?

De mest kjente:
- Ned A-stolpen på passasjersiden og til før hanskerommets lys.
- Ned A-stolpen på passasjersiden og igjennom bak hanskerommet til Frunk og koble til sikringen for hanskerommet.
- Ned A-stolpen på passasjersiden og "rundt døren bak framskjermen" til Frunk og koble til sikringen for hanskerommet.
- Ned A-stolpen på førersiden og koble til bak en diagnosekontakt.

Alternativer jeg er nysgjerrig på - som er velkjente i VW-Audi-miløet:
- Fram til sikringsboks. Ta ut sikringer og sku ut innmaten. Koble til en ledning for å lage en ny kurs på ledig plass og sette i egen sikring.

Spinner

Sitat fra: Kagex på onsdag 05. februar 2014, klokken 09:32
Finnes dascham som går både på ladbar batteri og ledning. tror jeg så en som kunne gå 3 timer på bare batteriet. skal kjøpe 2 av disse. lade de så la de gå på park mode på batteri. de 3 timene går jo utpå hvis den filmer i 3 timer, det gjør den jo ikke i parkmode da den bare filmer når noen er i nærheten
Usikker på hvordan den du sikter til fungerer, men Blackvue filmer hele tiden i park mode, og lagrer kun ved bevegelse. Har ikke hatt noen problemer med å ha kameraet koblet til 12v permanent.

laumb

Jeg festet -12V til en bolt jeg fant like ved sikringsboksen.
En tanke som slo meg - tipper kabelskoen er av ett eller annet rustfritt stål - vil dette påvirke aluminiumen mtp korosjon? Får jeg tak i kabelsko av alu?


ELbilist1

Hvordan gikk du igjennom torpedoveggen?
og videre opp langs A stolpen og henn til speilet?
En beskrivelse mottas med takk.... ;)
:) Ren nytelse, hvær dag!

laumb

Endte med å gå "rundt døren bak sideskjermen". Blir å legge en bit hvit 3M folie inni der for å kamuflere den lille kabelstumpen.



Skru ut bolt.



Teipet kabel langs denne.



Førte kabelen langs den røde streken.

Ellers er kabelen trukket i taket fra vindusiden av taktrekket fram til speil, så ned til kamera bak dekselet.

Kabelen til kamera bak er trukket opp ved speilet og ut ved panotaket, deretter lagt langs taket rundt hele.

Ikke koblet opp bak enda, men surret den i taket over passasjersiden bak. Litt usikker på om jeg skal demontere helt og trekke den igjennom gummiføringen som er der, eller legge den semi synlig i lukeåpnigen slik "alle" andre gjør.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA