Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeport åpnes ikke

Startet av pottle, fredag 20. desember 2013, klokken 17:28

« forrige - neste »

pottle

Informasjonen på nett sier at bilene har følgende batteristørrelser. Ca 10 % av batteriet forsvinner i topp og bunnmargin.
















Bilmerke Model      Batterikapasitet      Reell kapasitet      RekkeviddeLundetesten
                     - vinter
Tesla Model S85 kWh81,1 kWh35,3 mil48,3 mil
Tesla Model S60 kWh57,0 kWh24,8 mil33,9 mil
Mercedes B-Class Electric Drive 36 kWh33,5 kWh18,6 mil
Kia Soul EV27 kWh24,3 kWh13,5 mil
Audi A3 e-Tron All Electric26,5 kWh23,9 kWh13,3 mil
Renault Zoe?? (*) kWh22,0 kWh12,2 mil
VW E-Golf24,2 kWh21,8 kWh12,1 mil
Nissan Leaf24 kWh21,6 kWh12,0 mil
Ford Fokus23 kWh20,7 kWh11,5 mil
BMW i321,6 kWh18,8 kWh10,4 mil14,1 mil
VW E-UP18,7 kWh16,8 kWh9,3 mil13,3 mil
Trilling16 kWh14,4 kWh8,0 mil

Forbruket på alle småbilene er så å si det samme: Rundt 1,8 kW på vinterføre. Tesla bruker 2,3 kW. Har du statistikk på ditt eget reelle vinterforbruk så legger jeg det inn.

Takker for alle bidrag til denne folkeopplysningen.
(*) Renault Zoe betrakter reell batteristørrelse som en forretninghemmelighet.

Siste edit: Oppdatering av Mercedes
Siste edit: Sortert på reell rekkevidde

Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Espen Hugaas Andersen

#1
Focus har 122 km rekkevidde i EPA testen, der Leaf har 135 km. Det utgjør en forskjell på rundt 9%, og med ca 4% mindre batteri er Focus tydeligvis rundt 5% mindre effektiv. (Den har nok noe dårligere areodynamikk.)

BMW i3 har forresten 22 kWh batteri, der 18,8 kWh er tilgjengelig. Det gir bilen ca samme rekkevidde som Leaf, men EPA testen er ikke utført ennå. Muligens vil i3 ha litt bedre rekkevidde enn Leaf. Det er ikke dårlig med et batteri som er ca 8% mindre, og en motor med 50 kW høyere effekt. (Men så er det også en mindre bil.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vind

Sitat fra: pottle på torsdag 12. desember 2013, klokken 16:26
Informasjonen på nett sier at bilene har følgende batteristørrelser. Ca 10 % av batteriet forsvinner i topp og bunnmargin (markert i parantes).











Bilmerke Model      Batterikapasitet      Reell kapasitet      Rekkevidde 1,8 kWh/mil (2,3)
Nissan Leaf24 kWh21,6 kWh12 mil
VW E-Golf24,2 kWh21,8 kWh12,1 mil
VW E-UP18,7 kWh16,8 kWh9,3 mil
BMW i322 kWh18,8 kWh10,4 mil
Ford Fokus23 kWh20,7 kWh11,5 mil
Trilling16 kWh14,4 kWh8 mil
Tesla Model S60 kWh57 kWh24,8 mil
Tesla Model S85 kWh82 kWh35,7 mil

Forbruket på alle småbilene er så å si det samme: Rundt 1,8 kW på vinterføre. Tesla bruker 2,3 kW. Har du statistikk på ditt eget reelle vinterforbruk så legger jeg det inn.

Tabellen er riktig mhp batteristørrelser, men ikke på forbruk - du har regnet at alle bilene bruker det samme - og det gjør de jo ikke.  Bruker du Epa målinger så er dette tallene for noen av dem.  Reelle tester viser jo at vinterføre er noe høyere, men den økningen er nok mere lik.

For noen av bilene er dette forbrukstallene:
Tesla kw/h 100 km = 23,6   
Leaf kw/h  100 km = 21.25
i3 kw/h 100 km= 12,9 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

pottle

#3
Enig i at tallene ikke blir HELT reelle, men alt forbruk er tatt fra forskjellige steder her på forumet og ga meg muligheten til å drive litt kvalifisert gjetting. Hva fabrikkene melder om forbruk er ikke interessant fordi vi vet at de jukser og trikser med tallene.

Om noen hjelper til og sender meg gjennomsnittsforbruket på (f.eks jobbkjøring 40-80 km) til BMW i3 og E-Up gjennom en hel vintermåned så vil vi få til en god og reell informasjon.

Min Leaf hadde et gjennomsnittsforbruk i november på 1,86 kWt på mila og følgelig en rekkevidde på 11,55 mil. Under målingen tok jeg bort de 10 % høyeste og laveste observasjonene for å ta bort støy.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Vind

Sitat fra: pottle på mandag 23. desember 2013, klokken 10:49
Enig i at tallene ikke blir HELT reelle, men alt forbruk er tatt fra forskjellige steder her på forumet og ga meg muligheten til å drive litt kvalifisert gjetting. Hva fabrikkene melder om forbruk er ikke interessant fordi vi vet at de jukser og trikser med tallene.
Det er ikke riktig - de tallene som jeg har brukt ovenfor er standardiserte forbrukstall - og det er utarbeidet på samme kriterier - og ikke noe som "jukses" med - på samme måte som frobruksbiler på bensinbiler.  Helt korrekt at gjennomsnitt forbruk fra en rekke brukere kan være interesant, men for i3 må du vente til januar/ februar, da det nå bare er forhandler biler i omløp. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

jkirkebo

#5
Sitat fra: Vind på mandag 23. desember 2013, klokken 10:34
Tabellen er riktig mhp batteristørrelser, men ikke på forbruk - du har regnet at alle bilene bruker det samme - og det gjør de jo ikke.  Bruker du Epa målinger så er dette tallene for noen av dem.  Reelle tester viser jo at vinterføre er noe høyere, men den økningen er nok mere lik.

For noen av bilene er dette forbrukstallene:
Tesla kw/h 100 km = 23,6   
Leaf kw/h  100 km = 21.25
i3 kw/h 100 km= 12,9

Men dette er da ikke EPA-tall for forbruk under kjøring.

TMS har EPA-rekkevidde på 426km, med 81.1kWh tilgjengelig betyr det 19,0kWh/100km.
Leaf har EPA-rekkevidde på 117km, med 21.6kWh tilgjengelig betyr det 18.5kWh/100km.

Jeg tipper du blander sammen forbruk under kjøring med forbruk fra veggen (da inkl. ladetap). EPA oppgir begge deler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

I tillegg er det mer interessant for oss her i Norge å vite reell kjørelengde om vinteren med bruk av varmeapparat osv. All verdens teoretiske målinger på flatmark uten varmeapparat kan gi et teoretisk nøytralt måleresultat, men har lite med virkeligheten å gjøre.

Håper det kommer sammenlikningstester for elbiler som også ser på forbruk under realistiske bruksforhold, men inntil da er denne lista et veldig godt initiativ!!

Mange elbilkjøpere har blitt lurt av optimistiske opplysninger om kjørelengde som er basert på disse teoretiske målingene, det må være i alles interesse at det er reelle forbrukstall man baserer kjøpet på.

pottle

#7
Rekkevidde VW E-Up er bekreftet av Rune Martin Nesheim i Dinside.no gjennom artikkelen:

http://www.dinside.no/925914/til-jobb-for-en-tier

Gjennomsnittlig "bekvemmelighetsforbruk" for VW E-Up er på over 1,8 kWt på mila. Absolutt ikke et vondt ord om bilen fra min side 8) , men rekkevidden er og blir 9,5 mil når det er vinterføre.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#8
Sitat fra: pottle på tirsdag 31. desember 2013, klokken 02:27
.....
http://www.dinside.no/925914/til-jobb-for-en-tier
...
Denne e-UP erfaringen er en av de ærligste artiklene jeg har sett om en elbil. Tilsvarende for i3, Leaf og TMS ville blitt slaktet av menighetene  ;).

Etter min prøvekjøring med e-UP  var jeg imponert av VW, enkel bil, men kjøreegenskaper som en Leaf. Lover godt for e-Golf. Håper at andre tør å utfordre Tesla etter hvert med mye lengre rekkevidde, men det vil nok gå noen år før TMS og TMX får reell konkurranse :-)

Obba

Sitat fra: pottle på torsdag 12. desember 2013, klokken 16:26
Siste edit: Reell batterikapasitet BMW i3 - 18,6 kWh i følge Ø. Lunde
Tror kanskje det er en liten skrivefeil i Lundetesten. BMW oppgir 18,8 kWh http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/i/i3/2013/showroom/technical_data.html

Gordon Retriever

Sitat fra: pottle på torsdag 12. desember 2013, klokken 16:26
Informasjonen på nett sier at bilene har følgende batteristørrelser. Ca 10 % av batteriet forsvinner i topp og bunnmargin.








Bilmerke Model      Batterikapasitet      Reell kapasitet      RekkeviddeLundetesten
                     - vinter
Nissan Leaf24 kWh21,6 kWh12 mil
VW E-Golf24,2 kWh21,8 kWh12,1 mil
VW E-UP18,7 kWh16,8 kWh9,3 mil13,3 mil
BMW i322 kWh18,8 kWh10,4 mil14,1 mil


Jeg ser at BMW har begynt å bruke tilgjengelig kapasitet til å angi størrelsen på batteriet i i3.
Er du sikker på at VW ikke gjør det samme, slik at 18,7kWh er den tilgjengelige, ikke totale kapasiteten i e-up!? :)


afo

http://elbil.no/elbiler/1247-vi-har-provekjort-volkswagen-e-golf

I følge denne artikkelen er total batterikapasitet for e-golf 26.8 kWh, mens netto kapasitet er de oppgitte 24.2 kWh. Så da kan vi jo bare håpe at de har rett, og at det er det vi får til rådighet! :)

breitling

#12
Renault sin ZOE brosjyre og flere brukererfaringer nevner at 22 kW er TILGJENGELIG.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

pottle

#13
Sitat fra: breitling på tirsdag 18. mars 2014, klokken 22:10
Renault sin ZOE brosjyre og flere brukererfaringer nevner at 22 kW er TILGJENGELIG.

Mulig du har rett. Vanskelig å finne info om emnet. Uten annet enn (http://carsflux.com/renault/renault-zoe-electric-detailed-test) og (http://www.autonews.com/article/20110512/BLOG15/305129994/1193) å støtte meg til så er tabellet oppdatert.

"The battery pack contains 12 modules of 16 cells, is made in France, but the cells are imported from South Korea. Their manufacturer is none other than LG Chem, the world leader. Note that the advertised capacity of 22 kWh is usable capacity, and Renault refuses to reveal the real capacity of the pack. The information is according to him on the edge of industrial secrets."
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

pottle

Oppdatert med Mercedes sitt bidrag. Batteri med 36 kWh.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA