Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjørehistorikk i Carwings

Startet av frekri, torsdag 19. desember 2013, klokken 14:31

« forrige - neste »

Philip Marlowe

Sitat fra: cra på torsdag 12. desember 2013, klokken 11:02
Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:05Hvis det da ikke er en ledig "vanlig" p-plass, så mener dere vel ikke det skal bli forbudt å stå på elbilplassene selv om man ikke trenger strøm?  :o

Jo, faktisk. Man parkerer da ikke foran ei bensinpumpe hvis det ikke er andre ledig plasser heller? (noen gjør sikkert det, men forskjellen er på en bensinstasjon skal man vanligvis bare en kjapp tur inn for å kjøpe noe, eller et annet raskt ærend).

En elbil som ikke skal lade må sidestilles med en fossilbil, med det unntak at det er gratis å parkere offentlig.


Ja, vel.
Da får jeg altså valget mellom å kjøre hjem eller ta frem kabelen og lade for syns skyld selv om jeg kanskje ikke trenger strøm.  ;D
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Omnilord

Sitat fra: fredag på torsdag 12. desember 2013, klokken 12:06
Allerede nå er det slik at hybridbiler ikke får parkere på ladeplass i Oslo uten å koble til ladekabelen. Mange andre kommuner følger samme regelverk. Det er på høy tid å kreve det samme for elbiler.

Grunnen til det er at det ikke synes på bilskiltet om en bil er hybrid eller ikke. Så det har ikke som formål å tvinge lading; kun være gjenkjennende for trafikkbetjenter.
X Sig reservert

Olemann

Sitat fra: frekri på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:23
Er det så mange elbiler på veiene nå at de som ikke trenger lading bør unngå parkeringsplassene hvor man har ladepunkter?

Det er dette som er problemet, noen som tror at ladeplassene er parkeringsplasser.  Ekstra problem blir nok dette når flere og flere biler har nok strøm til daglig bruk uten lading (f.eks. Tesla) og dermed fristes til lettvint/rask løsning på parkeringsproblemet ved å benytte ladeplassene.
Her vil Tesla eiere (og andre som ikke trenger hyppig lading) få en fin sjanse til å vise at de tenker lenger enn til egen nesetipp :-)


el-snorre

I prinsippet er det slik at ladeplass er etablert for å tilby oss elbilister strøm mens vi parkerer. Jeg forventer i grove trekk at parkering= lading, spesielt i vinterhalvåret hvor batteriene har lavere kapasitet og strømbehovet høyere ved kjøring.
På et kjøpesenter parkerer man ikke på en av de få ladeplass om man ikke har behov for strøm, da det er andre plasser å velge.
Har man strengt tatt ikke behov for lading skal ikke ladeplass brukes som bekvemelighetsparkering. Er absolutt alt annet opptatt og ladeplass siste utvei? ok, men plugg i ledningen om ikke for annet en synsskyld
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

sn0le

Null stress å finne ut hvem som eier bilen som står der.
Enten via heftelser i Brønnøysundregisteret eller via SMS-tjeneste.

Da er det bare å ringe vedkommende og si "Hei, jeg skulle gjerne ladet jeg. Har du mulighet til å flytte bilen siden du ikke lader?"
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Omnilord

#35
Det er mye synsing her om hva "ladeplasser" er. Realiteten er at de typisk er parkeringsplasser med lading og at det overhodet ikke er noe krav om at man må lade.

Hvorfor er det så mye mer aktverdig om noen har kjøpt seg en elbil for å komme raskere til jobb grunnet kollektivfeltene enn for eksempel en i Oslo som har kjøpt seg en elbil fordi det er mye lettere å finne parkering i bygatene når personen skal hjem, på jobb eller hva-som-helst egentlig?

I tillegg er det et evig tilbakevendende tema at mange vanlige offentlige plasser har svært kort parkeringstid - for eksempel tre timer. En trenger kanskje strøm for å komme hjem og en trenger kanskje tid rett og slett fordi de fleste er på jobb i mer enn tre timer og elbilparkeringsplassene har ofte betydelig mer tid tilgjengelig til parkering.

Hvor mange her kan med hånden på hjertet si:
Du kommer tidlig, finner deg en ladeplass når du er tidlig nok ute og lader - noe som du trenger for å komme hjem igjen. Etter ca. halv dag går du ut og flytter bilen, som da er ferdig ladet, til en forhåpentligvis ledig offentlig plass så du ikke opptar ladeplassen lenger. Og dette har du gjort uten unntak.

I tillegg er det kjøpesenter som har elbilplasser der de vil at elbiler skal parkere uavhengig av om bilen lader eller ikke. Det må da virkelig være opp til de, som da også eier/drifter plassen, om det er slik de vil det skal være.
X Sig reservert

TS

Sitat fra: Omnilord på fredag 13. desember 2013, klokken 00:33
Det er mye synsing her om hva "ladeplasser" er. Realiteten er at de typisk er parkeringsplasser med lading og at det overhodet ikke er noe krav om at man må lade.

Hvorfor er det så mye mer aktverdig om noen har kjøpt seg en elbil for å komme raskere til jobb grunnet kollektivfeltene enn for eksempel en i Oslo som har kjøpt seg en elbil fordi det er mye lettere å finne parkering i bygatene når personen skal hjem, på jobb eller hva-som-helst egentlig?

I tillegg er det et evig tilbakevendende tema at mange vanlige offentlige plasser har svært kort parkeringstid - for eksempel tre timer. En trenger kanskje strøm for å komme hjem og en trenger kanskje tid rett og slett fordi de fleste er på jobb i mer enn tre timer og elbilparkeringsplassene har ofte betydelig mer tid tilgjengelig til parkering.

Hvor mange her kan med hånden på hjertet si:
Du kommer tidlig, finner deg en ladeplass når du er tidlig nok ute og lader - noe som du trenger for å komme hjem igjen. Etter ca. halv dag går du ut og flytter bilen, som da er ferdig ladet, til en forhåpentligvis ledig offentlig plass så du ikke opptar ladeplassen lenger. Og dette har du gjort uten unntak.

I tillegg er det kjøpesenter som har elbilplasser der de vil at elbiler skal parkere uavhengig av om bilen lader eller ikke. Det må da virkelig være opp til de, som da også eier/drifter plassen, om det er slik de vil det skal være.

Dette spørsmålet dreier seg om moral og nestekjærlighet, ikke elbil..
Mennesker er egoister i natur, men vi har fått utdelt en form for intelligens og empati som virker av og til ..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Viking

Ladeplasser bør forbeholdes de som skal lade.

Man kan godt tenke seg dedikerte elbil parkeringsplasser, men som ikke har ladning. Etter hvert som batteriteknologien utvikler seg så blir det ikke nødvendig å lade hver gang man parkerer. Det er billigere å bygge ut plasser uten lading. Å forbeholde noen for elbiler vil være et insentiv for grønne biler.
Fikk bilen 19.12. Verdt å vente på!

TS

Sitat fra: Olemann på torsdag 12. desember 2013, klokken 23:04
Sitat fra: frekri på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:23
Er det så mange elbiler på veiene nå at de som ikke trenger lading bør unngå parkeringsplassene hvor man har ladepunkter?

Det er dette som er problemet, noen som tror at ladeplassene er parkeringsplasser.  Ekstra problem blir nok dette når flere og flere biler har nok strøm til daglig bruk uten lading (f.eks. Tesla) og dermed fristes til lettvint/rask løsning på parkeringsproblemet ved å benytte ladeplassene.
Her vil Tesla eiere (og andre som ikke trenger hyppig lading) få en fin sjanse til å vise at de tenker lenger enn til egen nesetipp :-)

Ehhhh.. Jeg bruker bilen veldig mye i jobb og venter tilatelse til 32A i garasje hjemme (etter ett avslag ) og flere Type2 hurtigladere rundt om kring.
Rekkeviddeangsten har jeg nesten daglig pga dette.
Det kan hende at mitt ladebehov er større enn en med Leaf, så så ikke døm utifra størrelsen på bilen eller batteripakken. Det er forbruket om avgjør det.
Teslaer trenger også strøm !!

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Cheetah

Sitat fra: TS på fredag 13. desember 2013, klokken 00:51
Sitat fra: Olemann på torsdag 12. desember 2013, klokken 23:04
Sitat fra: frekri på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:23
Er det så mange elbiler på veiene nå at de som ikke trenger lading bør unngå parkeringsplassene hvor man har ladepunkter?

Det er dette som er problemet, noen som tror at ladeplassene er parkeringsplasser.  Ekstra problem blir nok dette når flere og flere biler har nok strøm til daglig bruk uten lading (f.eks. Tesla) og dermed fristes til lettvint/rask løsning på parkeringsproblemet ved å benytte ladeplassene.
Her vil Tesla eiere (og andre som ikke trenger hyppig lading) få en fin sjanse til å vise at de tenker lenger enn til egen nesetipp :-)

Ehhhh.. Jeg bruker bilen veldig mye i jobb og venter tilatelse til 32A i garasje hjemme (etter ett avslag ) og flere Type2 hurtigladere rundt om kring.
Rekkeviddeangsten har jeg nesten daglig pga dette.
Det kan hende at mitt ladebehov er større enn en med Leaf, så så ikke døm utifra størrelsen på bilen eller batteripakken. Det er forbruket om avgjør det.
Teslaer trenger også strøm !!

Bra svar.
Det har vært en del innlegg om P11 plassene på Gardermoen. De er til bruk for både passasjerer og de ansatte.
Jeg jobber på Gardermoen og bare for å komme meg til/fra jobb (140km tur/retur) så tømmer jeg batteriet med ca 180 km hver dag om vinteren.
Jeg har ikke mulighet til lading hjemme og må derfor bruke ladeplassene på jobb (Gardermoen).
Jeg er derfor helt avhengig av lading på jobb (ca 110km/dag på 13A lading i 8 timer) og det dekker ikke mitt ukentlige behov for lading. Som man ser har jeg et "underskudd" på 30-70 km per dag, bare på kjøring til/fra jobb. I tillegg kommer kjøring i andre ærend.

Da blir det litt trist å bli "dømt" av Leaf/Miev eiere fordi man har en Tesla.
Jeg hadde aldri kjøpt en elbil med kort rekkevidde, fordi det ikke hadde vært mulig å ha noe glede av den med mitt kjøremønster.

sn0le

Er vel litt på grensen å kjøpe Elbil uten lademulighet hjemme.
Jeg hadde ikke turt det.
Men ser ikke noe problem med at du eller andre TMS'er bruker offentlige ladepunkter. Det er akkurat derfor de er der. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

scoot

I dag var det en TMS som stod på ladeplassen på Høgskolen i Østfold i Fredrikstad.....uten å lade.

Jeg la igjen en lapp jeg, hvis du er her inne håper jeg du fant den  ::)
2009 Revai

LA-Thing

Etter et par måneder som elbilist har jeg også lagt merke til at mange bruker ladeplassene som parkeringsplass. Det var kanskje ikke hensikten, men kan til en viss grad forklares der øvrige plasser er avgiftsbelagt - man sparer jo penger da. ::)

Verre synes jeg det er nå man parkerer på ladeplass uten å lade selv om øvrige plasser er gratis og til og med mer praktiske. Så en S på Gulskogensenteret i går som stod på ladeplass uten å lade. Hadde i tillegg kjørt med fronten inn og brukte dermed også en halvmeter av ladeplassen ved siden av. Jeg rygger av prinsipp alltid inn, på disse aktuelle plassene er det også det eneste praktiske. Ble litt flau over å kjøre S da, parkerte et stykke unna på ordinær, gratis plass.

Er tilhenger av "charge for no charge, be charged for not charging".
Drammen, Tesla Model S #2510

svingen

#43
Sitat fra: Cheetah på tirsdag 28. januar 2014, klokken 22:06
Sitat fra: TS på fredag 13. desember 2013, klokken 00:51
Sitat fra: Olemann på torsdag 12. desember 2013, klokken 23:04
Sitat fra: frekri på onsdag 11. desember 2013, klokken 14:23
Er det så mange elbiler på veiene nå at de som ikke trenger lading bør unngå parkeringsplassene hvor man har ladepunkter?

Det er dette som er problemet, noen som tror at ladeplassene er parkeringsplasser.  Ekstra problem blir nok dette når flere og flere biler har nok strøm til daglig bruk uten lading (f.eks. Tesla) og dermed fristes til lettvint/rask løsning på parkeringsproblemet ved å benytte ladeplassene.
Her vil Tesla eiere (og andre som ikke trenger hyppig lading) få en fin sjanse til å vise at de tenker lenger enn til egen nesetipp :-)

Ehhhh.. Jeg bruker bilen veldig mye i jobb og venter tilatelse til 32A i garasje hjemme (etter ett avslag ) og flere Type2 hurtigladere rundt om kring.
Rekkeviddeangsten har jeg nesten daglig pga dette.
Det kan hende at mitt ladebehov er større enn en med Leaf, så så ikke døm utifra størrelsen på bilen eller batteripakken. Det er forbruket om avgjør det.
Teslaer trenger også strøm !!

Bra svar.
Det har vært en del innlegg om P11 plassene på Gardermoen. De er til bruk for både passasjerer og de ansatte.
Jeg jobber på Gardermoen og bare for å komme meg til/fra jobb (140km tur/retur) så tømmer jeg batteriet med ca 180 km hver dag om vinteren.
Jeg har ikke mulighet til lading hjemme og må derfor bruke ladeplassene på jobb (Gardermoen).
Jeg er derfor helt avhengig av lading på jobb (ca 110km/dag på 13A lading i 8 timer) og det dekker ikke mitt ukentlige behov for lading. Som man ser har jeg et "underskudd" på 30-70 km per dag, bare på kjøring til/fra jobb. I tillegg kommer kjøring i andre ærend.

Da blir det litt trist å bli "dømt" av Leaf/Miev eiere fordi man har en Tesla.
Jeg hadde aldri kjøpt en elbil med kort rekkevidde, fordi det ikke hadde vært mulig å ha noe glede av den med mitt kjøremønster.


kan ikke tessla lade på mere enn 13a på vanlig kontakt? hadde du ladet på 16a ville du ikke fått så et par km til og ikke fått så mye minus,fort google søk fant jeg den her http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=11900.0

En annen ting hvorfor er det så ofte det er ting som intresant får flere elbil kjører enn tessla ofte havner under tessla foumet? det her kunne vel ligge under "lading" forumet?

burde fått satt opp ladestopler og tatt betalt får og stå der,så kunne man stå gratis uten og lade på andre plasser,vil man ta bort dem som står der får "moro skyld" og dem som faktisk trenger og lade får ladet (folk vil ikke betale får og stå en plas hvis det er gratis rett ved siden av) blir samme som hurtiglading får leaf/trilllinger når det var gratis var det mye kø og folk sto der i steden får og lade hjemme (er vel sikkert derfor en del står og lade på offetlig plasser enda dem ikke trenger får og spare par kr) når det kom betaling så slap dem som trenger og lade stå i kø pga det er dyrere og lade på en hurtiglader enn hjemme problem løst :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

eledille

Sitat fra: LA-Thing på tirsdag 28. januar 2014, klokken 23:54
Verre synes jeg det er nå man parkerer på ladeplass uten å lade selv om øvrige plasser er gratis og til og med mer praktiske. Så en S på Gulskogensenteret i går som stod på ladeplass uten å lade.

Tror faktisk mange ferske elbilister parkerer på elbilplass enten de skal lade eller ikke bare fordi det virker naturlig at elbiler skal stå der - inntil man har tenkt over saken. Står det "BUSS" er det for busser, "MC" er for motorsykler, så da må vel "EL" være for elbiler, sant?

Det hadde vært bedre å kalle det "ladeplass", kanskje. "Reservert for ladende kjøretøy".
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA