Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Effekten på tesla tar kraftig av etter 100km/t...

Startet av Kvikken, torsdag 19. desember 2013, klokken 10:00

« forrige - neste »

Kvikken

Dette har ikke med "strømsparing" å gjøre men komfort.

På min 2013 Leaf har jeg dempet belysningen på alt jeg har klart å finne innstillinger for men det er fortsatt et par ting som nærmest gir meg hodepine på sene mørke kvelder.

- Dioden ved "kartlyset".
Denne er ekstremt sterk og blir hele tiden en distraksjon i periferisynet. Her blir det en enkel fiks hvor jeg setter på maskeringstape for å dempe denne betraktelig. Jeg må bare finne en type tape som ikke setter igjen limrester og som passer med fargen. Forstår overhodet ikke poenget med den blendepæra de har satt der.

- Belysning på Navi-skjerm.
På alt av instrumentpanel ellers har jeg kunnet dempe lyset men hvordan gjør jeg dette på Navi skjermen? Den er ekstremt sterk når det er mørkt ute og jeg ønsker å dempe eller slå av denne.

- I tillegg ønsker jeg følgende muligheter på Navi systemet.
1. Deaktivere GPS og Navi fullstendig da jeg ikke har behov for å tracke meg selv på kart hele tiden men kun når jeg  ønsker navigering etc.
2. Muligheten til å slukke skjermen fullstendig da det er sjelden jeg trenger å se på den mens jeg kjører så lenge jeg ikke bruker gps-navigasjon (som kun er i unntakstilfeller). Den burde hatt en "OFF" bryter i likhet med klimaanlegget. Gi meg "GPS/Navi OFF" som deaktiverer både skjerm og gps-navigasjon.

Worst case får jeg finne en slags duk som er selvheftende som jeg kan ha over Navi skjermen på kveldstid og demper lyset betraktelig. Merkverdig at de gir deg muligheten til å juster lysstyrke på alt annet av instrumentpanel men ikke navi-skjermen.

RuneW

Sitat fra: glennha på onsdag 11. desember 2013, klokken 11:44
- Dioden ved "kartlyset".
Denne er ekstremt sterk og blir hele tiden en distraksjon i periferisynet. Her blir det en enkel fiks hvor jeg setter på maskeringstape for å dempe denne betraktelig. Jeg må bare finne en type tape som ikke setter igjen limrester og som passer med fargen. Forstår overhodet ikke poenget med den blendepæra de har satt der.

Er det denne du mener?


Dette er ikke en pynte-diode, men et lys som skal lyse opp området ved midtkonsollen.

At den er sterk er en naturlig følge av at det er en lampe. Men hvor nødvendig det er å ha den der er en helt annen sak...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Kvikken

#2
Det ser annerledes ut på 2013 leafen og er en slags strekdiode i under fingeren på bildet. Den er også tildels meningsløs da den ikke lyser opp/sprer lyset godt nok nok til at man ser noe i mørket der samtidig som den er såpass retningsskarp at den delvis blender deg i periferisynet.

I tillegg klarer jeg fint å treffe knappene på kartlysene uten at noen lyser veien til dem. Bommert på design ift. bruksområde.


tothoren

Sitat fra: glennha på onsdag 11. desember 2013, klokken 11:44

- Belysning på Navi-skjerm.
På alt av instrumentpanel ellers har jeg kunnet dempe lyset men hvordan gjør jeg dette på Navi skjermen? Den er ekstremt sterk når det er mørkt ute og jeg ønsker å dempe eller slå av denne.

Det er mulig å dempe belysningen på Navi i både dag og natt modus.
Mener at lysvalg kommer opp nederst på skjermen når en trykker på MAP knappen.

Tesla P85+ 2014

cra

Dioden som lyser opp midkonsollet er en av de mer geniale tingene (synes jeg) på Leaf 2012-modell. Synd hvis de har greid å forkludre dette på senere modeller.  :-\

Skjerm har vel separate innstillinger for dag/natt ja, så her er det nok litt å hente. På 2012-modell kan du slå skjermen helt av hvis ønskelig, ved å holde inne sol/måne-knappen nederst til venstre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

pottle

#5
Sitat fra: glennha på onsdag 11. desember 2013, klokken 11:44
- Dioden ved "kartlyset".
Denne er ekstremt sterk og blir hele tiden en distraksjon i periferisynet. Her blir det en enkel fiks hvor jeg setter på maskeringstape for å dempe denne betraktelig. Jeg må bare finne en type tape som ikke setter igjen limrester og som passer med fargen. Forstår overhodet ikke poenget med den blendepæra de har satt der.

På "Honda-språket" så heter dette lyset "Courtesy Light" og poenget er at dette lyset skal hjelpe deg å finne de andre lysbryterene kjapt og enkelt. Dette skal forenkle operasjonen og spare deg for mange sekunder med ukonsentrasjon og fomling. Trygg Trafikk har sikkert en eller annen statistikk på antall menneskeliv dette lyset har spart.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

RuneW

Sitat fra: glennha på onsdag 11. desember 2013, klokken 12:47
Det ser annerledes ut på 2013 leafen og er en slags strekdiode i under fingeren på bildet. Den er også tildels meningsløs da den ikke lyser opp/sprer lyset godt nok nok til at man ser noe i mørket der samtidig som den er såpass retningsskarp at den delvis blender deg i periferisynet.

I tillegg klarer jeg fint å treffe knappene på kartlysene uten at noen lyser veien til dem. Bommert på design ift. bruksområde.

Det er vel ikke knappene på kartlyset denne dioden er ment å lyse opp, men midtkonsollen...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

p10

Sitat fra: glennha på onsdag 11. desember 2013, klokken 11:44
- Belysning på Navi-skjerm.
På alt av instrumentpanel ellers har jeg kunnet dempe lyset men hvordan gjør jeg dette på Navi skjermen? Den er ekstremt sterk når det er mørkt ute og jeg ønsker å dempe eller slå av denne.

Muligheten til å slukke skjermen fullstendig da det er sjelden jeg trenger å se på den mens jeg kjører så lenge jeg ikke bruker gps-navigasjon (som kun er i unntakstilfeller). Den burde hatt en "OFF" bryter i likhet med klimaanlegget. Gi meg "GPS/Navi OFF" som deaktiverer både skjerm og gps-navigasjon.

På min EuroLeaf skrur jeg av skjermen helt ved å holde inne dag/natt knappen. Jeg kan også justere lysstyrken på natt/dag ved å trykke på meny og så velge innstillinger.

Kvikken

#8
Takk, da er det noe jeg har gått glipp av som jeg skal sjekke opp nøyere. Jeg var ikke klar over at det fantes en dag/natt knapp. Trodde jeg hadde prøvd det meste. Day/night mode el. fant jeg lenger inn i en meny tidligere når jeg lette etter lysstyrke justering og satt den da til permanent night mode.

EDIT:
Har ikke fått med meg at det var knapper på denne smale listen som styrte annet enn CD ting. Takker!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA