Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mitt Dekkhotell

Startet av buylove, mandag 16. desember 2013, klokken 23:26

« forrige - neste »

buylove

Hei!

Jeg er fortsatt bekymret for at blått adapter ikke blir levert før langt ut på ny året. For meg er bilen ubrukbar om jeg ikke får ladet den raskere en med vanlig schuko.
Derfor ringte jeg Salto i dag og fikk en pris på utstyret som trengs for å montere en ladestasjon hjemme på 32A 1-fas. Prisen jeg fikk var rundt kr.10 000,- inkls. mva. I tillegg kommer montering av elektriker.
Har lest på forumet en plass hva andre har betalt men finner det ikke igjen.
Hva har dere som har kjøpt dette betalt? Mener jeg har sett at andre har betalt betydelig mindre en prisen jeg fikk.
Finnes det noen rimeligere løsninger en dette?
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

jkirkebo

Sitat fra: buylove på mandag 09. desember 2013, klokken 16:29
Hva har dere som har kjøpt dette betalt? Mener jeg har sett at andre har betalt betydelig mindre en prisen jeg fikk.
Finnes det noen rimeligere løsninger en dette?

Det er jo evt. kittene fra ZCW (+kontaktor), som en kompetent elektriker raskt monterer sammen i en kapsling eller sikringsskap i garasjen. Så sant du finner en som vil koble sammen utstyr du har kjøpt inn selv.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stianrod

Priser jeg fikk fra Salto:

6875,- for lader
2850- for B vern
1990,- for Type2 kabel. 

Pris fra elektriker:

18.930,- for all jobb + alt utstyr

Alle priser inkl. mva
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

Tesla85

Sitat fra: stianrod på mandag 09. desember 2013, klokken 16:40
Priser jeg fikk fra Salto:

6875,- for lader
2850- for B vern
1990,- for Type2 kabel. 

Pris fra elektriker:

18.930,- for all jobb + alt utstyr

Alle priser inkl. mva

Hvor stor var denne laderen?
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

stianrod

Sitat fra: Tesla85 på mandag 09. desember 2013, klokken 16:43
Sitat fra: stianrod på mandag 09. desember 2013, klokken 16:40
Priser jeg fikk fra Salto:

6875,- for lader
2850- for B vern
1990,- for Type2 kabel. 

Pris fra elektriker:

18.930,- for all jobb + alt utstyr

Alle priser inkl. mva

Hvor stor var denne laderen?

230v/1fas/32A/7,4kW
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

kjølholdt

Tekniker hos tesla Bergen sa at de hadde fått inn noen blå adaptere i dag!
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Nuvolari

Sitat fra: kjølholdt på mandag 09. desember 2013, klokken 17:57
Tekniker hos tesla Bergen sa at de hadde fått inn noen blå adaptere i dag!

Endelig skjer det noe!
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Alfa Bergen

Jøss! Tar en tur innom Tesla Bergen i morgen jeg.

Må uansett høre om det er mulig å få tak i et deksel til takfestet som brakk i går.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

buylove

Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. desember 2013, klokken 16:32
Sitat fra: buylove på mandag 09. desember 2013, klokken 16:29
Hva har dere som har kjøpt dette betalt? Mener jeg har sett at andre har betalt betydelig mindre en prisen jeg fikk.
Finnes det noen rimeligere løsninger en dette?

Det er jo evt. kittene fra ZCW (+kontaktor), som en kompetent elektriker raskt monterer sammen i en kapsling eller sikringsskap i garasjen. Så sant du finner en som vil koble sammen utstyr du har kjøpt inn selv.

Takk for hjelpen igjen.
Jeg har sett litt på bloggen om å bygge egen ladestasjon.
Forstår jeg deg riktig når du anbefaler et kit for 3x32A når jeg skal lade med 32A 1-fas 230V (''BTW, de som vil bruke dette kittet til å lade med 1x32A hjemme bør bestille 3x32A utgaven. Da kan man enkelt laske etter kontaktoren, istedenfor å måtte åpne Type 2 pluggen og prøve å laske der. Prisforskjellen er ikke all verdens.'')
Pussig at denne kontaktoren ikke er med i kitet, burde hvert komplett. Men det er ingen stor sak.
Er gammel elektriker så jeg burde kunne koble dette opp selv, men vil gjerne forstå hva jeg gjør.
Har du forsøkt å koble trefase 230V på denne måten: F. eks. L1 til N mot bilen - L2 til L1+L2 mot bilen - L3 til L3 på mot bilen. Jeg regner med at bilen ikke aksepterer det da laderne vil lade med forskjellig strøm.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

jkirkebo

Sitat fra: buylove på mandag 09. desember 2013, klokken 18:48
Jeg har sett litt på bloggen om å bygge egen ladestasjon.
Forstår jeg deg riktig når du anbefaler et kit for 3x32A når jeg skal lade med 32A 1-fas 230V (''BTW, de som vil bruke dette kittet til å lade med 1x32A hjemme bør bestille 3x32A utgaven. Da kan man enkelt laske etter kontaktoren, istedenfor å måtte åpne Type 2 pluggen og prøve å laske der. Prisforskjellen er ikke all verdens.'')
Pussig at denne kontaktoren ikke er med i kitet, burde hvert komplett. Men det er ingen stor sak.
Er gammel elektriker så jeg burde kunne koble dette opp selv, men vil gjerne forstå hva jeg gjør.
Har du forsøkt å koble trefase 230V på denne måten: F. eks. L1 til N mot bilen - L2 til L1+L2 mot bilen - L3 til L3 på mot bilen. Jeg regner med at bilen ikke aksepterer det da laderne vil lade med forskjellig strøm.

Jepp, du forstår meg rett mhp. 3-fase kittet. Ihverfall om du har enkeltlader. Har du dobbeltlader og klarer deg med 26A inntil 13A-begrensningen oppheves kan du spare noen kroner, og kabelen blir også tynnere.

Kontaktor er som du nevner ikke noe problem å få tak i. Jeg anbefaler en modulærkontaktor da, som DIN-monteres ved siden av ladekontrolleren.

Jeg har prøvd å koble slik du skriver, og det går ikke. Bilen lader da kun via L1.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

buylove

Takk igjen Jkirkebo.

Dersom jeg lasker etter kontaktoren så kan den vel ikke brukes på annet en 1-fase?
Jeg tenkte at dersom en i stedet lasker i den overgangen/adapteret foran boksen så kan en bare skifte overgangen/adapteret og så kan en bruke den på f.eks. 3x16A 400V også uten å måtte koble om inne i boksen.
Har du brukt 32A 400V plugg inn på boksen? Ser ikke ut som den er med i kitet?
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

jkirkebo

Sitat fra: buylove på mandag 09. desember 2013, klokken 19:35
Takk igjen Jkirkebo.

Dersom jeg lasker etter kontaktoren så kan den vel ikke brukes på annet en 1-fase?
Jeg tenkte at dersom en i stedet lasker i den overgangen/adapteret foran boksen så kan en bare skifte overgangen/adapteret og så kan en bruke den på f.eks. 3x16A 400V også uten å måtte koble om inne i boksen.
Har du brukt 32A 400V plugg inn på boksen? Ser ikke ut som den er med i kitet?

Det er korrekt at det blir kun 1-fase om du lasker etter kontaktoren. Jeg så da for meg stasjonær bruk, lik Salto-boksen. Vil du ha den mobil må du ha en 4P kontaktor og bruke 32A 400V plugg (den er ikke med nei, du trenger både kabel og plugg). Laskingen foretas da evt. i adaptere fra 32A blå CEE (eller schuko) til 32A rød hun.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

buylove

En annen sak er at om en lasker i adapteret/overgangen foran boksen så skjer det ingen ting om boksen skulle bli koblet til 3-fas 400V. Dersom en gjør det når det er lasket etter kontaktoren så vil det bli full kortslutning.
Da vil selve boksen være lovlig med 400V 3-fas støpsel, dersom en lasker etter kontaktoren og har 400V 3-fas støpsel så vil den være uforsvarlig. Dersom en lasker etter kontaktoren bør en sette på et 1-fas støpsel for å unngå at den blir koplet til en 3-fas og kortslutter.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

buylove

Hei!
Det siste innlegget mitt kom vist for sent du hadde allerede svart på dette.

Kunne tenkt meg en kontakt innebygget i boksen så jeg kunne brukt type 2 kabelen om jeg skulle treffe på en type 2 ladestasjon når jeg er ute og reiser, da hadde jeg sluppet å ha med en type 2 kabel ekstra.
Kunne kansje vært en ide om leverandøren av kittet hadde levert en komplett Type 2 kabel og en type 2 kontakt til å montere på boksen.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Griffel

#14
Husk at dersom du bygger den med tilkobling via støpsel må du også ha en kombiautomat i boksen. Med fast montasje kan du klare deg med  kombiautomaten i sikringsskapet. Som du ser av innlegg lenger opp benytter Salto et B type værn siden dette gir høyest sikkerhet i forbindelse med stor likeretter.

Vil du ha en type 2 stikkontakt i boksen må du ha den kombinasjonsmodulen som benevnes cable free.
altså ikke de omtalte kittet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA