Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: test bmw i3 vs tesla

Startet av 03sib113, lørdag 14. desember 2013, klokken 14:05

« forrige - neste »

corvette

Ja, det stemmer. Min erfaring etter ca 1000km kjøring er 7-9 mil, dog uten å spare på noe.
Sitat fra: Tangosierra på tirsdag 10. desember 2013, klokken 18:55
Sitat fra: corvette på mandag 09. desember 2013, klokken 22:55
I dag kjørte jeg avgårde Asker - Aker Brygge med fullt batteri. Kom hjem med 24 km gjenværende etter å ha kjørt under 50 km så ikke forvent allverden.....
Appen er mer stabil, men kommer til kald bil selv om appen sier "klimastyring på" så den virker rett og slett ikke.


mvh John

Så din rekkevidde ble 74 km???
VW e-Up! kjørt 17100 km

Hyperstress

Kjørte en runde moss-sarp-fred-moss, ca 8mil, hadde da igjen 3mil range, altså totalt 11mil range. Kjørte ca fartsgrenser, regn, 4gr, eco modus, 3 pers i bllen. Snitt 15,6/100. Startet fra varm garasje.  Hadde en 3t stopp underveis, slik at jeg måtte starte med kald bil igjen. 12 mil er ganske oppnåelig i dette været om en vil.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Taz79

Sitat fra: Hyperstress på fredag 27. desember 2013, klokken 22:01
Kjørte en runde moss-sarp-fred-moss, ca 8mil, hadde da igjen 3mil range, altså totalt 11mil range. Kjørte ca fartsgrenser, regn, 4gr, eco modus, 3 pers i bllen. Snitt 15,6/100. Startet fra varm garasje.  Hadde en 3t stopp underveis, slik at jeg måtte starte med kald bil igjen. 12 mil er ganske oppnåelig i dette været om en vil.

Låter bra! :)
Bilar:
Volkswagen Passat Variant EcoFuel -09 (CNG) (165000km)
Toyota Aygo -12 (8500km)

Ny bil som skall ersätta Passat -> VW e-up!

elektrolux

Varmeapparatet drar opp til 6 kW, og vil bruke mye av energien på korte turer i kaldt vær.

Still gjerne bilen i Eco, varmen på 18-19C og skru av AC. Det bør gi rekkevidde på rundt 100 km på denne tiden av året.

Ser også at bilen regenererer så snart en er borti bremsene, så trikset her må være å trykke lett på bremsen ( om en i det hele tatt må bruke bremsen )

Ellers har jeg funnet ut at bilen kan kjøres på de aller fleste måter. Alt fra Think Classic ( Normal D modus ) til Tesla S type kjøring  ( B modus ). Sier til kona at hu skal sette bilen i D1 og Eco, og bruke Cruise control når veien tillater det. Mer avanserte sjåfører kan leke mer og holde bilen i D og bruke girstang og cruise til fart og brems.

Eller rett og slett ikke tenke i det hele tatt, og nyte en fantastisk bil med godt varmeapparat, og heller lade den litt oftere. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Taz79

Är det någon av er som har kört bilen tills den säger räckvidd 0km och energimätaren (tankmätaren) visar 0? Vad händer då? Finns det någon "dold" reserv eller kommer bilen stänga av sig? Nissan Leaf t.ex har ju en "dold" reserv..
Bilar:
Volkswagen Passat Variant EcoFuel -09 (CNG) (165000km)
Toyota Aygo -12 (8500km)

Ny bil som skall ersätta Passat -> VW e-up!

Hyperstress


Sitat fra: Taz79 på søndag 12. januar 2014, klokken 12:42
Är det någon av er som har kört bilen tills den säger räckvidd 0km och energimätaren (tankmätaren) visar 0? Vad händer då? Finns det någon "dold" reserv eller kommer bilen stänga av sig? Nissan Leaf t.ex har ju en "dold" reserv..

Sannsynligvis noen km ekstra, men er ikke helt sikker.

Men jeg vet at når bilen stopper fordi den er tom for strøm, så kan du starte den igjen, og kjøre noen meter til for å komme deg ut på veiskuldra e.l.  Det kan en gjøre to ganger er det vel. (Har ikke prøvd enda :D )
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Taz79

Ok, ja det hade varit intressant att veta hur långt man kommer efter den visar 0km. Inte för att jag planerar att köra så nära gränsen men om man nån gång hamnar där så är det bra att veta om man kan komma hem eller om man måste hitta ett ladduttag utefter vägen :)
Bilar:
Volkswagen Passat Variant EcoFuel -09 (CNG) (165000km)
Toyota Aygo -12 (8500km)

Ny bil som skall ersätta Passat -> VW e-up!

TB

#37
Sitat fra: Hyperstress på søndag 12. januar 2014, klokken 13:06
Men jeg vet at når bilen stopper fordi den er tom for strøm, så kan du starte den igjen, og kjøre noen meter til for å komme deg ut på veiskuldra e.l.  Det kan en gjøre to ganger er det vel. (Har ikke prøvd enda :D )

Leste dette i manualen, forstod det var tenkt som muligheit for og flytte bilen (som du skriv) - t.d. vekk frå kryss, jernbane, eller liknende. Fossilbilar har samme "funksjon" ved at bilen kan flyttes med startmotoren (ved manuelt gir). (Ikkje alle som kjenner til dette, når dei stoppar på uheldige plassar..)

Andre bilar, som trilling (Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero og Peugeot Ion) og Leaf varsler at det snart er tomt, men i følge rapportar kan du komme 2-10 km ekstra - avhengig av temperatur, stigning fart osv. Desse bilar har eit symbol med eit lys merka med orange skilpadde. Når denne tennes slår varme og AC seg automatisk av, og effekt / maks fart blir mindre.
Etter det eg har lest kan desse bilar ikkje bli starta på nytt - når dei fyrst har stoppa heilt.

Det er generelt ikkje anbefalt og kjøre til det stoppar - både av omsyn til trafikken, og levetida til batteriet. Om det skjer, sett bilen på lading så snart som råd er anbefalt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

sven erik

Sitat fra: TB på søndag 12. januar 2014, klokken 16:58
Sitat fra: Hyperstress på søndag 12. januar 2014, klokken 13:06
Men jeg vet at når bilen stopper fordi den er tom for strøm, så kan du starte den igjen, og kjøre noen meter til for å komme deg ut på veiskuldra e.l.  Det kan en gjøre to ganger er det vel. (Har ikke prøvd enda :D )

Leste dette i manualen, forstod det var tenkt som muligheit for og flytte bilen (som du skriv) - t.d. vekk frå kryss, jernbane, eller liknende. Fossilbilar har samme "funksjon" ved at bilen kan flyttes med startmotoren (ved manuelt gir). (Ikkje alle som kjenner til dette, når dei stoppar på uheldige plassar..)

Andre bilar, som trilling (Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero og Peugeot Ion) og Leaf varsler at det snart er tomt, men i følge rapportar kan du komme 2-10 km ekstra - avhengig av temperatur, stigning fart osv. Desse bilar har eit symbol med eit lys merka med orange skilpadde. Når denne tennes slår varme og AC seg automatisk av, og effekt / maks fart blir mindre.
Etter det eg har lest kan desse bilar ikkje bli starta på nytt - når dei fyrst har stoppa heilt.

Det er generelt ikkje anbefalt og kjøre til det stoppar - både av omsyn til trafikken, og levetida til batteriet. Om det skjer, sett bilen på lading så snart som råd er anbefalt.

imiven kan du kjøre 15 km på skilpadde om du kjører pent har kommet meg akkurat hjem  på grunn av det noen ganger

Tangosierra

#39
Har selv ganske nøyaktig 6,9 mil fra jobb og hjem. Mesteparten av veien på E18. Skal ha jomfruturen om noen dager.. VELDIG spent  :-[

TB

Sitat fra: sven erik på søndag 12. januar 2014, klokken 18:05
imiven kan du kjøre 15 km på skilpadde om du kjører pent har kommet meg akkurat hjem  på grunn av det noen ganger

Du har nok testa dette meir enn dei fleste  ;D

Men, eg ville ikkje satsa på og klare ein så lang distanse, risikoen for og stoppe på ein ugunstig plass vil vere til stades. Når skilpadde lyset er tent (Trilling og Leaf) slår klimaanlegget seg av, og sikten kan brått bli sterkt redusert. Ved og lade på 16A i ca 40 minuttar vil ein vere sikker på og nå destinasjonen.

Eg tenker: Heller lade ein ekstra gong, enn bli kjørt på av ein annan bilist...
Blir på samme med fossilbil, det er nok av folk som går tom for drivstoff, skjer ofte på upraktiske stadar, med kø og kaos som resultat.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

sven erik

Sitat fra: TB på søndag 12. januar 2014, klokken 19:41
Sitat fra: sven erik på søndag 12. januar 2014, klokken 18:05
imiven kan du kjøre 15 km på skilpadde om du kjører pent har kommet meg akkurat hjem  på grunn av det noen ganger

Du har nok testa dette meir enn dei fleste  ;D

Men, eg ville ikkje satsa på og klare ein så lang distanse, risikoen for og stoppe på ein ugunstig plass vil vere til stades. Når skilpadde lyset er tent (Trilling og Leaf) slår klimaanlegget seg av, og sikten kan brått bli sterkt redusert. Ved og lade på 16A i ca 40 minuttar vil ein vere sikker på og nå destinasjonen.

Eg tenker: Heller lade ein ekstra gong, enn bli kjørt på av ein annan bilist...
Blir på samme med fossilbil, det er nok av folk som går tom for drivstoff, skjer ofte på upraktiske stadar, med kø og kaos som resultat.

jeg har kjørt over 65000 km med min bil

Hyperstress



Da har jeg akkurat fått testet rekkevidden ordentlig, i skikkelig vintertemperatur (-10gr). Kjørte tur/retur, hovedsaklig motorvei i 95kmt, og med samme start/stop høyde. Bar vei. Ingen drafting bak trailere e.l. Startet fra oppvarmet garasje.
Tur i eco+
Retur i eco og 19gr.

Tur gav 1,61kwh/mil i snitt, noe som vil si en rekkevidde på 10,6mil om en rekner 17kwh tilgjengelig batterikapasitet.
Retur gav 1,86kwh/mil i snitt, noe som vil gi rekkevidde på 9,1mil.

Så de oppgitte 8-10mil på vinteren er realistiske.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

raathass

Jeg kjører fra den ene siden av Oslo til den andre (ca 22,5 km).  På en runde tur/retur har jeg brukt ca halve "tanken", da kjører jeg i vanlig modus, med 20 grader inne (dvs stilt inn på 20 grader) og starter kaldt begge steder.  Usikker på om jeg hadde turt å kjøre to dager uten å lade i mellomtiden ... :-)


/r

Taz79

Sitat fra: Hyperstress på søndag 12. januar 2014, klokken 21:46


Da har jeg akkurat fått testet rekkevidden ordentlig, i skikkelig vintertemperatur (-10gr). Kjørte tur/retur, hovedsaklig motorvei i 95kmt, og med samme start/stop høyde. Bar vei. Ingen drafting bak trailere e.l. Startet fra oppvarmet garasje.
Tur i eco+
Retur i eco og 19gr.

Tur gav 1,61kwh/mil i snitt, noe som vil si en rekkevidde på 10,6mil om en rekner 17kwh tilgjengelig batterikapasitet.
Retur gav 1,86kwh/mil i snitt, noe som vil gi rekkevidde på 9,1mil.

Så de oppgitte 8-10mil på vinteren er realistiske.

Intressant! Min fru har 94km tur och retur till hennes arbete. Det borde gå att köra på vintern om hon inte kör så fort med andra ord.. Inte så ofta vi har -10 grader här i Göteborg, inte denna vintern i alla fall. Jag tror det håller på att byggas en laddplats vid hennes jobb också (snabbladdare CCS + flera vanliga 230V 16A uttag) som blir klara snart, det hjälper ju en hel del att kunna ladda bilen på hennes jobb om det behövs! :) Jag skall kolla när hon kommer hem idag vad hennes genomsnittshastighet är från jobbet...
Bilar:
Volkswagen Passat Variant EcoFuel -09 (CNG) (165000km)
Toyota Aygo -12 (8500km)

Ny bil som skall ersätta Passat -> VW e-up!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA