Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: test bmw i3 vs tesla

Startet av 03sib113, lørdag 14. desember 2013, klokken 14:05

« forrige - neste »

pottle

#15
Sitat fra: Finnøy på mandag 09. desember 2013, klokken 08:17
Basert på størrelsen på batteripakken og erfaringer fra andre elbiler som trillingene osv. så høres dette ut som rekkevidde man bør forvente.

Jeg har sikkert nå repetert til det kjedsommelige på forskjellige tråder: For å finne reell rekkevidde på bilen din kan du se hvor mye kW bilen din bruker i gjennomsnitt. F.eks 1,85 kWt per mil om vinteren. Del dette på reell kW på batteriet ditt. F.eks 21 kW.

21 kW / 1,85 kWt/mil = 11,35 mil

Dessverre blir dette maks rekkevidde. Kjøpere av el-biler MÅ huske på dette. Jeg synes selgerene opptrer uredelig og feigt når de ikke opplyser om reell rekkevidde, men refererer til testbilene sine som tilsynelatende kjører i vakumrør.

Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

d386yv

Sitat fra: Finnøy på mandag 09. desember 2013, klokken 08:17
Basert på størrelsen på batteripakken og erfaringer fra andre elbiler som trillingene osv. så høres dette ut som rekkevidde man bør forvente.

E-Up'en savner en funksjon for å slå varme/AC av/på på en enkel måte slik man kan på Leaf og trillingene.

Det er en eco og eco+ knapp foran girspaken som gjør det du etterspør.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: d386yv på mandag 09. desember 2013, klokken 10:53
Det er en eco og eco+ knapp foran girspaken som gjør det du etterspør.

Pluss en hel del andre ting som kanskje ikke ønskes samtidig :-)

d386yv

Sitat fra: Finnøy på mandag 09. desember 2013, klokken 11:56
Sitat fra: d386yv på mandag 09. desember 2013, klokken 10:53
Det er en eco og eco+ knapp foran girspaken som gjør det du etterspør.

Pluss en hel del andre ting som kanskje ikke ønskes samtidig :-)

Da kan du vel evt bare sette viftehastighet på 0? Må riktignok trykke opptil 5 ganger på samme knapp hvis du er maks uheldig.

corvette

I dag kjørte jeg avgårde Asker - Aker Brygge med fullt batteri. Kom hjem med 24 km gjenværende etter å ha kjørt under 50 km så ikke forvent allverden.....
Appen er mer stabil, men kommer til kald bil selv om appen sier "klimastyring på" så den virker rett og slett ikke.


mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

Tangosierra

Sitat fra: corvette på mandag 09. desember 2013, klokken 22:55
I dag kjørte jeg avgårde Asker - Aker Brygge med fullt batteri. Kom hjem med 24 km gjenværende etter å ha kjørt under 50 km så ikke forvent allverden.....
Appen er mer stabil, men kommer til kald bil selv om appen sier "klimastyring på" så den virker rett og slett ikke.


mvh John

Så din rekkevidde ble 74 km???

Thomas Parsli

Jeg kjørte også omtrent samme strekning samme dag (mandag) med en 2012-modell Leaf og endte opp med ca 84km rekkevidde etter å ha kjørt normalt til jobb og ekstremt økonomisk hjem.

VW oppgir litt bedre rekkevidde på E-UP men det virker som om den praktiske rekkevidden er ganske lik.

Jeg kjørte via Heggedal, Dikemark,  på E18 fra Drengerud til Oslo S og parkerte ved Sofienbergparken.
Hjem igjenn var jeg et æren innom rådhusplassen og kjørte totalt 76km med 8km rest.

En del løssnø og en time ekstra i kø (det var *den* dagen) spiste nok en mil eller to av "normal" rekkeidde.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

rojohan

Sitat fra: d386yv på mandag 09. desember 2013, klokken 13:22
Sitat fra: Finnøy på mandag 09. desember 2013, klokken 11:56
Sitat fra: d386yv på mandag 09. desember 2013, klokken 10:53
Det er en eco og eco+ knapp foran girspaken som gjør det du etterspør.

Pluss en hel del andre ting som kanskje ikke ønskes samtidig :-)

Da kan du vel evt bare sette viftehastighet på 0? Må riktignok trykke opptil 5 ganger på samme knapp hvis du er maks uheldig.

Det stemmer, med Eco og Eco+ struper du motoren blant annet. Men det er ein anna måte å slå av varmen på........Du trykker på mindre viftehastighet til den er på 0, og trykker du enda ein gang på samme knappen slår varmeanlegget seg heilt av  :)

Stikkkontakt

Et forbruk i Bergensk vintervær (+7 grader) på 14-15 kwh/100 km er fullt ut realiserbart. Men det kreves litt prøving og feiling for å oppnå det. En kompis av meg kjørte 130 km i og rundt Bergen i går på en lading. Vel og merke uten dunjakke og polvotter.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 18. desember 2013, klokken 09:40
Et forbruk i Bergensk vintervær (+7 grader) på 14-15 kwh/100 km er fullt ut realiserbart. Men det kreves litt prøving og feiling for å oppnå det. En kompis av meg kjørte 130 km i og rundt Bergen i går på en lading. Vel og merke uten dunjakke og polvotter.
Støttes, jeg endte på 15.5 kwh/100km i går men da i 100km/h på ca 70-80% av veien med cruisekontroll uten polvotter, ca 21 grader inne og 4-5 grader ute.

rojohan

#25
Sitat fra: Mikalv på onsdag 18. desember 2013, klokken 09:51
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 18. desember 2013, klokken 09:40
Et forbruk i Bergensk vintervær (+7 grader) på 14-15 kwh/100 km er fullt ut realiserbart. Men det kreves litt prøving og feiling for å oppnå det. En kompis av meg kjørte 130 km i og rundt Bergen i går på en lading. Vel og merke uten dunjakke og polvotter.
Støttes, jeg endte på 15.5 kwh/100km i går men da i 100km/h på ca 70-80% av veien med cruisekontroll uten polvotter, ca 21 grader inne og ca 4-5 grader ute.

Køyretur fra Fantoft til Krokeide ferjekai og tilbake til bygarasjen (strekning på 40km) igår endte med 13.3 kwh/100km, med cruisekontroll mot Krokeide (fruen køyrte tilbake til bystasjonen, mens eg tok ferja). 20 grader i kupeen og 5-6 grader ute.

Har funnet ut at cruisekontrollen er faktisk glimrende å bruke, for i rekuperasjons trinn så lader bilen det samme kvar gang (trinn 1 lader feks. 11.0 kwh/100km). Men har du på cruisekontrollen, og bakken er akkurat litt for slakk til at du kan holde farten du har satt. Da justerer cruisekontrollen slik at man lader mindre enn rekupersjonen egentlig skulle gjort, dette ser du ved å følge med på køyrekomputeren på garminfunksjonen (der den viser aktuelt forbruk).

pottle

#26
Flott å se at dere klarer kjøreturene deres på ca 1,4 kWt på gjennomsnittsmila. Men, +4 C og +7 C er å regne som sommertemperaturer. Til opplysning så ligger alle småbilene rundt dette.

Jeg venter spent på å se hva gjennomsnittlig kWt er når temperaturen er 10 minus eller lavere - slik ser vi egentlig hva vinterforbruket er. Kan dere legge ut dette også når den tid kommer?
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Focus

Sitat fra: pottle på onsdag 18. desember 2013, klokken 11:42
Flott å se at dere klarer kjøreturene deres på ca 1,4 kWt på gjennomsnittsmila. Men, +4 C og +7 C er som sommertemperaturer og regne. Til opplysning så ligger alle småbilene rundt dette.

Jeg venter spent på å se hva gjennomsnittlig kWt er når temperaturen er 10 minus eller lavere - slik ser vi egentlig hva vinterforbruket er. Kan dere legge ut dette også når den tid kommer?
Det er ikke alle som bor slik til at det er minusgrader i den utstrekning du ønsker. Det kan jo hende at noen som bor langs kysten fra Egersund til Trondhjem og ønsker å høre om rekkevidde på forskjellige elbiler.
For meg er det ikke noe ønske å vite hvor langt en elbil kan kjøre i -10 eller lavere. I stavanger er temperaturen skjeldent under 0. Det samme gjeller nok Bergen.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

pottle

#28
Fokus: Helt enig!!!  ;D Normalt sett så skal jo bilen brukes der den "bor".

Grunnen til hvorfor jeg har blitt i overkant interessert i rekkevidde i vanskelig klimatiske forhold er at avstanden jeg har til jobb er i yttergrensen til hva som bør være fysisk mulig i kaldt vær. Hvis bilen kjører 12 mil i temperaturer som er levelige, men bare 8 mil når staven viser minus 20 så vil jeg slite.

To uker med bussing midtvinters blir kjedelig og ønskes unnvært   >:(

Jeg har en rekkeviddepost på "Enkle batterispørsmål"-forumet. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11119.0.html. Tråden tar utgangspunkt i forbruket under "kaldt vintervær". Det er under kjøring i kaldt vintervær at en kan oppleve de facto minimumsmaksrekkevidde.

Nyslått ord markert i rødt. Vi får håpe at språkrådet tar tilseg dette ordet i neste års nyordkonkurranse.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

MikkeBoomBoom

Jeg startet i kald bil med minus 2-3 i dag morges, våte veier, full føner på alt av varme og stort sett 120km/h på motorvei for å rekke jobb pluss kappkjøring med en Leaf opp en lang bakke på motorvei. 1/4 igjen på batt og 18kwh/100km i følge app, lengde ca 5mil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA