Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: test bmw i3 vs tesla

Startet av 03sib113, lørdag 14. desember 2013, klokken 14:05

« forrige - neste »

03sib113

Hei.

Hva har dere andre om dagen?  :D

Jeg er bare kjørt 20 mil, så litt usikker.. Rundt 100 km ett sted ville jeg anta...
Tungsten E-Up!

corvette

Rundt 80 km for meg, men stort sett motorvei og sparer ikke på noe.....
VW e-Up! kjørt 17100 km

Elmo

#2
Sitat fra: corvette på fredag 06. desember 2013, klokken 22:21
Rundt 80 km for meg, men stort sett motorvei og sparer ikke på noe.....

Du hadde vel Think også. Hvor langt kom du med den ?? (til sammenlikning)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

corvette

Tipper ca 30-50% lengre med Think med zebrabatteri.

Har jo bare prøvd nå om vinteren, men da kommer jeg 8-10 mil med Up og 12-14 med Think alt annet like.

Litt skuffende, men var forberedt på det. Var dog ikke forberedt på at appen som skal styre fjernoppvarming osv overhodet ikke fungerer. Det er skuffende for meg.

mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

kulfyr

Fikk bilen på fredag men har hittil kun brukt den på noen få turer og totalt bare 143 km så jeg har dessverre ikke fått testet rekkevidden. Appen fungerer veldig fint med iPhone så det er synd at det ikke funker på Android.

Det jeg dog undrer litt over er at den står som fulladet på kun 123 km. Noen som vet hvorfor?


Kjører VW e-Up
Reservert Model X #175
Kun elektrisk fra 2015 :)

03sib113

Det er vel det den mener du klarer på fullt batteri. Utfra tidligere kjøring. .
Tungsten E-Up!

Tangosierra

Dette var ikke oppløftende lesing.. Jeg sa til forhandleren at jeg kom til å kjøre i underkant av 7 mil hver vei. Han sa at dette ikke ville være noe problem mtp rekkevidde.
Hvis dette ikke stemmer kommer jeg til å reklamere: ref http://www.dinside.no/925325/nordmenn-faar-hevet-elbil-kjopene-sine

Elmo

#7
Sitat fra: kulfyr på søndag 08. desember 2013, klokken 19:18
Det jeg dog undrer litt over er at den står som fulladet på kun 123 km. Noen som vet hvorfor?

Ja, 123km er estimert gjenværende rekkevidde. Det som ofte kalles guess-o-meter.
Det er bilens antagelse (les vill gjetting) om hvor langt du vil komme. Antagelsen er basert på kjørestil og forbruk de siste kilometerene eller milene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

tomrh

Sitat fra: Tangosierra på søndag 08. desember 2013, klokken 21:33
Dette var ikke oppløftende lesing.. Jeg sa til forhandleren at jeg kom til å kjøre i underkant av 7 mil hver vei. Han sa at dette ikke ville være noe problem mtp rekkevidde.
Har selgeren virkelig "lovt" deg 14 mils rekkevidde nå om vinteren også? Jeg har 7 mil på i-MiEV med varm kupé, og e-Up har da ikke SÅ mye større batteri akkurat..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

03sib113

Kommuniserer ikke VW 8-12 på vinteren og 12-16 på sommeren da?
Tungsten E-Up!

Sigurd

Sitat fra: kulfyr på søndag 08. desember 2013, klokken 19:18
Det jeg dog undrer litt over er at den står som fulladet på kun 123 km. Noen som vet hvorfor?
Ifølge bruksanvisningen vil det kunne ta noen ladinger før batteriet lar seg lade helt fullt, slik at de første gangene vil det ikke ha maks rekkevidde.
Jeg har kjørt drøyt 300 km i e-up så langt, og først nå har rekkevidden kommet over 140 km ved fullading, så det rimer noenlunde.

Jeg må likevel innrømme at jeg er litt skuffet over rekkevidden. Jeg kjørte fra Oslo til Hurdal (8 mil) i helga, og hadde bare 2 mil rekkevidde igjen da vi kom fram, og da hadde jeg A/C på 18 grader (laveste innstilling), og skrudde av varmen ca halvveis for å være sikker på å rekke fram. Det er riktignok noe stigning og mye motorvei på strekningen, men jeg kjørte med cruise control på ca 85 km/t (gps-målt fart) hele motorveistrekningen, og E6 var tørr og fin hele veien.
I utgangspunktet håpte jeg å kunne kjøre denne strekningen tur/retur med kun et par timer lading på 10 A, men jeg endte opp med å måtte lade 5-6 timer før vi kunne vende snuten hjemover igjen.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Tangosierra

Hva er egentlig best for rekkevidden når man skal kjøre på motorvei? Cruise-kontroll, eller "manuell" fart?

d386yv

Sitat fra: Sigurd på mandag 09. desember 2013, klokken 00:38
Sitat fra: kulfyr på søndag 08. desember 2013, klokken 19:18
Det jeg dog undrer litt over er at den står som fulladet på kun 123 km. Noen som vet hvorfor?
Ifølge bruksanvisningen vil det kunne ta noen ladinger før batteriet lar seg lade helt fullt, slik at de første gangene vil det ikke ha maks rekkevidde.
Jeg har kjørt drøyt 300 km i e-up så langt, og først nå har rekkevidden kommet over 140 km ved fullading, så det rimer noenlunde.

Jeg må likevel innrømme at jeg er litt skuffet over rekkevidden. Jeg kjørte fra Oslo til Hurdal (8 mil) i helga, og hadde bare 2 mil rekkevidde igjen da vi kom fram, og da hadde jeg A/C på 18 grader (laveste innstilling), og skrudde av varmen ca halvveis for å være sikker på å rekke fram. Det er riktignok noe stigning og mye motorvei på strekningen, men jeg kjørte med cruise control på ca 85 km/t (gps-målt fart) hele motorveistrekningen, og E6 var tørr og fin hele veien.
I utgangspunktet håpte jeg å kunne kjøre denne strekningen tur/retur med kun et par timer lading på 10 A, men jeg endte opp med å måtte lade 5-6 timer før vi kunne vende snuten hjemover igjen.

Det rekkeviddeestimatet er ikke verdt fem øre. Jeg har en lang bakke i 100 km/t noen km før jobb og når jeg nærmer meg toppen der så skrur bilen på eco og eco+ og advarer i hytt og gevær at jeg kommer til å stoppe om 5 km. Når jeg er i bunn av bakken har jeg 25 km rekkevidde og 3 km senere på jobb, 28 km.

Du må se på batterimåleren. Har du brukt halvt batter på 8 mil, da har du 8 mil igjen, hvis du kjører likt og topografien etc. er lik, samme hva rekkeviddeestimatet mener.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Basert på størrelsen på batteripakken og erfaringer fra andre elbiler som trillingene osv. så høres dette ut som rekkevidde man bør forvente.

E-Up'en savner en funksjon for å slå varme/AC av/på på en enkel måte slik man kan på Leaf og trillingene.

tomrh

#14
Sitat fra: Finnøy på mandag 09. desember 2013, klokken 08:17
Basert på størrelsen på batteripakken og erfaringer fra andre elbiler som trillingene osv. så høres dette ut som rekkevidde man bør forvente.
Ja, jeg vil påstå at det faktisk kan være lurt for ferske e-Up eiere å lese litt i trådene på trilling-forumet, spesielt ang. rekkevidde. Finnes en "monster"-tråd som inneholder mange erfaringer. I begynnelsen av tråden, i 2011, var akkurat disse samme spørsmålene oppe for i-MiEV: folk fikk forventninger fra optimistiske selgere og ble skuffet. (Ha i bakhodet mens man leser at i en fulladet trilling viser batterimåleren 16 av 16 prikker.)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA