Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software oppdatering

Startet av bb, torsdag 12. desember 2013, klokken 23:14

« forrige - neste »

Tai

Mitt siste innlegg i saken. 

Nå har jeg konferert med en som driver trafikkal opplæring og han bekrefter det jeg sier.  Igjen angriper du saken feil Stian.  Jeg bestrider ikke lovligheten av forbikjøring men u sving som er en langt mer alvorlig manøver.  Det er ikke lov hverken i tunnelen,  80 sone eller motortrafikkvei.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

stiantveitofficial

Sitat fra: Tai på søndag 23. februar 2014, klokken 14:10
Mitt siste innlegg i saken. 

Nå har jeg konferert med en som driver trafikkal opplæring og han bekrefter det jeg sier.  Igjen angriper du saken feil Stian.  Jeg bestrider ikke lovligheten av forbikjøring men u sving som er en langt mer alvorlig manøver.  Det er ikke lov hverken i tunnelen,  80 sone eller motortrafikkvei.

Tai

Send meg en PM på den loven som sier at det er forbudt å ta u-sving i tunnel.
§ 11. Rygging og vending
1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade.

PS! Lærdalstunnelen er IKKE motorvei (klasse A) eller motortrafikkvei (tidligere motorvei klasse B)!
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

bb

#287
Sitat fra: stiantveitofficial på fredag 21. februar 2014, klokken 17:39
Kjører selv over fjellet til Bergen ca 4 ganger pr mnd, og det med at viskere fryser er normalt på alle biler, til og med på Audi  :P Når en står stille kommer det varme på ruten som igjen smelter snøen som igjen blir til is. Trikset er å kun ha på varme på beina når en kjører over fjellet, ikke opp på frontruten.

BB, hvor langt har Teslaen din kjørt nå? Fra du fikk den og fram til i dag?
Takk for tipset :) Teslaen min har kjørt 17151 km siden 22. november i fjor. Jeg har aldri kjørt så langt med en bil før.


Sitat fra: bosse på lørdag 22. februar 2014, klokken 03:43
Hun hadde tydeligvis fått nok av trening på spa-avdelingen. "Pa" på thai betyr "nå drar vi" eller noe i den duren. ;)
Ja, det stemmer =) De som kan thai vil få med seg noe skjult content i videoene mine :P


Sitat fra: Tai på lørdag 22. februar 2014, klokken 12:42
Supre videoer Bjørn, synes du viser veldig godt at det ikke krever allverden for å tilpasse seg en hverdag med elbil.

Så et spørsmål:
Du har filmet i lærdalstunellen når du kjører forbi. Men ble ikke kameraet stående uten tilsyn fryktelig lenge? Først må kameraet settes opp, så må du kjøre til neste ishall eller ut for å snu. Så må du kjøre forbi kameraet og ut (eller til neste ishall) for å snu igjen og hente kameraet.

Er du ikke redd for at noen skal stjele kameraet ditt i mellomtiden?

For øvrig burde denne tråden være sticky :)

Tai
Ja, det var i grunnen ikke mye som skulle til for å tilpasse seg en elektrisk hverdag. Dette har nok noe med at Tesla har såpass lang rekkevidde. Hadde jeg kjøpt Leaf eller i3 ville nok hverdagen vært helt annerledes.

Jeg stoppet på første ishall fra Aurland. På andre siden av der jeg stod var det en annen bil som stod på tomgang. Jeg tok derfor ingen sjanser og ba kona mi om å stå ved siden av kameraet. Deretter kjørte jeg ca. 2-300 m tilbake til en snulomme. Forbi ishallen var det også en til snulomme ca. 2-300 m.

Hvis du ser på videoen der jeg filmet hele Lærdalstunnelen så ser du at det finnes masse slike lommer. I motsetning til for eksempel Gudvangatunnelen som knapt har noen snulommer. Lærdalstunnelen er altså en tunnel med relativt høy standard i norsk skala. Den svinger også såpass slakt at det ikke er noe problem å få oversikt. Man har ofte over 30 sekunder på seg på å reagere hvis det er en hindring der. Jeg har etter hvert fått kjørt denne tunnelen mange ganger på mine turer. Bare se på videoen min på 03:30. Der skimtes den første ishallen. Og først ved 04:00 kommer jeg fram dit.

Så vidt jeg husker har de fleste tunneler i Norge varsellinje (med unntak av de på firefelts motorvei). Men sikten er på mange tunneler såpass god at forbikjøring kan gjøres med god margin. Man slipper dessuten å tenke på innkjørsler eller annet fra siden. Og grepet i lange tunneler er bra selv på vinteren. Jeg bruker ofte tunneler til å få kommet meg forbi folk.


Sitat fra: Jærbuen på lørdag 22. februar 2014, klokken 15:05
Nå husker jeg ikke helt hvor lang sikt man har i Lærdalstunellen, men vil ikke anbefale en snuoperasjon der om man ikke har lang sikt, bilene kommer fort her, få som holder 80 ;)
Det er faktisk ganske mange som holder 75-80 km/t på grunn av gjennomsnittsmåling begge veier. Det var nok i de tidligere dager at folk råkjørte i tunnelen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Teslafanboy

Rød P85, Brune perfomance seter, karbonfiber dekor, 21" grå turbinefelger, alt utstyr untatt + og barneseter ;) Levering juni/juli

Tai

Jeg tenkte meg at du lot din kone stå ved kameraet, mye tjuvpakk som lusker rundt omkrong og gjerne vil ha seg et nytt kamera ;)

Om u sving saken har jeg sagt mitt!

Mulig du har nevnt det tidligere men har du planer om å lage videoer fra turer ut av Norge? Hadde vært spennende å se hvordan en rundtur Norge-Sverige-Danmark-Norge hadde gått. Og kanskje en tur nedover Europa men det må ven bil til vinteren eller sommeren igjen da nettverket er på plass.
Ellers gleder vi oss til fremtidig tur til nord Norge.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

bb

Sitat fra: Teslafanboy på tirsdag 25. februar 2014, klokken 15:47
Bjørn gjett hvor? :D
Torgallmenningen i Bergen :) Der har jeg vært flere ganger.


Sitat fra: Tai på tirsdag 25. februar 2014, klokken 18:17
Jeg tenkte meg at du lot din kone stå ved kameraet, mye tjuvpakk som lusker rundt omkrong og gjerne vil ha seg et nytt kamera ;)

Om u sving saken har jeg sagt mitt!

Mulig du har nevnt det tidligere men har du planer om å lage videoer fra turer ut av Norge? Hadde vært spennende å se hvordan en rundtur Norge-Sverige-Danmark-Norge hadde gått. Og kanskje en tur nedover Europa men det må ven bil til vinteren eller sommeren igjen da nettverket er på plass.
Ellers gleder vi oss til fremtidig tur til nord Norge.

Tai
Jeg har planer om å kjøre Oslo - Nordkapp til våren/sommeren. Jeg skal også ta en langhelg til Nürburgring hvis det lar seg gjøre. Og det blir vel en europatur på sensommeren hvis SCer er på plass. Om et par uker planlegger jeg å våge meg til Göteborg en tur. Jeg skal levere en vase som koster nesten 20k og er over 100 år gammel.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Jarleø

Sitat fra: stiantveitofficial på søndag 23. februar 2014, klokken 15:16
Sitat fra: Tai på søndag 23. februar 2014, klokken 14:10
Mitt siste innlegg i saken. 

Nå har jeg konferert med en som driver trafikkal opplæring og han bekrefter det jeg sier.  Igjen angriper du saken feil Stian.  Jeg bestrider ikke lovligheten av forbikjøring men u sving som er en langt mer alvorlig manøver.  Det er ikke lov hverken i tunnelen,  80 sone eller motortrafikkvei.

Tai

Send meg en PM på den loven som sier at det er forbudt å ta u-sving i tunnel.
§ 11. Rygging og vending
1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade.

PS! Lærdalstunnelen er IKKE motorvei (klasse A) eller motortrafikkvei (tidligere motorvei klasse B)!

Hmm

http://www.ba.no/nyheter/article7188807.ece

Ulovlig usving, ikke heltrukken linje, bare varsellinje som i lærdalstunellen!
Det er bare 70 sone på askøybroen, mens det er 80 i lærdalstunellen.
Jeg antar du hadde fått bot og 3 prikker ved å foreta u-sving i lærdalstunellen!


Svart 85 Kwh,pano,barne seter,tec pakke,lyd & lys, sensor.
Bestilt: 26/6
Finalized: 30/6
In Production:2/11
In Transit: 6/11
Mottatt bil: 17/12/13

Kjørt 5000 km 3/3-2014

jkirkebo

Sitat fra: bb på onsdag 26. februar 2014, klokken 23:06
Jeg har planer om å kjøre Oslo - Nordkapp til våren/sommeren.

Via E6 eller Kystriksveien? Vi legger i vei oppover til Nordkapp (og muligens Kirkenes) via Rv17 i fellesferien.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: Jarleø på torsdag 27. februar 2014, klokken 00:21
Ulovlig usving, ikke heltrukken linje, bare varsellinje som i lærdalstunellen!

Den må antakelig stå for journalistens regning. Tipper førerkortet ble beslaglagt pga uaktsom kjøring, ikke pga U-svingen i seg selv.

Sitat
    § 11. Rygging og vending
    1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade.
    2. Rygging og vending er forbudt på motorveg og motortrafikkveg eller på inn- eller utkjøringsveg til motorveg og motortrafikkveg.
    0 Endret ved forskrifter 6 sep 1996 nr. 853, 22 april 2005 nr. 348 (i kraft 1 juni 2006 iflg forskrift 7 okt 2005 nr. 1221).

Skilt 332 'vendingsforbud' eller sperrelinje som er slik at du ikke kan komme til riktig kjørefelt eller utføre u-svingen uten å krysse linjen vil også gjøre u-sving eksplisitt forbudt.


Askøybroen vil jeg tro er noget uoversiktlig, og i alle fall ikke så lang at jeg hadde snudd på broa om jeg følte at livet gikk i feil retning. En tunnell på 25km stiller seg kanskje litt annerledes; det skulle forbause meg om det ikke er lagt opp til mulighet for å snu på en så lang strekning.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kallagtunet

Denne tråden trenger en kraftig moderering, hvor er du Laumb?

bb

Sitat fra: Jarleø på torsdag 27. februar 2014, klokken 00:21
Det er bare 70 sone på askøybroen, mens det er 80 i lærdalstunellen.
Jeg antar du hadde fått bot og 3 prikker ved å foreta u-sving i lærdalstunellen!
Har du kjørt Lærdalstunnelen før? Som jeg har sagt tidligere så har man ca. 30 sekunder fra man ser en hindring til man kommer til den. Og mange, mange steder er det laget snuplasser. Det er ikke meningen at man kun kan snu på de tre lyshallene.

Tunnelen er ganske rett og meget oversiktlig. Er du i tvil, ta en titt på google eller på videoen der jeg kjører gjennom hele tunnelen. Folk som skal uttale seg om U-sving i Lærdalstunnelen bør i det minste ha kjørt den et par ganger (kjørt altså, ikke bare sittet på).
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Frodebo

Hadde vært veldig interessant med en tur nordover E6 Bjørn. Jeg tror det er mange av oss som tenker på å ta turen til våren/sommeren, og det er jo morsomt å planlegge en tur der det ikke er SCer. Vi får krysse fingrene for at det dukker opp et lukurativt Easybringoppdrag til Tromsø snart ;-)
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

bb

Sitat fra: Frodebo på torsdag 27. februar 2014, klokken 21:24
Hadde vært veldig interessant med en tur nordover E6 Bjørn. Jeg tror det er mange av oss som tenker på å ta turen til våren/sommeren, og det er jo morsomt å planlegge en tur der det ikke er SCer. Vi får krysse fingrene for at det dukker opp et lukurativt Easybringoppdrag til Tromsø snart ;-)
Ja, jeg har fått blått adapter. Hvis jeg får rødt adapter og finner noen plasser som har trefas 32 A nordover (Mosjøen bl.a. har jeg hørt) så kan jeg våge meg til Bodø i alle fall.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sn0le

@bb:
UMC'en passer vel ikke i rød 32A-kontakt?
Eller har du overgang?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

D.O

Sitat fra: bb på torsdag 27. februar 2014, klokken 22:05
Sitat fra: Frodebo på torsdag 27. februar 2014, klokken 21:24
Hadde vært veldig interessant med en tur nordover E6 Bjørn. Jeg tror det er mange av oss som tenker på å ta turen til våren/sommeren, og det er jo morsomt å planlegge en tur der det ikke er SCer. Vi får krysse fingrene for at det dukker opp et lukurativt Easybringoppdrag til Tromsø snart ;-)
Ja, jeg har fått blått adapter. Hvis jeg får rødt adapter og finner noen plasser som har trefas 32 A nordover (Mosjøen bl.a. har jeg hørt) så kan jeg våge meg til Bodø i alle fall.
Mosjøen hotell har, men altså 230V og 3fas pga feil. Er/blir byttet til 1fas. Cabo bobil butikk(hvor Hauge ladet) har 400V usikker på om det er 16A eller 32A. Om du trenger får du lade hos meg. (Salto230/32A med dobbel lader, 26A med enkel)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA