Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2010 Think City (Zebra)

Startet av Muffinman, onsdag 04. desember 2013, klokken 19:42

« forrige - neste »

Muffinman

Jeg har et kjempeproblem med rygging ned oppkjørselen min som gjør at jeg nesten angrer på at jeg kjøpte tech-pakka, og det er faktisk ikke det at ryggesensorene ikke fungerer helt bra. De elektrokromatiske sidespeilene reagerer på lyset fra utlampa, og ikke utkoblet når man setter bilen i revers. Det resulterer at når jeg skal rygge ned oppkjørselen når det er skumring eller mørke er speilene helt svarte, og dermed er bilen i praksis uten speil. Ryggekameraet er ikke brukbart til å sikte seg langs en kant, og dessuten som regel så møkkete på denne årstiden at man ikke ser stort uansett. Så jeg tenker at det må gå an å blende lyssensoren og dermed få speilene brukbare slik at jeg slipper å rygge hengende ut av sidevinduet. Må få en quickfix på dette snarest, jeg har allerede rygget på en bil som resultat av feilvurdering, ubrukelige speil, skittent ryggekamera og parksensorer som ikke gav lyd fra seg.  Noen som vet hvor sensoren er plassert?

TesLars

Oslo
Black Model S

Muffinman

Hmm, hadde håpet at det var en felles føler som kunne blokkeres ved behov. Har testet litt med kraftig lys for å se om noe endret seg, uten hell. Irriterende dette, jeg har en avsats på ene siden og en vintermyk plen på andre siden av oppkjørselen. I redsel for å komme for langt ut på kanten har jeg gjentatte ganger havnet litt borti plenen med det resultat at det ser ut som et gjørmehull der. Det MÅ da finnes en enkel løsning for å få speilene brukbare til rygging i mørket...?

noto

Se nedenfor klipp fra Tesla Forum. Ser ingen sensor i speilet, men regner med at det stemmer. Gi tilbakemelding hvis du sjekker det.

"There is a light sensor in the center mirror (facing the driver), it's on the top edge and 1.5" left from the center. Place a small tape over it (eg electrical tape) will disable auto-dimming. I've been using this workaround for months, it works very well."

http://www.teslamotors.com/forum/forums/setting-disable-autodim-mirrors

Meringdal

Jeg trodde det var kun innvendig speil som hadde denne funksjonen jeg da! Pluss! :)


Kan nok helt sikkert fikses via software, slik at dette ikke skjer når bilen går i revers :)

jkirkebo

Sitat fra: Meringdal på onsdag 27. november 2013, klokken 17:06
Jeg trodde det var kun innvendig speil som hadde denne funksjonen jeg da! Pluss! :)

Stort pluss ja. Har savnet dette på Touranen, som bare har dimming på midtspeilet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

#6
Testet å sette en bit tape over sensoren og sladrespeilet forble lyst. Imidlertid er ikke det særlig nyttig siden det er sidespeilene jeg trenger. De forble svarte.

Gjorde dette i forbindelse med at jeg rygget ut bilen for samboeren min. Hun tør nemlig ikke  rygge ut Teslaen på grunn av dette i mørket og bruker heller bil nummer 2, som er en 97 modell Corolla. Den har speil som kan brukes i mørket.

EDIT: Leste nok ikke skikkelig og tapet sensoren på framsiden. Tester på speilsiden når bilen er tilbake.

fonberg

Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. november 2013, klokken 18:49
Testet å sette en bit tape over sensoren og sladrespeilet forble lyst. Imidlertid er ikke det særlig nyttig siden det er sidespeilene jeg trenger. De forble svarte.

Gjorde dette i forbindelse med at jeg rygget ut bilen for samboeren min. Hun tør nemlig ikke  rygge ut Teslaen på grunn av dette i mørket og bruker heller bil nummer 2, som er en 97 modell Corolla. Den har speil som kan brukes i mørket.

Dette (deaktivering av speildimming i revers) bør være en enkel softwareoppdatering. Er det kommunisert inn ønske om dette til Tesla? Blir litt teit om man må styre med tapebiter rundt omkring når man skal rygge i mørket. I samme slengen hadde det vært greit om de fikk på sånne hjelpelinjer på ryggekameraet, slike som f.eks. Leafen har.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Muffinman

Løsningen. Må fjerne tapen for at dimmingen skal virke når det er behov for den da.

Mine damer og herrer, jeg gir dere en premiumbil til (etter prisøkningen) kr. 770.000:

noto

Virker det på alle speilene Muffinman?

Er speilet magnetisk? Jeg er ikke i nærheten av bilen nå, men kan noen forsøke å dekke sensoren med en kjøleskapsmagnet, evt et lite, magnetisk speil.

Muffinman

Ser ut til å virke på alle speilene, ja. Har ikke prøvekjørt enda riktignok. Kupelyset gjør at alle speilene blir svarte om tapen fjernes.

Muffinman

Sitat fra: Meringdal på onsdag 27. november 2013, klokken 17:06
Kan nok helt sikkert fikses via software, slik at dette ikke skjer når bilen går i revers :)
Ikke helt sikker på det. Det forutsetter at hardwaren tillater styring, og siden systemet opptrer helt uintelligent i utgangspunktet er det ikke sikkert at man har sett behov for å legge til rette for det når bilen ble designet.

Vi får se. Jeg holder ikke pusten for å si det slik.

heimabrygg

Jeg merket først dette problemet etter 5.8-versjonen. Dimmer i revers og henger en stund.
Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

janmb

Som muffinman er inne på er det forferdelig lite sannsynlig at dette er softwarestyrt i det hele tatt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Meringdal

jeg vet ikke hvordan slike speil fungerer, men jeg vet at på min scirocco jeg hadde, så hadde jeg en knapp hvor jeg kunne slå av denne funksjonen. Da vil det jo si at det går på strøm på et eller annet vis? Jeg vil anta da at det er mulig med å bytte ut noen koder i softwaren som gjør at strømmen som går til sidespeilene kutter, når bilen går i revers? Ryggelyset går jo på? :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA