Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dombås - Molde - Trondheim uten lading?

Startet av Nanok, søndag 01. desember 2013, klokken 11:11

« forrige - neste »

Ferry

Det oppleves som mye mindre dramatisk at regenerering avtar enn at ABS begynner å knurre. I stedet for kraftig oppbremsing så ruller bilen lenger og lettere, men det skjer helt jevnt og sømløst. Ingen rykk og napp, ventiler som åpnes, releer som slår e.l.

Øyvind.h

#31
Til gjengjeld - om du kjører på en glatt vei (som du ikke vet er glatt) og tar foten vesentlig av gassen (fordi du har behov for å bremse) så vil du merke at bilen ikke bremser allikevel, og deretter må du flytte foten fra gass til brems.
Ved topedals-kjøring har man da for lengst fått utslag på ABS, og tilfører bremseeffekt på alle fire hjul innenfor maksimalt veigrep.

For all del - enpedals-kjøring føles mye mer moderne enn topedals-kjøring, og i3 har såvidt jeg forstår et mer gjennomført enpedals-system enn eksempelvis Tesla.

Jeg er derimot ikke enig i at det å finne ut at det er glatt via gasspedalen er en fordel over å finne det ut via bremsepedalen, selv om det naturligvis er å foretrekke over null endring i regen på glatt føre (og påfølgende snurr). Ja ABS oppleves sikkert som mer inngripende enn fravær av regenerering, men om jeg ikke har fulgt med og blir overrasket med speilblankt føre når jeg har behov for å bremse så vil jeg gjerne allerede ha foten på bremsen med full tilgjengelig bremseeffekt på alle fire hjul :)

Det er nå min mening, men jeg har aldri vært i en situasjon hvor regen var det som varslet om at det var glatt. I Teslaen bruker jeg innimellom fartspedalen for å sjekke om det er glatt hvis jeg mistenker at det er speilglatt, men jeg gir gass istedenfor å bremse. Blinker momentant om det er glatt, og null endring i hastighet (forutsetter rett vei).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

bromm

#32
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. desember 2014, klokken 12:20
Til gjengjeld - om du kjører på en glatt vei (som du ikke vet er glatt) og tar foten vesentlig av gassen (fordi du har behov for å bremse) så vil du merke at bilen ikke bremser allikevel, og deretter må du flytte foten fra gass til brems.
Ved topedals-kjøring har man da for lengst fått utslag på ABS, og tilfører bremseeffekt på alle fire hjul innenfor maksimalt veigrep.

For all del - enpedals-kjøring føles mye mer moderne enn topedals-kjøring, og i3 har såvidt jeg forstår et mer gjennomført enpedals-system enn eksempelvis Tesla.

Jeg er derimot ikke enig i at det å finne ut at det er glatt via gasspedalen er en fordel over å finne det ut via bremsepedalen, selv om det naturligvis er å foretrekke over null endring i regen på glatt føre (og påfølgende snurr). Ja ABS oppleves sikkert som mer inngripende enn fravær av regenerering, men om jeg ikke har fulgt med og blir overrasket med speilblankt føre når jeg har behov for å bremse så vil jeg gjerne allerede ha foten på bremsen med full tilgjengelig bremseeffekt på alle fire hjul :)

Det er nå min mening, men jeg har aldri vært i en situasjon hvor regen var det som varslet om at det var glatt. I Teslaen bruker jeg innimellom fartspedalen for å sjekke om det er glatt hvis jeg mistenker at det er speilglatt, men jeg gir gass istedenfor å bremse. Blinker momentant om det er glatt, og null endring i hastighet (forutsetter rett vei).
Du er litt inne på det, men du misforstår litt... Man kjører altså som vanlig uten å misstenke noe som helst, f.eks nedover en slakk bakke. Så merker man nesten som en ryggmargsrefleks at bilen bremser litt mindre enn vanlig (fordi man praktisk talt har bremsen i høyrefoten, noe som også betyr at man konstant sjekker "bremsene" - noe man aldri gjør på en vanlig bil). På dette viset er man klar over at det er glatt, leeenge før man er det på konvensjonelle biler ;)

Øyvind.h

Aha, som et veldig subtilt tidligvarsel. Ja forsøk på brems med to hjul vil jo gi raskere utslag enn forsøk på brems med 4 hjul, og om man vet veldig godt hvordan bilen egentlig skal reagere så kan man jo utnytte den kunnskapen. Hadde jeg kjørt i en bakke og plutselig merket at regen ble redusert ville jeg fått den effekten du tenker på. 

Jeg kan ikke huske å ha dratt nytte av dette selv, men regen i Teslaen er høyst variabel ut fra hastighet, batteritemp etc. så den er kanskje ikke stabil nok til å opparbeide den ryggmargsrefleksen som i3 kan gi.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

bromm

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. desember 2014, klokken 13:08
Aha, som et veldig subtilt tidligvarsel. Ja forsøk på brems med to hjul vil jo gi raskere utslag enn forsøk på brems med 4 hjul, og om man vet veldig godt hvordan bilen egentlig skal reagere så kan man jo utnytte den kunnskapen. Hadde jeg kjørt i en bakke og plutselig merket at regen ble redusert ville jeg fått den effekten du tenker på. 

Jeg kan ikke huske å ha dratt nytte av dette selv, men regen i Teslaen er høyst variabel ut fra hastighet, batteritemp etc. så den er kanskje ikke stabil nok til å opparbeide den ryggmargsrefleksen som i3 kan gi.
Ja selv om det er sterk regen på TMS også, så er nok den lave vekten på i3 med på å gi en mye mer bastant definisjon på akkurat dette. Jeg ser iallefall på dette som en ekstra sikkerhet, både fordi man legger merke til det veldig tidlig samtidig som man "tvinges" til å flytte foten over til bremseberedskap...

Ferry

Et "problem" jeg har merket de siste dagene er når det er så bratt og glatt at jeg må flytte foten til bremsepedalen, så får hjula tak igjen og dermed kommer regenerering så kraftig at bilen nesten stopper. Det blir mye flytting av høyrefoten hvis det veksler mellom bra og dårlig grep i lange utforbakker.
En annen observasjon er at 125 kW er fullstendig bortkastet på vinterføre. Jeg lurer på hvor mange av dem jeg bruker? Bilen har krefter til å spinne løs nesten når som helst. Lurer på hvordan den hadde vært å kjøre uten antispinn og stabilitetskontroll, det hadde vært småskummelt!

02jan

Mmmm, har fått kjøre mye på glatta de siste ukene, siste veistrekket opp til huset er opp en dalsiden, med ca 7 % javn stigning! ny asfaltert, svingete, ca 2 km.
Kjørte oppover på speilblank is,  driftet da bilen lett/forsiktig opp for å ikke få stopp i bakken - uten denne on/off traction , ville jeg stått stille - bak meg hadde jeg en xc70 II, med pigger som ville forsøke å gi meg nakkesleng/spise bakfangeren.

Nå på snø,isføre, skrur jeg av (eller på?) traction corntrollen, for å sikre fremdrift i lav hastighet.  På min gamle audi er det noe lignende system, som går automatisk på i lavere hastighet en 40km/t.

Tenker at det skulle vært en hurtigknapp for denne traction, eller automatikk i lav hastighet ( er avhengig av denne for å komme meg ut av gårdsplassen nå på vinter)

Når det gjelder regenereringen , som "plutselig" slipper , er det som diskutert av andre , en kjekk indikator på at det er glatt.  Når det er så mange forskjellig bip bip lyder for det ene og det andre , så tenker jeg en kjekk grei måtte være et det komm opp et lite lys/blink i instrumentpanelet , som varslet at det er særs glatt , siden regenereringen allerede har denne info.

Har prøvd en del ganger på glatt føre å slippe fartspedalen raskt ,uten at regenereringen har klart å lage en brems som skrenser.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Klykken

Slår DTC av jeg også for at bilen ikke ska dø ut opp til carporten hjem.

Har også fått skrens flere ganger med for rask regen kombinert med brå sving. Fremprovosert, selvfølgelig. ;D Aldri noe dramatisk.

Fikk også testet hard nedbremsing på snø/is idag, da det stod en hund (!!) midt på veien på en øde langstrekning i mørket. Var maks fem meter unna å gi den et dytt, men dekkene og bilen greide nedbremsingen fra 60-70 til 0 uten dramatikk. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Du slår PÅ Traction.
Ellers er kontrollert skrens (med DSC) en del av det som er gøy med å kjøre BMW. Så lenge skrensen er i riktig retning, blir den tillat av DSC.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: 02jan på mandag 22. desember 2014, klokken 23:10
Tenker at det skulle vært en hurtigknapp for denne traction, eller automatikk i lav hastighet ( er avhengig av denne for å komme meg ut av gårdsplassen nå på vinter)
Du har da 8 hurtigknapper som du kan bruke til hvilket som helst menyvalg  ;D

Bare å scrolle iDrive-menyen på det du vil ha tilgang til (f.eks "Traction"), og holde inn ønsket knapp i 5 sekunder...

Jeg har Traction på min #3 på vinteren  ;)

ganton

Hvilke nummererte knapper snakker du om da? De som styrer radiokanalene?

Ellers er jeg godt fornøyd med vinterføreegenskapene til i3. Var veldig spent før vinteren, men den er bedre en feks BMW 3-serie spør du meg (har vært godt fornøyd med 3'erne (bortsett fra på snøføre oppoverbakker),  synes i3 har bedre framkommelighet og enda litt bedre oppførsel på glatta.  :) :)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

ali_ben

Sitat fra: ganton på tirsdag 23. desember 2014, klokken 11:04
Hvilke nummererte knapper snakker du om da? De som styrer radiokanalene?

Ja det er de knappene som styrer radiokanalene som skal brukes. De kan brukes til å styre nærmest hva som helst i menystrukturen i displayet.
BMW i3 levert 2. mai 2014

TorS

Det var det aller første jeg ba han som leverte ut bilen om å fikse, men det virket ikke. Det er ikke mulig å tilordne DSC av til en av hurtigknappene.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

Klykken

Jo, du må ikke gå inn i selve menyen for TC, men stå hakket før, slik at tractionmenyen er merket av. Hold inn en av tallene i ~5sek. Vips! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Truls Martin

Har DTC på nummer 7, så jo det går an :)

Savner forøvrig muligheten til å slå elektronikken helt av. Taper alt for mye hastighet dersom bilen får skrens, selv om DTC er aktivert. Har en svingete og kronglete vei opp til min mor og far, hvor man på de vanskeligste dagene er avhengig av å kunne legge bilen i sladd for å greie å holde hastigheten rundt en 90graders sving.

Er det noen spesiell grunn til at de ikke tillater dette, som de gjør på andre Bmw? Tåler ikke motor/drivverk å ruses uten motstand (spinning)?
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA