Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dombås - Molde - Trondheim uten lading?

Startet av Nanok, søndag 01. desember 2013, klokken 11:11

« forrige - neste »

Nanok

Er det flere som har fått prøvd I3 de siste dagene på glatt vei, og har erfaringer å dele?

Sonus

Kjørte tur retur stjørdal i dag på nullføre of syns den oppførte seg ok. Syns den var litt brå til å kutte, men det førte ikke til at antiskrensen slo inn. Syns regenereringen når man slapp gassen var litt i overkant. Men man blir sikkert vant til den. Antispin slo inn en del ganger ved bruk av "flat pedal" og syns den da også kuttet litt vel brått.

Vind

Ja - jeg prøvekjørte i3 på glatte veier.  Det var helt uproblematisk.  Blen er temmelig lett, og den kom opp bakker, og håndterte glatte svinger helt eksemplarisk.  Er ikke bekymret for vinteregenskapene etter prøveturen.  Vinterdekkene er også ordentlige vinterdekk, ikke helårsdekk
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Nanok

Takk. Bra å høre. Syntes ikke ikke testet den skikkelig og ble usikker. Får se om jeg får sjansen til å prøve den en gang til uten rekkeviddeangst (hadde bare 20 km på tanken ved start) og fredagskvelds rushtrafikk :D

Nanok

Fikk en ny tur på vinterføre i går. Den duger absolut. Hadde den hatt piggdekk hadde den vært super. Piggdekk hadde passet den smale profilen. Bestillte en jeg.

bromm

#5
Jeg har hatt anledning til å få testet i3 skikkelig på vinterføre, og den skuffer ikke (der heller). I min test-periode skiftet føret faktisk fra bar asfalt, til skikkelig slapseføre, og over til snøkaos med 10-20 cm nysnø. Den fungerer veldig godt på de to sistnevnte og når det gjelder "våt stålis" (ikke testet), så vil den vel sannsynligvis være like bra/dårlig som andre biler med piggfridekk (kanskje litt bedre siden kontaktflaten er i lengderetningen, mer enn sideveis som på "vanlige dekk").

Det er viktig å merke seg at regenereringen (motorbrems) oppfører seg markant anderledes når det er så glatt at det "slipper" på bakhjulene - da vil bremseeffekten gradvis avta (etter hvor glatt det er), og man vil bli nødt til å bruke den "gamle" bremsemetoden mer for å få redusert farten. Men sammenlignet med andre biler er det full kontroll hele veien - den såkalte "brekksladd-effekten" som noen har trodd vil oppstå, er ikke mulig å fremprovosere, fordi elektronikken tar seg av dette uten at man trenger å tenke på det (jeg testet med å slippe gassen helt fra 90km/t på steder det var skikkelig glatt, men det medførte bare at motorbrems var svakere en ved bar asfalt, slik at man måtte over på bremsepedalen for å kontrollere nedbremsingen slik som man er vant til fra før).

Når det gjelder fremkommelighet på de smale piggfridekkene, så ble jeg faktisk overasket. Den er så lett, samtidig som at tyngdepunktet er så lavt, at de smale dekkene oppleves litt som at man kjører beltedrevet kjøretøy eller kanskje snøskuter. I forhold til min 1-serie med bakhjulstrekk og piggdekk, så er den helt klart mere fremkommelig på snø/slapseføre. Våt stålis er selvfølgelig et eget spørsmål, men piggfrie dekk er nok stort sett like gode der. Dekkene har også gode planingsegenskaper, og jeg kjørte forbi mange vanlige biler i 90-100km/t på motorvei, i et 4-5 cm tykt slapse-lag (gjennomslagsføre). Ble faktisk litt overivrig der, og til slutt kom det noen utslag til sidene, men jeg hadde aldri klart samme fart med min 1-serie på 225-dekk (!).

Jeg var selv veldig usikker på hvordan den ville oppføre seg på vinterføre - men den er absolutt på høyde med sammenlignbare biler på snø og slaps. Fremkommeligheten er i allefall helt på topp, og jeg kom opp i flere bakker som jeg ville ha vært skeptisk til med det jeg har kjørt før. Litt sånn Boble/Saab-feeling kanskje - men det er så lenge siden at dekkene ikke er sammenlignbare lengre...

PS! Mange har poengtert at man ikke kan slå av "ESC" (stabilitetskontroll) og det kan man heller ikke, men man kan tvangsaktivere "Dynamic Traction Control" (via iDrive-menyen) - dette gjør at man ikke blir "kuttet" som Sonus kaldte det ovenfor. DTC er spesielt tiltenkt fremkommelighet i glatte partier, og fungerer slik at man får maksimal spark på begge hjulene, og at det forsøkes å minimere spinn på best mulig måte uten å redusere motoreffekt (som mange opplever som at bilen dør i glatte oppoverbakker). Denne funksjonen er spesielt nyttig på løse underlag som dyp snø og slaps.

i3_X5_730

Sitat fra: bromm på søndag 01. desember 2013, klokken 23:37
Jeg har hatt anledning til å få testet i3 skikkelig på vinterføre ..... funksjonen er spesielt nyttig på løse underlag som dyp snø og slaps.

Takk for lang og god info om testen din bromm. Litt misunnelig, jeg har ikke engang sett i3'en i live, enda mindre i det hele tatt kjørt i3'en.  :)

østfolding

Hater at Tesla- og LEAF-eiere kommer til BMW-forumet for å slenge dritt om BMW, så jeg holder meg for god til det - men deler heller denne linken her på BMW-forumet :)

http://www.dagbladet.no/2014/01/18/nyheter/bil/tesla/kulde/31351725/

Nå som flere av oss her på forumet får i3 den nærmeste tiden, blir det spennende å se hvordan i3 oppfører seg litt over tid i kulda.

LMOR

Sitat fra: østfolding på lørdag 18. januar 2014, klokken 13:47
Hater at Tesla- og LEAF-eiere kommer til BMW-forumet for å slenge dritt om BMW, så jeg holder meg for god til det - men deler heller denne linken her på BMW-forumet :)

http://www.dagbladet.no/2014/01/18/nyheter/bil/tesla/kulde/31351725/

Nå som flere av oss her på forumet får i3 den nærmeste tiden, blir det spennende å se hvordan i3 oppfører seg litt over tid i kulda.

Dette er ikke den verste utfordringen Tesla har. Det er mange feil å lese om på forumet. Her er det bare kabelen som har problemer. BMW har en god del mer erfaring med kulde, både her og i vinterland i Europa.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: østfolding på lørdag 18. januar 2014, klokken 13:47
Hater at Tesla- og LEAF-eiere kommer til BMW-forumet for å slenge dritt om BMW, så jeg holder meg for god til det - men deler heller denne linken her på BMW-forumet :)

Jeg har ikke sett noe til drittslenging. Hvem har slengt dritt? Om man tar diskusjonene som hittil har vært om f.eks påstått energiforbruk som drittslenging er man i overkant nærtagende etter min mening. Sunn diskusjon mellom forskjellige synsvinkler må da være lov.

Husk at de fleste av oss også ser på oss som elbileiere, ikke Leaf-eiere eller Tesla-eiere. Vi leser derfor hele forumet, uavhengig av merkeinndeling.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vind

#10
Jeg vil komme med en kort oppdatering om i3 på vinterføre, da jeg virkelig har fått kjørt med i3 i svært grisete føre de siste dagene.  Bilen oppfører seg svært godt, og det er lett å komme opp bratte bakker.  Når man prøver å fremprovosere en sladd, f.eks ved å ligge i 50 i en snedekt rundkjøring, så griper Traction Control ganske tydelig inn.  Det er ikke noe problem å legge bilen akkurat der den skal være, og hjulspinn oppleves omtrent ikke.  Regenerering er betraktelig mindre under slike forhold, men ikke fraværende. 

Jeg måtte også utfordre skjebnen ved å kjøre inn på en umåkt parkeringsplass, med 30 cm nysnø.  Dette ville jeg normalt kun gjort med 4 hjuls trekk.  Dette var helt uproblematisk, og svært morsomt.  Fikk ikke til drifting, da må man nok inn å programere om noe - kunne elsket en "Advanced driver" funskjon gjemt langt nede i menyen ett sted.  (kansje det finnes)

Rekkevidden, under litt aktiv kjøring lå på 124 km.  Til uken skal jeg prøve en langtur, og kommer tilbake med rekkevidderapport fra den.  Det som er fasinerende med rekkeviddeindikatoren er hvor nøyaktig den er.  Jeg starter opp bilen, og den står på 124 km, så leker man seg i snøen, krabber opp bratte bakker, prøver 0-100 på 6 cm snø på toppen av is (som ikke er 7.2 sekunder men rundt 12) - og etter å ha kjørt 46 km aller mest i comfort, så viser rekkevidden 76 km.  Det er 2 km avvik.  BMW har definitivt ikke noe "guessometer" som andre el biler har.

Jeg testet også i forhold til navigasjonen. La jeg inn en tur til Tryvannstårnet (ca 400 meter over havet) , så gikk rekkevidden litt ned.  La jeg inn en tur til Tryvannstårnet  og hjem igjen - så økte den totale rekkevidden litt.  Det betyr at rekkevidden tar hensyn til den ruten man har planlagt.

Det er perfekte vinterforhold nå, flere detaljer kommer.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Coachen

Flotte tilbakemeldinger Vind.
Vinterrekkevidden blir viktig for meg når jeg skal hente bilen i Oslo og kjøre hjem til Skien.
Har ikke bestemt meg for om jeg skal prøve meg over "heia"  (130km) eller E18 (160km) med lengre stopp underveis.
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Vind

Sitat fra: Coachen på lørdag 18. januar 2014, klokken 17:17
Flotte tilbakemeldinger Vind.
Vinterrekkevidden blir viktig for meg når jeg skal hente bilen i Oslo og kjøre hjem til Skien.
Har ikke bestemt meg for om jeg skal prøve meg over "heia"  (130km) eller E18 (160km) med lengre stopp underveis.
Avhengig av tempratur, så kan det holde hardt.  Jeg ville startet med 100% full bil, så ville jeg stoppet 10 min på Hurtigladeren til ABB i Asker - slik at du får fylt opp for det at du måtte prøve 0-100 fire ganger før Sandvika.  Deretter ville jeg satt på ECO Pro +, vinterjakke og kjørt på.  Utfordringer er jo at det ikke er noen hurtigladere Type 2 før du er nesten hjemme.

Om det er -5 og sne som nå, kan det bli tøft, men er det 05 og tørre veier så kan det gå bra.

Som sagt skal jeg prøve meg på en "langtur" til uken og skal melde tilbake hva rekkevidden er i Eco Pro eller + modus.  Tenkte meg over Solighøgda, og ned til Syllling, Lier og hjem igjen til Høvik, og så småkjøre litt for å se hvor langt jeg kommer (men nærmere og nærmere hjemmeladeren)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Coachen

Alternativet mitt er å ta en lade (gjøre fruen fornøyd) pause på Ikea Slependen.
Regner med at de har muligheten for vanlig lading der sånn at jeg kommer opp til 100% igjen.
Da vil det gjenstå ca 110km om jeg kjører over "heia".
Om dette blir vanskelig å få til så får jeg heller ta en lengre lunsj langs E18 et sted jeg kan lade vanlig.
Flott du tar en test på langtur.
Hadde vært greit å vite hvor langt man kommer med noe bruk av varme også (f.eks 17-18 grader)
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

LMOR

Sitat fra: Coachen på lørdag 18. januar 2014, klokken 17:50
Alternativet mitt er å ta en lade (gjøre fruen fornøyd) pause på Ikea Slependen.
Regner med at de har muligheten for vanlig lading der sånn at jeg kommer opp til 100% igjen.
Da vil det gjenstå ca 110km om jeg kjører over "heia".
Om dette blir vanskelig å få til så får jeg heller ta en lengre lunsj langs E18 et sted jeg kan lade vanlig.
Flott du tar en test på langtur.
Hadde vært greit å vite hvor langt man kommer med noe bruk av varme også (f.eks 17-18 grader)

På appen min står det at det er 5 vanlige ladeplasser på IKEA. Smart Club (er de aktive enda?), på andre siden av vegen, ser ut til å ha 12 ladepunkt, 10 i P3, som ser ut til å være AC på 32A!, (men husk å forsikre deg om at du da får med deg den blå kabelen)

HUSK å stille om ladingen fra LOW til HIGH hvis du skal lade fra vanlig kontakt på IKEA, da bør du få 10-12% per time :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA