Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Breaking: Offisiell ladeinformasjon for Norge og EU

Startet av ebbrey, lørdag 30. november 2013, klokken 13:06

« forrige - neste »

Kavorka

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 21. desember 2014, klokken 10:43
Bruker du mye avfettingsmiddel ved vask ? Har du vasket bilen med viften gående ? Kan være damp med avfettingsmiddel som ligger på varmeelementet som dere lukter i begynnelsen..?

Vær obs på dette neste gang du vasker bilen..

Bilen har vært i dvale når den sprayes med remedier og spyles. Men jeg skal ha det i bakhodet neste gang.

Skal også teste ut tips til havebigfun, det virker som en god ide!

LA-Thing

Sitat fra: Kavorka på lørdag 20. desember 2014, klokken 22:07
1. Det er en kald sone ved føtter, ihvertfall for fører. Det er ikke ekstremt, men litt ukomfortabelt. Jeg lurer på om det er slik i alle model s'er, eller om det bare er noen som har litt trekk. Evt, kanskje det finnes en enkel innstillinger jeg har oversett?

2. Idet bil startes starter oppvarming av kupe med elektrisk varme, før varmepumpe tar over. Med dette følger en elektrisk lukt som den ene ungen blir uvel av. Vi andre kjenner lukten svakt de første minuttene. Noen som har tips til hvordan man kan redusere elektrisk oppvarming, og lukten som følger med?

Ang. nr. 1 har jeg samme problem. Har tatt det opp med Tesla som sjekket alle spjeld etc. og fastslo at alt var som det skulle. Merker det mest når bilen er i ferd med å bli varm; når stiplet linje for regen passerer 30kW virker det som om noe slår seg av og fotrommet blir kaldt. Passasjer- og baksete fungerer bra, har ikke fått noen klager fra noen.

Ang. nr. 2 så var det verst når bilen var helt ny, kan ikke kjenne noe lenger nå, passert 13'km.
Drammen, Tesla Model S #2510

Øggen

En annen ting som irriterer  meg grenseløst med dette "klimaanlegget" er at det ikke er mulig å bestemme selv hvor lufen skal blåse/puste. En ting er at det trekker både her og der, men om jeg vil ha luft/varme BARE på beina, ja da forventer jeg det. Men nei, ikke i Tesla. Der puster det i alle dysene samma f... hva som er innstilt. Meget irriterende når det snør og det puster(for blåsing kan mann ikke kalle det) på frontruta, som resulterer i klabbing. Og ja jeg har vinterpakke og "kan skru på viskervarme" men det hjelper ikke det døyt.
Var til sjekk for klima rett etter utlevering, men ifølge dem, "alt normalt".Det er sånn på alle biler var beskjeden. Ingen andre som reagerer på dette??

Brede

En ting jeg har lagt merke til er at kraften på luften som blir blåst inn i kabinen varierer veldig hele tiden.
Dersom jeg sitter i bilen i garasjen og hører på viftelyden så høres det ut som den sliter med å motarbeide imaginære vindkast, den går opp i hastighet, så ned igjen,så opp, så langt ned, så langt opp.. Virker som om den justerer seg kontinuerlig hvert sekund eller noe sånt og ikke klarer å bestemme seg for hastighet.

Jeg lurer også litt på hvorfor den blåser kaldluft ut gjennom dørhåndtakene (utsiden) når klimaanleget står på.
Når bilen står på forvarming og jeg skal åpne dørene så blåser det en iskald gufs ut mot håndtakene (alle sammen).
Noen som vet?

Muffinman

Andre biler jeg har hatt har spalte for utluft bak, slik at luftflyten i kupeen er foran ->  bak. Kanskje åpning bak er avglemt, slik at det blir overtrykk i kupeen? Det forklarer i så fall hvorfor vifta høres ut til å jobbe i motvind, og at det lekker ut luft der det går an, f.eks. ved dørhåndtakene.

Nuvolari

Sitat fra: Øggen på mandag 22. desember 2014, klokken 08:59
En annen ting som irriterer  meg grenseløst med dette "klimaanlegget" er at det ikke er mulig å bestemme selv hvor lufen skal blåse/puste. En ting er at det trekker både her og der, men om jeg vil ha luft/varme BARE på beina, ja da forventer jeg det. Men nei, ikke i Tesla. Der puster det i alle dysene samma f... hva som er innstilt. Meget irriterende når det snør og det puster(for blåsing kan mann ikke kalle det) på frontruta, som resulterer i klabbing. Og ja jeg har vinterpakke og "kan skru på viskervarme" men det hjelper ikke det døyt.
Var til sjekk for klima rett etter utlevering, men ifølge dem, "alt normalt".Det er sånn på alle biler var beskjeden. Ingen andre som reagerer på dette??

Dette er overhodet ikke noe problem i min bil. Der kommer luften akkurat der jeg vil ha den.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Øggen

Interessant. Så om du stiller luften ned på beina kommer INGEN luft på frontruta????

Nuvolari

Sitat fra: Øggen på mandag 22. desember 2014, klokken 11:56
Interessant. Så om du stiller luften ned på beina kommer INGEN luft på frontruta????

Skal ikke påstå at det 0% på frontruta men 80-90% kommer da på beina ja. Blir ihvertfall varmt å godt på beina. Og motsatt, om jeg tar vekk luften til beina blir det raskt iskaldt på beina.
Nordstrand, Oslo
eGolf

Hyperstress

Auto har en tendens til å kjøre varme ned på beina og ikke opp på ruta. Det er logisk nok mtp at varmen stiger, men når det er regn  og fuktig så dugger ruta lett. Kunne tenkt meg at når viskerne var i bruk (over litt tid) så fikk ruta automatisk luft også.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Nuvolari

Sitat fra: Hyperstress på mandag 22. desember 2014, klokken 12:11
Auto har en tendens til å kjøre varme ned på beina og ikke opp på ruta. Det er logisk nok mtp at varmen stiger, men når det er regn  og fuktig så dugger ruta lett. Kunne tenkt meg at når viskerne var i bruk (over litt tid) så fikk ruta automatisk luft også.

Så lenge jeg har AC på så dugger ikke bilen selv om jeg styrer luften til beina. Husk at bilen ofte slår AC av på Auto.
Nordstrand, Oslo
eGolf

Voll1

Sitat fra: Kavorka på lørdag 20. desember 2014, klokken 22:07
Det har ikke vært så mye aktivitet på denne tråden, men jeg har to problemer som andre kanskje har en fiks på:

1. Det er en kald sone ved føtter, ihvertfall for fører. Det er ikke ekstremt, men litt ukomfortabelt. Jeg lurer på om det er slik i alle model s'er, eller om det bare er noen som har litt trekk. Evt, kanskje det finnes en enkel innstillinger jeg har oversett?

2. Idet bil startes starter oppvarming av kupe med elektrisk varme, før varmepumpe tar over. Med dette følger en elektrisk lukt som den ene ungen blir uvel av. Vi andre kjenner lukten svakt de første minuttene. Noen som har tips til hvordan man kan redusere elektrisk oppvarming, og lukten som følger med?

1. Jeg har det samme. Ble rapportert til Tesla, som sjekket spjeld og motorer uten å finne noe feil (de sjekket alt via PC). Jeg klarer heller ikke å finne ut når/hvor/hva som egentlig skjer. Det bare skjer "av og til", og da blir det kaldt i området rundt høyre "førerfot".

2. Denne lukta forsvant i løpet av noen uker på min bil.
Model S  2013-2018
Model X  2017-

cra

Den lukta fikk jeg beskjed om ved utlevering av bil, og det er ikke helt uvanlig at elektriske varmeelementer har ei slik lukt. Er visstnok noe olje e.l. for at det ikke skal korrodere under lagring/transport.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

arnljon

1. Enda godt å høre at andre også opplever underlige ting med klimaanlegget. Hos meg kommer det av og til et skikkelig kaldgufs gjennom kupeen. Nesten som om et vindu har gått opp. Og ja, lufta kommer ut overalt uansett innstilling.

2. Hadde bilen inne til sjekk da det luktet kokt kjølevæske like etter oppstart om morgenen. Som om det skulle være en lekkasje et sted. Hadde en lekk slange på kjølevæsken på batteriet en gang, men de fant ingen ting nå.
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

amund

Jeg har nå bikket 12000 siden slutten av juli, og her om dagen slo det meg at jeg har ALDRI irritert meg over klimaanlegget i denne bilen. Det har stått på mellom 20 og 22 grader siden ny, alt på auto, har trykket litt på det for gøy men det gjør jobben utrolig bra i auto. Har aldri fått dugg på ruta, eller vært kald (ok har fryst litt på fingra av og til, men da kan dette anlegget gjøre det fantastiske som ingen andre biler kan, nemlig blåse ut av alle tre høla samtidig: ruta, fingra og beina)

Så kom vintern, med forvarming, og selv uten forvarming har man varme på ca 5 sekunder. Ikke 'litt lunk' men skikkelig varme.

Det er nesten så jeg lurer på om jeg skal stemme inn klimaanlegget som det beste på hele bilen, eller kanskje på andreplass etter 'kjørefølelse', om et så vidt begrep kan få førsteplassen.

Det eneste jeg kan klage på med klimaanlegget er at jeg ikke kan få se på det prosessbildet som har lekket ut på nettet. Nå er alle patentene sluppet, og dessuten er det MITT klimaanlegg. Jeg krever å få se ventilstatus, pumpepådrag, viftespeed og ørti temperaturer!

Dette var kanskje et litt for positivt innlegg, men jeg ble trigga av 'la oss hate klimaanlegget'-tråden, den skjønner jeg ikke noe av. Dette er uten tvil det beste klimaanlegget jeg noengang har varmet fingra mine på.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

eadie

Da, amund, har du neppe kjørt med range mode på...
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA