Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglader

Startet av Caspar, fredag 22. november 2013, klokken 09:13

« forrige - neste »

Rav4_EV

PP motstanden skal sørge for at ladehastigheten blir satt ned dersom du benytter en kabel melllom veggboks som er for tynn.
For eksempel en Leaf med 6,6 kW lader på en 32 A veggboks vil kun gi 20A dersom type 1 til type 2 kabel er kodet for 20A (4mm2).
Med motstand mellom PP og jord vil du kunne sette ned ladehastigheten men aldri opp over PWM signalet (tonesender).
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

KjellG

#16
I denne linken/figuren: https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling

hvilken motstand er det som du referer til? Mao en motstand som kun finnes i ladekabelen som du bringer med deg for å fortelle din bil at den skal suge mindre enn det stasjonen tilbyr med sin PWM? I figuren finne R6 og R7. Disse finnes i veggstasjon eller i "kladden", men ikke i ladekabelen mellom referansepunktene J1 og P1. Hvor inngår "PP-motstanden" mellom PP og jord?

Sorry, henger ikke med. PWM er et signal som forteller hvor mye strøm som veggstasjonen/kursen kan levere. Skal strømstyrken endres, så må dette imo settes i HW i veggstasjonen av elekrtikker/installatør og senere aldri endres. Veggstasjonen regulerer vel ikke strømmen, den kun bryter den om bilen suger for mye.


Rav4_EV

Fra Wikipedia IEC 62196:

The proximity switch PP is available for the vehicle to describe its input charging capacity to the charging station asking to limit the current. This is done by setting a resistor between the PP and PE wires – adapter cables can use a resistor encoding to define the maximum.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 12. mai 2014, klokken 11:59
Fra Wikipedia IEC 62196:
The proximity switch PP is available for the vehicle to describe its input charging capacity to the charging station asking to limit the current. This is done by setting a resistor between the PP and PE wires – adapter cables can use a resistor encoding to define the maximum.
Dette var uvanlig klønete uttrykt til Wikipedia å være. Bilen trenger selvfølgelig ikke å informere ladestasjonen om sin ladekapasitet. (Ladestasjonen dytter ikke effekt på bilens lader. Laderen forsyner seg med det den kan begrenset av hva den får lov til).

Derimot er kablen kodet, denne kodingen leses uavhengig av bilens lader og ladestasjonen, slik at bilens lader får beskjed om kablens kapasitet både via ladestasjones PWM og direkte ved å lese motstandsverdien i pluggen nærmest bilen (redundans). Ladere som da er bygget etter standarden skal da ikke trekke mer en det kablen forteller at den tåler. Dette har ingen forbindelse med hvordan ladestasjonen kodes, den kodes utfra tilførsels kurs, og for ladestasjoner med fast kabel er denne også tatt hensyn til.

(her er det forøvrig noen ulikheter mellom biler med type-1 og type-2 kontakt, så en kan ikke uten videre sette en Leaf lader med logikk som leser et type-1 støpsel i en VW som har type 2 kontakt)

Ingen av disse tingene har noe å gjøre med hvordan lade gammel bil med lader ikke bygget i henhold til denne standarden, men det er svart på tidlig i tråden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Her https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling beskrives signalleringen. Her inngår ingen motstand i kabelen som forteller bilens lader hva den kan trekke.

Finnes noe skjema/link som viser den motstanden det refereres til?


KjellG

Sitat fra: Griffel på mandag 12. mai 2014, klokken 16:05
Derimot er kablen kodet, denne kodingen leses uavhengig av bilens lader og ladestasjonen, slik at bilens lader får beskjed om kablens kapasitet både via ladestasjones PWM og direkte ved å lese motstandsverdien i pluggen nærmest bilen (redundans). Ladere som da er bygget etter standarden skal da ikke trekke mer en det kablen forteller at den tåler.

Dette gir mening, men er ikke redundans. Her er det to identiteter som forteller bilen forskjellige ting.

Den motstanden det refereres til vises ikke i referansemodellen jeg linker til. Finnes noen bedre link?


Griffel

#21
Sitat fra: KjellG på tirsdag 13. mai 2014, klokken 08:58
Her https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling beskrives signalleringen. Her inngår ingen motstand i kabelen som forteller bilens lader hva den kan trekke.

Finnes noe skjema/link som viser den motstanden det refereres til?
Det kommer av at dette er type1 kontakt. For kabler type2 til type1 er kodingen kun i ladepunkt enden. så i dette tilfelle er det ikke redundans. For type2 til type2 er kodingen i begge ender slik at bilen lader får denne informasjonen både direkte og via ladestasjonen, altså også via PWM signalet dersom kablen har lavere merkestrøm enn ladestasjonen.
Elmo har tidligere beskrevet at noen ladestasjoner på 32A ikke setter på strømmen om kablen som kobles til er 16A, dvs nok et eksempel på at ikke alle som leverer slik utstyr helt forstår standarden. Det de skulle gjordt var å endre fra 32A signal til 16A. (det er mulig at det ikke er et av minstekravene og derfor for private ladepunkt er tilfredstillende å ikke slå på spenning når en 16A kabel plugges et 32A punkt)

En leverandør i UK. som det ofte er vist til her på forum ang. type2 kontakter og kabler, har skjema for kablene på sine hjemmesider, se #8 denne tråden. (Eller for mer komplett informasjon skaff standard EN61581)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ladefabrikken

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Griffel

#23
Sitat fra: 2EL på tirsdag 13. mai 2014, klokken 10:27
Har du tatt sett denne Casper http://store.evtv.me/proddetail.php?prod=AVC2
Dette er en Type1 kontakt, og passer veldig dårlig til "Veggboks med fast Type 2 kabel og gammel bil".

Men har du en Veggboks med fast type1 kabel og gammel bil, eller en gammel bil og en type2 til type1 kabel er dette en løsning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ladefabrikken

Det var ikke kabelen jeg tenkte på men korte som gir pilotsignal til ladestolpen for å åpne opp.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Griffel

Sitat fra: Caspar på lørdag 22. februar 2014, klokken 16:36
Hvis dette er signalet som ligger mellom PP og jord for å fortelle bilen hvor høy effekt som er tiljengelig fra veggboksen, og den løsningen jeg har laget lenger opp er det som skal til for å kontaktoren i veggboksen til å trekke. Hvis man da skiftet denne motstanden i ladekladdkablen sin ( ja jeg vet CE godkjenning, uannsvarlig, brann osv.) betyr det da at man lett kunne få bilen til å lade 16A med kladden/Shuko, eller vil kladden oppfatte at bilen trekker for mye og slå seg av

When the IC input is 2.500V (1000 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 40A.
When the IC input is 2.448V (959 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 39A.
...............
Det det refereres til her er kodingen i den enden av kablen som er nermest ladepunktet eller kladden. Å endre motstand på bilsiden endrer ikke signalet fra kladd/ladestasjon til bil.

Sitat fra: KjellG på onsdag 07. mai 2014, klokken 22:26
(882 ohm ser ut til å være parallellkobling av en 2,7k og en 1,3k motstand. Verdien er trolig ikke veldig kritisk og kan velges noe mindre. )
Det du refererer til her er motstander i bil med type1 kontakt.

Sitat fra: 2EL på tirsdag 13. mai 2014, klokken 10:48
Det var ikke kabelen jeg tenkte på men korte som gir pilotsignal til ladestolpen for å åpne opp.
Det svarte Caspar på i #1.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Caspar

Da kjøpte jeg kontakt og støpsel fra Elektrolux og nå lader jeg fint på Type2 stolper både med fast og løs kabel. Dette er Type2 kabelen til eup, og shukokabelen med kladd virker også fint.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

OleV

Hej! Snublede over denne tråd, fik en fin byggevejledning på tysk:

http://www.vectrix-forum.de/images/fbfiles/files/Bauanleitung_Typ_2_auf_Schuko.pdf

Kan jo let modificeres til ladekabel med fast ledning også.
Mvh Ole
Clio electrique x 2
Saxo  x2
Berlingo x 1

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA