TMS Kjøreopplevelse med vinterdekk

Startet av Lanber, torsdag 14. november 2013, klokken 08:41

« forrige - neste »

Lanber

Da er vinterdekkene på og jeg merker stor forskjell i hvordan bilen er å kjøre.
Har 19" og Nokian Hakkapelita.

Bilen ligger ikke rolig lengre på vegen lengre, den krever gjeting for å holde retning. Ikke mye eller ille, men merkbart. Det vil jo bli verre etterhvert som dekkene slites.

Dekkene er myke og det merkes spesielt på hekken ved pådrag, den vrir seg alle retninger.
Må holde effekt uttaket nede for å bevare dekkene!

Ikke er de særlig stille heller, omtrent som sommerdekkene.

Andre synspunkter?

D.O

Sitat fra: Lanber på torsdag 14. november 2013, klokken 08:41

Bilen ligger ikke rolig lengre på vegen lengre, den krever gjeting for å holde retning. Ikke mye eller ille, men merkbart. Det vil jo bli verre etterhvert som dekkene slites.

Dekkene er myke og det merkes spesielt på hekken ved pådrag, den vrir seg alle retninger.
Må holde effekt uttaket nede for å bevare dekkene!

Ikke er de særlig stille heller, omtrent som sommerdekkene.

Andre synspunkter?
Hakka 7 eller 8?
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Lanber

De som ble levert fra Tesla som tilvalg på 19"

Amoss

Sitat fra: Lanber på torsdag 14. november 2013, klokken 08:41

Har du prøvd å pumpe litt ekstra luft i dem da?  Ser at andre har opplevd mye bedre kjøreegenskaper på vinterdekk med noe ekstra luft. Mener det var ~48psi?
Model S 85D

Øyvind.h

Og du har selvfølgelig kjørt dem inn i hvert fall et par uker og 500km + før du startet denne tråden? Og fylt opp korrekt dekktrykk?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lanber

500km er ei lita uke. De har ikke blitt bedre, og ja jeg kjører litt mer luft. Bruker 3,1 bar.

Muffinman

Dette høres ut som min bil på R2 med 38 psi på vei hjem fra Trondheim. Det var _ikke_ pent for å si det mildt. Når jeg oppdaget at lufttrykket var alt for lavt og fylte 48 psi var nesten all uheldig oppførsel borte. Jeg har i ettertid fylt opp til 50, og bilen ble ytterligere stabil. Har også fått testet litt kjøring på svært glatt føre, og har ingenting å utsette på grepet.

Man får ikke sommerdekk-følelsen ved å fylle nok luft, men det er vel heller ikke meningen. Men man får en bil som oppfører seg forutsigbart og stabilt om man ikke presser den for langt.

jonbon

Spent på mine, valgte 20" og R2.

Litt mindre gummi = Litt mindre vannseng ? ;) (og litt for lav load index)

Muffinman

Tror nok det blir bra, men vannseng-følelsen uteblir på 19" også med tilstrekkelig lufttrykk. Synes vel også at man overdramatiserer dette litt, men det har nok sammenheng med at man går fra sommerdekk til vinterdekk på føre som fortsatt er bart og kjenner forskjellen veldig godt. Når vinterføret er et faktum og veiene er glatte er det ikke en kjeft som kommer til å kjøre så friskt at man plages med dette uansett. At bilen oppførte seg bra på bar/våt asfalt vil uansett være en fattig trøst når man drar av veien på glatta fordi man valgte vinterdekk med bedre "performance-egenskaper" på bart føre. Det er bakgrunnen for at jeg ikke tok sjansen på å velge annet enn vinterdekk beregnet for nordiske forhold.

fonberg

Jeg er litt overrasket over at jeg synes bilen er såpass stabil og stødig med mine R2 dekk i std.dim. Mulig det kan ha noe med at jeg valgte 8,5" felger (og ikke kjører gris).
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Celter

Jeg er også positivt overrasket over Nokian dekkene. Støyen er mindre og jeg har ikke merket noen tegn til ustabilitet. (Selv om jeg ikke har prøvd flat pedal ennå)
Tror dere P+ er en fordel i denne sammenhengen?
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Cato76

Sitat fra: jonbon på torsdag 14. november 2013, klokken 11:50
Spent på mine, valgte 20" og R2.

Litt mindre gummi = Litt mindre vannseng ? ;) (og litt for lav load index)

Etter 1500 km på 255-20" og R2 dekk, merker jeg forstatt "vannseng" følelsen. Kjører med 48 PSI. Men jeg velger heller vannseng fremfor sykeseng  8)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Øyvind.h

Ettersom det ble opprettet en ny dekkpost istedenfor å fortsette "hvilke vinterdekk velger man" får jeg reposte erfaringen med Nokian R2 (245/45/19) her:

Da har jeg fått bortimot to ukers erfaring med Nokian R2. Som de fleste vet må dekkene kjøres inn, og første par dagene var de glatte! Slapp i 110km/t på tørr asfalt..... Dekktrykket har jeg satt til ca 48psi. Etter et par uker og noen hundre km synes jeg de har blitt veldig gode, og det er ikke selvbedrag :) Jeg har ikke fått testet dem der det virkelig gjelder, dvs snø og is, men der vet jeg de vil briljere og er blant de aller beste i klassen uansett. Det var jo egenskapene på snø og is som var de viktigste for meg (bor i en bydel med mange bakker), og om disse ikke duger er piggdekk neste. De første dagene hadde jeg en «summing/veldig svak høyfrekvent dirring i rattet.» Denne har nå gitt seg, så det var sikkert også en del av innkjøringen, for jeg ser andre har rapportert om samme greia med R2. Dekkene er for øvrig stillegående når de er blitt innkjørt! Tror de er enda stillere enn de originale 19» sommerdekkene.

Påstandene om vinglete/deigete/livsfarlige er i mine øyne bare vås og tull.

Forskjellen i stivhet er nok mindre for de som går fra 19-19 enn de som går fra 21-19, både fordi 21 er stivere og fordi dekkene på 21 felgene sitter enda bedre på tørt føre. Men selv om jeg kjenner at bilen har blitt litt mykere er den fortsatt god å kjøre, og definitivt ikke deigete eller farlig.
Min opplevelse er at dette er et godt kompromiss, hvor sommer-egenskapene lider noe mens vinter-egenskapene vil være svært gode. Du kan fint kjøre aktivt, men må påregne å se antispinn-lampen i opptil 70-80km/t på vått føre. På tørt føre beholder de grepet fra 40-50km/t og oppover (dette er ca-anslag).  I svinger har jeg til gode å oppleve at dekkene slipper etter innkjøring, såfremt jeg ikke drar på :) Men antispinn/skrens sørger for at bilen går på skinner uansett, så jeg gleder meg til vinteren når jeg kan leke meg litt!

Kommer tilbake med ny vurdering etter at dekkene er testet på snø og is (merk at jeg har lite erfaring med rwd fra tidligere, så det kan være jeg klassifiserer bilen som dårlig på vinterføre selv om den kanskje er bedre enn konkurrerende rwd biler :) )
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Oreo

Som jeg har skrevet tidligere ble jeg mildt sagt skremt av "vannsengfølelsen) rett etter jeg fikk satt på mine 19" R2. Referansen min var 265mm brede 21", altså P+.
Passer dekktrykket og kjører som en prest (om de kjører pent?) i påvente av sommerføre.

Sent from a mobile device
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Øyvind.h

Sitat fra: Celter på torsdag 14. november 2013, klokken 15:01
Tror dere P+ er en fordel i denne sammenhengen?
+ bidrar nok i positiv retning, men min bil fungerer bra med R2 også. Kanskje det er noe galt med understellet på bilene som blir til vannsenger? Kan fortsatt kjøre hardt med min i hvert fall, og den er ikke flytende. Slipper litt kjappere, men jeg kan fortsatt kjøre hardt :)
VW ID4 GTX 2023

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA