Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Software 5.8 med TPMS kalibrering og viskerskiftemodus

Startet av Marius84, mandag 18. november 2013, klokken 13:03

« forrige - neste »

Daeedor

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 11. november 2013, klokken 17:02
Siden "alt annet blir flisespikkeri": hva er rekkevidden på 2013-modellen med varmepumpe sammenlignet med 2011/2012-modellen?

Jeg er overrasket hvis varmepumpe gir mer enn noen få prosent bedre rekkevidde, men blir gjerne  positivt overrasket...

Thomas

Hehe ok  :) Jeg kan ikke BEVISE noe , men jeg bare kommer med endel argumenter til deg , som bør ha en viss logisk relevans.  Man har jo forbedret bilen.  Det som jeg kan forsøke å gjøre , er å foreta en måling av strømforbruket på varmeapparatet i bilen , på en gitt vinterdag , over en gitt strekning. Min teori er jo at jeg vil kunne spare ca 2-3 kWt på en langtur kontra den gamle modellen på en dag med minus 20. I tillegg vil varmeteppet på batteriet som bare drar ca 300w kunne gi en ganske mye lenger rekkevidde pga lav batteritemperatur på den gamle modellen (forutsetter at bilen står ute selvsagt.) Dette bør kunne utgjøre noen mil , hvilket vil ha en betydning for de fleste vil jeg tro.  Jeg har heller ikke tenkt å sitte med tjukke klær og fryse , jeg vil ha komfort OG rekkevidde.  :P  Vi får nå se da !  ::)

Thomas Parsli

Et lite apropo: varmeteppet slår kun inn når interntemperaturen på batteriene faller under -20 og slår seg av når den har steget over -10.
Den eneste funksjonen er å hindre kulden fra å ødelegge batteriet, så om den bruker 600w eller 300w tror jeg er uvesentlig for de fleste :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kjell Leaf

Sitat fra: Daeedor på mandag 11. november 2013, klokken 15:24
Sitat fra: Leif Leaf på mandag 11. november 2013, klokken 14:45
Sitat
Thomas , med den nye modellen med varmepumpe bruker man mye mindre strøm, pga 3 ting :  (1)Selve pumpen  , (2) at den elektriske varmekolben -PTC-heater- er flyttet inn i bilen istedenfor å sitte i motorrommet og fyre for kråka , og endelig (3) bilen er ca 200 kilo lettere enn forrige modell. Selvsagt vil dette ha effekt på rekkevidden , uansett hva du synes.  Når det er sagt , er jo spørsmålet : hvor mye ? Men det er altså noe vi får finne ut av. ;)

200 kilo lettere? Hmm, har hørt ca. en passasjer lettere, dvs. 80-90 kilo.

Måtte sjekke , og du har rett - og jeg tar feil. Det er ca 80 kg ja. :) Rett skal være rett. Men at  rekkevidden er lengre og mine punkter forøvrig er som ovenfor - det står jeg ved.  Alt annet blir flisespikkeri .
Søkte litt rundt på nettet og fant en vektreduksjon på 75 pound = 35 kg.
Men det er jo ikke det denne tråden handler om.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

bjorn_2390

Mer off-topic:

Er det noen som kjenner til om forskjellene på USA-Leaf, Euro-Leaf osv. er blitt diskutert her inne for sammenlikning tidligere, eventuelt kjenner til et annet sted der dette er skjematisk satt opp?
Kan jo ikke være første gang akkurat disse forskjellene diskuteres. Jeg finner liksom ikke noe, men dere som har lengre erfaring, kan kanskje enklere ha referanse til noe fra tidligere, event. av nyere dato? Hadde vært spennende å lese (enda) mer om dette.
Blå Euro-Leaf (2012)

TorC

Sitat fra: bjorn_2390 på mandag 11. november 2013, klokken 21:22
Mer off-topic:

Er det noen som kjenner til om forskjellene på USA-Leaf, Euro-Leaf osv. er blitt diskutert her inne for sammenlikning tidligere, eventuelt kjenner til et annet sted der dette er skjematisk satt opp?
Kan jo ikke være første gang akkurat disse forskjellene diskuteres. Jeg finner liksom ikke noe, men dere som har lengre erfaring, kan kanskje enklere ha referanse til noe fra tidligere, event. av nyere dato? Hadde vært spennende å lese (enda) mer om dette.


http://www.elbil.no/wiki/Leaf:Forskjeller_mellom_US-Leaf_og_Euro-Leaf_2010-2012
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Daeedor

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 11. november 2013, klokken 18:41
Sitat fra: Daeedor på mandag 11. november 2013, klokken 15:24
Sitat fra: Leif Leaf på mandag 11. november 2013, klokken 14:45
Sitat
Thomas , med den nye modellen med varmepumpe bruker man mye mindre strøm, pga 3 ting :  (1)Selve pumpen  , (2) at den elektriske varmekolben -PTC-heater- er flyttet inn i bilen istedenfor å sitte i motorrommet og fyre for kråka , og endelig (3) bilen er ca 200 kilo lettere enn forrige modell. Selvsagt vil dette ha effekt på rekkevidden , uansett hva du synes.  Når det er sagt , er jo spørsmålet : hvor mye ? Men det er altså noe vi får finne ut av. ;)

200 kilo lettere? Hmm, har hørt ca. en passasjer lettere, dvs. 80-90 kilo.

Måtte sjekke , og du har rett - og jeg tar feil. Det er ca 80 kg ja. :) Rett skal være rett. Men at  rekkevidden er lengre og mine punkter forøvrig er som ovenfor - det står jeg ved.  Alt annet blir flisespikkeri .
Søkte litt rundt på nettet og fant en vektreduksjon på 75 pound = 35 kg.
Men det er jo ikke det denne tråden handler om.

Nei , du har rett - det er ikke det som denne tråden handler om - men det er altså 80 kilo , ikke 35.
"Også når du bruker klimaanlegget skal rekkevidden være utvidet fra dagens nivå på 120 kilometer. Blant årsakene er en vektreduksjon på 80 kg samt en lettere og mer effektiv Li-ion batteripakke."

Teksten er klippet herfra ,(http://www.bladetbil.no/artikkel.php?aid=40435) og de 120 Km stammer fra kjøring med klima og alt "på".

Enn videre , for å komme tilbake til tråden , så er den lengre rekkevidden på 2013 modellen forklart slik :
While the 2013 Leaf is still being tested to determine its EPA range rating, Nissan says that range higher than the 2012 model's 73 miles is "expected."

The higher range comes not from a larger battery --the lithium-ion pack remains at 24 kilowatt-hours--but from improvements to aerodynamics, regenerative braking, and energy management. Nissan says the drag coefficient has been cut from 0.29 to 0.28. Nissan is offering a new and optional hybrid heater that cuts energy consumption compared to the electric resistance heater used on 2011 and 2012 Leaf models.

:)  for å gjøre en lang historie litt kortere :  den nyeste modellen er bedre enn den gamle !  (Ca-Ching....)

fws

Jeg har ikke så lang erfaring med Leaf ennå siden jeg fikk den for en måned siden. Men jeg kjørte en tur i helgen på oppunder 7 mil i ca. 4 minus. Da brukte jeg ca 65% batteri. Mesteparten av denne turen var på motorvei og jeg hadde satt varmeanlegget på "auto". Har også kjørt en tur på 10 mil og brukte ca. 75% batteri i tett regnvær (med nokian R2 vinterdekk). Tror tempraturen var ca. 5-7 grader. begge turene var gjennomført med "eco" modus på.
Hvis jeg kjører normalt uten å tenke rekkevidde(med alt på) tur-retur jobb bruker jeg ca. 30-40% batteri på 4 mil.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Vikingo

Frakt til Bodø?   Ta ein langtur frå der du kjøper den og kjøyr i veg.
Bruk Jurassic.ch til å finne ut distanser du kan kjøyre pr. etappe.  Fart mellom 60-70 er best.
Kjøyre slik att du får tak i Snøggvindauge (hurtigruta) til frakta.
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!


Marius84

Hva er lade tiden på de forskjellige lade mulighetene? Er det noen plass der dette står godt beskrevet?
Og.. Får man plass til ski/snowboard i en leaf? Med å legge ned 1 sete? Hvis det går?

Trig8

Sitat fra: Marius84 på onsdag 13. november 2013, klokken 20:35
Hva er lade tiden på de forskjellige lade mulighetene? Er det noen plass der dette står godt beskrevet?
Og.. Får man plass til ski/snowboard i en leaf? Med å legge ned 1 sete? Hvis det går?
Ladetider fra 'tomt' batteri:
32A ca 4 timer
16A ca 8 timer
10A ca 12 timer

Ski/snowboard går fint når du legger ned baksetene og passasjersetet foran.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Brødbilsjåfør

Ladetid på min leaf,2013 (helt ny) er beregnet til ca 14.30 timer ved relativt tomt batteri. Baksetet har 60/40 deling,å vil nok tro et par ski passer inn ja. Kan sikkert gjøre en lengdemåling om du ønsker. Jeg kjøpte skistativ/lasteholder i dag til vår.
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

Marius84

Hva kostet det for ski stativ? :)
Er det kun lading til 10a som følger med? Eller 16a også?

Brødbilsjåfør

Ladekabel er kun til 10 A men bil takler 16A. Betale 1000kr men skal bruke deler fra thule stativ jeg hadde til Subaru vi solgte i sommer. Ca 2-3000 avhengig av hva du vil ha på taket.
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

flux

REAL OWNERS. REAL ANSWERS:
http://www.nissanusa.com/electric-cars/leaf/owner-questions/

Veldig bra! Dette burde Nissan gjøre på sine nettsider i Norge også.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA