Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Software 5.8 med TPMS kalibrering og viskerskiftemodus

Startet av Marius84, mandag 18. november 2013, klokken 13:03

« forrige - neste »

Marius84

Hei.
Lest en del på forumet her og virker som folk er meget fornøyd med bilen.
Vi kjører ca 8 mil til og fra jobb om dagen, altså 4 hver vei.
Så etter det jeg har lest her inne er det i grense land av rekkevidden på en kald vinter dag. Bor utenfor Bodø, ikke mange dager i året det er kaldere en -10.
Blir dette for marginalt?
Hvordan er der å lade batteriet til 100% hver dag? Ser det er anbefalt og lade til 80%.

Mvh Marius

Ser det ligger mange nye import (euro)biler på finn.
Er det samme bil vi får i Norge eller er det noen negative sider med kjøp av import bil?

TorC

De aller fleste av importbilene er USA-import.

Du bør bruke litt tid på å finne ut av hvor mye penger du vil bruke på bilen, og hva de ulike tilvalgene er verdt.

8 mil t/r bør ikke være noe problem så lenge du ikke ligger i 120 km/t hele veien. Lån en Leaf og prøvekjør strekningen.

Som ren "sparebøsse" er kanskje en US-leaf et godt valg, men som familiebil er kanskje en euro-leaf et bedre alternativ.  En US-Leaf får du fra 120K på norske skilter med ca 10 timers egeninnsats. En Euroleaf fra ca 150K med samme egeninnsats.



2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

bjorn_2390

Sitat fra: TorC på søndag 10. november 2013, klokken 20:46
Som ren "sparebøsse" er kanskje en US-leaf et godt valg, men som familiebil er kanskje en euro-leaf et bedre alternativ. 
Hvorfor det, - hva er forskjellene, tenker du?
Blå Euro-Leaf (2012)

Trig8

Det står i instruksjonsboka at lading til 100% er anbefalt når temperaturen er under +10 grader, så om vinteren er det bare å lade fullt.

Jeg kjører Stjørdal-Trondheim på motorvei og mye bakker, 75 km og har slik været er nå med våt vei og rundt 0 grader ca 35% igjen på batteriet når jeg kommer hjem med en Acenta-modell og varme på 20 grader i bilen.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Marius84

Takker for svar!
10 timer egeninnsats for å importere en bil selv? Høres litt skummelt ut når jeg ikke har noen erfaring på feltet!?

Kan godt kjøpe brukt med lav km.
Noen her som har en anelse hva det det koster å få fraktet en bil fra Oslo til Bodø?

Ser det ligger biler fra 150 på finn. Stemmer det at med USA bil mister man garanti?

gbzdoc

8 mil totalt skal ikke være noe problem, med mindre det er svært kuppert. Kjører selv rundt 7 mil hver dag og det med god varme og litt ekstra å gå på til småærend etter jobb. Selv i ned til -20 har det gått problemfritt, men er ikke mange dagene jeg har fått "gleden" av å teste det. ;-)

Å lade til 100% er ikke problematisk, så lenge du skal bruke bilen innen en dag. Skal du la bilen stå lenge så er det viktig å ikke la den stå fulladet. Da er 80% et alternativ, eller aller helst litt lavere (f.eks. 50-60%). (F.eks. hvis du skal på ferie.)

Man kan kanskje få noe lenger levetid på batteriet ved å lade til 80% om man kan. Men for å ta min bil som et eksempel: Den lader fortsatt til 98,9% (gikk faktisk helt opp til 99,2% nå i høst) etter 35.000 km og to år på veien. Den har så og si alltid blitt ladet til 100%, med unntak av når bilen skal stå noen dager. Nye biler jeg har lånt av Nissan har variert fra 98,5 til 99,2%...

leaf-newbe

du burde uten problemer rekke fram og tilbake selv på de kaldeste dagene.
om du har mulighet til å lade på jobb så får du garantert ikke problemer.

når det gjelder å kjøpe "importbil" så er det noen ting du bør være klar over.

US biler har ikke garanti som gjelder i europa det vil si at du kan risikere at du må sende bilen til usa om noe alvorlig skulle oppstå. det er flere her inne som har selv måtte koste reparasjoner på us biler som har hatt problemer med DC/DC eller varmeaparatet etc... et annet problem med us biler er at det ikke er sikert nissan vil ta i den.

når det gjelder euro biler så får du redusert garanti til 3 år i norge mens det sies at de har 8 år i euopa.
det påstås at biler som ikke er laget for skandinavia ikke har varmeteppe på batteriet. vet at flere av de som parallel importerer leaf fra danmark, frankrike, tyskland og nedeland sier at deres biler også har varmeteppe.
et enkelt triks får å se om det er en "norsk" bil eller ikke er lyktespyler noe som er standard på alle norske biler men ikke på euro og us bilene.

Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Fyrverkeri

Enten så er det mange her inne som ser på glasset som halvfullt, eller så er det noe galt med bilen min, jeg har igjen 3-4 av 12 streker når jeg kommer hjem fra jobb etter å kjøre totalt litt under 6 mil daglig (57km) i ECOmodus ved mellom 0 og -3 grader. Da med 2012 US-Leaf med ineffektivt varmeapparat, piggfrie vinterdekk med minst rullemotstand i NAF-test og riktig lufttrykk. Kjører i kuppert terreng med mye oppover og nedover, noen her på forumet har sagt at det er mye mer strømtrekkende å holde en marsjfart på 110km/t enn å kjøre i slike forhold i rundt 80-90, noe jeg selv er uenig i.

Her jeg bor blir det tidvis ned i over 25 minus, har observert 28 og 29 de siste par års på det kaldeste. Kan aldri tenke meg at jeg kommer de nesten 6 mila tur-retur på de dagene, enda jeg har fått mange teoretiske kontrabeskjeder på det her inne, har ikke lademulighet på jobb. Har derfor bestilt diesel-luftvarmer for sikkerhets skyld, noe som er tenkt å avlaste varmeapparatet og strømmen den trekker. Lader 100% alltid, fordi det står ikke frarådet i boka, og forøvrig, en entusiast jeg kjenner har hatt en snart 11 år gammel RAV-EV i litt over 8år, ladet 100% hver dag, har helt like kapasitet/rekkevidde, ca 20mil, litt lengre enn Leaf altså.

SKal du kjøre 8 mil daglig, så bør det ikke være særlig kaldt, bare -10 er jo luksus, du bør klare deg fint. Forøvrig har jo 2013 Leaf noe lengre rekkevidde enn 2012 som du sikkert vet.. (på bekostning av krasj-sikkerheten forøvrig.)

Daeedor

NB !  Her er det mange som snakker om "EuroLeaf" og "US-Leaf"  .  Jeg vil gjerne få poengtere til trådstarter , at det er vesentlig forskjell på "Euroleaf" også !!!  Med "Euroleaf" mener mange at den er produsert for europa , og det er forsåvidt riktig. MEN : den nyeste modellen med varmepumpe og alle "vinterfordelene" er den som er produsert i England i år , og levert i Norge fra JUNI 2013.   Denne modellen får du nok neppe fra kr 150000 , det tviler jeg meget sterkt på. Og skal du ha den beste LEAF for Norske forhold , så er det denne du skal kjøpe. :)  Altså : Euroleaf , men levert ETTER juni i 2013.

Thomas Parsli

I Bodø faller det lite sne og temperaturen faller heller ikke så mye ;), så jeg tror 8 mil er uproblematisk hvis du ikke bor et helt spesielt sted.

En US-Leaf har i praksis ingen garanti i Norge, mens en "Euroleaf" kan ha alt fra 1-5 års garanti.
Når du sammenligner pris på brukte biler er garanti en viktig faktor.

Kaldeste dag i 2012 var -11,2 så du kan fint kjøpe en bil uten varmeteppe (US-modell), men jeg anbefaler varme i seter og ratt av komfort-hensyn.

Selv om 2013-modellen er "oppgradert" og kan kjøpes med varmepumpe er det ingen som i praksis har bevist at rekkevidden er bedre på vinteren med denne bilen. Fordelen er først og fremst større bagasjerom og mulighet for "semihurtiglader" (6kW).

Kjøper du en brukt Leaf fra et varmt sted i USA eller sør-europa, bør du kontrollere batterikapasiteten før du kjøper. I praksis er det lettere å finne en bil som ikke har vært utsatt for ekstrem varme.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Daeedor

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 11. november 2013, klokken 12:33
I Bodø faller det lite sne og temperaturen faller heller ikke så mye ;), så jeg tror 8 mil er uproblematisk hvis du ikke bor et helt spesielt sted.

En US-Leaf har i praksis ingen garanti i Norge, mens en "Euroleaf" kan ha alt fra 1-5 års garanti.
Når du sammenligner pris på brukte biler er garanti en viktig faktor.

Kaldeste dag i 2012 var -11,2 så du kan fint kjøpe en bil uten varmeteppe (US-modell), men jeg anbefaler varme i seter og ratt av komfort-hensyn.

Selv om 2013-modellen er "oppgradert" og kan kjøpes med varmepumpe er det ingen som i praksis har bevist at rekkevidden er bedre på vinteren med denne bilen. Fordelen er først og fremst større bagasjerom og mulighet for "semihurtiglader" (6kW).

Kjøper du en brukt Leaf fra et varmt sted i USA eller sør-europa, bør du kontrollere batterikapasiteten før du kjøper. I praksis er det lettere å finne en bil som ikke har vært utsatt for ekstrem varme.

Thomas

Thomas , med den nye modellen med varmepumpe bruker man mye mindre strøm, pga 3 ting :  (1)Selve pumpen  , (2) at den elektriske varmekolben -PTC-heater- er flyttet inn i bilen istedenfor å sitte i motorrommet og fyre for kråka , og endelig (3) bilen er ca 200 kilo lettere enn forrige modell. Selvsagt vil dette ha effekt på rekkevidden , uansett hva du synes.  Når det er sagt , er jo spørsmålet : hvor mye ? Men det er altså noe vi får finne ut av. ;)

Kjell Leaf

200 kg lettere? Jeg trodde den var 35 kg lettere.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Leif Leaf

Sitat
Thomas , med den nye modellen med varmepumpe bruker man mye mindre strøm, pga 3 ting :  (1)Selve pumpen  , (2) at den elektriske varmekolben -PTC-heater- er flyttet inn i bilen istedenfor å sitte i motorrommet og fyre for kråka , og endelig (3) bilen er ca 200 kilo lettere enn forrige modell. Selvsagt vil dette ha effekt på rekkevidden , uansett hva du synes.  Når det er sagt , er jo spørsmålet : hvor mye ? Men det er altså noe vi får finne ut av. ;)

200 kilo lettere? Hmm, har hørt ca. en passasjer lettere, dvs. 80-90 kilo.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Daeedor

Sitat fra: Leif Leaf på mandag 11. november 2013, klokken 14:45
Sitat
Thomas , med den nye modellen med varmepumpe bruker man mye mindre strøm, pga 3 ting :  (1)Selve pumpen  , (2) at den elektriske varmekolben -PTC-heater- er flyttet inn i bilen istedenfor å sitte i motorrommet og fyre for kråka , og endelig (3) bilen er ca 200 kilo lettere enn forrige modell. Selvsagt vil dette ha effekt på rekkevidden , uansett hva du synes.  Når det er sagt , er jo spørsmålet : hvor mye ? Men det er altså noe vi får finne ut av. ;)

200 kilo lettere? Hmm, har hørt ca. en passasjer lettere, dvs. 80-90 kilo.

Måtte sjekke , og du har rett - og jeg tar feil. Det er ca 80 kg ja. :) Rett skal være rett. Men at  rekkevidden er lengre og mine punkter forøvrig er som ovenfor - det står jeg ved.  Alt annet blir flisespikkeri .

Thomas Parsli

Siden "alt annet blir flisespikkeri": hva er rekkevidden på 2013-modellen med varmepumpe sammenlignet med 2011/2012-modellen?

Jeg er overrasket hvis varmepumpe gir mer enn noen få prosent bedre rekkevidde, men blir gjerne  positivt overrasket...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA