Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Trøndertesla, fredag 15. november 2013, klokken 23:29

« forrige - neste »

Lacaixxa

Sitat fra: Harlex på mandag 16. desember 2013, klokken 18:47
Sitat fra: Oreo på mandag 16. desember 2013, klokken 12:59
Sitat fra: Amoss på søndag 15. desember 2013, klokken 23:07
Sitat fra: Oreo på søndag 15. desember 2013, klokken 22:13
I dag = Vinter 2013

Ikke helt. Som en trakk frem i en annen tråd her, så ser det ut til å være en (jeg mener to) til på østlandet - nært Oslo?

I tillegg ser man når man ser på "boblene" for "winter 2013" at det gjenstår noen til nede i Tyskland. Tror de vil ha dem tettere langs Autobahnen... Minst 2 til, antagelig 4.
Mulig det, men jeg tar de kartene med en klype salt. Enig at det ser ut som en ekstra boble rundt østlandsområdet, MEN Om en sammenligner de to kartene er plutselig boblen i Frankrike mye større og rekkevidden/boblen i midtnorge går plutselig lenger nordover.
Artig er det likevel å spekulere og diskutere om dette temaet, så lenge folk holder seg unna diskusjoner om hvor de ønsker seg SC.
Dette kartet skisserer at det mulig å komme til Sør-frankrike kun med problemer i Danmark og Nord-Tyskland... Men med 2 unger kan jeg ikke basere meg på denne dekningen og ferie skal snart bestilles..... Ser ut til at det blir fly og leiebil i år også... :-( Men NESTE år... Da skal man jo kunne kjøre gratis fra Bergen til Portugal på SC...:-)

Samme problem, men har ikke lyst å legge planene død helt ennå. Danmark kjører man jo greit igjennom, så da gjelder det å finne en lader i Nord-Tyskland. Får bruke litt tid på dette i romjulen. Tesla har ikke besvart mailene mine om fremdrift rundt SC frem til sommeren.

To unger på fly, mye bagasje, to timer i leiebil -kø på flyplassen og kjip bil i Frankrike frister heller ikke til gjengtagelse;)
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Cirion

Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 18. desember 2013, klokken 10:04
Samme problem, men har ikke lyst å legge planene død helt ennå. Danmark kjører man jo greit igjennom, så da gjelder det å finne en lader i Nord-Tyskland. Får bruke litt tid på dette i romjulen. Tesla har ikke besvart mailene mine om fremdrift rundt SC frem til sommeren.
Her kan du søke etter Type2 stasjoner i Tyskland, Husk å fjerne alle filter og velge Type2.
http://chargemap.com/
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Amoss

Sitat fra: krister461 på onsdag 18. desember 2013, klokken 08:12
Nå angir vel strekene at du kan kjøre Stavanger - Oslo og Oslo - Trondheim. Ikke nødvendigivis Stavanger - Trondheim.

Nja, akkurat det er vel noe uklart... Om så skulle være, hvor mange andre av "strekene" nedover i EU må man i så fall regne med å "dele opp" slik?

Men uansett, på "strekkartet" så er det også markert bobler rundt der man forventer å plassere ladestasjonene, og da er det klart at de ser for seg minst en rundt Oslo (som nevnt i en post over), som vil kunne sikre Stavanger - Trondheim. :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

krister461

Sitat fra: Amoss på onsdag 18. desember 2013, klokken 13:50
Nja, akkurat det er vel noe uklart... Om så skulle være, hvor mange andre av "strekene" nedover i EU må man i så fall regne med å "dele opp" slik?

Men uansett, på "strekkartet" så er det også markert bobler rundt der man forventer å plassere ladestasjonene, og da er det klart at de ser for seg minst en rundt Oslo (som nevnt i en post over), som vil kunne sikre Stavanger - Trondheim. :)
Akkurat de boblene tror ikke jeg at jeg vil legge så mye vekt på. Disse boblene på "strekkartet" angir vel bare X-meter til nærmeste strek, ikke til nærmeste superlader. Hvis ikke må det jo komme en superlader i Trondheim også...menmen, time will tell.

Amoss

Sitat fra: krister461 på onsdag 18. desember 2013, klokken 14:13
Akkurat de boblene tror ikke jeg at jeg vil legge så mye vekt på.

Nei, man skal ikke legge for mye vekt på dem, men de gir i det minste en antydning om hva de ser for seg.


Sitat fra: krister461 på onsdag 18. desember 2013, klokken 14:13
Disse boblene på "strekkartet" angir vel bare X-meter til nærmeste strek, ikke til nærmeste superlader. Hvis ikke må det jo komme en superlader i Trondheim også...menmen, time will tell.

Vel, om du har rett i dette så hadde de ikke sett ut som "bobler", men bare fulgt formen til strekene. De er helt klart sirkler basert på aktuelle eller tenkte ladestasjoner. (Merk for øvrig at på winter 2014 kartet så er det bobler som sentreres utenfor strekene, så det planlegges flere stasjoner enn strekene alene gir inntrykk av. F.eks. Nord-Sverige, Nord-Spania/Sørvest-Frankrike, Ungarn/Kroatia.)

Akkurat som det trengs en ladestasjon i/rundt Oslo, så vil det trenges en i/rundt Trondheim også når nettet skal utvides nordover. For "winter 2013" ser sirkelen ut til å matche en ladestasjon på Barkåk som nevnt i en tidligere post i denne tråden. Om denne kommer i vinter, eller om den havner på Barkåk, på Oppdal eller på Værnes (eller noe annet sted) vil kun tiden vise :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

krister461

Sitat fra: Amoss på onsdag 18. desember 2013, klokken 14:56
Vel, om du har rett i dette så hadde de ikke sett ut som "bobler", men bare fulgt formen til strekene. De er helt klart sirkler basert på aktuelle eller tenkte ladestasjoner.
Boble-formen kan fortsatt være en form for avrunding/formatering selv om de følger strekene.

Om du svitsjer mellom "i dag" og "vinter 2013" så ser du boblene endrer alle steder, selvom det er lite grunn til å tro at det vil bli tilsvarende store endringer i plassering i superladere. F.eks. boblen som dekke Hamburg krymper jo fra "i dag" til "vinter 2013". Jeg tror ikke det betyr at de skal fjerne eller flytte en superlader. Bare at boblene tegnes litt annerledes rundt strekene enn de gjør rundt boblene.

Jaja, noe skal man bruke tid på mens vi venter på at bilen dukker opp... ;)

Lacaixxa

Sitat fra: Cirion på onsdag 18. desember 2013, klokken 10:28
Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 18. desember 2013, klokken 10:04
Samme problem, men har ikke lyst å legge planene død helt ennå. Danmark kjører man jo greit igjennom, så da gjelder det å finne en lader i Nord-Tyskland. Får bruke litt tid på dette i romjulen. Tesla har ikke besvart mailene mine om fremdrift rundt SC frem til sommeren.
Her kan du søke etter Type2 stasjoner i Tyskland, Husk å fjerne alle filter og velge Type2.
http://chargemap.com/

Takk! Håper likevel noen ildsjeler (uten barn?) tar turen til Syd-europa før meg, og kan blogge om sine erfaringer her.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

fonberg

Sitat fra: Amoss på onsdag 18. desember 2013, klokken 14:56
Sitat fra: krister461 på onsdag 18. desember 2013, klokken 14:13
Akkurat de boblene tror ikke jeg at jeg vil legge så mye vekt på.

Nei, man skal ikke legge for mye vekt på dem, men de gir i det minste en antydning om hva de ser for seg.


Sitat fra: krister461 på onsdag 18. desember 2013, klokken 14:13
Disse boblene på "strekkartet" angir vel bare X-meter til nærmeste strek, ikke til nærmeste superlader. Hvis ikke må det jo komme en superlader i Trondheim også...menmen, time will tell.

Vel, om du har rett i dette så hadde de ikke sett ut som "bobler", men bare fulgt formen til strekene. De er helt klart sirkler basert på aktuelle eller tenkte ladestasjoner. (Merk for øvrig at på winter 2014 kartet så er det bobler som sentreres utenfor strekene, så det planlegges flere stasjoner enn strekene alene gir inntrykk av. F.eks. Nord-Sverige, Nord-Spania/Sørvest-Frankrike, Ungarn/Kroatia.)

Akkurat som det trengs en ladestasjon i/rundt Oslo, så vil det trenges en i/rundt Trondheim også når nettet skal utvides nordover. For "winter 2013" ser sirkelen ut til å matche en ladestasjon på Barkåk som nevnt i en tidligere post i denne tråden. Om denne kommer i vinter, eller om den havner på Barkåk, på Oppdal eller på Værnes (eller noe annet sted) vil kun tiden vise :)

Regner med du mener Berkåk med "e"? I såfall er jeg helt enig, og dette er et naturlig sted for neste SC nord for Dombås. SC på Berkåk vil (1) muliggjøre kjøring direkte mellom Lillehammer og Berkåk om Ringebufjellet (primært en sommerførerute), (2) Forenkle hytteturen for TMS-sjåfører som bor i TRD og har hytte i Oppdalsregionen. Neste lader nordover bør vel da bli Levanger eller Verdal?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

fredag

Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 18. desember 2013, klokken 10:04
Samme problem, men har ikke lyst å legge planene død helt ennå. Danmark kjører man jo greit igjennom, så da gjelder det å finne en lader i Nord-Tyskland. Får bruke litt tid på dette i romjulen. Tesla har ikke besvart mailene mine om fremdrift rundt SC frem til sommeren.

To unger på fly, mye bagasje, to timer i leiebil -kø på flyplassen og kjip bil i Frankrike frister heller ikke til gjengtagelse;)

Ta kontakt med RWE eMobility eller Vattenfall, og hør med dem om hvordan få et ladekort eller hvordan få brukt ladestasjonene deres. Vattenfall har ladestasjoner kun i Hamburg og Berlin, mens RWE har over hele Tyskland.

https://www.rwe-mobility.com/
http://www.vattenfall.de/de/emobility/bestellen.htm

SMS-betaling hos RWE funker visstnok dårlig for ikke-tyske mobilnumre, og det er ikke sikkert du får full hastighet på RWE-ladestasjonene med SMS-betaling. Derfor vil jeg anbefale ladekort fremfor mobil.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Amoss

Sitat fra: krister461 på onsdag 18. desember 2013, klokken 15:06
Boble-formen kan fortsatt være en form for avrunding/formatering selv om de følger strekene.

Joda, selvfølgelig KAN det være det, selv om jeg velger å ikke tro det :)


Sitat fra: krister461 på onsdag 18. desember 2013, klokken 15:06
Om du svitsjer mellom "i dag" og "vinter 2013" så ser du boblene endrer alle steder, selvom det er lite grunn til å tro at det vil bli tilsvarende store endringer i plassering i superladere. F.eks. boblen som dekke Hamburg krymper jo fra "i dag" til "vinter 2013". Jeg tror ikke det betyr at de skal fjerne eller flytte en superlader. Bare at boblene tegnes litt annerledes rundt strekene enn de gjør rundt boblene.

Joda, ser dette. Ser altså for meg at "winter 2013" er over hvilke ruter de ønsket å få dekket, og med bobler som antyder hvor de ønsket seg en ladestasjon. I Nederland ser det da altså ut til at de endte opp med to stasjoner istedet for den ene de hadde sett for seg midt i mellom disse to. De som faktisk er satt opp er "fasit" og trumfer så klart evnt. tidligere planer - så jeg ser heller ikke for meg at de flytter de eksisterende ;)  Som sagt, man får ta de framtidige plasseringene med minst en klype salt...

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Lacaixxa

Spurte Tesla angående SC fra Bergen til Nice til sommeren og fikk følgende svar;
" Vi jobber hardt med å få denne ruten klar til juli, men kan dessverre ikke love noe. Beste du kan gjøre er å følge med på nettsiden til Tesla"

Så da ser det ut som om jeg må ta fly i år. Vil ikke gamble for mye med to små barn i baksete...:(
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Harlex

Sitat fra: Lacaixxa på mandag 13. januar 2014, klokken 20:50
Spurte Tesla angående SC fra Bergen til Nice til sommeren og fikk følgende svar;
" Vi jobber hardt med å få denne ruten klar til juli, men kan dessverre ikke love noe. Beste du kan gjøre er å følge med på nettsiden til Tesla"

Så da ser det ut som om jeg må ta fly i år. Vil ikke gamble for mye med to små barn i baksete...:(
Interessant.... Vurderer å ta sjansen... Har to jenter på 6 og 11 som takler turen med hver sin ipad... Kunne tenkt meg å reist tidlig aug. men må ha med meg bluesen på notodden... Da rekker vi ikke en rivieratur før ungene begynner på skolen igjen... Må nok bli midten av juli.... Men det må komme flere SC enn nå.... Dette blir ett sjansespill... Kan ikke vente for lenge hvis vi skal ha direktefly.... :-\ :-\ :-\
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Havebigfun

Det er grunn til optimisme. Da Elon var i München i Oktober var det knapt noen som trodde at det kom til å bli åpnet noen SC i Europa ila 2013.
Jeg ble to ggr spurt om referanse mtp min påstand om dette. Det ble 8 SC  :)
Meg bekjent skal SC rulles ut kontinuerlig videre. Det kan bety ytterligere ca 16 (ren gjetting) før sommeren har begynnt. Vi får håpe de som kommer dekker nord-Tyskland, Sverige og Danmark- men det kan tenkes at Teslas fokus fortsatt er rettet mer mot sør-Europa.
Stedene blir ikke publisert før de er ferdige og heller ikke spottet før det er åpenbart at det blir SC, evt. ved at man ser utstyr fra Tesla der. Det blir et sjansespill-men med gode odds.

Nuvolari

Dersom det blir et hull eller to i SC dekningen kan man supplere med 22kW type 2 lading fra RWE. De har hundrevis av 22kW type 2 ladere i Europa (danmark, tyskland, sveits og nord italia).

Koster 2kr pr kwh.

https://www.rwe-mobility.com/web/cms/en/1195202/emobility/rwe-charging-post-finder/

I appen E-tankstellen kan du i tillegg sortere slik at du kun får opp 22kW type 2 ladere.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA