Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tåler Leafen børstevask?

Startet av Rapid, lørdag 26. oktober 2013, klokken 18:32

« forrige - neste »

Rapid

Vurderer sterkt å kjøpe en ny hvit Leaf. Men jeg leste i en annen tråd at det var fare for at spoileren ble dratt av ved vask i børstemaskin... Gjelder dette alle børstemaskiner? Jeg er litt lat og vasker ikke bilen for hånd :D  Det nærmeste og beste maskinalternativet har bare børstemaskiner. Dessuten så synes jeg ikke børsteløse klarer å vaske bilen ren når jeg omsider synes den er blitt for skitten. Vaskestriper på en sånn bil har ingen betydning. Men om karrosserideler faller av er det jo litt ille :o

Electra

Fikk klippekort til Nissan sin egen vaskemaskin i Kristiansand, så der må den evt bare bli vasket fra hverandre ;) Burde bli en smal sak å reklamere da :)

Men men det jeg ville si er at det finnes allerede noe på forumet om dette (til de som ikke har lest om dette tidligere):

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6750.0.html

Min forhandler sa bare at jeg måtte felle inn speilene og skru av antenne på taket, så kunne jeg bruke Deres maskinvask.

Jærbuen

Jeg har vasket flere ganger med børster, ingen problem. Men nå er det helt sikkert forskjell på maskiner, og hvordan de er programmert!
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Bmwi3

Tåler og tåler...ingen lakk tåler børster, blir fullt av riper og ser helt jævlig ut. Kan lett gå på en parkeringsplass og peke på de idiotene som vasker bilen sin i børstevask så det er ikke å anbefale nei!
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

Knotten

Sitat fra: TeslaS på søndag 27. oktober 2013, klokken 14:46
Tåler og tåler...ingen lakk tåler børster, blir fullt av riper og ser helt jævlig ut. Kan lett gå på en parkeringsplass og peke på de idiotene som vasker bilen sin i børstevask så det er ikke å anbefale nei!

Idiot?
Vi er alle forskjellige og vi har derfor også forskjellig forhold til de 'døde' tingene vi omgår oss med.
Jeg hadde en onkel som ble hysterisk og løp flere 100 meter etter noen små unger som kom borti bilen hans med en liten badeball.
Jeg syntes han var idiot..
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Jærbuen

Har hvit Leaf, viser ikke spesielt godt om man vasker i vaskeautomaten, og ikke bryr jeg meg spesielt mye heller :) Bare en bil......

Men kommer nok ikke til å vaske min sorte Tesla der, så må nok ofre litt mer av min tid på den ja :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Rapid

Kan lett gå på en parkeringsplass og peke på de idiotene som vasker bilen sin i børstevask så det er ikke å anbefale nei!

;D ;D ;D  Jeg inngår vel i idiotkategorien da 8)  Men faktisk så synes jeg det er vel så idiotisk å bruke masse tid på vasking og detailing av en bil som brukes til daglig. Jeg gir blaffen i vaskestriper. Kjører svart tysker i dag. Bones to ganger i året og vaskes med børster en gang innimellom når jeg gidder. Med lupe så syns litt striper. Men på en halv meters avstand er bilen knallblank (i en time etter vasking :) ) Men spørsmålet var om Leafen faller ifrahverandre dersom den utsettes for skikkelig vask. Det gjør den da altså ikke ref. Jærbuen.  :P

Bmwi3

Sitat fra: Knotten på søndag 27. oktober 2013, klokken 15:52

Idiot?
Vi er alle forskjellige og vi har derfor også forskjellig forhold til de 'døde' tingene vi omgår oss med.
Jeg hadde en onkel som ble hysterisk og løp flere 100 meter etter noen små unger som kom borti bilen hans med en liten badeball.

Ja vi er forskjellig og godt er det. Å ikke greie å ta vare på noe så simpelt som en bil ser jeg på som en slabbedask holdning, men det er min mening...Noen er slabbedasker, andre ikke. Mine biler har aldri sett børster i mitt eie og det er jo litt ok å ta vare på en bil som koster flere hundre tusen kroner.
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

Knotten

Sitat fra: TeslaS på søndag 27. oktober 2013, klokken 18:20

Idiot?

Ja vi er forskjellig og godt er det. Å ikke greie å ta vare på noe så simpelt som en bil ser jeg på som en slabbedask holdning, men det er min mening...Noen er slabbedasker, andre ikke. Mine biler har aldri sett børster i mitt eie og det er jo litt ok å ta vare på en bil som koster flere hundre tusen kroner.

Det jeg reagerte på var din totalt arrogante måte å omtale folk som velger å gjøre ting annerledes enn perfekte du, enten du kaller dem idioter eller slabbedasker..  :P
Men nå er vel digresjonen stor nok..
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

valvolainen

At børstevask ikke er skånsomt er vel ikke noe nyhet. At deler detter av på bilen er jo noe ugunstig, saker som en spoiler skal ikke dette av.
Mange bensinstasjoner har forøvrig også tilbud om børsteløs vask.
Jeg benytter alltid børstevask på vår 26år gamle bil. Den blir renere da og restverdien påvirkes ikke av noen ekstra striper.

teralv

Nissan forteller i går at en for all del ikke må vaske Leafen i vaskehall med børster.
Den river løs spoileren, eller knekker de to massive festene. Kjenner du at spoileren er løs når du lukker bakluka, så er skaden skjedd. Takst 15000,- hos Nissan.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

FrodeK

Sitat fra: teralv på tirsdag 05. november 2013, klokken 09:52
Nissan forteller i går at en for all del ikke må vaske Leafen i vaskehall med børster.
Den river løs spoileren, eller knekker de to massive festene. Kjenner du at spoileren er løs når du lukker bakluka, så er skaden skjedd. Takst 15000,- hos Nissan.

Hvem hos Nissan forteller? En bil som ikke tåler børster? Og hvem sitt ansvar blir det hvis skaden skjer?

kjekk

Sitat fra: FrodeK på tirsdag 05. november 2013, klokken 10:08Og hvem sitt ansvar blir det hvis skaden skjer?
Har tidligere fått dekket skader på bil i vaskehall av bensinstasjonen, mener å huske at det dreide seg om ca 5000 kroner. Vriket som dette ikke var første gang den aktuelle beninstasjonen dekket skade. Men: Om Nissan har gått ut offentlig og frarådet bruk av børstevask blir det nok noe vanskeligere å få dette dekket.

Thomas Parsli

Sitat fra: TeslaS på søndag 27. oktober 2013, klokken 18:20

Idiot?

Og jeg flirer av de idiotene av noen slabbadasker som faktisk kjører rundt i bilene sine!
Alle vet jo at biler ikke tåler å kjøres -de slites, ruster og etter bare noen få måneder kan man se at de ikke er nye...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Bergenseren

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 05. november 2013, klokken 11:19

Og jeg flirer av de idiotene av noen slabbadasker som faktisk kjører rundt i bilene sine!
Alle vet jo at biler ikke tåler å kjøres -de slites, ruster og etter bare noen få måneder kan man se at de ikke er nye...

Thomas

Godt sagt, Thomas!  Dønn uinteressant å høre om IDIOTISKE meninger til slabbedasken TeslaS !! Forumet er for å hjelpe hverandre... ikke å fornærme noen som har andre meninger enn seg selv. Men nå var det TeslaS som begynte...og derfor velger jeg å fornærme tilbake...denne ene gangen.
Grå Leaf 2013 Tekna 24 kWh september-13.
Brun Leaf 2021 N-Connecta 62 kWh desember-21.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA